calm Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 Nu sitter naturligtvis alla och väntar på de första reportagen från årets stora begivenhet i Stockholm. Jag kommer att kunna lämna några intryck och bilder från min egen horisont sett. Förväntningarna var naturligtvis stora på detta event som iår andades lite av optimism om att den svacka som lågkonjukturen skapat, definitivt skulle vara över. Men innan vi börjar så måste man ha en rejäl frukost för att kunna ladda upp för en hel dags traskande och lyssnande. Calm Quote
calm Posted February 13, 2011 Author Posted February 13, 2011 Gårdagen bjöd på vintrigt väder med en gnistrande sol över Riddarfjärdens frusna vatten. Väl framme vid Sheraton ringlade sig kön redan lång trots att, klockan inte var riktigt tio. Calm Quote
Guest Musicus Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 Ahh, dette skal bli hyggelig lesning for en som må være oppe i kalde Norge på jobb ... mvh Quote
calm Posted February 13, 2011 Author Posted February 13, 2011 (edited) Vis av tidigare misstag så gick jag direkt till den stora TAD demon på bottenplanet. Det gäller att lägga upp taktiken så att man inte missar de stora nummren. Andrew Jones konstruktören till Ref One är en genomsympatisk engelsman, boende i USA, men som har en nackdel sett som fotograf. Karln kan inte stå still! Andrew berättade att nu har man själv utvecklat all elektronik själva. Eftersom jag är mer intresserad av musik och ljud än av teknik så överlåter jag till andra att beskriva de tekniska innovationerna. Men nytt var att man nu har ett helt digitaliserat försteg och utöver de tidigare slutstegen i TAD-serien, ett multikanalslutsteg. Men det viktiga är musiken. Andrew har genom att hans högtalare är referens i många studios världen över ett otroligt brett kontaktnät. Det gör att han kan komma in i princip alla inspelningssammanhang och diskutera med producenter och musiker om deras intentioner och de tekniska och musikaliska förutsättningarna. Det skapar också plattformen för en typ av programförklaring av hans högtalarskapande och vad han vill åstadkomma, nämligen att komma så nära inspelningen som möjligt. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att det är lika med en konsert. Utan att just fånga återgivningen så som den är tänkt att avlyssnas. Hur lät det då? De stora referenshögtalarna har jag hört i olika sammanhang och alltid frapperats av den stora och homogena ljudbilden. En sort musikalisk gobeläng med detaljer som man kan söka runt i eller bara njuta av den musikalitet som förmedlas. Stort mäktigt men utan att sticka ut i detaljerna. Musiken är bara där på något oförklarligt sätt. Andrews spelade material är enastående och känns äkta och oförvanskat. Ja det är lika roligt att lyssna igen även om det är tror jag tredje gången nu. Tack Jörgen för insläppet och högtidsstunden! Men jag var tvungen att hasta vidare till nästa stora event. Calm rättning av stavfel Edited February 13, 2011 by calm Quote
calm Posted February 13, 2011 Author Posted February 13, 2011 Det stora internationella eventet på mässan, som får Stockholm på kartan och att gå från byhåla till en internationell hifistad, var naturligtvis denne man. För en trogen Stereophileläsare så råder naturligtvis ingen tvekan om vem denne hifi-celebritet är. En världskändis på den högre hifi-parnassen. The one and only mr Michael Fremer in rel life. Vinylspelandets mästare och guru. Hade faktiskt möjlighet att byta några korta artighetsfraser med honom, men en större djupintervju är tydligen på gång på ett närliggande forum. Kändes högtidligt och historiskt att få avnjuta ett seminarium för första gången på en highendmässa och får jag bestämma så tycker jag att detta skall bli ett stående inslag på mässorna i Sverige framöver. Törsten efter djupare kunskap inom vår hobby är mycket stor och ökar nog suget efter nya inköp. Så en signal till våra kära arrangörer. Mer av detta!! Kan tänka mig alla olika ämnen som akustik, elektronik, högtalarkonstruktion mm, mm. Finns så mycket kunskap som bara pockar på att lyftas fram. Avslutat med en paneldiskussion. Calm Quote
calle_jr Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 De stora referenshögtalarna har jag hört i olika sammanhang och alltid frapperats av den stora och homogena ljudbilden. En sort musikalisk gobeläng med detaljer som man kan söka runt i eller bara njuta av den musikalitet som förmedlas. Stort mäktigt men utan att sticka ut i detaljerna. Musiken är bara där på något oförklarligt sätt. Andrews spelade material är enastående och känns äkta och oförvanskat. Var helt ovetande om TADs nya elektronik. Ska bli spännande att förkovra sig om den. Quote
calm Posted February 13, 2011 Author Posted February 13, 2011 Här förbreds förmiddagens seminarium. Säkert ett av ett otal sådana som han genomför världen över. Han ser detta ett sett att komma sina Stereophileläsare närmare och i sin mission att bidra med sin kunskap om vinyl. För en vinylälskare måste det vara av värde att lyssna på hans mycket pedagogiska och humoristiska föreläsningar. Calm Quote
calm Posted February 13, 2011 Author Posted February 13, 2011 Med hjälp av en videokamera som projecerar hela händelseförloppet på en stor filmduk, kan varje åhörare precis följa varje steg. Hans goda råd är att själv utföra montage och inställningen av sin pickup för att ha kontroll och kunna justera vid behov. Hans uppfattning är att det görs så mycket fel även av professionella aktörer att det är värt att lära sig själv att hantera sin skivspelare och skaffa sig alla nödvändiga verktyg. Gränsen kanske går vid att köpa ett elektroniskt microskåp för att mäta nålvinklar. Men med ganska enkla grejor kommer man långt. Calm Quote
calle_jr Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 Med hjälp av en videokamera som projecerar hela händelseförloppet på en stor filmduk, kan varje åhörare precis följa varje steg. Tycker mig se en Kuzma 4-point, och puppan verkar vara Dynavector XX2... Ser även en Transient-Lasse och en plundin. Quote
plundin™ Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 (edited) Tycker mig se en Kuzma 4-point, och puppan verkar vara Dynavector XX2... Ser även en Transient-Lasse och en plundin. Helt korrekt min gode örnöga! /ptr edit : direkt från dagens första Michael Fremer show... Edited February 13, 2011 by plundin Quote
calm Posted February 13, 2011 Author Posted February 13, 2011 Demostrationen skedde på en av Dr Feickerts vinylspelare tror att modellen heter Pro Tractor med en Kuzma arm. Utångspunkten för en framgångsrik montering är att du är utvilad och på gott humör och dessutom sätter av ordentligt med tid för ändamålet. Detta tar om man är ovan minst en timme. Klädsel är också viktig. Inga saker som kan fastna som manschetter eller slipsar. Ett ordentligt bord i en sådan höjd att du slipper kröka rygg hela tiden är också något som underlättar. En guide för nålinställningen är också nödvändig annars klarar man sig med en smal plattång, en lupp och elektronikskruvmejslar. Calm Quote
calm Posted February 13, 2011 Author Posted February 13, 2011 Första ledet i monteringen är att man fäster pickupen med en skruv i skalet. Då kan man vrida ut baksidan så att man kan fästa kabelanslutningarna med tången. Behöver man vidga hylsan på kabelanslutningen så räcker en rund tandpetare utmärkt. Man skall aldrig nypå åt kabelskorna utan de skall glida trögt på. De millivolt som det handlar om är känslaiga för alla kontktstörningar i kedjan. När väl kablarna är på plats monteras nästa skruv. Så är allt på plats och man kan fortsätta monteringen och justeringen. Det hela verkade inte särskilt svårt och helt logiskt. Injusteringen av vinklar och antiskatingen lämnar jag till någon annan att beskriva. Calm Quote
Bebop Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 Demostrationen skedde på en av Dr Feickerts vinylspelare tror att modellen heter Pro Tractor med en Kuzma arm. En liten korrigering... Pro Tractor är det verktyg som sätts på skivtallriken för att ställa in pickupens vinkel mot skivspåret. Skivspelaren är en Dr Feickert Woodpecker. Quote
calle_jr Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 Feickert är en milstolpe inom modern vinylavspelning! Visserligen kommer man en bit med de gamla knepen med papperslappar, speglar, lupp, antal varv på motvikten och tumregler för antiskating. Men Dr Feickerts nya verktyg tar LP in i vår epoks återgivning. Klädsel är också viktig. Inga saker som kan fastna som manschetter eller slipsar. Då är man ständigt vinylklädd med andra ord... Quote
Käera Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 Feickert är en milstolpe inom modern vinylavspelning! Visserligen kommer man en bit med de gamla knepen med papperslappar, speglar, lupp, antal varv på motvikten och tumregler för antiskating. Men Dr Feickerts nya verktyg tar LP in i vår epoks återgivning. Man kanske borde ta en funderare då även om allt verkar som det ska med medskickade papp mallar Är det denna du menar? Quote
calm Posted February 13, 2011 Author Posted February 13, 2011 En liten korrigering... Pro Tractor är det verktyg som sätts på skivtallriken för att ställa in pickupens vinkel mot skivspåret. Skivspelaren är en Dr Feickert Woodpecker. Ja när du säger det så känns det som självklart. Var på plats igen idag för att ta lite nya bilder och gick fram och tittade på spelaren ifråga. Idag fanns också broschyrerna som jag inte hittade igår. Verktyget är som namnet säger för att kunna ställa in pickupen i rätt spårning. Calm Quote
calm Posted February 13, 2011 Author Posted February 13, 2011 (edited) Feickert är en milstolpe inom modern vinylavspelning! Visserligen kommer man en bit med de gamla knepen med papperslappar, speglar, lupp, antal varv på motvikten och tumregler för antiskating. Men Dr Feickerts nya verktyg tar LP in i vår epoks återgivning. Då är man ständigt vinylklädd med andra ord... Dressed for success skulle man också kunna säga! Framer berättade om någon som fastnat med slipsen i någon Lyranål efter ett montage och det låter inte som något billigt precis. Calm Ändrat pga felstavning. Edited February 13, 2011 by calm Quote
Bebop Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 Framer berättade om någon som fastnat med slipsen i någon Lyranå efter ett montagel och det låter inte som något billigt precis. Även halsdukar som slängs runt nacken kan fiska med sig nålarmsröret vilket hände hemma för ett antal år sedan ... Quote
conan Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 Även halsdukar som slängs runt nacken kan fiska med sig nålarmsröret vilket hände hemma för ett antal år sedan ... Ajaj, jag som brukar svänga runt den ... men ännu så länge inte i vardagsrummet :-) Till demot ... herr Fremer verkade lite jagad av jetlag tyckte jag - men trots detta höll han uppe underhållningsvärdet på topp. Alltid lika pedagogisk. Tyvärr var herr Feickert inte lika duktig på detta område - men för min del gjorde inte det så mycket. Riktigt intressant med de kurvor han visade på pickupers "problem". Det hade jag inte trott. Men så tror jag också att exemplaren han mätt på kan ha slunkit igenom kvalitetskontrollen hos tillverkaren. Hur som helst känner jag igen mig i mätningarna efter att själv ha gjort motsvarande med hjälp av oscilloskop, inte så exakt kanske, men tillräckligt för att inse att det inte alltid är rätt inställt om pickupens basplatta är rätvinklig/horisontell mot skiva och spår. Jaja, kul att ha träffat denne vinylguru var det!! Quote
calm Posted February 13, 2011 Author Posted February 13, 2011 Här kommer några ytterligare bilder från riggen. och armen Calm Quote
calm Posted February 13, 2011 Author Posted February 13, 2011 Nästa rum blev AudioNord/Stylus. Här bjöds på gamla bekanta dock vad gäller högtalaren i en spännande färg som jag inte sett i verkligheten förut. Elektronik från AudioResearch i form av referensförsteg och cd. Effektsteg från Sim Audio/Moon. Här spelades inspirerande musik främst från dator och Vinyl. En ny spelare från Brinckmann. Ludwig pratade om ett pris som i vart fall skulle landa på rätt sida av 100 kkr-strecket. Lät riktigt hyggligt som man numera är bortskämd med från deras demo. Solid ljudbild med kraft och dynamik men med textur som imponerar. Kablage från NordOst som sig bör. Calm Quote
calm Posted February 13, 2011 Author Posted February 13, 2011 Vi är numera bortskämda med att ha Peter McGrath med oss från Wilson Audio. Efter en tag dök även en av mässans huvudpersoner upp, Michael Fremer, för en stunds lyssning och snack. Han tycks vara väl bekant med Peter McGrath vilket naturligtvis inte är så konstigt. Med på demon var även AudioResearchs representant som jag naturligtvis tappat namnet på. Calm Quote
new order Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 Vilka j-a pjäser Maxxarna är!Helt makalöst stora.Dom ser ut som dom låter också.Lät det lika bra som på arken? Quote
calm Posted February 13, 2011 Author Posted February 13, 2011 Fina bilder!Men Sonus Faber då!!!! Calma det kommer bilder med Sonusar också. Calm Quote
Hasse Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 Fina bilder!Men Sonus Faber då!!!! Tyvärr kom tydligen inte deras stora flaggskepp upp till Stockholm (stär i Götet har jag hört) som jag hade hört ryktas innan. Hur imponerande Maxx3 än är så hade det för egen del varit mer intressant att höra SF då Wilson har varit med några gånger nu. Quote
calm Posted February 13, 2011 Author Posted February 13, 2011 Den stora nyheten som släpptes något tidigare var att det nu är dags för ett generationsskifte vad gäller en del av det tunga sortimentet i AudioNords portfölj. Kändes lite historiskt när Leif efter så många år nu lämnar över representationen för många av de starka varumärken som han har varit med om få hem till Sverige och till den svenska hifipubliken. Den naturlige arvtagaren efter lämplig inskolning och igångstart av sitt eget företag är naturligtvis Ludwig med sina kompanjoner. Här har du kardan och lycka till! Leif kommer trots sin ålder, han har passerat folkpensionsåldern, behålla en del kända märken som Tivoli Audio och tex Magico som han nyss fått hem. Calm Quote
new order Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 Då får vi hoppas att Ludwig forsätter sprida Sonus Fabers evangelium,och kanske med en liten förhoppning om feta rabatter för Euphonias medlemmar?.... Quote
calm Posted February 13, 2011 Author Posted February 13, 2011 Här har vi det nya Stylusgänget som kommer att axla det tunga ansvaret att leda vidare i den tunga portföljen av idel toppstjänor på hifihimlen. Från höger till vänster. Björn känd från Nordost, Luwig, Björns bror Oskar och Daniel. Det här blir de märken som de främst kommer att jobba med. Lycka till boys! Calm Quote
Hasse Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 Då får vi hoppas att Ludwig forsätter sprida Sonus Fabers evangelium,och kanske med en liten förhoppning om feta rabatter för Euphonias medlemmar?.... Det kanske finns förhoppning om det då han på mässan nämnde att exempelvis Maxx3 skulle sänkas med 100.000 från imorrn Quote
Recommended Posts