Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag är sugen på att köpa Muddy Waters skiva Folk Singer och hittaxe den på guld-CD i en remastrad utgåva. Jag skulle behöva hjälp att få en bild av hur stor skilnad det är mot en vanlig CD. Är det som att jämföra SACD med en vanlig CD? Skivan finns också som DVD-Audio.

Edited by bigblue
Posted

Jag jämförde här om dagen just den skivan mellan CD och vinyl. Det var en vanlig CD och vinylen var från MF original master recording. När jag ställt nivån från vinylen så att den blev samma som CD-skivan var ljudet klarare i diskanten från CD-skivan jämfört med vinyl. Annars var det samma. Jag tror knappast att det är värt pengarna för en guld-CD-skiva. Min erfarenhet säger mig att detta med att guld ska vara bättre är en myt.

Posted

Själv har jag en del guld cd's med Creedence Clearwater Revival på bolaget DCC, nyligen köpte jag den remastrade boxenmed alla albummen och jag tycker nog att tiden gått ifrån guld versionerna. Inte så att de låter illa snarare att

dagens remastringar är betydligt bättre än för 15 år sedan.

Posted
dagens remastringar är betydligt bättre än för 15 år sedan.

Största förbättringen ligger i remastringen men det är ju inte fel om själva skivan är i guld. Det är självklart att en välgjord remaster låter bättre. En guldskiva som medium betraktat behöver inte låta alls bra hur välgjord den än är!

Posted

Själv har jag begränsad erfarenhet.

Jag kan dock med lätthet konstatera att Jenifer Warnes 2 guld CD som jag nyligen införskaffat är helt fantastiska.

Både musikmässigt men framförallt slås man av ljudkvaliteten, mer klara toner har jag sällan hört, detta tillsammans med av avgrunsdjup svärta gör att jag kommer att köpa fler guld cd.

Men dyra är dom, beställde från Elusive Disc

Posted

Tack för input. Kan det inte vara så att det i själva verket inte är guldet som står för den högre ljudkvaiteten utan det är själva re-mastringen. Guldet är mer ett exklusivt sätt att sälja det på samta att det ger skivan en längre hållbarhet?

Posted
Tack för input. Kan det inte vara så att det i själva verket inte är guldet som står för den högre ljudkvaiteten utan det är själva re-mastringen.

Jo men visst så är det. Hifi-branschen har alltid varit full av olika fantasifulla argument till försäljning. Det finns en inspelning med Patricia Barber-Modern Cool utgiven på Blue Note som låter förfärlig. Man kan undra om det är en pryo eller någon plockad från gatan som gjort mastringen. Det är ju tur att skivan även finns utgiven på Mobil Fidelity. Jag vill nu inte tro att de flesta mastringarna är dåligt gjorda, i alla fall så har det inte varit så bland de skivor som jag köper. Vinylskivor kan det vara annorlunda med eftersom gravering kan vara en konst i sig. Här måste man ta en massa hänsyn till mediets begränsningar.

Posted

Egentligen är det ju inget fel i marknadsföringen av remastrad musik utgivna på guldskivor ... oftast.

Det är snarare vi konsumenter som väger in "guldets betydelse" i musikåtergivningen. På ett sätt är det ju lite galet att vår hjärna är så fixerad vid ädla metaller ... :shy:

Ända sedan jag köpte Deep Purples Machine Head på SACD är jag mäkta skeptisk till återutgivningar, remaster mm. Remaster är ingen garanti för bra ljud. En skiva i guld har inget med ljudkvalité att göra alls. Som jag brukar säga - är det trots allt en skillnad så är apparaten felkonstruerad.

Men allt är inte nattsvart ... jag skulle vilja påstå att många som remastrar och samtidigt bemödar sig att skicka med mångsidiga texthäften, lägga musiken på guldskiva eller på annat sätt förpacka musiken snyggt - ja då finns det stor chans att ljudet också är bra och kanske bättre än alla tidigare utgivningar!

Så till Deep Purple ... CD-spåret lät komprimerat och trist jämfört med SACD-spåret. Jag lät då spela in ljudet via ljudkortet (Lynx TWO) och göra en egen CD av SACD-spåret. Min brända CD lät nära nog identiskt med SACD-spåret.

Jag har gjort liknande övningar från LP till CD och jämfört med mina gamla CD från 80-talet. Skillnaden är ibland enorm - och den består i en välgjord mastring till LP som sedan av mig omsorgsfullt förts över till CD utan några korrigeringar.

Posted
Är det någon som lyssnat på en DVD-Audio och törs ge ett omdömme när det gäller kvalitet i jämförelse med ex SACD. Samma nivå?

Jag hävdar att det är lika och är det någon skillnad beror det snarare på mixning eller hårdvara. Mediet som sådant bör vara lika men om detta har det sagts och skrivits olika meningar om åt båda håll. Kan också tänka mig att det är lite skralt om plattor som finns i båda formaten för jämförelser.

Posted
Men allt är inte nattsvart ... jag skulle vilja påstå att många som remastrar och samtidigt bemödar sig att skicka med mångsidiga texthäften, lägga musiken på guldskiva eller på annat sätt förpacka musiken snyggt - ja då finns det stor chans att ljudet också är bra och kanske bättre än alla tidigare utgivningar!

Håller med!

Man skall inte enbart bedöma ljudet utgående från färgen på skivan.

Mer intressant är att kolla vilka som varit inblandade i utgivningen. Efter ett tag lär man sig att hitta sina favoriter bland skivbolag och mastringstekniker.

Fast visst händer det att bra ljud och guld sammanfaller.

Posted
Fast visst händer det att bra ljud och guld sammanfaller.

För att lyckas i marknadsföring så räcker det inte med att enbart ha en objektivt bra produkt. Det finns massor av produkter både inom hifi och andra områden där man faktiskt skulle kunna säga att dom är lika bra. Det som då ofta gör skillnaden är storyn.

Man kan även lyckas med en bra story men med en medioker produkt. Det blir dock ingen långvarig succee. Sådana exempel finns det massor av.

Om man har en produkt som är bra och en bra story så sätter sig den efter ett tag och man behöver inte underhålla den med så mycket aktivitet. Inom CD-utgivningen så inbillar jag mig att man tänker ungefär så här:

• Hitta en bra platta som har bra ljud redan från början.
  • Remastra den och ge ut den.

Problemet här är hur man skall få den till att sticka ut och locka till köp. Vi bygger en story T ex genom att använda följande små tricks.

• Booklet med nice bilder och text
  • Skicka ut den till musikjournalister och få den bedömd. Använd valda delar i marknadsföringen.
  • Remastrad i 24/96 eller varför inte 32/384
  • Guld-CD
  • Sätt ett pris som appelerar till entusiasterna
  • Samlarserie där denna CD är vol 1 i en serie av high-end utgåvor
  • När entusiasterna köpt sin version så kan man ge ut den som vanlig utgåva

Volvo, som exempel, säljer inte bilar. Dom säljer en story om familj, säkerhet och trygghet som deras kundgrupp kan identifiera sig med. Biljetten till denna önsketillvaro är en Volvo V70. Hur mycket av framgången beror på bilen vesus storyn?

Posted
Volvo, som exempel, säljer inte bilar. Dom säljer en story om familj, säkerhet och trygghet som deras kundgrupp kan identifiera sig med. Biljetten till denna önsketillvaro är en Volvo V70. Hur mycket av framgången beror på bilen vesus storyn?

Detta är ju givetvis svårt att sia om,jag tror att så länge marknadsföringen o produkten håller jämna steg så klarar produkten sig bra,ett produktnamn som har skaffat sig gott förtroende klarar av att utsättas för lite sjukdomar,men blir det som för Mercedes ex där rostproblemen utav vissa modeller är så stora att alla jämförbara produkter i princip är bättre oavsett pris,då kvittar det att man i princip har haft det största förtroendet i marknaden sådant tar tid att hämta upp igen,betalar man mkt förväntar man sig mer men som oftast så får man ju inte en dubbel så bra produkt för att priset säger så.

Viktigast kanske är rätt produkt vid rätt tilfälle?även dom svarta skivorna(typ Lp) har ju ansetts bättre hur det är med den saken vet jag ej?

Posted
Biljetten till denna önsketillvaro är en Volvo V70. Hur mycket av framgången beror på bilen vesus storyn?

Eller en Volvo PV544 med det gyllene V:et. Den är garanten för säkerhet för dig och din familj.

Posted
Egentligen är det ju inget fel i marknadsföringen av remastrad musik utgivna på guldskivor ... oftast.

Det är snarare vi konsumenter som väger in "guldets betydelse" i musikåtergivningen. På ett sätt är det ju lite galet att vår hjärna är så fixerad vid ädla metaller ... :shy:

Ända sedan jag köpte Deep Purples Machine Head på SACD är jag mäkta skeptisk till återutgivningar, remaster mm. Remaster är ingen garanti för bra ljud. En skiva i guld har inget med ljudkvalité att göra alls. Som jag brukar säga - är det trots allt en skillnad så är apparaten felkonstruerad.

Är inne på samma linje men frågan är om inte även tillverkarna väger in guldets betydelse för återgivningskvaliten... :?:

Har knappt stött på någon guldfärgad CD där det inte klart och tydligt står angivet på frontbladet. Antingen är det ett försäljningsknep eller så kanske det handlar om varans hållbarhet :?::) och det kan nog endast framtiden utvisa.

Håller också med om att seriöst inslagna CD-paket oftast bjuder på väl framtagen mjukvara. Prislapparna brukar även rusa i höjden men det är heller ingen hundraprocentig garanti för välljud. Här har vi högrent guld där dock pris och ljudkvalite går hand i hand. CD nummer två i en serie på fyra.

collection001.JPG

Posted
Dom där ALR-Jordanskivorna har jag också! :-) "Guitar" är favoriten!

Samma här och där finns några guldkorn som t.ex. tyska Blues Company.

Har för mig att guldskivornas riktpris var väl tilltaget.

Posted

Det finns en del som tycker den vanliga cdn låter bättre än SACD. Hoffman drömmer om orginalmastertapen!

Steve Hoffman

10-26-2008, 05:01 PM

Too bad you guys can't hear the actual tape. The version that was released on LP, CD, etc. is so drenched in reverb that it ruins the experience. I doubt the "dry" version will ever get released. I tried to do it for the LP I cut but the brass said MORE COWBELL (echo) so it was a no-go.

mvh

Guest Musicus
Posted
Tack för input. Kan det inte vara så att det i själva verket inte är guldet som står för den högre ljudkvaiteten utan det är själva re-mastringen. Guldet är mer ett exklusivt sätt att sälja det på samta att det ger skivan en längre hållbarhet?

Selv fikk jeg for mange år siden forklart at gullets egenvekt/masstetthet er større enn aluminiumen som brukes på vanlige skiver skulle være en fordel ifht laseren og evnt strølys fra denne, (husker ikke hele forklaringen nu) vet ikke hvor relevant dette er pr idag, men subjektivt synes jeg generellt gull cder har en noe "varmere & lugnere" lyd, mer mot det man forkipper med det analoge, er det derimot en dårlig master så hjelper ikke all verdens edle metaller, imo.

mvh

Posted

Det som jag tycker of ta är lite skumt är att guld-CD skivor oftast är väldigt genomlysbara. Det beror väl på att guld-lagret är väldigt tunt såklart, men jag kan int se någon egentlig fördel med detta vid avläsningen....?

/Shaft

Posted
Det som jag tycker of ta är lite skumt är att guld-CD skivor oftast är väldigt genomlysbara. Det beror väl på att guld-lagret är väldigt tunt såklart, men jag kan int se någon egentlig fördel med detta vid avläsningen....?

/Shaft

Jag tror inte det har så stor betydelse eftersom lasern lyser med rött ljus. Det måste vara mycket värre när skivan är behäftad med många hål i det reflekterande skiktet.

Guest Musicus
Posted (edited)

/Shaft

Jeg tror ikke man kan se om det er noen lydskillnad, den må vel evnt høres? ;) .....

mvh

Edited by Musicus
Posted

Nej det tror jag egentligen inte heller, men det känns som sagt lite skumt när man i princip kan se igenom skivorna. Sen instämmer jag såklart att det är mastringen som är mest påverkande på ljudkvaliteten. Men det klart att guld är guld och är ju lite trevligt och häftigt. xrcd har förkastat guld till förmån för aluminium. Motiveringen har jag glömt dock....

Posted

Men om man nu vill bränna kopior till sig själv har ni märkt några fördelar med guld,vanliga aluminium eller dessa svarta LP CD-R :?: vissa påstår ju att skillnader finns själv bränner jag sällan även om det är bra till bilen någon gång.

Posted (edited)

Jag har märkt att att CDR skivor som är silver eller guldfärgad på ovansidan och blå/gröna på den andra sidan. Dom kan med tiden fungera dåligt i vissa CD-spelare. Men jag har också CDR-skivor av annat fabrikat som blev brända på 80-talet och som fungerar utmärkt. Om jag bränner i datorn verkar alla typer av CDR-skivor fungera. Sämre är det med HHB proffsbrännare, här fungerar endast TDK, BASF och andra märkesskivor med tryck på. Jag har ett antal vita skrivbara CDR från Maxell som bara fungerar i datorn. Jag tror nästan inte att silver och guldfärgade CDR finns längre till försäljning. De som jag har är köpta i början av 90-talet i en databutik.

Edited by gcs
Posted
som bara fungerar i datorn. Jag tror nästan inte att silver och guldfärgade CDR finns längre till försäljning. De som jag har är köpta i början av 90-talet i en databutik.

Sitter och betraktar 50 st nya TDK CDR. De ser silvriga ut för mig i alla fall.

Posted

De som jag menar är silverfärgade på båda sidorna och utan tryck på ovansidan. Jag köpte en kartong med något hundratal CDR skivor. Det är dom som jag har haft problem med förutom dom vita från Maxell. Men dom fungerar inte i någon av mina två HHB brännare, HHB-800 & Burn it. Jag har några från 80-talet som Studer sålde då för 150 spänn/st. och som fungerar även idag.

Posted
Ah, ok.

Jag hittade en bild på mina:

975_4_5637392338.jpg

Jag vet inte om de är bra ur ljudsynpunkt - men de har funkat fint för mig genom åren ...

Ja dom fungerar också för mig. Fungerar både i dator och i stationärbrännare. Egentligen så vill jag ha skivor som saknar tillverkarens namn på ovansidan så att man kan skriva på hela ytan.