Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Har haft ett vinylhelvete med några få trippar till himlen det senaste året. Det började med att PUn skickades på renovering. Jag var i vinylhimlen igen, med SFGM spelade vinylsnurran alltid på topp. Sen byttes högtalare och plötsligt var CDn en mer givande källa till musik, vinylens kvaliteter var altför ojämna.

Efter den senaste flytten har vinylen presterat väldigt mediokert för att inte säga dåligt. Helvetet igen.

Jag har skruvat och pysslat, men hur man än ändrar allt blir det bättre i vissa lägen för att bli sämre i andra. Cdn är iaf konsekvent.

Nåväl senaste pysslet, där Kuzman faktiskt har hängt lös och riskerat utröstning, har resulterat i insikter.

Bytte skruvar till PUn och fick märkbart klarare återgivning, hade tidigare Kuzmas skruvar och bytte till Benz egna.

Har ju pysslat aldeles för mycket med VTA, VTF, azimut mm för att bara gå runt i cirklar. Nu iom skruvbytet började jag fundera kring hur hårt man skulle dra åt skruvarna eftersom jag märkte att det gjorde stor skillnad. Mycket större skilnad än vad jag tidigare trott.

Kanske är det väldigt olika på olika kombinationer av armar och PU, men med Kuzma stabiS och på Benz LP visade det sig vara avgörande.

En sak som visade sig vara av godo var att lägga de små teflonbrickorna mellan Skalet och fästet, inte som jag provade innan med bra resultat, mellan skruvhuvud och fästet. Tidigare har jag kört helt utan, hårt skruvat och fått riktigt otrevliga resonanser på röster i en del lägen.

Vidare har det visat sig förödande att skruva för hårt, det var bättre att endast dra skruven tills den "bet" men bäst att dra ytterligare lite. en annan sak var att dra alternerande i ytterst små steg, drog man åt den ena först sen den andra fick jag inte lika bra ljud.

Är jag i himlen nu, nej men med en del skivor så är jag defenitivt där, det finns fortfarande att göra för att det ska bli riktigt bra.

Får se om jag kan prova en annan pickup för att avgöra om det är nåt tjall med min, den är så känslig, kanske ska det vara så.

Resonanserna är numera borta, luftigheten........

Edited by Adagio
Posted

.....har defenitivt ökat, detaljerna "hänger" bättre.

Tyvärr verkar det som jag flyttat resonanserna från resonanser i ihållande vokaler har de nu flyttats till s-ljud, har därför ökat VTF till max, 2 gram.

Jag vet inte vad som är bäst hög eller låg VTF, höjer man VTF måste man även höja VTA för att få rätt vinkel på nålen.

Vinyl inget för den nervsvage!

Posted

Man kan bli galen för mindre, men är du säker på att det inte är något vajsing med phonokabelns kontakter och jordanslutning :?:

Ändring av VTA, VTF, azimut osv inom ett toleransområde innebär normalt bara att det ändras from good to great, men inte mellan heaven and hell på en så bra rigg.

Posted
Man kan bli galen för mindre, men är du säker på att det inte är något vajsing med phonokabelns kontakter och jordanslutning :?:

Ändring av VTA, VTF, azimut osv inom ett toleransområde innebär normalt bara att det ändras from good to great, men inte mellan heaven and hell på en så bra rigg.

Jag kan bara rekommendera ett besök på Michael Framers seminarium eller att köpa hans video där han handgripligen beskriver både praktiskt och i teori vad egentligen detta med inställningar och montage av pickuper handlar om.

Make till pedagogisk man får man leta efter! Till och med jag som inte kan ett smack om detta känner att jag efter denna lektion kan ge mig i kast med inställning och montage.

Låter som en billig investering i jämförelse med vad en pickup kostar. Felinställt kan vara förödande!

Calm

Posted

Det är kanske som ni säger, någonting är nog kanske fel. Det verkar som om pickuppen inte spårar perfekt. Det blir bättre med högre VTF. Men tendenserna finns kvar ibland i synnerlighet vid innerspår, kan det vara PUn som är slut efter mindre än ett år!?!

Ingen som bor i Östergötland eller Norrköping som har koll på läget och skulle vilja hjälpa en vilsen vinylspelare.

Posted (edited)

Tack för lyssningen. Jag kollade Coughlan hemma och det är samma essiga ljud från Marys röst som vi hörde hos dig. Musiken är annars helt rätt. Vinyl har ett eget liv helt klart!

Edited by conan
Posted

Tack Conan för att du ville komma o hjälpa till lite, kan bara säga att du fick mig att tänka på en parameter som jag helt glömt. Den justerades in skapligt efter flytten sedan dess har den inte ändrats, trodde jag. Det är nämligen så att en vinylrigg i synnerlighet sådana med unipivot, ska stå i absolut våg!

Hur jag har glömt att dubbelkolla denna parameter är ett mysterium. Har ikväll, efter mat o vin justerat in denna parameter perfekt, kan bara säga att skilnaden är enorm. Skivor som den senaste tiden varit ospelbara låter bra, skivor som låtit bra är underbara, back to basics alltså, utan rätt våg så kan man lika gärna skita i att spela vinyl.

Posted
Skivor som den senaste tiden varit ospelbara låter bra, skivor som låtit bra är underbara, back to basics alltså, utan rätt våg så kan man lika gärna skita i att spela vinyl.

Det här tråden kom mycket lägligt och jag följer den med största intresse... :mm: Nagaokan är kanske inte tillräckligt exakt om man skall gå vidare i vinylsvängen... :?: Det finns en stålkula i skivpucken som skall vara centrerad.

vinyl0004.JPG

Posted
Det är nämligen så att en vinylrigg i synnerlighet sådana med unipivot, ska stå i absolut våg!

Du har varit nästan påstridig om vikten av detta tidigare. Tänk att du glömde det själv :D:black: Så kan det gå...

Det finns en stålkula i skivpucken som skall vara centrerad.

Pucken kanske är så stor att den kan representera hela tallrikens horisontalitet, men det kan vara idé att verifiera det på tre andra punkter i tallrikens periferi.

Posted
Du har varit nästan påstridig om vikten av detta tidigare. Tänk att du glömde det själv :D:black: Så kan det gå...

Pucken kanske är så stor att den kan representera hela tallrikens horisontalitet, men det kan vara idé att verifiera det på tre andra punkter i tallrikens periferi.

Även Michael Fremer betonade vikten av ett exakt horisontalt plan på skivspelaren som start på en framgångsrik installlation och trimmning.

Calm

Posted

Det är människan och teknikern i ett nötskal. Vi söker gärna efter komplicerade orsaker. Igår letade jag efter fel på min vinylspelare. Idag kom jag på att kolla nåltrycket. För lågt. Nu är det bra igen.

Posted
Även Michael Fremer betonade vikten av ett exakt horisontalt plan på skivspelaren som start på en framgångsrik installlation och trimmning.

Det är ganska logiskt när vi talar om perfekt avläsning om man betänker de velodromliknande förutsättningarna puppan har om tallriken lutar. Det måste bli fel helt enkelt.

Posted

Ja, sen är det viktigt att kolla "vågen" på själva talriken. Jag har kollat på racket, som består av sviktande matrial dvs 2cm tjockt glas. Sedan på plattformen med den översta ytan i slipad granit, tydligen inte helt jämn vilket lett till att vinkeln på skivtalriken lutat en del, tydligen tilräckligt för att det ska bli rejält fel. Och det är klart när man betänker att en unipivot strävar i våg blir det extra känsligt om man tex jämför med gimbaler som har samma vinkel hela tiden, förhoppningsvis samma som plint och talrik.