Jump to content

Norddeutsche HiFi-Tage Hörtest 2011


calle_jr

Recommended Posts

På nedre plan fanns de större rummen som körde demo sådär 1 gång per timme. Det

fungerade utmärkt där det ena rummet respekterade det andra så man kunde gå från

den ena demon till den andre under nära nog perfekt timing.

Varje utställare hade dessutom lagt stor möda på att få det att låta bra vilket de också

lyckades med. En som lyckades bäst av alla var Dynaudio som gjorde en mycket proffsig

framställning om både företaget och musiken som spelades. Det lät fantastiskt bra. Här

presenterade man Dynaudio Confidence 4 (C4) i vit pianolack.

031Dynaudio.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vilken som är störst i högtalarbranschen kan alltid diskuteras liksom värdet av det. Men lite

impad blev i vart fall jag att Dynaudio har sålt mer än 40,000 monitorer till ca 10,000 studios

world wide från radio-, musik- till filmstudios. Bl a till hela BBC.

Dynaudio C4 är bestyckad med 2 basar och 2 mellanregister som täcker samma område. Däremot

delar diskanterna, Esotar2, upp registren där den undre tar 3-8 kHz och den övre kör hela

vägen upp till ca 25 kHz. Konfigurationen kallar Dynaudio för DDC (Dynaudio Directive Control),

som ger ett spridningsmönster som en horisontell ellips vilket sägs minimerar tak- och golvreflektioner.

036Dynaudio.jpg

Den digitala källan var engelska Chords Electronics charmiga Choral Blu's CD-drive och DAC

039Chord.jpg

Och även i detta rum snurrade Transrotor. Jag vill minnas att det är deras nya ZET 3

som i Tyskland kostar 3,700 € med deras instegsarm 800 S (tillverkad av Jelco). Fast här

är den försedd med en Transrotor 5009 som är tillverkad av SME. Spelaren kan också

utrustas med extra motor plus en hel del annat godis.

040ChordTransrotor.jpg

... och från andra hållet...

038Chord.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hur infinner sig känslan när du jämför med ditt egna system bestående av Dynaudio högtalare för det gör du väl :?: även om det är mässljud :)

Jodå, ljudet är bekannt och det är nästan så att jag ville ha tillbaka mina C4:or. Dom hade fått till en väldigt fin balans i rummet. Här var det fråga om ett konferensrum på ca 100 m2 och högt i tak. Det var förmodligen akustikbehandlat för att passa en mindre konferens vilket inte de små hotellrummen kan stoltsera med.

Link to comment
Share on other sites

Och även i detta rum snurrade Transrotor. Jag vill minnas att det är deras nya ZET 3

som i Tyskland kostar 3,700 € med deras instegsarm 800 S (tillverkad av Jelco).

Tack för infon och jag hade visserligen hoppats på att den i största hemlighet var tillverkad av SME

men Jelco är ju japanskt... :mm::icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Chord dominerade rakt igenom på elektroniksidan i detta rum.

Inte så märkligt då Dynaudio är generalagenter för Chord i Tyskland (liksom för NAD).

Längs ena väggen manifesterades detta lite extra med torrdemo av fler Chords produkter.

Chord Red Standard CD-spelare

041ChordCD.jpg

Och ett par av minisystemen där jag inte har koll på beteckningarna.

042Chordstapel.jpg

043Chordbrbart.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för infon och jag hade visserligen hoppats på att den i största hemlighet var tillverkad av SME

men Jelco är ju japanskt... :mm::icon_smile_cool:

Du missförstod väl mig inte ... :?::o

Armen på bilden är Transrotor 5009 tillverkad av SME, men armen

som levereras i standardutförande till priset av 3,700 € heter Transrotor 800 S. Den är

tillverkad av Jelco. (Samma arm som du förevigade i Allingsås på Transrotor Dark Star.

Link to comment
Share on other sites

Du missförstod väl mig inte ... :?::o

Armen på bilden är Transrotor 5009 tillverkad av SME, men armen

som levereras i standardutförande till priset av 3,700 € heter Transrotor 800 S. Den är

tillverkad av Jelco. (Samma arm som du förevigade i Allingsås på Transrotor Dark Star.

Jag gjorde :blush

Tyckte att den armen inte alls såg ut att kunna komma från Jelco, och det gjorde den ju inte heller :D

DSC_0601.JPG

Link to comment
Share on other sites

I slutet av förra århundradet stod Bowers & Wilkins för en av de stora nyheterna i samband med att man

lanserade de då nya högtalarna i Nautilus serien. HighEnd-modellerna då hette 801 respektive 802.

Det skrevs spaltkilometer om dom och det var inte utan anledning. Jag föll som en fura för modellerna men hade

inte den finansiella styrkan att slå till.

Några år senare kom de med D-modellerna, dvs med diamantdiskanter. 800-modellen lanserades också

och återigen kom de i fokus några år. Men sedan blev det rätt så tyst...

Nu har de fått nytt liv igen och testas åter i hifi-pressen med bra resultat. I Hamburg hade man riggat upp

800-modellen tillsammans med Classé förstärkeri.

047BoW801.jpg

Dessvärre missade jag spelningen men icke kameraförsedde JFK lyssnade och han tyckte det lät fantastiskt

bra. Han konstaterade med en suck att "sånt ljud lär jag aldrig få till hemma". Återigen handlar det om att

sätta upp grejorna rätt och anpassa rummet så långt möjligt. Det hade Isophon/Octave och Dynaudio lyckats

med och uppenbarligen Bowers & Wilkins också. Det borde även HiFi-klubben lära sig så att Bowers & Wilkins

kan visa vad dom går för även på mässor i Sverige och Danmark.

Det var fullt med folk hela tiden här så et blev bara ett par bilder ...

050BoW801.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var fullt med folk hela tiden här så et blev bara ett par bilder ...

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...1/050BoW801.jpg

Jag kom aldrig till att lyssna på B&W :blush

Ett väldigt kul rum var uppställt av Fastaudio, med Thomas Fast som jag och Bebop träffade i Zürich, där han visade Kiso HB-1;

DSC_0625.JPG

thomas-fast-1-1266261691.jpg

http://www.fastaudio.com/

Link to comment
Share on other sites

Dessvärre missade jag spelningen men icke kameraförsedde JFK lyssnade och han tyckte det lät fantastiskt

bra. Han konstaterade med en suck att "sånt ljud lär jag aldrig få till hemma". Återigen handlar det om att

sätta upp grejorna rätt och anpassa rummet så långt möjligt. Det hade Isophon/Octave och Dynaudio lyckats

med och uppenbarligen Bowers & Wilkins också. Det borde även HiFi-klubben lära sig så att Bowers & Wilkins

kan visa vad dom går för även på mässor i Sverige och Danmark.

B&W var det första rummet jag stegade in i på mässan. Blev lite av en chocköppning för det spelade med en makalöst maffig och realistisk ljudbild som tilltalade mig mycket. Tror möjligen att detta också var mässans största rum. Har bara hört B&Ws 800-serie en gång tidigare. Det var på Arkenmässan där Hifiklubben blåste på med baspumpande ravemusik (eller nånting ditåt). Den gången gick jag efter mindre än 10 sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Kul reportage.

Fina bilder som vanligt när dessa herrarna är i farten.

Kul att se Octave Jubilee på bild. Skulle jag gärna höra. Jag har hört den billigare kombon HP 500 SE med 2 st MRE 130 flertalet gånger, o de låter riktigt bra...

Kan inflika för de intresserade i Malmötrakten att Octave Phono Modul finns hos Ljudproduker i Malmö.

Tänkte jag skulle jämföra den med CAT SL1 Legend, Ear 912, Kondo KSL-M7/KSL-SFz MC TRANSFORMER, då alla dessa finns hos Calle.

Sen är ju frågan vad det ska vara för spelare/arm och PU för denna test :)

Oracle Delphi, Avid, JC Verdier, Kuzma Stabi XL, Ear Diskmaster...

Link to comment
Share on other sites

Ett väldigt kul rum var uppställt av Fastaudio, med Thomas Fast som jag och Bebop träffade i Zürich

Instämmer. Det var en organiserad oordning där Thomas ville visa tyska Duevels rundstrålande högtalare Bella Luna Diamante. Placeringen var gjord för att visa att ljudbilden var densamma var än i rummet man befann sig. Jag håller inte riktigt med, men att ljudbilden var väldigt annorlunda än vanans ingrodda standard var helt klart.

Ljudet som sådant avseende tonal balans var det inget fel på, men jag föredrar en mer scenisk presentation.

Ca 30 grader vänster om Calle_Jr's bild såg det ut så här:

065Duevel.jpg

...och här en närbild på spridningslinsen:

064Duevel.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
B&W var det första rummet jag stegade in i på mässan. Blev lite av en chocköppning för det spelade med en makalöst maffig och realistisk ljudbild som tilltalade mig mycket. Tror möjligen att detta också var mässans största rum. Har bara hört B&Ws 800-serie en gång tidigare. Det var på Arkenmässan där Hifiklubben blåste på med baspumpande ravemusik (eller nånting ditåt). Den gången gick jag efter mindre än 10 sekunder.

Jag måste ju fråga nu om det inte var du som satt till vänster om mig, det var jag som bad dom dra på med lite infected mushroom så man fick höra om dom kunde dra på lite. (du) kontrade med att sånt där lyssnar min son på. Demokillen drog på lite infected och du gick ganska omgående :D

Link to comment
Share on other sites

Jag måste ju fråga nu om det inte var du som satt till vänster om mig, det var jag som bad dom dra på med lite infected mushroom så man fick höra om dom kunde dra på lite. (du) kontrade med att sånt där lyssnar min son på. Demokillen drog på lite infected och du gick ganska omgående :D

Var du också i Hamburg?

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Var du också i Hamburg?

Tänkte mera på "Har bara hört B&Ws 800-serie en gång tidigare. Det var på Arkenmässan där Hifiklubben blåste på med baspumpande ravemusik (eller nånting ditåt). Den gången gick jag efter mindre än 10 sekunder."

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...