Jump to content

High End Mässan Stockholm 2011


eliot

Recommended Posts

Guest Niklas F
Stämmer nog bra det... :)

Jag var medvetet luddig eftersom jag inte tog något material på den och inte heller lyckades leta upp något på nätet.

Jag har haft hemma en sådan på prov och det kommer komma in en sådan här permanent.

Har tyvärr inte platsen till att fixa till rummet så som man hade önskat och då blir det till att köra elektroniskt istället.

När jag kombinerade denna ihop med PEQ delen på mina subbar så mäter jag ganska hyfsat :)

Antimode ON

288272-xtz_4_x3_6ppo_okt_antimode__8033.jpg

Antimode Bypass

288273-xtz_4_x3_6ppo_okt_antimode_bypass__8033.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 145
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har haft hemma en sådan på prov och det kommer komma in en sådan här permanent.

Har tyvärr inte platsen till att fixa till rummet så som man hade önskat och då blir det till att köra elektroniskt istället.

När jag kombinerade denna ihop med PEQ delen på mina subbar så mäter jag ganska hyfsat :)

Antimode ON

288272-xtz_4_x3_6ppo_okt_antimode__8033.jpg

Antimode Bypass

288273-xtz_4_x3_6ppo_okt_antimode_bypass__8033.jpg

Intressant!

Har du jämfört med xtz's burk? Har möjlighet att få låna en sån vid tillfälle. Dock så mäter min sub ganska jämt efter att man ställt in den ordentligt. (Jag har som sagt en Velodyne DD-12 med massor av kontrollmöjligheter.) Om ni tycker det driver iväg för mycket OT så kanske vi ska starta en tråd (eller finns det kanske redan?)

Edit: Lade till sista meningen

Edited by daniel_cello
Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Intressant!

Har du jämfört med xtz's burk? Har möjlighet att få låna en sån vid tillfälle. Dock så mäter min sub ganska jämt efter att man ställt in den ordentligt. (Jag har som sagt en Velodyne DD-12 med massor av kontrollmöjligheter.) Om ni tycker det driver iväg för mycket OT så kanske vi ska starta en tråd (eller finns det kanske redan?)

Edit: Lade till sista meningen

Har XTZ en separat DSP nu? Dom har väl en med variant med steg/dsp?

Har fått för mig att du inte kan stänga av DD seriens variant helt , det är inte den med SMS-1 väl *Kliar mig i skallen*

Link to comment
Share on other sites

Har XTZ en separat DSP nu? Dom har väl en med variant med steg/dsp?

Har fått för mig att du inte kan stänga av DD seriens variant helt , det är inte den med SMS-1 väl *Kliar mig i skallen*

Jag känner mig för dåligt påläst på detta och dessutom handlar det inte så mycket om mässan längre... :)

Jag drar mig ur diskussionen så länge och återkommer i en annan tråd, lite bättre förberedd om/när det skulle bli aktuellt.

Men skicka gärna PM om hur det går för dig med detta, Niklas!

Link to comment
Share on other sites

The Chinese words are the wrong direction.

Maybe it's a kind of art....

good job...eliot :mm:

Ultimate Sound spelade på högtalare och elektronik från TAD på Entréplanet

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio.../HE2011_014.jpg

och som vanligt var det svårt att fånga Andrew Jones på bild så det gällde att vänta in rätt tillfälle ;)

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio.../HE2011_015.jpg

Edited by MY-HIEND
Link to comment
Share on other sites

[*]In The Air / The Disc Rotator. Herregud vilket hemskt ljud här inne. Det spelades en LP med Van Halen och antingen är den skivan hysteriskt dåligt producerad (men varför spela den på mässa då?) eller så var detta en kandidat till mässans otrevligaste ljudbild. Jag gissar att högtalarna får ta på sig 95% av skulden för detta.

Beklagar men tackar ändå för feedbacken.

Just hårdrock är svårt utan ett rejält basfundament vilket denna högtalare saknar, men går att ordna med matchande 15" basar utvecklade av samma firma.

Dom gånger musik efterfrågades av mässdeltagare var det antingen hårdrock eller klassiskt. De många positiva kommentarer vi fick och att många blev sittandes en bra stund lyssnades till denna uppställning gjorde nog att vi blev lite väl modiga i vårt musikval.

Låten som skulle spelats heter Icecream Man och är en ganska bra inspelning och rolig låt med lite "swing" inspirerad känsla. Nålen hamnade dock fel och det blev en skränig cover av The Kinks "You really got me" istället. The Kinks blev ju kända när dom körde en kniv i högtalarelementet på gitarr-kombon och på så sätt lanserade det moderna distade gitarrljudet. Att återge sådant med enbart njutning & välbehag är fel, men bör så klart inte bevisas på en hifi-mässa.

Vi tar definitivt åt oss kritiken och lovar att välja musik med mer omsorg nästa gång. Så länge inget annat efterfrågas, för det sista vi vill är att agera musiksmaks-poliser. Då tar vi hellre en sågning på nätet :)

Link to comment
Share on other sites

Vi tar definitivt åt oss kritiken och lovar att välja musik med mer omsorg nästa gång. Så länge inget annat efterfrågas, för det sista vi vill är att agera musiksmaks-poliser. Då tar vi hellre en sågning på nätet :)

Jag ska försöka förtydliga lite vad min kritik gick ut på. Min musikdiet innehåller bland de kärvaste och jävligaste ljud som går att uppbringa, t ex saker som distade vattenfall(!), så det var inte musikvalet i sig som triggade mitt ogillande. I stället upplevde jag systemet som extremt ojämnt i frekvensgång (vilket kanske delvis beror på inspelningen), och en mycket oren, förvrängd och onaturlig återgivning i framför allt diskanten. I rättvisans namn var detta en väldigt kort lyssning och det är säkert så att en annan inspelning, ett annat rum, en annan lyssningsposition mm hade givit ett bättre resultat. Men för min del har jag ändå svårt att tro att en högtalare som kan låta så där illa någonsin kan låta riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Men för min del har jag ändå svårt att tro att en högtalare som kan låta så där illa någonsin kan låta riktigt bra.

Snacka om en sågning vid knäskålarna, nästan så att man blir sugen på att lyssna på dom för att se om det verkligen är så illa.

Beskrivningen påminner mig om en lyssning utav valfritt BOSE system ala fyrkantsmodell.

Link to comment
Share on other sites

Snacka om en sågning vid knäskålarna, nästan så att man blir sugen på att lyssna på dom för att se om det verkligen är så illa.

Ljudet av sågade knäskålar är nog inte roligt, blir nog en speciell diskant med dragningar åt mer falsettlika toner kan jag tro ;):D

Nä, skämt och sido...

Jag lyssnade kort på dessa och jag blev nog mer förvånad att de spelade diskant i överhuvudaget,

med synintrycket till hjälp då... stora tallrikar de där och diskanten väl centrerad och gömd under konens mitt.

Med tanke på priset så får man kanske ta högtalarelementet för vad de är och med lite fix & jox så

presterar nog dessa högtalare bra mycket bättre än vad mässans återgivning gav prov på.

Tror nog att musikvalet i detta fall spelat en stor roll för nog upplevde jag ljudet som godtagbart.

Jag minns dock inte vad för musik som spelades vid min snabbvisit.

Smakar det så kostar det ... brukar man ju säga ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Jag känner mig för dåligt påläst på detta och dessutom handlar det inte så mycket om mässan längre... :)

Jag drar mig ur diskussionen så länge och återkommer i en annan tråd, lite bättre förberedd om/när det skulle bli aktuellt.

Men skicka gärna PM om hur det går för dig med detta, Niklas!

Startar du en tråd ang den så kommer jag in och fyller på vad jag har för erfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

Audio Note spelade detta år på en överkomlig anläggning. Det var en intressant jämförelse med förra året då vi fick lyssna på en +- 3 miljoners anläggning med ganska enkla högtalare. Förra året slog Audio Note ut ALL konkurrens enligt mitt tycke. Inget lät så bra. Underligt nog tyckte jag att CD lät bättre än vinyl, ganska mycket bättre t.o.m.

Samma sak var det i år. CD lät bättre än vinyl, även på den billigare anläggningen. Ljudet var konkurrenskraftigt, men slog väl inte ut konkurrensen på samma sätt som i fjol. Jämförelsen med förra året var särksilt intressant eftersom samma högtalare användes, en av de billigaste modellerna.

Jag gillar Audio Note -- trots att jag inte äger något från dom. Dom har ett väldigt luftigt och levande ljud oavsett pris. I år saknades dock den tyngd och totala sammanhålling jag hörde förra året. Bra demo även denna gång.

Goldmund blev besvikelsen. Jag hade så gärna velat att det lät bra -- ursnygga apparater som jag gillar designmässigt. Men jag fick inte ihop det. Det lät t.o.m. ansträngt och konstlat.

Det var intrssant att få höra på stora Wilson högatlare -- men musiken bestod mest av elektroiska effekter när jag var inne -- svårt att bedöma med det materialet.

En stor mässa men jag saknade medverkan från en av de stora aktörerna -- Audio Concept. Det hade varit intressant att jämföra med övriga. Robert brukar få till rum och anläggning i sina demonstrationer.

Link to comment
Share on other sites

Bästa ljud på förra mässan på Sheraton var också i mitt tycke Audio Note. De slog knock-out på alla andra rum - inklusive TAD. Kombinationen av högtalare, rum, rörförstärkare och bra musik var ett lyckokast. Det var inte världens mest detaljerade ljudbild - men det målades upp en musikalisk värld med mycket värme och spelglädje.

I år tyckte jag inte riktigt samma sak - men ändå ett gott betyg åt Audio Note för årets mässa.

TAD hade ett gott ljud även i år, inget snack att det är bra grejer.

Link to comment
Share on other sites

En stor mässa men jag saknade medverkan från en av de stora aktörerna -- Audio Concept. Det hade varit intressant att jämföra med övriga. Robert brukar få till rum och anläggning i sina demonstrationer.

Som tidigare år kördes demo i butiken, som ligger ca 10-12 minuter promenad från Sheraton. Om man ändå ska lämna hotellet för matintag kan man vara lite listig och sikta åt det hållet. Sedan kan jag hålla med om att det vore intressant att se en uppställning även på mässan.

Det som demades hos Audio Concept under mässdagarna finns kvar i butiken, som t ex den väldiga Studer-rullbandspelaren. Där finns även godingar som andra körde på mässan, t ex Devialet D-Premier, Focal Scala Utopia, Concensus-burkarna som användes vid Fremers demo, och säkert en del annat.

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att Audio Note har något speciellt. Oftast låter anläggningar just anläggning, men ibland blir det magi och så lät Audio Note förra året. Toner startar och stannar på ett sätt som jag inte har hört tidigare. Det låter som musik :mm: .

Link to comment
Share on other sites

Per hade med sig sin nya Prelo som är ett försteg med en aktiv crossover (80Hz) för basen :mm:

An active cross over is far superior to passive ones in the bass region. It also gives you the possibility to adjust the bass level to fit the listening needs.

HE2011_029.jpg

Han använde sig av 4 stycken monoblock Trigon TRE 50 M

HE2011_027.jpg

Försteg liksom CD-spelare kom från Trigon och det första stycket han spelade, ett körverk, lät fantastiskt bra med fin rumsinformation :mm:

Link to comment
Share on other sites

Var man intresserad av musiken som spelades så halade man fram mobilen och använde ett program som Shazam för att ta reda på vad som spelades ;)

HE2011_030.jpg

På bilden ser vi Sven ("Who let the dogs out") och chg som hade besökt mig fredag kväll i Uppsala.

- Det hade varit lite äventyrligt att ta tåget med försening och de hade blivit stående vid Märsta då en lastbil blockerade spåret så sista biten mellan Stockholm och Uppsala tog nära 2h :black:

Link to comment
Share on other sites

I detta rum samsades många: Engelholm audio, Entreq, SMT, Improved Audio och Vivid Audio och omväxlande spelade Patrik Caesar på en annan anläggning som befann sig mittemot ;)

HE2011_032.jpg

Högtalarna var Vivid Audio K1, elektroniken kom från Vitus Audio och skivspelaren var Kuzma Stabi XL

HE2011_031.jpg

Här pratar Patrik om vikten av olika apparatfötter och håller en EntreQ CatFoot i sin hand ;)

Link to comment
Share on other sites

På lördag kväll var det mässmiddag på nooni sushi och där åt vi fantastisk mat i trevligt sällskap :app:

HE2011_034.jpg

Hela lokalen var bokad för detta ändamål och går vi in i lokalen ser vi många fler utställare/besökare ;)

HE2011_036.jpg

Vid detta mindre bord ser vi några bekanta ansikten

HE2011_035.jpg

Från vänster Peter Steindl (Bremen Production AB), storhövdingen och Jan-Eric Persson (Opus3) - mannen till höger känner jag inte....

Link to comment
Share on other sites

Per Engelholm var med rätta mycket stolt över sina nya högtalare, The Shape

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio.../HE2011_028.jpg

På främsta raden ser vi här Gunnar, a.k.a. "Gurkan", från Audio Concept som gick runt på mässan på lördagen

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio.../HE2011_026.jpg

Tack för feedback, Eliot!

Försteg liksom CD-spelare kom från Trigon och det första stycket han spelade, ett körverk, lät fantastiskt bra med fin rumsinformation

Ett underbart musikaliskt stycke som gjordes sig väldigt bra, trots 110 kvm rum med heltäckningsmatta, mjuka väggar och 5 meter i takhöjd!

Spåret finns på en HIGH Fidelity Referens-skiva.

Link to comment
Share on other sites

Per hade med sig sin nya Prelo som är ett försteg med en aktiv crossover (80Hz) för basen :mm:

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio.../HE2011_029.jpg

Han använde sig av 4 stycken monoblock Trigon TRE 50 M

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio.../HE2011_027.jpg

Försteg liksom CD-spelare kom från Trigon och det första stycket han spelade, ett körverk, lät fantastiskt bra med fin rumsinformation :mm:

Mer äkta biwire än såhär blir det inte!

Jag kan tänka mig det gör livet lättare i många rum.

Link to comment
Share on other sites

Välljud ställde i år ut i tre rum och jag har bilder från två :blush

I detta rum ställde man ut elektronik från Convergent Audio Technology, skivspelare från AVID och högtalare från Audiaz

HE2011_039.jpg

där man inte kan undgå att imponeras av det stora stereoslutsteget CAT JL3 Signature :mm:

HE2011_040.jpg

När det gäller phono så är det alltid viktigt med anpassningen och i år använde man en MC-trafo MC4 från Tim deParavicini (EAR) istället för den inbyggda i CAT SL1 Legend ;)

- Det lät mycket trevligt när man spelade Benny Carter: Jazz Giant :mm:

Link to comment
Share on other sites

När det gäller phono så är det alltid viktigt med anpassningen och i år använde man en MC-trafo MC4 från Tim deParavicini (EAR) istället för den inbyggda i CAT SL1 Legend ;)

- Det lät mycket trevligt när man spelade Benny Carter: Jazz Giant :mm:

Var puppan från Transfiguration :?:

Deras toppmodell är väldigt lågohmig.

Link to comment
Share on other sites

I det andra rummet visade de en överraskning Kondo Ongaku :mm:

Since 1988, Ongaku is the evergreen model of Audionote Japan.

The current production is now using partial KSL technology (internal wiring).

This improved the overall frequencies response over the older productions.

HE2011_041.jpg

Valves: 2 x 211s (VT-4C), 2 x 6072, 2 x 5687 & 4 x GZ34,

Power output: 27W per channel.

Inputs: 3 line inputs.

Input impedance: 100K Ohm.

Output: 8 Ohm.

Silver output transformers, silver capacitors & KSL resistors.

Högtalare var Blumenhofer Acoustics Genuin FS 3

HE2011_042.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...