Jump to content

En resa i tid och rum

Sigge

Recommended Posts

Hade tänkt att ni skulle få följa med hem, men var? Jag är inte så duktig med kameran, så jag har lånat en del bilder. Bl.a. denna, där resan börjar.

2715191656_ae3dc83c52_s1.jpg

Min födelsestad, vi ska resa ca. 150 mil. En del av er vet redan vilket land jag bor i, för er övriga ska jag göra det lätt. Detta foto tog jag idag, så har ni en uppfattning om vädersträck.

DSC_0450.jpg

Landet i fråga har en flagga i tre färger.

• Replies 158
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hade tänkt att ni skulle få följa med hem, men var? Jag är inte så duktig med kameran, så jag har lånat en del bilder. Bl.a. denna, där resan börjar.

http://i1083.photobucket.com/albums/j382/S...3dc83c52_s1.jpg

Min födelsestad, vi ska resa ca. 150 mil. En del av er vet redan vilket land jag bor i, för er övriga ska jag göra det lätt. Detta foto tog jag idag, så har ni en uppfattning om vädersträck.

http://i1083.photobucket.com/albums/j382/S...ix/DSC_0450.jpg

Landet i fråga har en flagga i tre färger.

Spännande. :mm: Tre färger, hmm... :Thinking:

Spännande. :mm: Tre färger, hmm... :Thinking:

Jag som trodde det var enkelt. Här kommer mer, som samtidigt får bli en liten geografi lektion.

Landet, som är medlem av EU är politiskt och geografiskt uppdelat i 26 regioner fördelade på totalt 100 landskap. Inte så konstigt, men att två av dessa ligger i Västindien och ett i Sydamerika (och således en del av EU) är nog mindre känt.

Jag som trodde det var enkelt. Här kommer mer, som samtidigt får bli en liten geografi lektion.

Landet, som är medlem av EU är politiskt och geografiskt uppdelat i 26 regioner fördelade på totalt 100 landskap. Inte så konstigt, men att två av dessa ligger i Västindien och ett i Sydamerika (och således en del av EU) är nog mindre känt.

Jag glömde en i Indiska oceanien. Förlåt :blush

La France

Jag tänkte först hugga till med Tyskland, nu tror jag mer på Storbrittanien... :icon_smile_cool::)

Englands kolonidrömmar är väl just bara drömmar numer. Frankrike har ju fortfarande sin fötter i en del landskap t ex:

Franska Guyana, Guadeloupe, Martinique och Réunion. Dessa 4 regioner plus 22 på fastlandet = 26 :)

La France

Cést ca.

Flaggan var "Tricolore"

Nu ska vi hitta rätt region.

Här fanns en gång en Kung, som var det gjorts mycket film och teater om. Till sin hjälp i sina gärningar hade han hjälp av magi. Kan vara en knepig ledtråd, men Europas gränser var inte riktigt samma som idag.

Englands kolonidrömmar är väl just bara drömmar numer. Frankrike har ju fortfarande sin fötter i en del landskap t ex:

Franska Guyana, Guadeloupe, Martinique och Réunion. Dessa 4 regioner plus 22 på fastlandet = 26 :)

Detta med fransk koloni i sydamerika visste jag inget om, tänkte på Falklandsöarna. :)

Cést ca.

Flaggan var "Tricolore"

Nu ska vi hitta rätt region.

Här fanns en gång en Kung, som var det gjorts mycket film och teater om. Till sin hjälp i sina gärningar hade han hjälp av magi. Kan vara en knepig ledtråd, men Europas gränser var inte riktigt samma som idag.

Kungen måste vara Arthur och då hugger jag till med Bretagne. :app::)

Kungen måste vara Arthur och då hugger jag till med Bretagne. :app::)

Alldeles riktigt! :41: King Arthur var "King of England", men höll till i Bretagne. "La forêt de Broceliande" är ett välbesökt turistmål.

Min bostad finns några km från denna medeltida stad. Innanför murarna är den i det närmaste lika idag som för 4-500 år sedan.

2007_04150014.jpg

2007_04150097.jpg

Strax nedanför stadskärnan passerar en flod, som mynnar i Engelska kanalen, mellan två städer. Den ena brukar betäcknas som "Sjörövarstaden" och den andra var ett jet set tillhåll vid förra sekelskiftet. Där floden mynnar i havet finns ett kraftverk som utnyttjar höjdskillnader mellan ebb och flod. Nivåskillnaden kan vara så mycket som 16 meter. :o

För att var alldeles korrekt, är det inte regioner utan landsskap (departement). För något år sedan hade man en omröstning där, så det är numera en del av Frankrike, med i stort sätt samma rättigheter som övriga Frankrike. Jag är dock lite osäker om det gäller samtliga. :?:

För att var alldeles korrekt, är det inte regioner utan landsskap (departement). För något år sedan hade man en omröstning där, så det är numera en del av Frankrike, med i stort sätt samma rättigheter som övriga Frankrike. Jag är dock lite osäker om det gäller samtliga. :?:

I'm not so sure ....

Jag har lärt mig att: La France compte 26 régions administratives (subdivisées en 100 départements), dont 22 régions métropolitaines (y compris la collectivité territoriale de Corse) et 4 régions d’outre-mer (à un seul département).

I'm not so sure ....

Jag har lärt mig att: La France compte 26 régions administratives (subdivisées en 100 départements), dont 22 régions métropolitaines (y compris la collectivité territoriale de Corse) et 4 régions d’outre-mer (à un seul département).

Jag vet med bestämmdhet att de är departement, och (tydligen felaktigt :blush ) trodde att de då inte var regioner, de är tydligen båda.

Strax nedanför stadskärnan passerar en flod, som mynnar i Engelska kanalen, mellan två städer. Den ena brukar betäcknas som "Sjörövarstaden" och den andra var ett jet set tillhåll vid förra sekelskiftet.

Den här var svår men jag tror den ena staden är Saint Nazaire... :icon_smile_cool::)

Det är f..n vad du är påläst, eller möjligen har berest. Jag är djupt imponerad. :77: Helt rätt, då är det bara att följa floden Rance söderut tills du kommer till....?

Calle_Jr är bara "halvberest" - han klarade ju St Malo och t o m en minut före mig. :45:

Söderut ... det är en knaper ledtråd ... kanske Dinan?

Nu fortsätter vi, och jag vill ha rätt adress. Här kommer ledtråden, kan verka svår, men det grejar väl Bebop eller kanske någon annan på några minuter. :sherlok:

Agneta, min fru knåpade ihop detta.

Rätt så nära med lantlig vy

här bröts lugnet i vår onämnda by

kändisar i olika sjanger

över nejden dånades deras klanger

Little Richard och Sex Pistols, det hjälpte föga

här blev konkursens siffror höga

o lugnet därefter - vad hände sen?

Man har startat igen, startat igen...

Sov gott våra gäster trots bulleribång

ljudlig glädje och natt hålligång

det ingår en frukust med färsk croissant

som brukligt vid dylikt etablissemang.

Under tiden ni funderar, ska jag berätta lite om musikfestvalen i Bobital. Den startade sådär 20 år sedan med lokala band som uppträdde på på idrottsplatsen i byn. Det hela växte snabbt och korna i hagarna runt idrottsplatsen fick temporärt flytta. Innan konkursen 2009 var det en av Frankrikes största musikfestivaler med flera stora internationella artister, tre musikscener och 150 000 besökare under tre dagar. Bobital med sina 1000 invånare fick en folktäthet motsvarande Drottninggatan i Stockholm under julrushen. Samtliga byggnader här var skyddade med kravallstaket. I äppellunden mitt över gatan från oss sov ett hundratal i tält, fel, sov gjorde de inte, men kul hade de. Förra året, efter konkursen blev det ett mycket mindre arragemang med lokala band och detta året lär det vara i två dagar.

Bebop, jag förmodar att det så du hittade till Bobital. Men Kärlek och Ljud... :?: Men det bedrivs annan verksamhet här. Det fina med Frankrike, är det marknadsförs av en nationell organisation, prova där.

Men Kärlek och Ljud... :?: .

Jo, jag ser det nu ... jag var lite för snabb med översättningen av L'armor à sons som jag läste som L'amour et sons. Istället blir det väl något typ pansarljud, riddarskrammel eller något ditåt.

Bobital-festivalen

Då kanske det är Léhon som jag var inne på först med sedan ändrade. Den verkade så pyttig med tanke på de artister du nämnde.