Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det blev en Lyra, ett lättare val tycker jag.

DSC_2141.jpg

Jag tillhör den grupp som för 10 år sedan hade lite otur när jag tänkte. Jag gjorde mig av med samtliga vinyl från 60, 70 och 80-talet. :diss: Så under tiden jag väntar på leverans passar jag på att skaffa ett 25-tal album för att testa. De flesta med musik som jag känner väl till och som finns i CD samlingen. Det första intrycket blir lite mörkare och mjukare, men skillnaderna är inte så stora. Men det gäller inte allt. Tex Van Morrisons Astral Weeks och Moondance låter mycket bättre på vinyl. Båda albumen är en nyutgåva på 180 gram. Jag har aldrig varit nöjd med ljudet från mina CD. Det är mindre än envecka sedan jag började spela, så jag får återkomma med fler intryck.

• 3 weeks later...
  • Replies 158
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Det har gått några veckor nu, och det börjar klarna nu. Jag väntar fortfarande på en ny kabel, Nordost Frey 2, så fn använder jag en enklare kabel från Audioquest. Jag hoppas det är anledningen till att det finns ett svagt bakgrundsbrus, Det hörs inte från lyssningspositionen, men väl om jag lägger örat till högtalarna.

Samtliga vinyl jag har skaffat är äldre inspelningar (analogt inspelade). Jag har både begagnade och nya pressningar. Flera av albummen har jag sedan tidigare på CD, så det har varit lätt att göra en jämförelse. Jag har använt digitaldelen i min Accuphase DP 500 (kopplad med JPS Labs Superconductor 3) som CD källa.

Först vill jag säga att jag är mycket nöjd med ljudet från CD. Alla Hi Fi parametrar sitter rätt. Cremona M spelarvackert. Basen är välkontrollerad och går djupare än någonsin, mellanregistret är mjukt och luftigt med en smula värme, diskanten är klar och fin utan att vara för påträngande. Ljudbilden är stor och framför allt mycket djup, har sällan hört ett sådant djup hos andra system. Andra som lyssnar här brukar säga "tranparent och närvarande". Nyanser i röster och musikinstrument är tydliga.

Vid en jämförelse med vinyl framgår vissa skillnader. Svärtan och absoluta tystnaden som finns på CD, finns ej på vinyl. Vinyl låter en aning mörkare och mjukare, kanske lite behagligare för örat. Skillnaderna är inte stora men de finns där. Jag har också noterat att på flera av albummen så finns detaljer i musiken som har försvunnit på CD. Varför det är på detta sätt begriper jag inte, kanske kan någon förklara. :?:

Jag var i England förra veckan och passade på att inskaffa en del nya album. I London på Warwick Street finns det ju många butiker, men det var lite av en besvikelse. På North Laines i Brighton finns två butiker med ett fantastiskt utbud. Här är några av fynden.

DSC_2146.jpg

Avslutningsvis vill jag säga att jag är helnöjd :D med min nya leksak, och har kommit på mig själv att jag lyssnar mer på vinyl än CD, trots ett mycket mindre utbud. Kanske nyhetens behag eller rent av så låter det bättre. ;):Thinking:

Posted
Det har gått några veckor nu, och det börjar klarna nu. Jag väntar fortfarande på en ny kabel, Nordost Frey 2, så fn använder jag en enklare kabel från Audioquest. Jag hoppas det är anledningen till att det finns ett svagt bakgrundsbrus, Det hörs inte från lyssningspositionen, men väl om jag lägger örat till högtalarna.

Avslutningsvis vill jag säga att jag är helnöjd :D med min nya leksak, och har kommit på mig själv att jag lyssnar mer på vinyl än CD, trots ett mycket mindre utbud. Kanske nyhetens behag eller rent av så låter det bättre. ;):Thinking:

Trevligt Sigge. Jag förutsätter att du med Nordost Frey 2 menar kabeln från skivspelaren, det blir intressant för min del att hör fortsättningen på. :)

Posted
Trevligt Sigge. Jag förutsätter att du med Nordost Frey 2 menar kabeln från skivspelaren, det blir intressant för min del att hör fortsättningen på. :)

Ja, det var så jag menade. Jag återkommer med fler intryck.

• 2 months later...
Posted

Efter mycket om och men kommer då äntligen sista pusselbiten i skivspelarprojektet.

DSC_2165.jpg

Att dömma av embalget kommer det här att bli riktigt bra.

DSC_2166.jpg

Första intrycket är något lägre bakgrunsbrus, nästa lika "svart" som med CD, men med bibehållen värma. Tycker också att kontrollen på basen är ett snäpp bättre. Långsiktigt får vi väl se vad det här ger. Men efter dagens lyssning verkar det lovande. Om någon är intresserad av lyssningsmetodiken är det med ett glas bättre vin i sweet spot. ;)

Posted

Jag har haft problem med att kunna stänga locket för anslutningarna på Devaleten, då kontakten på min JPS Power AC är för stor. Jag har med ljus och lykta försöka få tag i en mindre, men det går inte för kabeln är för grov. Igår bestämde jag mig för att fixa det. Det blev vinkelslipen :blush

DSC_2172.jpg

Det framgår inte så tydligt, men jag slipade 1/10 innan jordskruven, satta en bit tejp över.

DSC_2170.jpg

Och locket sitter perfekt. :)

Posted

Audionord använde speciella Shunyata strömkablar på senaste mässan, som var gjorda för att passa Devialet så att locket kunde vara på.

Får hoppas fler tillverkare kan erbjuda det

Känns ju trist att behöva såga sönder kontakten, men det ser ju att ha gått bra :)