Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tri7.jpg

Tänkte visa upp lite bilder på mina senaste högtalare, Rex Baldocks Tricolumn.

(Tack Peter S för hjälp med Rex dokumentation, samt Bosse H för hejaropen :) )

Tri3.jpg

Jag blev inspirerad av Peter S bygge av Tricolumn för några år sedan på Sweetspot, men tyvärr stannade detta bygge av en längre tid.

Nu är det i alla fall i hamn och högtalarna spelar för fullt i mitt vardagsrum.

Upphovsmannen till till Tricolumn, Rex Baldock gav på 60-talet ut en skrift som förklarar teorin bakom detta paraboliska horn.

Hornet är bakladdat (elementet i toppen) och utvidgningen är "parabolisk", vilket medför att hela högtalaren inte är större än en "vanlig" golvhögtalare.

Tri1.jpg

Fötterna är frästa för M12 gängstång, för att enkelt kunna justera högtalaren svajfri.

Känsligheten är hög och 8Watt är väll åtminstone 7 fler än vad som skulle behövas :blush

Tri4.jpg

På toppen sitter ett lutande "lock" som reflekterar diskanten mot sweetspot.

Tri5.jpg

Högtalaren inkopplad

Tri2.jpg

/Lars

Posted

Matrixen skrev

Klart häftigt och en trevligt ohögtalarlik form! Vad är frekvensområdet?

Mina öron säger ca 40-18k ;)

Det sitter ett bredbands 8" 60-tals element i högtalarna, med väldigt lätt pappkon och högtalaren är helt filterfri.

/Lars

Posted
Matrixen skrev

Mina öron säger ca 40-18k ;)

Det sitter ett bredbands 8" 60-tals element i högtalarna, med väldigt lätt pappkon och högtalaren är helt filterfri.

/Lars

intressant! Vart mynnar hornet? botten eller toppen?

Posted
intressant! Vart mynnar hornet? botten eller toppen?

Elementet sitter riktat rakt uppåt i toppen på högtalaren.

Diskanten studsar i "kepsen" mot lyssnaren

Det paraboliska hornet är mao laddad på baksidan av elementet och mynnar ut mot golvet.

Det handlar om ett tappat paraboliskt horn.

Invändigt sitter först den första delen av hornet (minsta diametern), hornet vidgar sig sedan mellan denna diameter och ytterdiametern for att sedan expandera ut till hela ytterdaimetern.

Längden på hornet är mao ca 2,6 Meter

En viss avstäming kan göras mao ställbara fötter mot golvet.

/Lars

Posted

portens andningsavstånd till golvet verkar ju avgörande för återgivningen. Vilket är det teoretiskt mest optimala avståndet(för det finns det ju alltid) o har du anpassat det för att kompensera för vissa rumseffekter?

Posted (edited)
Riktigt läckert.Tycker högtalare med hög känslighet och single end rör verkar vara en riktigt intressant approach.

Tack New Order

Det finns många vägar till Rom

Jag uppskattar allt med en minimalistisk anläggning/konstruktion, men jag kan se tjusningen i andra typer av anläggningar också

Synd att man inte kan ha flera anläggningar samtidigt :blush

/Lars

Edited by pix
Posted
portens andningsavstånd till golvet verkar ju avgörande för återgivningen. Vilket är det teoretiskt mest optimala avståndet(för det finns det ju alltid) o har du anpassat det för att kompensera för vissa rumseffekter?

"Trä benen" är gängade M12 invändigt, så de svarta fötterna kan justeras ca 20-30mm i höjd.

Den inställning jag kör med nu är en svag expansion från rörets mynning, dvs ingen strypning.

Men detta är en parameter som man kan testa framöver

/Lars

Posted

Fantastiska skapelser! :mm:

Är måntro förstärkarna egen tillverkning också?

Törs man be om en helhetsbild över hela anläggningen?

Posted

Tackar grabbar

Törs man be om en helhetsbild över hela anläggningen?

Jag skall ta tag i detta snart :blush

Det har sas "rört på sig" i anläggningen konstant de senaste åren

Det närmaste en presentation av anläggningen jag kommer är denna tråd:

Pix System

En blandad kompott av pryttlar som befunnit sig i min anläggning det senaste året

Mvh

/Lars