Guest BTS Posted February 15, 2011 Posted February 15, 2011 Hunting For Gold En drygt tjugoårig lyssningsupplevelse som då plöjde fåror på djupet av min själ väcks till liv när en annons dyker upp. Nu finns ingen tid att förlora. Tidigt en morgon styr vi hemifrån mot ljuset, 100 mil senare och inte helt utan angenäma överraskingar är vi framme. Första frågan är, vart är vi på väg Quote
Guest Niklas F Posted February 15, 2011 Posted February 15, 2011 (edited) Har svårt att tänka mig att du åker 100mil i en sådan bil och dessutom med en stege på taket, så det är i norge du är och besöker någon iaf ( Kika in nummerplåten ) Edited February 15, 2011 by Niklas F Quote
Bebop Posted February 15, 2011 Posted February 15, 2011 Tidigt en morgon styr vi hemifrån mot ljuset, 100 mil senare och inte helt utan angenäma överraskingar är vi framme. Första frågan är, vart är vi på väg Hmm... mot ljuset kan ju innebära både mot syd och mot öst där solen går upp. 100 mil från dina trakter kan leda till Hamburg, Berlin, Helsingfors, Luleå eller Kiruna... Med tanke på stugans utseende tror jag att vi kan utesluta Tyskland. Jag lägger en röst på Luleå. Quote
Guest BTS Posted February 15, 2011 Posted February 15, 2011 100 mil var svårt, Ystad eller Bodö Hehe, för att svara på min egen fråga kan jag säga det att "ledtrådarna" blir inget annat än en titt i backspegeln vilket gör det hela närapå orimligt svårt, det vill säga, alla ledtrådar utom den sista och där kommer lokalkända medlemmar att äga rejäl fördel. Än så länge är detta den enda öppna vägen... Quote
Guest BTS Posted February 15, 2011 Posted February 15, 2011 Hmm... mot ljuset kan ju innebära både mot syd och mot öst där solen går upp. 100 mil från dina trakter kan leda till Hamburg, Berlin, Helsingfors, Luleå eller Kiruna... Med tanke på stugans utseende tror jag att vi kan utesluta Tyskland. Jag lägger en röst på Luleå. Det är inte säkert att bilden visar slutstationen... Quote
Bebop Posted February 15, 2011 Posted February 15, 2011 Det är inte säkert att bilden visar slutstationen... Fuling där ... Då kör jag på Hamburg... Quote
Guest BTS Posted February 15, 2011 Posted February 15, 2011 Har svårt att tänka mig att du åker 100mil i en sådan bil och dessutom med en stege på taket, så det är i norge du är och besöker någon iaf ( Kika in nummerplåten ) Kända landmärken försvinner i backspegeln... Quote
Timbre™ Posted February 15, 2011 Posted February 15, 2011 http://i838.photobucket.com/albums/zz305/B...FI/4ab0df5b.jpg Det är inte säkert att bilden visar slutstationen... Visdalen låter ju annars som ett tema-korrekt slutmål... Quote
Guest BTS Posted February 15, 2011 Posted February 15, 2011 Visdalen låter ju annars som ett tema-korrekt slutmål... Där har många fjällturer startat. Vägen delar sig, snart kan 50% av möjligheterna avskrivas... Quote
Käera Posted February 15, 2011 Posted February 15, 2011 Om man tittar lite djupare i backspegeln kan man ju hamna i Viborg med på ett eller annat sätt..men nu tänker jag på konst tut i luren Quote
Käera Posted February 15, 2011 Posted February 15, 2011 Vägen delar sig, snart kan 50% av möjligheterna avskrivas... Otta,sväng höger Quote
Guest BTS Posted February 15, 2011 Posted February 15, 2011 Med 225 km i ryggen råder inga tvivel om att diesel är en vän... Quote
Guest BTS Posted February 15, 2011 Posted February 15, 2011 Otta,sväng höger Nu gäller det att hålla sig på spåret och det här är en kvalificerad gissning. Reglerna är enkla, den som först svarar rätt vinner. Med undantag av de två som kanske redan vet... Quote
Guest BTS Posted February 15, 2011 Posted February 15, 2011 Frågetecken om väderstreck kan börja rätas ut. Quote
Matrixen Posted February 15, 2011 Posted February 15, 2011 Frågetecken om väderstreck kan börja rätas ut. Inte min stadsdel, men väl inom lokaltrafiksavstånd Quote
Bebop Posted February 15, 2011 Posted February 15, 2011 Onekligen går resan söderut men återstår si sådär 50-60 mil. Frågan är då om den går över Grenå och ner i Tyskland eller om resan går vidare över den mer förädlade delen av Sverige på väg till Tyskland. Berlin ligger ju också inom räckhåll beroende på om sjömil inkluderas i sträckan eller inte. Quote
calm Posted February 15, 2011 Posted February 15, 2011 Det låter som en gammal och stark kärlek eftersom du är beredd att kasta dig i bilen och köra 100 mil! Annars borde det hela inte vara värt besväret Väntar på spännande upplösning! Får nog vänta på fler ledtrådar. Calm Quote
Guest BTS Posted February 16, 2011 Posted February 16, 2011 Inte min stadsdel, men väl inom lokaltrafiksavstånd Kanske tillochmed inom gångavstånd Ett snabbt stopp för att tråla igenom Bengans avdelning för jazz och klassiskt. Och för varje besök krymper utbudet... Quote
Guest BTS Posted February 16, 2011 Posted February 16, 2011 Frågan är då om den går över Grenå och ner i Tyskland eller om resan går vidare över den mer förädlade delen av Sverige på väg till Tyskland. En känd uppförsbacke och på andra sidan kanske de mer förädlade delarna ligger... Quote
Guest BTS Posted February 16, 2011 Posted February 16, 2011 Det låter som en gammal och stark kärlek eftersom du är beredd att kasta dig i bilen och köra 100 mil! Annars borde det hela inte vara värt besväret Väntar på spännande upplösning! Får nog vänta på fler ledtrådar. Calm Här kommer sista ledtråden på första frågan och nu blir det enkelt. Quote
Timbre™ Posted February 16, 2011 Posted February 16, 2011 En känd uppförsbacke och på andra sidan kanske de mer förädlade delarna ligger... http://i838.photobucket.com/albums/zz305/B...FI/5aae3a41.jpg Kanske inte rätt årstid men Norrvikens Trädgårdar kan vara en stärkande oas inför kontinentala hifibusiness... Quote
Bebop Posted February 16, 2011 Posted February 16, 2011 Här kommer sista ledtråden på första frågan och nu blir det enkelt. http://i838.photobucket.com/albums/zz305/B...FI/1dcd2781.jpg Mellan 1983 - 1989 arbetade jag på Bra Böcker i Höganäs. Ungefär så här ser det ut nere vid hamnplan där. Men inte kan det vara 100 mil dit? I vart fall inte fågelvägen... Quote
Guest BTS Posted February 16, 2011 Posted February 16, 2011 Här kommer sista ledtråden på första frågan och nu blir det enkelt. http://i838.photobucket.com/albums/zz305/B...FI/1dcd2781.jpg De som kommer in från södra avfarten möts av denna bild. Vi höll till höger i denna rondell, Ringvägen tror jag namnet var... Mellan 1983 - 1989 arbetade jag på Bra Böcker i Höganäs. Ungefär så här ser det ut nere vid hamnplan där. Men inte kan det vara 100 mil dit? I vart fall inte fågelvägen... Det är inte Höganäs och fågelvägen räknas inte... Quote
Guest BTS Posted February 16, 2011 Posted February 16, 2011 Kanske inte rätt årstid men Norrvikens Trädgårdar kan vara en stärkande oas inför kontinentala hifibusiness... Där skulle det varit trevligt att stanna en stund och hämta andan, sådana här resor tar på krafterna. Quote
Bebop Posted February 16, 2011 Posted February 16, 2011 Spännande men svårt... Jag har med Google Maps hjälp fått fram att du har ca 80 mil till Hallandsåsen, så om du kör 20 mil till hamnar du någonstans mellan Ystad - Simrishamn eller i Skånemyllans Sjöbo eller Tomelilla ... Ett minne ... kanske förknippat med Hasseåtage och då faller gissningen på Tomelilla. Quote
Guest BTS Posted February 16, 2011 Posted February 16, 2011 Jag har med Google Maps hjälp fått fram att du har ca 80 mil till Hallandsåsen, så om du kör 20 mil till hamnar du någonstans mellan Ystad - Simrishamn eller i Skånemyllans Sjöbo eller Tomelilla ... Ett minne ... kanske förknippat med Hasseåtage och då faller gissningen på Tomelilla. Vi är framme vid resans mål som ligger mellan Helsingborg och Malmö. I köket blir vi väl mottagna och trakterade med utsökt kaffe. Blickarna går oavbrutet till ett angränsande rum. Quote
Guest BTS Posted February 16, 2011 Posted February 16, 2011 (edited) Landskrona...? Landskrona är rätt svar och då blir andra frågan: vad har vi rest för att hämta Edited February 16, 2011 by BTS Quote
Guest BTS Posted February 16, 2011 Posted February 16, 2011 Byggd mellan 1985-1989 och fabrikens historiska glansdagar var räknade. Quote
Recommended Posts