Jump to content

Recommended Posts

Posted

Intressant trend detta med rullbandspelare som signalkälla. Såg flertalet rum på Denvermässan med denna uppställning. Om flertalet moderna vinylskivor idag är inspelade med digitala bandspelare, vilket man kan misstänka, så borde en analog direktinspelning med rullbandspelare vara den enda sanna analoga inspelningen.

Var med på TAD-demon i Stockholm med en Studerbandspelare som signalkalla och konstaterar att det lät mycket, mycket bra.

Skall bli mycket intressant att höra detta.

Calm

Posted
Var med på TAD-demon i Stockholm med en Studerbandspelare som signalkalla och konstaterar att det lät mycket, mycket bra.

Åh fan. Vart var det då man kopplade in en amerikansk Studer till 230V/50Hz så att det sa poff :?::unsure:

Har för övrigt en liknande erfarenhet från Rom 2008 med en Nagra T Audio TC :mm:

Jag har aldrig själv ägt en rullbandspelare, men min kompis hade en Tandberg på 70-talet. Då fick man höra Barbi Benton för hela slanten :D

Posted
Jag har aldrig själv ägt en rullbandspelare, men min kompis hade en Tandberg på 70-talet. Då fick man höra Barbi Benton för hela slanten :D

Det finns nog ingen hifikänsla som går upp mot tonbandsbyten... :mm::D

Posted
Åh fan. Vart var det då man kopplade in en amerikansk Studer till 230V/50Hz så att det sa poff :?::unsure:

Har för övrigt en liknande erfarenhet från Rom 2008 med en Nagra T Audio TC :mm:

Precis så vart det, man missade en viktig detalj i sammanhanget nämligen nätströmmen.

Räddningen kom i form av en låneapparat från SR och det räddade denna delen av demon. Kan inte tycka att det andra materialet i form av både CD och hårddisk lät så pjåkigt heller.

Men analogt är analogt ;)

Calm

PS Har fortfarande kvar min gamla Revox A77, som fn står pga motorstyrningskortet har lagt av. Ett reparationsprojekt för framtiden.

Posted (edited)

Var det inte hon som fick sitt genombrott här i Sverige efter att ha varit med i "McCloud"? :Thinking:

Ska naturligtvis försöka att hinna med AC också även om det kan bli tufft att få in i mässprogrammet.

Edited by Hasse
Posted

Jag tänker kanske enbart åka till AC. Det andra på Sheraton har man väll hört förut så det kan man leva utan. Det var en kompis här hemma hos mig med ett band köpt från Tape Project som vi spelade på min Studer 812:a och Technics 1500. Det lät ju rätt bra. Inspelningen var gjord på 70-talet. Jag tror att det var "Robert Cray: False Accusations". Vi mätte lite frekvensomfång och jag vill minnas 30-24KHz, men vid 24KHz hade det rullat av några dB. En tid efter att han fått sitt musikband kom det också ett testband - Alignment Tape till för att kolla avspelningen på maskinen. Maskinerna hos mig är ställda enligt Din standard 45513/2 35μs.

Posted

Det här få man ju inte missa.

Alla positiva omdömen jag läst om ljudkvaliteten på banden från Tape Project bör göra besöket till en riktig upplevelse...kanske ett framtida hemmaproject... :mm:

Posted
Det finns nog ingen hifikänsla som går upp mot tonbandsbyten... :mm::D

Det skulle ju iofs kunna vara när spolen glider en ur händerna för vidare färd längst golvet :Cry:

Hua, hemska tanke.

Hur som helst så verkar det vara en maskin i mycket fint skick så det ska bli intressant att få lyssna.

cf78eb42.jpg

Guest Niklas F
Posted

Kan ni inte komma med lite mera info, vet inte ens vilka det är som omnäms på bilden tex...

Har även frågat om vilken stad och vilken lokal och tid detta kommer vara ;)

Posted
Kan ni inte komma med lite mera info, vet inte ens vilka det är som omnäms på bilden tex...

Har även frågat om vilken stad och vilken lokal och tid detta kommer vara ;)

Läs första inlägget!!!!!!

PS. Du kanske inte vet att det finns en affär som heter Audio Concept på Kungsholmen i Stockholm :)

Guest Niklas F
Posted
Läs första inlägget!!!!!!

AHA!!!

Står det vart detta är då !!?

Finns ingen info om vilka dessa är heller för den delen.

Hjälper föga att använda massa utropstecken, känns mest otrevligt tycker jag ;)

Posted

Jag har denna info:

Har man inte fått sitt lystmäte genom besöket på Sheraton kan man fortsätta till

Audio Concept på Kungsholmen. Där finns möjlighet att träffa Daniel Weiss som räknas som

nummer ett på den digitala hifi-himlen. Daniel visar nya nätverksspelaren MAN 202.

I övrigt kan man njuta av såväl MBL som Focal Grand Utopia, samt referenshögtalare från

världsberömda Lipinski Sound. Som grädde på moset ges även en unik möjlighet att lyssna

på en riktig mastertape.

...som jag tolkar att det är hos AC....

Posted (edited)
Det framgår inte om det är på mässan eller hos Audio Concept. I vart fall är det inte tydligt.

Det får nog trådskaparen ta på sig :blush ...

jag är inte den vigaste av programanvändare när det gäller InDesign och jag ser nu att en liten textrad fallit bort.

Men skadan verkar ju vara reparerad så jag får tacka eliot för hjälpen.

Dessa tror jag är speciellt hemtagna för eventets räkning och om jag inte läste fel så stod det Yarlung på askarna.

Det blir m.a.o även klassiskt på spelmenyn

08a248e0.jpg

edit:stavfel

Edited by P-pan
Guest Niklas F
Posted
Jag har denna info:

...som jag tolkar att det är hos AC....

Sådär nu hade du gjort en edit ( varför står inte det med i inlägget föresten? :Thinking: )nu ser jag att det är en butik och att det är i Stockholm.

Tack för infon ;)

Posted

Jag håller med om att informationen i år kommer mycket sporadiskt och det är inte lätt att få reda på allt som händer i Stockholm under mässan :black:

- Men vi får låta oss överraskas :mm:

Posted

Jag har riktigt lust att köpa Saxophone Colossus från The Tape Project

tp-colossus.jpg

- men 500$ är rätt mycket pengar om man sedan måste investera i en lämplig bandspelare :blush

Jag får nöja mig med att jag har originalet i förstapress :app:

Posted

Var naturligtvis tvungen att ta en tjuvlyssning före mässpremiären på denna nygamla uppspelningsteknik. Audio Concept hade riggat en bastant Studerbandspelare i stora MBL-systemet.

Närmare musiken än så här kommer man egentligen inte. Både tekniskt och musikaliskt.

Två olika musikstilar och tidsåldrar.

Mose Allison från 1959 i direktkopia från mastertapen uppspelad på denna Studer studiobandspelare. Lät med hänsyn till åldern och de begränsningar som ligger i dåtidens inspelningsteknik riktigt bra.

Sedan en relativt nyinspelad stråkkvartett som fullständigt tar andan ur mig. Så otroligt utmejslat, dynamiskt och samtidigt musikaliskt har jag aldrig hört ett stycke framföras. Med ögonen slutna så kan man konstatera att det står inte liveframträdandet långt ifrån. Vilken scen och vilken musikalisk glöd. Som att gå rätt in i musiken.

Vinylen är död leve masterbanden!!! ;)

Calm

Posted

Planritningar med utställare finns här :)

- Det jag efterlyser är ett samlat ställe där man kan läsa vad de olika utställarna kommer att bjuda på ;)

Ultimate Sound ställer ut liksom förra året i ett av de större rummen på entré-plan och det skulle vara kul att veta om man liksom förr om åren lyckats få hit Andrew Jones från TAD - det brukar vara en av mässans höjdpunkter :mm:

//Eliot

Posted

Planritningen förefaller bjuda på få överraskningar när det gäller utställare. Det är naturligtvis ett starkt understatement. Mikael Fremer blir naturligtvis ett starkt dragplåster för alla vinylentuiaster. TAD-demo? Ny är i vart fall "En liten pralin" på Mezzanineplanet. Kanske en specialdesignad hifi-pralin med brusfritt och avmagniserat omslag? :mm:;):D

Bra är att man på översta planet har lagt rummen i sick-sack så att två rum inte ligger vägg i vägg.

Kanske så att det kommer bjudas på en hel del överraskningar sedan hifi-branschen i Sverige verkar ta fart igen. Alla utställare har inte visat korten än.

Spänningen stiger onekligen :Nail Biting:

Calm

• 3 weeks later...
Posted

Råkar sitta inne med lite inside information om denna fadäs...

Det som hände var att TAD precis innan mässan hade beställt en konvertering av den amerikanska bandaren till 230V för att kunna köra demos i Europa. När man sedan kopplade in den dagen innan mässan så sa det som sagt poff, men det berodde inte på att man glömt bort att USA och Sverige har olika nätspänning utan på att konstruktören gjort fel!

När man i efterhand tittade på skadorna kunde man konstatera att det enda som var helt i omvandlingskretsen var...

SÄKRINGEN!!!! :41::D

Posted
När man i efterhand tittade på skadorna kunde man konstatera att det enda som var helt i omvandlingskretsen var...

SÄKRINGEN!!!! :41::D

Ingen är felfri, men hifislarv kan man bli lite frustrerad över. Speciellt om det handlar om starkström :dead::diss: