Jump to content

Recommended Posts

Posted

Detta är något jag funderat på.Antingen är det så,eller så har jag börjat uppskatta deras ljudideal mer.Jag är inte säker på hur det ligger till faktiskt.

När jag lyssnade på Sonus Faber Amati Anniversari mot Wilson Sophia 2 på Skönt Ljud för flera år sedan lät Sonus Faber mjukare och behagligare.Skillnaden var påtaglig.

Bägge högtalarparen var i stort sett nya,så det kan vara så att Wilson behöver mer inspelning än vad S.F gör,vad vet jag.

Men senast på Hotell Opalen fanns det inga tendenser till hårdhet i ljudet på Sophia 3,tyckte jag.De var bara grymt bra!Helt klart en av mässhelgens stora utropstecken!

Kanske är det så att Sophia generation 3 är lite mjukare än generation 2 och äldre Wilson modeller.Vad är era erfarenheter?

Posted
Kanske är det så att Sophia generation 3 är lite mjukare än generation 2 och äldre Wilson modeller.Vad är era erfarenheter?

Absolut, men redan med generation 2 av Sophia hände saker till det bättre. Även Watt/Puppy 8 blev också betydliga "mjukare" än tidigare modeller med en bättre helhet över samtliga register Jag var på introduktionen som McGrath hade på Coup De Fourde i Montreal 2006 (eller 2007?) där man kunde jämföra mellan 7:an och 8:an. Stor skillnad till det bättre (och varmare helhet och större ljudbild). Diskantelementet hade ändrats men mycket mer än så - från delningsfilter, lådmaterial till övriga element. Dessutom är de inte så komplicerade att driva som tidigare modeller vilket gör att de kan spela ut även med effektsvagare elektronik än förr.

Wes Philips på Stereophile summerad W/P 8 så här:

Nevertheless, the W/P System 8 is a giant step forward. Of course, that also means that it sounds quite different from earlier W/Ps, which means that admirers of the System 6 and 7 may not find the 8 to their taste—oddly enough, the 8 just might appeal more to those who have traditionally resisted the WATT/Puppy

Sedan dess upplever jag att de gått vidare i denna riktning.

Posted

När jag tänker efter så har jag nog upplevt detsamma.

På Elite Plaza i Gbg lät det lilla systemet riktigt behagligt med ARC-elektroniken. Till och med mot det mjukare håller, men ändå med brillians och lyster.

SF har gått mot det motsatta hållet. Skarpare i konturerna och inte den avrundade diskanten och mellanregistret som jag tycker har varit Serblins kännemärke.

Tänk vad tiderna förändras.

Calm

Posted

Jag är inte ensam i att tycka det då.Va skönt :) Jag börjar vara mer och mer positivt inställd till Wilson Audio!Med den senare generationen så har de blivit ett alternativ för en med S.F´s ljudideal.

Håller med dig,Calm.Tiderna förändras verkligen.Sonus Faber får verkligen se upp!Futurorna (som jag verkligen gillar,åtminstone utseendemässigt) börjar ligga farligt nära Wilson Sasha i pris.Speciellt om det nu kommer en prisjustering på Wilson.Skulle jag välja mellan de två är ärligt talat inte valet så självklart längre.

Guest Hifi-Perra
Posted

Hej!

Om jag har sett rätt så har det redan kommit en: http://www.stylusaudio.se/wp-content/uploa...o-Prislista.pdf

Mvh

Jag är inte ensam i att tycka det då.Va skönt :) Jag börjar vara mer och mer positivt inställd till Wilson Audio!Med den senare generationen så har de blivit ett alternativ för en med S.F´s ljudideal.

Håller med dig,Calm.Tiderna förändras verkligen.Sonus Faber får verkligen se upp!Futurorna (som jag verkligen gillar,åtminstone utseendemässigt) börjar ligga farligt nära Wilson Sasha i pris.Speciellt om det nu kommer en prisjustering på Wilson.Skulle jag välja mellan de två är ärligt talat inte valet så självklart längre.

Posted (edited)

Tack för länken Hifi-Perra.Ja,då är det som jag misstänkte.Sasha är i precis samma prisläge som Futura.Det svider lite för en S.F fan att säga det,men tror nog att Sasha skulle bli mitt personliga val i den konkurrensen.Lika snygg?Aldrig!Men ljudmässigt så tror jag Sasha blir svår att slå.Dessutom så brukar jag blunda när jag lyssnar på musik å jag behöver inte se högtalarna ;) .

Nu är inte Wilson SÅ fula,bara i en direkt jämförelse med S.F.Och handen på hjärtat.Vilka högtalare står sig i jämförelse med en S.F i Homage serien när det gäller utseende?

Edited by new order
Posted
SF har gått mot det motsatta hållet. Skarpare i konturerna och inte den avrundade diskanten och mellanregistret som jag tycker har varit Serblins kännemärke.

Tänk vad tiderna förändras.

Jag inbillar mig att det hänger ihop lite med hur mjukvaran utvecklas. Inspelningar (bra sådana) har en fantastisk upplösning både frekvensmässigt men även själva upptagningen av enskilda instrument som nästan undantagslöst görs närmickat eller direkt in i mixern. Det vill ju till att hela kedjan sedan kan återges och då kräver det mer och bättre upplösning från högtalarna. Det sätter också krav på elektronik och musikkällorna också.

Konsten är väl att få till det utan att det låter vasst och ansträngande men där inget av musikens upplösning går förlorad. Just det tycker jag Wilson lyckats oerhört väl med sina senaste alster.

Guest Hifi-Perra
Posted (edited)

Det är lugnt hehe :D

Mvh

Tack för länken Hifi-Perra.Ja,då är det som jag misstänkte.Sasha är i precis samma prisläge som Futura.Det svider lite för en S.F fan att säga det,men tror nog att Sasha skulle bli mitt personliga val i den konkurrensen.Lika snygg?Aldrig!Men ljudmässigt så tror jag Sasha blir svår att slå.Dessutom så brukar jag blunda när jag lyssnar på musik å jag behöver inte se högtalarna ;) .

Nu är inte Wilson SÅ fula,bara i en direkt jämförelse med S.F.Och handen på hjärtat.Vilka högtalare står sig i jämförelse med en S.F i Homage serien när det gäller utseende?

Edited by Hifi-Perra
Posted
Jag inbillar mig att det hänger ihop lite med hur mjukvaran utvecklas. Inspelningar (bra sådana) har en fantastisk upplösning både frekvensmässigt men även själva upptagningen av enskilda instrument som nästan undantagslöst görs närmickat eller direkt in i mixern. Det vill ju till att hela kedjan sedan kan återges och då kräver det mer och bättre upplösning från högtalarna. Det sätter också krav på elektronik och musikkällorna också.

Konsten är väl att få till det utan att det låter vasst och ansträngande men där inget av musikens upplösning går förlorad. Just det tycker jag Wilson lyckats oerhört väl med sina senaste alster.

Det är möjligt att du har rätt!? I vart fall är min iakttagelse att de laserskarpa systemen har fått ge vika för mer njutbar och upplöst diskant. Om detta ligger i mjukvaran, hårdvaran eller högtaleriet vet jag inte men det är numera mindre ofta man får lämna rummet med blödande öron. Senast var nog i Gbg och Burmestersystem som antingen hade en dålig dag eller en dålig matning. Många tyckte att det var en av de bättre rummen, men jag kunde inte stanna kvar.

Jag tycker att just Wilsonsystemet var sällsynt välbalanserat med just ARC-elektroniken trots att man inte hade tagit i med utrustning i megabuckklassen, utan snarare i det som i vart fall ligger på rimliga nivåer.

Calm

Posted

På MSS hifi kan man läsa Tha Pimp´s åsikt i skillnaden mellan W/P 7 och 8.Ganska grovt och mustigt språk men man fattar andemeningen... :)

The last refinement of the world famous WATT Puppy speakers before the Sasha. Do not believe the nonsense rumor that the WP7 is better. Lead is a very crude and cheap way to enhancement speaker cabinet rigidity. Since they were not allowed to use lead any more, Wilson Audio was forced to use the much more expensive M-material (but also better) for the WP8. The results were better sound but at the cost of 25% higher MSRP. The urban legend saying that the WP7 is better was cluelessly spread by those with beer budget, probably the same people who claim that they could get more fun out of $200 hookers than $10,000 high-end call girls. They must not mind lead poison and STD at all.

Ord och inga visor!

Posted

*asg* Da Pimp! Den gode JB är verkligen Prajsless :D

På MSS hifi kan man läsa Tha Pimp´s åsikt i skillnaden mellan W/P 7 och 8.Ganska grovt och mustigt språk men man fattar andemeningen... :)

Ord och inga visor!

Posted
Nej dom har inte ändrat ljudideal alls däremot så har Wilson en imponerande utvecklingskurva, de gör stora framsteg mellan varje ny modell.

Ok.Du tycker inte alls att de har blivit lite mjukare och mindre analytiska?Jag håller med att de gjort stora framsteg,åtminstone är det i min smak.

Posted (edited)
Ok.Du tycker inte alls att de har blivit lite mjukare och mindre analytiska?Jag håller med att de gjort stora framsteg,åtminstone är det i min smak.

Jo det tycker jag även om mina Watt/puppy 5.1 inte alls upplevs som analytiska och ljusa hemma hos mig, det är mycket en placeringsfråga, dom har alltid varit väldigt känsliga för det.

Men deras nya mjukare ljud hänger ihop med att dom har blivit bättre helt enkelt, lägre distorsion och annat har ofta den effekten. Det är ju inte så att dom har nån nytt ljudideal eller ny tanke bakom sina produkter, dom har helt enkelt bara gjort bättre produkter på samma linje.

Edited by Ekman
Posted
Jo det tycker jag även om mina Watt/puppy 5.1 inte alls upplevs som analytiska och ljusa hemma hos mig, det är mycket en placeringsfrågan, dom har alltid varit väldigt känsliga för det.

Men deras nya mjukare ljud hänger ihop med att dom har blivit bättre helt enkelt, lägre distorsion och annat har ofta den effekten. Det är ju inte så att dom har nån nytt ljudideal eller ny tanke bakom sina produkter, dom har helt enkelt bara gjort bättre produkter på samma linje.

Så är det nog. Samtidigt säger David Wilson att han besökte Musikverein i Wien och fick ny insikter. Musikverein är hans nya referens som han försökt efterlikna. I vart fall i sina Alexandria vars teknikutveckling smittat av sig nedåt.

Posted
Så är det nog. Samtidigt säger David Wilson att han besökte Musikverein i Wien och fick ny insikter. Musikverein är hans nya referens som han försökt efterlikna. I vart fall i sina Alexandria vars teknikutveckling smittat av sig nedåt.

Musikverein inspirerar verkligen! Pratade med Matts om mitt besök i Wein och han sade att jag hade haft tur som fått en tjuvlyssning av Kissings pianospel i tom lokal. Tydligen bättre än med publik.

Numera finns det tydligen fler fantastiska bla en nybyggd i Rom, baserad helt på nya rön om akustik.

Låter som fler resor måste göras ;)

Calm

Posted

Jag vill nog ändå hävda att Wilson påbörjade en förändring av ljudidealet, om man nu kan kalla det så, med generationen Sophia - W/P7 - Maxx2. En mer homogen klang kanske man kan kalla det. Av de högtalare Wilson släppt efter detta har jag dock bara hört W/P8 och Sasha, högtalare, som jag tycker, fortsätter denna "nya" tradition.

Posted

Bläddrade i en gammal Stereophile i morse när jag satt på tronen, där Wilson faktiskt själv uttrycker en förändring i ljudideal startandes med Sophia. Han säger något i stil med att "vi tidigare försökte göra högtalare som lät rätt, nu försöker vi göra högtalare som låter vackert". Han kopplar även ihop detta med de tre nya lyssningsrum som byggdes i samband med framtagandet av nya modeller som Sophia var först ut i.

Posted

Det är väl ganska sunt kanske att ett företag i sitt utvecklingsarbete försöker adressera punkter som vissa kunder har klagat på i tidigare produkter?

Tror fortfarande inte det handlar om ett ljudideal, dom nya burkarna låter inte annorlunda dom låter bara bättre.

Sophia är en lite speciell modell dock den är byggd för att vara extremt flexibel och den ska kunna spela med hur enkel kringelektronik som helst o.s.v. utan att låta illa. De har till exempel demat den på mässor med instegsförstärkare och med bra resultat.

W/P serien däremot är monitorhögtalare det är hur lätt som helst att matcha eller ställa upp fel och få dom att låta apa...

Posted
W/P serien däremot är monitorhögtalare det är hur lätt som helst att matcha eller ställa upp fel och få dom att låta apa...

... nej då,

krydda bara med lite Audio Research så går det bra i alla lägen :mm::)

NeonPark0820.jpg

Posted

Jo jag äger ju ett par watt/puppies och dom kan låta helt sagolikt fantastiskt när man får till det bra :D men dom är allt lite kinkiga på detaljerna...

Posted

"Grundtanken med att ta fram den ursprungliga Wilson Sophia var att man skulle ta fram en högtalare som passar för Europeiska förhållanden. Lite mindre lyssningsrum, lite mer sparsmakad möblering, fler hårda än mjuka ytor och material i rummet och så vidare. Det krävde ett helt nytt sätt att tänka när man skulle utveckla framför allt delningsfiltret. Man tog också fram en mjukare variant av högtalarkabinettmaterial – M material – istället för det tidigare X material, och använde detta på olika sektioner i de nya kabinetten. Allt för att få fram en varmare grundklang än hos tidigare modeller.

Högtalaren blev en jättesuccé. Fler och fler märkte att dessa nya lösningar gav en ännu större musikalisk följsamhet än tidigare modeller, och att klanger och detaljer var mer nyanserade och tilltalande än man hade kunnat hoppas. Sophia 2 är en utveckling av denna Europa-optimerade modell. Den är bättre på alla punkter, och många recensenters favorit-Wilsonmodell. Många berättar om hur stort och rappt och klangrikt och engagerande Sophia 2 spelar, både med transistor- och rörelektronik. Den är given som högtalare på de stora utställningarna för många olika elektroniktillverkare som vill visa sina produkter i bästa möjliga dager. Och den når ut till många musikintresserade. Det roliga är att den säljer lika bra i Europa, och USA."

Klippt från ljudupplevelser.se om Sophia 2.

Posted
Kan vara så att behovet av varmt,behagligt ljud växer i ett allt kallare samhällsklimat :):?:

Lite långsökt? ;)

Men isåfall finns det gott om andra märken med ett varmt å gosigt ljud...

Posted
Kan vara så att behovet av varmt,behagligt ljud växer i ett allt kallare samhällsklimat :):?:

Med tanke på att dagens vardagsrum ofta mer liknar ett kalt och kallt laboratorium kan det nog behövas lite varmare ljud ;)

Posted
Med tanke på att dagens vardagsrum ofta mer liknar ett kalt och kallt laboratorium kan det nog behövas lite varmare ljud ;)

Jo,det kan vi nog tacka vår kära Ingvar K och hans IKEA för (golfapllåd) :black:

Posted

Jag kan berätta lite om det här ur ett inside perspektiv. Eftersom vi har diskuterat detta med Wilson vid flera tillfällen. Men ni måste lova att inte berätta det för någon. ;)

Får några år sedan när Wilson släppte den första Sophia så hade de precis byggt ut fabriken och färdigställt ett helt nytt lyssningsrum för att utvärdera sina högtalare. De har ett antal olika rum med olika karaktär för detta syfte. Detta specifika rum var riktigt elakt konstruerat ur ett akustiskt perspektiv. Ett typiskt IKEA rum kanske. ;-)

Resultatet blev till slut Sophia, och Wilson hade lärt sig en hel del nya saker på vägen. Därför var också utvecklingstiden för Sophia ovanligt lång. Men resultatet imponerade även på dem själva, och väldigt många andra. Därefter kom de modeller ni redan har nämnt, och de fick också nytta av det nya rummet och de insikter Wilson förvärvat. David Wilsons upplevelse i Der Musikverein var nästa stora steg i utvecklingen.

Så för att svara på om Wilson har ändrat ljudideal, så tror jag att de själva skulle svara nej. De har alltid haft som mål att vara så trogen inspelningen som möjligt, inte bara med tanke på att David har den bakgrunden och att Peter McGrath jobbar med detta själv, utan även för att de anser att vi aldrig kan göra något annat än att återge inspelningen, med dess fel och begränsningar. Man kan aldrig lägga till något som inte fanns från början. Peter och jag talade om detta på Arkenmässan i Göteborg i höstas. En gäst i vårt rum hade tyckt vi spelade ett opera stycke för högt och att det nästan var obehagligt. Peter som hade varit på Operan kvällen innan svarade att det var betydligt högre och ännu mer smärtsamt live. Jag funderar ofta på det när jag lyssnar på musik, hur hade detta låtit om jag var där i studion eller på konserten? Hur mycket försvinner vid inspelningstillfället och hur mycket vid uppspelning? Personligen så vill jag att musik som ska vara elak också ska vara det. Det ska lukta rök och sprit om en tidig Tom Waits, inte blommor och parfym.

Så nästa intressanta fråga måste bli hur mycket av verkligheten vi vill ha i våra vardagsrum. :-)

Posted
Jag kan berätta lite om det här ur ett inside perspektiv. Eftersom vi har diskuterat detta med Wilson vid flera tillfällen. Men ni måste lova att inte berätta det för någon. ;)

Får några år sedan när Wilson släppte den första Sophia så hade de precis byggt ut fabriken och färdigställt ett helt nytt lyssningsrum för att utvärdera sina högtalare. De har ett antal olika rum med olika karaktär för detta syfte. Detta specifika rum var riktigt elakt konstruerat ur ett akustiskt perspektiv. Ett typiskt IKEA rum kanske. ;-)

Resultatet blev till slut Sophia, och Wilson hade lärt sig en hel del nya saker på vägen. Därför var också utvecklingstiden för Sophia ovanligt lång. Men resultatet imponerade även på dem själva, och väldigt många andra. Därefter kom de modeller ni redan har nämnt, och de fick också nytta av det nya rummet och de insikter Wilson förvärvat. David Wilsons upplevelse i Der Musikverein var nästa stora steg i utvecklingen.

Så för att svara på om Wilson har ändrat ljudideal, så tror jag att de själva skulle svara nej. De har alltid haft som mål att vara så trogen inspelningen som möjligt, inte bara med tanke på att David har den bakgrunden och att Peter McGrath jobbar med detta själv, utan även för att de anser att vi aldrig kan göra något annat än att återge inspelningen, med dess fel och begränsningar. Man kan aldrig lägga till något som inte fanns från början. Peter och jag talade om detta på Arkenmässan i Göteborg i höstas. En gäst i vårt rum hade tyckt vi spelade ett opera stycke för högt och att det nästan var obehagligt. Peter som hade varit på Operan kvällen innan svarade att det var betydligt högre och ännu mer smärtsamt live. Jag funderar ofta på det när jag lyssnar på musik, hur hade detta låtit om jag var där i studion eller på konserten? Hur mycket försvinner vid inspelningstillfället och hur mycket vid uppspelning? Personligen så vill jag att musik som ska vara elak också ska vara det. Det ska lukta rök och sprit om en tidig Tom Waits, inte blommor och parfym.

Så nästa intressanta fråga måste bli hur mycket av verkligheten vi vill ha i våra vardagsrum. :-)

Exaktemente, jag tror många överhuvudtaget inte inser hur "elakt" det kan låta live utan tror att allt skall låta vackert och behagligt i en bra rigg. Måste dock säga att Tom Waits hade ett otroligt bra ljud live när jag hörde honom i konserthuset någon gång då "Rain Dogs" kom ut.... men blommor och parfym luktade det inte :D