Jump to content

Rega DAC

qsecofr

Recommended Posts

Några första intryck av Rega DAC.

Jag jämför främst med min CD-spelare Rega Jupiter. Slängde på en Skiva med Beethoven 4&5 piano konsert. Här lät initialt Jupiter bättre. Jag hade dock inte riktigt kommit in i lyssnarläge utan var lite stressad. Då jag lyssnar efter när musiken låter bäst är det viktigt att man är på humör.

Fortsatte sedan med 4 årstider i High Res från Linn Records. Här började man höra hur bra DAC faktiskt lät. Viloliner är extremt svåra att återge utan att det låter ”gnissligt”. Gillar inte riktigt denna inspelning så jag swappade till en modern i 44.1/16. Nu lät det riktigt trevligt för jag gillar den tolkningen bättre. Mycket mjukare toner, känns som om de inte hade råd med lika bra instrument på Linn inspelningen (hehe). Intressant i sig, Linn 24/96 är bra HiFi mässigt men hela det där med high res är hypat enligt mig för man lyssnar ändå på musiken och gillar man en CD inspelning blir det bättre i slutändan trotts ”lägre upplösning”.

Swappade sedan tillbaka till Beethoven fast via Jupiters digital out. Nu lät det väldigt likt och framför allt lika bra. Jag var varm i kläderna och hade kommit mer i lyssnarläge plus att DAC nu hade fått leverera lite musik ur sig. Innan hade den visserligen stått på i 24 h men utan signal. Swappade sedan lite tillbaka till Squeezebox Touch och då lät det i princip lika dant.

Provade sedan lite klassiskt via spootify, en skiva som jag har hört innan. Man märker att upplösningen är lägre men musiken kom fram bra.

DAC är väldigt musikalisk och levande, den har förmågan att klart sätta tonerna, du hör när de börjar och slutar. En viktig egenskap som många apparater saknar.

Känner ni till spelare som Cyrus CD8 och Rega Saturn och förestår att uppskatta dem kommer ni gilla Rega DAC och tycka att den nästan är löjligt billig. Särskilt som den kostar samma i Sverige som i USA och UK, 995 USD respektive 500 £

Jag har inte jämfört den direkt med en annan DAC men kan säga att det lilla jag hört av Hype Hegel HD 10 så är den inte sämre snarare bättre (lite tycke som smak självklart).

Edited by qsecofr

Fint. Den ser bra ut, verkar välbyggd och har gott om ingångar.

Sitter det en IEC-nätbrunn på ditt ex?

Kan du spela hirez över usb?

Det verkar inte vara asynkron usb eller... :Thinking::?:

Håller för övrigt med dig om att hirez absolut inte är en garanti för att det låter bra.

DAC-PAGE.gif

Nej USB är medskickat som en gadget 16/44.1 är det som gäller. Å andra är ingången väl isolerad mot störningar.

Sitter det en IEC-nätbrunn på ditt ex?

menar du ström sladden så är det en sådan där IC5, samma som till en del bärbara datorer.

En grej jag tänkt prova men inte fått att fungera är att uppsampla via Squeeze server till 96/24 (alt 88.2/24) bara för att testa DAC med annat filter läge.

DACn kör nämligen i native läge och jag skulle vilja ha det uppsamplat.

:)

Edited by qsecofr

OK. Tack.

En grej jag tänkt prova men inte fått att fungera är att uppsampla via Squeeze server till 96/24 (alt 88.2/24) bara för att testa DAC med annat filter läge.

DACn kör nämligen i native läge och jag skulle vilja ha det uppsamplat.

Har du testat med Secret Rabbit Code :?: