Richard Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 Inspirerad av bla följande trådar Skärmad kabel från proppskåp till hifi? Cable Guy - Ett litet projekt har jag nu beslutat att göra samma sak. Klangmodul III G finns på plats. Jag har dragit kabel från proppskåp till anläggning, ca 12 meter så till en början får det bli EKLK 3G2.5. Kanske jag byter upp mig senare. Har inte heller ännu köpt några väggkontakter av finare sort men där kommer det smånongom att bli ett dubbelt uttag av Furutech FP-SWS-D. Väntar nu på att elektrikern ska komma och koppla in det hela i proppskåpet och då kommer man till valet: vilken fas(en) ska man välja? på första sitter: diverse belysning och kontakter köksfläkt tvättmaskin 1 fas från spis på andra fasen sitter: diverse belysning och kontakter centraldammsugare diskmaskin 1 fas från spis elvärmeslinga golv 2 st på tredje fasen sitter belysning kontakter luftvärmepump fjärrvärmecentral kyl/ frys ugn Som jag ser det är det väl mer eller mindre hugget som stucket om jag väljer ettan eller tvåan så länge jag inte tar den tredje fasen? Hur hade ni resonerat? //Richard Quote
calm Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 Utan vetenskapligt belägg skulle jag nog välja fas 1. Skälet är att där har du minst antal motorer som kan komma att gå för jämnan. Motorer lämnar alltid gnistor pga kolborstar på kollektorer. Dessa lämnar i sin tur störningar på nätet. Antar att tvättmaskin eller köksfläkten inte går för jämnan. Calm Quote
Bebop Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 Utan vetenskapligt belägg skulle jag nog välja fas 1. Skälet är att där har du minst antal motorer som kan komma att gå för jämnan. Motorer lämnar alltid gnistor pga kolborstar på kollektorer. Dessa lämnar i sin tur störningar på nätet. Antar att tvättmaskin eller köksfläkten inte går för jämnan. Jag är helt enig med Calm. Spisen är en ren resistiv last och utgör normalt inga problem. 2:an hade jag uteslutit framför allt för "diverse belysning och kontakter" för att ha frihet att använda tyristorer, laddare, dator och liknande. 3:an är som sagt helt utesluten. Se också till att bara använda en fas - blanda inte så att att du får fasvridningar. Quote
Andy Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 Kan inte ljudet bli lite "varmare" om han använder 3:an? Tänker mest på fjärrvärmecentralen? Eller värmen i ljudet kanske neutraliseras iom att kyl/frys ligger på samma fas. Bara en liten tanke Quote
Richard Posted February 21, 2011 Author Posted February 21, 2011 Utan vetenskapligt belägg skulle jag nog välja fas 1. Skälet är att där har du minst antal motorer som kan komma att gå för jämnan. Motorer lämnar alltid gnistor pga kolborstar på kollektorer. Dessa lämnar i sin tur störningar på nätet. Antar att tvättmaskin eller köksfläkten inte går för jämnan. Jag är helt enig med Calm. Spisen är en ren resistiv last och utgör normalt inga problem. 2:an hade jag uteslutit framför allt för "diverse belysning och kontakter" för att ha frihet att använda tyristorer, laddare, dator och liknande. Tack för era svar. Efter att ha läst era svar så tror jag också att ettan är hetaste kandidaten. Har för övrigt kommit på att jag även har 3 st kanalfläktar i huset, två av dessa ligger på andra fasen (varav en med regulator) och en på ettan. Det blir bara en fas, kommer ihåg att du påpekat detta tidigare, Bebop. Har för mig att jag läst om bekymmer med dimmrar och regulatorer men detta är kanske ett mindre problem än vitvaror? //Richard Quote
Richard Posted February 21, 2011 Author Posted February 21, 2011 Kan inte ljudet bli lite "varmare" om han använder 3:an? Tänker mest på fjärrvärmecentralen? Eller värmen i ljudet kanske neutraliseras iom att kyl/frys ligger på samma fas. Bara en liten tanke Quote
calle_jr Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 Har inte heller ännu köpt några väggkontakter av finare sort men där kommer det smånongom att bli ett dubbelt uttag av Furutech FP-SWS-D. Skippa vägguttagen. De utgör ju bara en onödig skarv. Fråga elektrikern om det skulle bli problem att flytta över "diverse belysning och kontakter" från 1 till 2/3 så att 1 blir hyfsat ren för hifi. Dimmers har jag själv hört i mina högtalare för några år sedan < Bzzzzz > Man måste vara hippie för att gilla det ljudet. Quote
Bebop Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 Skippa vägguttagen. De utgör ju bara en onödig skarv. Fråga elektrikern om det skulle bli problem att flytta över "diverse belysning och kontakter" från 1 till 2/3 så att 1 blir hyfsat ren för hifi. Dimmers har jag själv hört i mina högtalare för några år sedan < Bzzzzz > Man måste vara hippie för att gilla det ljudet. För att göra det bytet skulle du ju kunna lägga över dammsugaren till 1:an. Jag antar att det blir ändå inte så mycket lyssnande då den är igång. Någon på forumet vittnade för något år sedan om problem med just "hippieljud". Efter många om och men samt grubblande fann han så felet. Det var en mobilladdare som hade embarkerat ett uttag på heltid. Själv har jag 4 hifi-uttag på en och samma fas som inte delas med övriga uttag eller belysning. På samma fas har jag undvikit bl a cirkulationspumpar och kyl o frys. Dessvärre kan jag inte hålla fullt så ren som jag skulle vilja. Det finns ju en del regler kring detta i samband med husbyggen och det är mycket 3-fas i ett modernt hem. Quote
Richard Posted February 21, 2011 Author Posted February 21, 2011 (edited) Det var ju en spännande tanke med att flytta runt lite kablar i skåpet. Sitter nu med ett papper och drar pilar. Man får se vart man landar, det ska ju även vara någorlunda fördelat. Ser att jag tex har köksuttagen på samma som kommande stereo vilket absolut inte är så lyckat. Köksapparater är ju vad jag förstår rätt tråkiga strömmässigt. Kan ju som du föreslår, Bebop, fördela över snabeldarken. Den är ju ändå mest jag som sköter . Har funderat över att som calle_jr sätta kabeln "direkt på anläggningen"... Skälet till att jag tänkt ha dubbla uttag är egentligen att ha möjlighet att köra slutsteg direkt till nätet. Jag har en Dillenhöfer NL-5 och pinsamt ovetandes huruvida denna begränsar dynamiken eller ej. Har inte ens på allvar testat ordentligt . Dynamikbegränsning på filter kanske är en överdrift? Edit: fel länk. Edited February 21, 2011 by Richard Quote
calm Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 Det var ju en spännande tanke med att flytta runt lite kablar i skåpet. Sitter nu med ett papper och drar pilar. Man får se vart man landar, det ska ju även vara någorlunda fördelat. Ser att jag tex har köksuttagen på samma som kommande stereo vilket absolut inte är så lyckat. Köksapparater är ju vad jag förstår rätt tråkiga strömmässigt. Kan ju som du föreslår, Bebop, fördela över snabeldarken. Den är ju ändå mest jag som sköter . Har funderat över att som calle_jr sätta kabeln "direkt på anläggningen"... Skälet till att jag tänkt ha dubbla uttag är egentligen att ha möjlighet att köra slutsteg direkt till nätet. Jag har en Dillenhöfer NL-5 och pinsamt ovetandes huruvida denna begränsar dynamiken eller ej. Har inte ens på allvar testat ordentligt . Dynamikbegränsning på filter kanske är en överdrift? Edit: fel länk. Jag skulle definitivt testa att rensa en fas från diverse störningskällor och även testa att köra utan filter. Testade för ett antal år sedan ett nätfilter av känt fabrikat och kunde konstatera att det var rena rama musikdödaren. Strömmen blev säkert ren men musiken gick samma väg. Det är stor skillnad mellan filter och filter. Endast test kan besvara frågan om hur det hela faller ut. Calm Quote
Richard Posted February 21, 2011 Author Posted February 21, 2011 Du har rätt calm, man måste prova sig fram för att veta..... Nu har jag gjort 5 förflyttningar i proppskåpet (på pappret) och hoppas att detta går att lösa även IRL när elektrikern väl kommer: På aktuell fas ligger nu förutom stereon: centraldammsugare spis, en fas bastu, en fas (glömde jag tidigare) tvättmaskin samt uttag och belysning i musikrum som inte kommer användas (har uttag från före detta elelement till belysningen och dessa ligger på annan fas) Tror att jag fått till de övriga två faserna så att det funkar. Konverterade från direktverkande el till fjärrvärme för ett par år sedan och då blir det ganska mycket ledigt. Quote
calm Posted February 22, 2011 Posted February 22, 2011 Du har rätt calm, man måste prova sig fram för att veta..... Nu har jag gjort 5 förflyttningar i proppskåpet (på pappret) och hoppas att detta går att lösa även IRL när elektrikern väl kommer: På aktuell fas ligger nu förutom stereon: centraldammsugare spis, en fas bastu, en fas (glömde jag tidigare) tvättmaskin samt uttag och belysning i musikrum som inte kommer användas (har uttag från före detta elelement till belysningen och dessa ligger på annan fas) Tror att jag fått till de övriga två faserna så att det funkar. Konverterade från direktverkande el till fjärrvärme för ett par år sedan och då blir det ganska mycket ledigt. I grunden måste du göra fördelningen så att du får en någorlunda jämn effektfördelning mellan faserna. Vissa laster såsom spis och bastuaggregat tarvar säkert mer än en fas. Likaså säkert elelement som vill ha 400 volt dvs ligger mellan två eller tre faser. Om det blir alltför sned belastning kanske du måste gå upp i huvudsäkring, vilket blir dyrt med elbolagens ockerpriser. Calm Quote
Richard Posted February 22, 2011 Author Posted February 22, 2011 Jo, jag hoppas att få till detta så det blir tillräckligt jämnt över de tre faserna. Hoppas bara att det är möjligt för elektrikern att fixa det i skåpet utan alltför mycket jobb. Har inte lust att byta hela skåpet just nu. Hade 20 amp innan vi fick fjärrvärme. I samband med det sänkte man automatiskt till 16 ampere, vilket jag först var lite tveksam till men gick med på då det var billigare. Då min fru har lyckats smälla en del säkringar sista tiden har jag funderat på att höja från 16 till 20 ampere igen. Hon har två stora torkmaskiner hon använder till hundarna och körs även andra strömkrävande grejer går ibland en säkring. Skillnaden för mig i pris från 16 till 20 är 1440 till 2115 i fast pris/ år. Quote
Sigge Posted February 23, 2011 Posted February 23, 2011 Jo, jag hoppas att få till detta så det blir tillräckligt jämnt över de tre faserna. Hoppas bara att det är möjligt för elektrikern att fixa det i skåpet utan alltför mycket jobb. Har inte lust att byta hela skåpet just nu. Hade 20 amp innan vi fick fjärrvärme. I samband med det sänkte man automatiskt till 16 ampere, vilket jag först var lite tveksam till men gick med på då det var billigare. Då min fru har lyckats smälla en del säkringar sista tiden har jag funderat på att höja från 16 till 20 ampere igen. Hon har två stora torkmaskiner hon använder till hundarna och körs även andra strömkrävande grejer går ibland en säkring. Skillnaden för mig i pris från 16 till 20 är 1440 till 2115 i fast pris/ år. Kan hon inte torka hundarna med handduk istället? Jag hade aldrig fått mina in i en torktumlare. Quote
Richard Posted February 23, 2011 Author Posted February 23, 2011 Kan hon inte torka hundarna med handduk istället? Jag hade aldrig fått mina in i en torktumlare. Vi får verkligen hoppas att hon inte hörde det där.... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.