Jump to content

High End Mässan Stockholm 2011

eliot

Recommended Posts

• Replies 145
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Michael Fremer gick mycket pedagogiskt tillväga och först fick vi beskrivet hur man fäster pickupen

HE2011_005.jpg

Calm har beskrivit tillvägagångssättet :app:

Första ledet i monteringen är att man fäster pickupen med en skruv i skalet. Då kan man vrida ut baksidan så att man kan fästa kabelanslutningarna med tången.

Behöver man vidga hylsan på kabelanslutningen så räcker en rund tandpetare utmärkt. Man skall aldrig nypa åt kabelskorna utan de skall glida trögt på. De millivolt

som det handlar om är känsliga för alla kontaktstörningar i kedjan.

När väl kablarna är på plats monteras nästa skruv. Så är allt på plats och man kan fortsätta monteringen och justeringen.

I anslutning till Michael Fremer så pratade Dr. Feickert om inställning av nålen

feickert.jpg

där variationen mellan olika exemplar av samma nål kunde vara någon grad och någon grads fel i asimuth kunde ge upphov till 6dB sämre kanalseperation :o

The optimal Azimuth can be found reliably using a systematic analysis of the values of level and phase angle

of the crosstalk signal against different azimuth settings

För ändamålet har Dr. Feickert utvecklat mjukvaran adjust+

Det jag tycker är svårast med pickup-installationer är att få till rätt vinkel mellan nål och spår. Hade han något verktyg för det?

Michael Fremer använde plexiglasställningen och något som såg ut som ett lod medan Dr. Feickert går mer vetenskapligt tillväga och använder mjukvaran adjust+

i en PC tillsammans med en speciell vinylskiva.

- Jag vet att Calle_jr är mycket intresserad av detta....

Den där ställningen med trådar och lod är till för anti-skating ...

För egen del brukar jag ta en vanlig platta med några spelningar på nacken och sänka nålen i spåret samt observera om nålen "kränger" åt något håll. Man observerar rakt framifrån och det är enkelt att se ifall nålen går ner i spåret alldeles rakt. Om den gör det betyder det att anti-skatingen är rätt.

Skatingkraften uppstår genom att nålens friktion mot spåret skapar en kraft som "drar i nålen" i skivspårets tangentiella riktning - dvs i nålens riktning ut från skivan. Kraften orsakar ett moment medurs som drar nålen inåt mot centrum. Antiskatingen motverkar denna kraft.

Notera att om skivan har hög friktion krävs egentligen mer antiskating än om skivan har låg friktion. Alltså är det inte speciellt lämpligt att ställa in antiskating på en testskivas blanka yta. Vilken friktion finns där? För lågt troligen. Det är förstås bättre än inget men helt bra blir det sannolikt inte.

Notera att om skivan har hög friktion krävs egentligen mer antiskating än om skivan har låg friktion. Alltså är det inte speciellt lämpligt att ställa in antiskating på en testskivas blanka yta. Vilken friktion finns där? För lågt troligen. Det är förstås bättre än inget men helt bra blir det sannolikt inte.

Hur är sambandet mellan antiskating för 33:or respektive superpressade 45:or?

Hur är sambandet mellan antiskating för 33:or respektive superpressade 45:or?

Bra fråga :blush

Under ideala förhållande är glidfriktion oberoende av hastigheten ... så med samma friktionstal på 33:an och 45:an skulle det inte bli någon skillnad.

Huruvida en superpressad 45:a har annat friktionstal än 33:an vet jag inte.

The one and only mr Michael Fremer in rel life. Vinylspelandets mästare och guru.

Hade faktiskt möjlighet att byta några korta artighetsfraser med honom, men en större djupintervju är tydligen på gång på ett närliggande forum.

Jag fick en kort pratstund med Michael Fremer vid 3-tiden på söndagen och då hade precis ukiro avslutat en längre intervju och han hade gjort det riktigt seriöst och spelat in intervjun :mm:

Vi behövde naturligtvis en paus för att smälta alla intryck ;)

HE2011_013.jpg

Min intervju med Fremer (2 timmar och 20 minuter) kommer publiceras på annat håll så snart jag hunnit lyssna igenom, skriva av, städa bort lite talspråksfadäser, faktakolla och skicka för påsyn till Fremer för att slutligen översätta till Svenska. Så håll inte andan riktigt än, jag har ett jobb att sköta också =) Det kommer även en nästan lika lång intervju med Daniel Weiss som jag gjorde under lördagen.

När jag ställer in antiskating brukar jag använda ett blankt grammofonlack, därefter brukar jag lyssna av de olika testavsnitten på någon av de senare testskivorna som jag köpt. Jag ställer in så att jag om möjligti alla fall så lite som möjligt inte får någon "tracking" distorsion på den högsta utstyringen. Därefter spelar jag av någon hyggligt fräsch mono skiva som jag brukar tittar hur signalen ser ut på en goniometer. Signalen ska idealt bli som ett streck, men det blir den aldrig. Huvudsaken är att signalen inte blommar ut för mycket eller att den drar åt det ena eller andra hållet.

Jag fick en kort pratstund med Michael Fremer vid 3-tiden på söndagen och då hade precis ukiro avslutat en längre intervju och han hade gjort det riktigt seriöst och spelat in intervjun :mm:

Vi behövde naturligtvis en paus för att smälta alla intryck ;)

HE2011_013.jpg

Inget är som en svalkande öl efter en varm tur på mässan! :mm: Undrar varför vår fotograf alltid landar på dessa immande glas i sina reportage? ;):D

Calm

Andrew Jones är chefutvecklare på TAD och denna gången var även hela elektronikkedjan från TAD

HE2011_016.jpg

där vi överst ser den splitternya C2000 DAC Preamplifier som får signalen från en Macbook Air via en asynkron USB-förbindelse :app:

HE2011_017.jpg

The D/A convertor uses Burr-Brown PCM1794A chips in a twin differential configuration. The circuitry and power supplies are completely isolated between

digital and analog sections, ensuring lowest noise possible. The power supply utilizes a high-capacity toroidal transformer for powerful yet responsive sound.

Vi tittar väl lite närmare på C2000 DAC Preamplifier

HE2011_018.jpg

The C2000’s remarkable Stability is the result of several engineering initiatives, not the least of which is how the chassis is machined

from a solid piece of aluminum to eliminate joints and to provide a stable, heavy and mechanically grounded platform. The components are

attached directly to minimize any noise-generating vibration and the cast-iron feet are supported at three points to ensure ultimate chassis stability.

Som alternativ källa för för att spela av CD/SACD fanns TAD Disc Player D600

HE2011_019.jpg

...och skivan som spelas är Brian Bromberg: Wood II

Förra året spelade han från analogt masterband

Den bästa källan denna gång var ett rullband med Patricia Barber - direkt kopierat från masterbandet :mm:

HE2010_new.jpg

Han hade glömt ställa om sin bandspelare till 230V så det sa pang - men han fick låna en studiomaskin från Sveriges Radio :app:

Det lät fantastiskt bra med rullband - otroligt rent och klart :mm:

- men han berättade nu att efter att han jämfört analog och digital inspelning direkt med originalet vid inspelningstillfället så menar han att digitalt är klart att föredra och närmare originalet :)

Han använde därför vid sin demo kopior av masterinspelningar som han hade lagrat på Macbook Airs SSD-hårddisk :app:

Alltså rakt motsats till Michael Fremer, en våning upp, som menade att digital inspelning gav en onaturlig klang.....

Förra året spelade han från analogt masterband

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio.../HE2010_new.jpg

- men han berättade nu att efter att han jämfört analog och digital inspelning direkt med originalet vid inspelningstillfället så menar han att digitalt är klart att föredra och närmare originalet :)

Han använde därför vid sin demo kopior av masterinspelningar som han hade lagrat på Macbook Airs SSD-hårddisk :app:

Alltså rakt motsats till Michael Fremer, en våning upp, som menade att digital inspelning gav en onaturlig klang.....

Här var det nog endast två spår och 38 cm/s som gällde... :?: En het diskussionsfråga vid rullbandspelarköp

på sjuttiotalet... :) Hur som helst - hög trivselfaktor! :icon_smile_cool:

Att Fremer resp. Jones föredrar olika format är ju självklart. Lite cyniskt tänkt vill de sälja in sina respektive åsikter för att vi ska köpa produkterna.

Sedan tror jag ändå att Fremer predikar analogt för att han verkligen gillar vinyl. Hur det ligger till med Jones känslomässiga engagemang i sina produkter - det har jag inte lyckats inse. Så, för närvarande antar jag att han har ett strikt affärsmässigt perspektiv på det hela.

Sedan tror jag ändå att Fremer predikar analogt för att han verkligen gillar vinyl. Hur det ligger till med Jones känslomässiga engagemang i sina produkter - det har jag inte lyckats inse. Så, för närvarande antar jag att han har ett strikt affärsmässigt perspektiv på det hela.

Så borde det vara. Det är ju t o m Andrews jobb - att sälja. Fremers intresse är måhända att upprätthålla intresset för Stereophile och sina DVD-plattor. Man jag håller med dig om att Fremer förmodligen är en övertygad analogman.