dasa Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Hjälp med förslag på anläggning!!!! Överväger följande: Slutsteg: Jeff Rowland 501 mono VS. AudioNet Amp II G2 mono, båda nya alternativt satsa på begagnade Lamm 1.2 Ref. mono VS. Edge NL Signature Amp mono. De två senare kan visserligen vara svåra att få tag i men det kan tänkas finnas utomlands till rätt peng. Högtalare: JM Lab Alto Utopa Be nya VS. beg. Wilson Watt/Puppy 7 eller andra alternativ? CD: Wadia 861 alt. Audio Aero Capitole mk II CD spelaren skall köras rakt in i slutstegen utan att använda mig av försteg. Tacksam för förslag på den ultimata kombinationen av ovan eller andra komponenter i denna klass. Quote
JMlab Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Det du frågar om har jag i princip. Dvs. AmpG2 som matas direkt av Wadia 861 samt Mezzo Utopia Har även provat Jeff Rowland ,men jag tycker att Audionet har mer klipp i basen har även testat Alto Utopia .Jag tycker att systemet lirar väldigt bra ihop Quote
Ekman Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 edge w/p 7 "självklart" och wadia 861 Quote
dasa Posted September 21, 2004 Author Posted September 21, 2004 Är det stor skillnad på de olika Wadia 861 modellerna, 861se etc? Quote
eliot Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Högtalare: JM Lab Alto Utopa Be nya VS. beg. Wilson Watt/Puppy 7 eller andra alternativ? - Ingen av dom skulle vara mitt första val. Jag skulle rekommendera antingen en av Avalon Eidolon, Mårten Design Coltrane, Kharma om Du gillar "vanliga" dynamiska högtalare eller min egen favorit Acapella Violon som är horn och ger mer live-känsla. Allt beroende på vilken ljudbild Du vill ha. Båda typerna har sina förespråkare så man måste lyssna sig fram och få sina egna preferenser. :cool: Jag har aldrig lyssnat på Kharma och inte heller ordentligt på Coltrane så att jag kan ge någon riktig värdering av dessa högtalare utan jag går på vad personer sagt och tester. Jag hade emellertid tillfälle att lyssna på Avalon Eidolon Diamond med Pass Elektronik (se Min HiFi-Resa, sidan 5) och det lät mycket bra och jag kan mycket väl förstå de positiva recensioner dessa högtalare fått. Hemma har jag Acapella Violon och de ger en otrolig live-känsla och plasmadiskanten måste upplevas Mvh, Eliot PS. Jag vet i varjefall en affär som för både Jeff Rowland och AudioNet och det är Ljudprodukter i Malmö och de har också JM Lab som verkar vara ett högtalarmärke som Du gillar Quote
Neodynium Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Omöjligt att säga... ingen aning vilket sorts ljud du gillar! Måste lyssnas på... försök åka runt till lite folk som har prylarna du nämner. Wiman har ju Watt7 JmLab har många av prylarna du nämner! (som han också säger själv). Lars Ek/PL Audio kan säkert hjälpa dig att få lyssna på ett par Alto Be. Lycka till! /Neo Quote
dasa Posted September 21, 2004 Author Posted September 21, 2004 Avalon Eidolon Diamond högtalare har fått mycket fin kritik. Jag har tyvärr aldrig haft tillfälle att lyssna på dessa. Ett par nya Alto Utopia Be ligger i ungerfär samma prisklass som ett par beg. W/P 7. Tyvärr spelar Avalon i en helt annan prisklass, därför blir kanske utbudet något begränsat med alternativ. Quote
eliot Posted September 22, 2004 Posted September 22, 2004 - Du är ju i en avundsvärd men samtidigt svår sits när Du skall bygga upp en högkvalitativ anläggning från "scratch". Jag skulle nog - som Neodynium föreslår - hälsa på några av forummedlemmarna och lyssna. Vi som har detta som hobby demonstrerar gärna vår anläggning för likasinnade //Eliot Quote
plundin™ Posted September 22, 2004 Posted September 22, 2004 Jag håller starkt med Neo och Eliot. Mitt tänk är ändå, är man i en sits där man kan skiljas med det slags deg som dasa antyder bör man väll ändå börja med fundamenten; ie. vilket slags rum tänker du/man ställa upp prylarna i. För att sedan göra en akustikreglering som funkar i rummet. Nr 2 är ju sedan att lyssna sig fram till en anläggning som passar, dels rummet, men framför allt den egna musiksmaken.. Givet man inte bara gör det för att impa på omgivningen... /ptr Quote
eliot Posted September 22, 2004 Posted September 22, 2004 ...det slags deg som dasa antyder bör man väll ändå börja med fundamenten; ie. vilket slags rum tänker du/man ställa upp prylarna i. Det är klart att det skall låta bra i det rum man har nu, men med en så pass exklusiv anläggning så tycker jag nog att man skall planera för framtiden då man antagligen har ett större rum. Jag brukar föreslå att man spikar en komponent som t.ex. högtalaren och sedan väljer man elektronik efter det valet. Jag har varit med om att man växlat mellan högtalare med hög verkningsgrad som lät fantastiskt med en rörförstärkare till en högtalare med låg verkningsgrad och det lät inte alls bra med samma rörförstärkare - och sedan fortsatte byteskaraussellen Givet man inte bara gör det för att impa på omgivningen... Det är farligt med begagnade högtalare som Watt/Puppy 7 - för onekligen imponerar det att ha sådana högtalare och man hör inte högtalarna för deras egna meriter Avalon Opus är en högtalare som låter mycket bra med en mycket torr och skön bas och även diskanten var bra. Sonus Faber Amati Hommage är väl en annan intressant högtalare //Eliot Quote
dasa Posted September 22, 2004 Author Posted September 22, 2004 Tack för intressanta förslag. Varför skulle det vara speciellt farligt att köpa beg. Watt/Puppy 7 ? Quote
Sanoj Posted September 22, 2004 Posted September 22, 2004 Dasa - Kanske skulle vara relevant med lite bakgrundsinfo. Vad har du haft förut/lyssnat på /gillat Det är ganska olika ljudideal som du räknar upp, både i elektronikväg och högtalarväg. Detta är väl inte din första anläggning // Jonas Quote
eliot Posted September 22, 2004 Posted September 22, 2004 Varför skulle det vara speciellt farligt att köpa beg. Watt/Puppy 7 ? - Att man kan tycka att det är så häftigt att kunna äga ett par högtalare som är så dyra att man lätt låter sig påverkas av det istället för att objektivt utvärdera hur de låter. Så att Du inte missförstår mig: Wilson Watt/Puppy 7 är mycket bra högtalare och får Du dom till ett bra pris så kanske de är just de högtalare som passar Dig bäst. Plundin skrev: "Givet man inte bara gör det för att impa på omgivningen... " - men handen på hjärtat så är det kul att ha en imponerande anläggning och då är det imponerande att kunna stoltsera med ett par Watt/Puppy 7. - Jag tror knappast någon är immun mot detta Mvh, Eliot Quote
plundin™ Posted September 22, 2004 Posted September 22, 2004 Min kommentar kom nog mest till ifall "att imponera" var huvudorsaken till att skaffa dom nämnda grejjorna.. Det är ju ingen tvekan om att de som dasa räknar upp var och en har fina meriter. Men som Sanoj påpekar, idéerna spretar lite, så mer bakgrund behövs.. Tråden intressera mej mycket eftersom jag själv går i uppgraderingstankar, och min viktigaste uppgradering som jag ser det är ett nytt rum som jag kan utgå ifrån :clown: /ptr Quote
dasa Posted September 22, 2004 Author Posted September 22, 2004 Well, W/P7 har jag lyssnat på tillsammans med Lamm elektronik (imponerade inte vid det tillfället), Krell (OK men inte optimalt) samt Edge (Lät mycket bra). De övriga "förslagen" har jag tyvärr ännu ej haft möjlighet att ta del av därav mitt intresse att höra från några som lyssnat på de omskrivna enheterna. Huruvida en anläggning införskaffas för att imponera på "grannen" får stå för den som påstår något så befängt. Quote
Recommended Posts