Jump to content

Recommended Posts

Posted

Funkar finfint.

Annars finns ju Klas Olsson , HifiConsult , Hembiocunsult , kjell å CO , Ågrenshifi... samt den lilla tyska firman i alla städer runt sverige.

Alla i olika prisklasser men med bra resultat.

mvh bb

Posted

Den där kabeln du använder Calle har en extra rund "dosa" en bit från en av USB kontakterna, varför finns den där? Frågar eftersom en del kablar jag har här hemma (oftast skrivarkablar) också

har en sådan, jag köpte nyligen en Monster till min DAC och då är det "bara" kabel och kontakter. Den där extra "dosan" måste ju finnas där av någon anledning men själv har jag ingen aning...

Posted
Den där kabeln du använder Calle har en extra rund "dosa" en bit från en av USB kontakterna, varför finns den där? Frågar eftersom en del kablar jag har här hemma (oftast skrivarkablar) också

har en sådan, jag köpte nyligen en Monster till min DAC och då är det "bara" kabel och kontakter. Den där extra "dosan" måste ju finnas där av någon anledning men själv har jag ingen aning...

Transparent har också dosor på många av sina kablar. I dessa sitter i princip en konding vars uppgift är att filtrera bort högrfrekventa signaler så att de inte kommer in förstärkaren och ställer till fanstyg som förstärkaren får jobba med och skapa problem som kan påverka även i de hörbara frekvenserna. Kanske något liknande med Oelbach?

Posted
Eller är det så enkelt att det bara är en ferritkärna?

Eller också är det helt enkelt en skarv - man kanske vill tillverka olika längder på ett billigt sätt och får en kortare variant genom att kapa en längre och sedan skarva. Eller två olika maskiner tillverkar de olika ändarna som sedan skarvas ihop på detta sätt...

Guest Niklas F
Posted

Jag har aldrig provat, men ni menar alltså att ni hör skillnad mellan USB-kablar?

Posted

Jag hör ingen skillnad, anledningen till att jag bytte till Monster var att jag körde med en cheapo gammal skrivarkabel, så lite av en försäkran om att inte kabeln skulle vara sämst i kedjan.

Jag funderade på om att om nu kabeln är "så" viktig borde man ju ha en finare kabel mellan datorn och den externa disken, ställde frågan till Entreq, men han kunde inte svara med om nu kebeln spelar

roll borde den ju göra det i hela kedjan, eller vad sägen ni andra? Är frågan berättigad helt hypotetiskt?

Posted
Jag hör ingen skillnad, anledningen till att jag bytte till Monster var att jag körde med en cheapo gammal skrivarkabel, så lite av en försäkran om att inte kabeln skulle vara sämst i kedjan.

Jag funderade på om att om nu kabeln är "så" viktig borde man ju ha en finare kabel mellan datorn och den externa disken, ställde frågan till Entreq, men han kunde inte svara med om nu kebeln spelar

roll borde den ju göra det i hela kedjan, eller vad sägen ni andra? Är frågan berättigad helt hypotetiskt?

Kanske kabeln till musen, tangentbordet och skärmen påverkar ljudet också. Jag fick bättre ljud när jag kopplade bort alla kablar till datorn. Med externa hårddisken inkopplad låter det kantigt och ljust, brus färdas genom kabeln så det borde ge skillnad i ljud om man byter USB kabeln till hårddisken. Snart kanske det kommer audiofil möss med stora kablar.

Jag har märkt att ljudsignaturen ändras när bruset färdas från ett material till ett annat, t.ex. från koppar till aluminum. När jag kopplade in ett USB minne ändrades ljudsignaturen till liknande ljud som när man använder aluminium kablar till jordningen, det var för att bruset drogs genom USB uttaget. Jag vill ha koppar USB uttag, finns det såna att köpa? Jag har märkt att om man har koppar till allt ger det bättre ljud.

Var kan jag köpa Oehlbach i Sverige?

Posted
Jag har aldrig provat, men ni menar alltså att ni hör skillnad mellan USB-kablar?

Japp, jag hör skillnad när en USB-kabel är för dålig ... då hör man inte att hårddisken söker efter data längre. Samtidigt blir det tyst i stereon ...

Posted

Fördelen med just EMU0404 är att du inte behöver bry dig om vilken USB-kabel du använder. 0404 har en speciell drivrutin för asynkron överföring. Den använder alltså inte USB audio. Ljudfilerna förs över i "bulk" mode, och ljudet påverkas inte av kabeln överhuvudtaget.

Jag hittade den här i hyllan på Onoff. Den har guldpläterade kontakter och kostar hälften så mycket som en Monster USB kabel. Är den bra för audio? Just nu använder jag USB kabeln som medföljde min EMU0404 USB DAC.

Finns det några andra billiga alternativ?

http://www.belkin.com/IWCatProductPage.pro...roduct_Id=17931

FUL1_F3U133-06-GLD.jpg

Posted
Kanske kabeln till musen, tangentbordet och skärmen påverkar ljudet också. Jag fick bättre ljud när jag kopplade bort alla kablar till datorn. Med externa hårddisken inkopplad låter det kantigt och ljust, brus färdas genom kabeln så det borde ge skillnad i ljud om man byter USB kabeln till hårddisken. Snart kanske det kommer audiofil möss med stora kablar.

Jag har märkt att ljudsignaturen ändras när bruset färdas från ett material till ett annat, t.ex. från koppar till aluminum. När jag kopplade in ett USB minne ändrades ljudsignaturen till liknande ljud som när man använder aluminium kablar till jordningen, det var för att bruset drogs genom USB uttaget. Jag vill ha koppar USB uttag, finns det såna att köpa? Jag har märkt att om man har koppar till allt ger det bättre ljud.

Var kan jag köpa Oehlbach i Sverige?

Jag beställde en Oehlbach USB-kabel (samma typ som Calle_jr) från Hifihuset i helgen. Enligt deras hemsida har de i måndags försatts i konkurs. Tyvärr betalade jag i förskott och är nog blåst på både pengar och kabel :icon_smile_angry: Nu är det konkursutförsljning som gäller så vill du ha en Oehlbach kanske det går att fynda.

Posted

Jag har testat ett par olika usbkablar har en wireworld starlight som är en kanon kabel

men ska nu prova en nordost blue heaven

så jag tycker det är stor skillnad sen kör jag med usb 3.0 som extra krydda på moset

mvh :-) Samuel

Posted

Ferritkärna.

Japp, jag hör skillnad när en USB-kabel är för dålig ... då hör man inte att hårddisken söker efter data längre. Samtidigt blir det tyst i stereon ...

:D

Posted

Fast nu får du tänka på att han har asynkron överföring i just den D/A omvandlaren han har (0404 USB). Den stora fördelen med det är just att man slipper bry sig om själva sladden, så länge den är hel förstås. Det som gäller generellt för usb audio gäller alltså inte omvandlare med asynkron överföring.

Jag har testat ett par olika usbkablar har en wireworld starlight som är en kanon kabel

men ska nu prova en nordost blue heaven

så jag tycker det är stor skillnad sen kör jag med usb 3.0 som extra krydda på moset

mvh :-) Samuel

Posted

EMU 0404 USB har Bulk Mode Asynchronous överföring och inte Isochronous Asynchronous - läs nedanstående inlägg av Struts

(det visade sig senare i tråden att puc2 har Isochronous Asynchronous överföring)

Var fick du denna information Eliot? Jag har ställt frågan direkt till Yellowtec men ej ännu fått något svar. Andra som jag pratat med menar på att drivrutinen till PUCen utnyttjar s k 'Bulk Mode' vilket även om det är asykront i sitt arbetssätt inte alls är samma sak som (Isochronous) Asynchronous Mode. Avgörande skillnad är att i Bulk Mode är varken bandbredd eller fördröjning garanterade.

Vad detta fikonspråk betyder i praktiken är att allting kommer att funka bra så länge USB:n inte är hårt belastad. Men i situationer där det finns mycket trafik på USB:n kan musiken haka upp sig, klicka el dyl. Finns många som rapporterat liknande problem (inte specifikt med PUC:en utan med andra USB ljudkort som använder bulk mode såsom EMU 0404 USB) på olika nätforum.

Med en netbook/laptop dedikerad för musikuppspelning utan övriga USB-anslutna enheter och med musiken lagrad på en intern hårddisk eller nätverksdisk kommer förmodligen allt att flyta bra. I särklass störst risk för problem löper man om musiken man spelar upp ligger på en USB-ansluten hårddisk eller USB 'stick'. Då kommer överföringen av musiken från PC till PUC att konkurrera för bandbredd med överföringen från hårddisk till PC. Ju större datamängden (tänk 24/96) ju större risk för problem, men det finns även folk som lidit av ljudstörningar när de använt en USB mus under uppspelning.

Vore kanske bra om någon här som har en PUC kunde testa lite och rapportera tillbaka till gruppen.

Ville bara påpeka detta för potensiella köpare.

Posted
Fast nu får du tänka på att han har asynkron överföring i just den D/A omvandlaren han har (0404 USB). Den stora fördelen med det är just att man slipper bry sig om själva sladden, så länge den är hel förstås. Det som gäller generellt för usb audio gäller alltså inte omvandlare med asynkron överföring.

Fel! Eftersom strömförsörjningen sker genom USB-kabeln och spänningen som kommer från laptop/PC har mycket störningar så kommer dessa störningar att kunna påverka signalöverföringen i USB-kabeln.

- Om vi är överens om att nätkablar kan påverka ljudet så måste en USB-kabel kunna påverka ljudet ;)

Posted (edited)

Sammanfattning: Det är helt meningslöst att byta usb-kabel på EMU 0404 usb.

Själva poängen med asynkron överföring är att eliminera effekter av störningar helt och hållet. Om dom använt normal felkorrigering i sitt överföringsprogram (vilket USB audio inte gör) så kommer störningarna inte att kunna påverka signalöverförningen överhuvudtaget. För övrigt har 0404 usb extern stömförsöjning, det vill säga INTE genom usbkabeln.

Fel! Eftersom strömförsörjningen sker genom USB-kabeln och spänningen som kommer från laptop/PC har mycket störningar så kommer dessa störningar att kunna påverka signalöverföringen i USB-kabeln.

- Om vi är överens om att nätkablar kan påverka ljudet så måste en USB-kabel kunna påverka ljudet ;)

Edited by PaperConeSpeaker
Posted
Jag beställde en Oehlbach USB-kabel (samma typ som Calle_jr) från Hifihuset i helgen. Enligt deras hemsida har de i måndags försatts i konkurs. Tyvärr betalade jag i förskott och är nog blåst på både pengar och kabel :icon_smile_angry: Nu är det konkursutförsljning som gäller så vill du ha en Oehlbach kanske det går att fynda.

Om inte sâ finns Oehlbach pâ HiFi-Stället.

Posted

Jag köpte Belkin kabeln för 158 kr på Onoff, kassören råkade riva sönder kvittot när han drog den ur kassamaskinen.

Jag ska prova den snart och se om det blir nån skillnad.

onoff.JPG

Posted

Jag bytte USB kabeln mellan EMU0404 USB och dator till Belkin USB Gold, jag blev förvånad att ljudet blev sämre, det låter för varmt och långsamt med mindre svärta. Det låter likadant som guldpläterade strömkontakter.

Jag gjorde samma experiment med USB hårddisken och fick samma ljudsignatur.

Sen kopierade jag musiken till SATA hårddisken och testade igen, Belkin kabeln på USB hårddisken gav en skillnad även när musiken spelades från SATA hårddisken. När jag kopplade bort Belkin försvann guld ljudsignaturen.

Dom guldpläterade kontakterna färgade ljudet så det lät suddigt och mindre 3 dimensionellt.

Jag vill ha silverpläterade USB kontakter, finns det nån tillverkare som gör såna kablar?

Posted
Jag bytte USB kabeln mellan EMU0404 USB och dator till Belkin USB Gold, jag blev förvånad att ljudet blev sämre, det låter för varmt och långsamt med mindre svärta. Det låter likadant som guldpläterade strömkontakter.

Jag gjorde samma experiment med USB hårddisken och fick samma ljudsignatur.

Sen kopierade jag musiken till SATA hårddisken och testade igen, Belkin kabeln på USB hårddisken gav en skillnad även när musiken spelades från SATA hårddisken. När jag kopplade bort Belkin försvann guld ljudsignaturen.

Dom guldpläterade kontakterna färgade ljudet så det lät suddigt och mindre 3 dimensionellt.

Jag vill ha silverpläterade USB kontakter, finns det nån tillverkare som gör såna kablar?

Snacka med en silversmed, så kanske ljudet blir snabbare igen

Posted
Snacka med en silversmed, så kanske ljudet blir snabbare igen

Det kanske är få som tänker på att man bör använda samma material i USB-kontakten som det är i USB-uttaget i datorn. Mig veterligen är det ytterst få datorer som är utrustade med silver eller guldpläterade kontakter!! Anledningen är att den "oädla" metallen jämfört med den mer "ädla" kommer att korrodera och bilda ett galvaniskt element - dvs sämre kontakt.

Man kan säga med lite ordfyndighet att "lika kontakter leka bäst".

Posted

Det har inte så stor betydelse exakt hur bra överföringen är i datakablar när det handlar om en signal med felkorrigering och inte så särskilt besvärande överföringshastigheter. Blir det fel så skickas informationen igen, tills det blir exakt rätt.

Det är som jag nämnde tidigare helt meningslöst att byta usb-kabeln på just 0404 usb. Jag vill gärna nämna det igen så att ingen annan går och spenderar pengar på en sladd helt i onödan.

Det kanske är få som tänker på att man bör använda samma material i USB-kontakten som det är i USB-uttaget i datorn. Mig veterligen är det ytterst få datorer som är utrustade med silver eller guldpläterade kontakter!! Anledningen är att den "oädla" metallen jämfört med den mer "ädla" kommer att korrodera och bilda ett galvaniskt element - dvs sämre kontakt.

Man kan säga med lite ordfyndighet att "lika kontakter leka bäst".

Posted
Det har inte så stor betydelse exakt hur bra överföringen är i datakablar när det handlar om en signal med felkorrigering och inte så särskilt besvärande överföringshastigheter. Blir det fel så skickas informationen igen, tills det blir exakt rätt.

Det är bättre med en bättre kabel med bra kontakter än en sämre kabel med sämre kontakter. Att bitarna kommer över i någorlunda skick och att CRC (en slags kontrolldata) indikerar fel är klart - men en dålig kabel strålar ut mer störningar och dåliga kontakter orsakar dålig signalkvalitet med bitfel som följd. Om nu inte EMU lagt på ett lager med vassare datahantering, så är i alla fall USB 2.0 mycket svagt när det gäller dataintegritet*. Därmed inte sagt att det inte är tillräckligt bra för audio ..

* Som överkurs kan nämnas att CRC16 som används i USB 2.0 är en ganska svag kodning och lämpar sig bara på små datapaket. Däremot är den snabb att beräkna vilket kan vara en fördel. Det är viktigt att datapaketen är små och att mottagaren kontrollerar CRC samt begär omsändning ifall det blir fel. Dock är metoden "isochronous transfer" utan omsändning eftersom den ska garantera att data skickas i tid, inte nödvändigtvis att det kommer fram korrekt. Metoden "bulk transfer" lämpar sig egentligen bättre för audio men kräver en större buffert på mottagarsidan ifall det uppstår fel i överföringen med fördröjningar som följd. "Bulk transfer" garanterar korrekt** data, men inte att data kommer i tid.

** Korrekt data är naturligtvis så korrekt det kan bli med CRC16. Ingen kodning är perfekt. That's life! ;)