new order Posted February 4, 2011 Posted February 4, 2011 Alla som är intresserade av Franco Serblins högtalarkonstruktioner borde väl vara supernyfiken på dessa pjäser! Men jag har inte läst att någon har lyssnat på dom.Så nu frågar jag rakt ut.Är det någon på forumet som lyssnat på dessa skapelser? Vad jag förstått så är det Audionord som är svensk generalagent. mvh /n.o Quote
Chr. R. Posted February 4, 2011 Posted February 4, 2011 Der er lavet flere test, og her er den seneste jeg har kendskab til Quote
new order Posted February 4, 2011 Author Posted February 4, 2011 Der er lavet flere test, og her er den seneste jeg har kendskab til Tack snälla! Quote
DODGE.RJ Posted February 5, 2011 Posted February 5, 2011 Läckra skapelser detta oxå. Har alltid beundrat hans sinne för design Quote
new order Posted February 5, 2011 Author Posted February 5, 2011 Jo,håller med Dodge.rj.Ju mer man sätter sig in i hans sätt att ta sig an ett nytt projekt,såsom Ktema,desto mer börjar man fatta att det är ingen dumbom man har att göra med direkt.Och de tar sig utseendemässigt mer och mer.Jag börjar mer och mer fatta tycke för dessa pjäser. Quote
new order Posted February 6, 2011 Author Posted February 6, 2011 Ingen som hört dessa och om de finns för demo någonstans? Quote
Chr. R. Posted February 6, 2011 Posted February 6, 2011 Ingen som hört dessa och om de finns för demo någonstans? Det ser ud til, at den nordiske distributør ikke længere har Ktema i sit program. Der er heller ikke meget hjælp at finde på producentens hjemmeside, idet der ikke her er oplyst hvem der er distributør. Ja end ikke en mailadresse til producenten kan man finde på dennes site Hvad jeg kan huske, så mener jeg der er tale om en særdeles lille (begrænset?) produktion. Hvis dette er rigtigt, så bliver der nok svært at finde en distributør eller forhandler der kan tilbyde en demo. Quote
bigblue Posted February 7, 2011 Posted February 7, 2011 Medan new order med flera väntar på lyssningsintryck vad var orsaken till att Franco valde att lämna SF och gå sin egen väg? Har han kommenterat detta i någon intervju? Quote
Bebop Posted February 7, 2011 Posted February 7, 2011 Medan new order med flera väntar på lyssningsintryck vad var orsaken till att Franco valde att lämna SF och gå sin egen väg? Har han kommenterat detta i någon intervju? Han fick ett bud han inte kunde motstå och det var dags att gå i pension. Så har jag förstått det hela. Men det kan ju också finnas andra skäl, t ex generationsväxling utan intresse från familjen att driva det vidare. Ett annat skäl kan också vara ansträngda finanser som har drabbat många hifi-företag också. Det kostar pengar att ständigt ligga på topp med sin utveckling. Quote
calm Posted February 8, 2011 Posted February 8, 2011 Han fick ett bud han inte kunde motstå och det var dags att gå i pension. Så har jag förstått det hela. Men det kan ju också finnas andra skäl, t ex generationsväxling utan intresse från familjen att driva det vidare. Ett annat skäl kan också vara ansträngda finanser som har drabbat många hifi-företag också. Det kostar pengar att ständigt ligga på topp med sin utveckling. Oavsett skäl så är det ändå roligt att se att Serblin är still going strong och kan utveckla nya väljudande skapelser. Tror att han lurat på denna ett tag och på samma sätt som D Águstino gjort med sin nya förstärkare och sannolikt gör detta av rent intresse. Skulle faktiskt vara roligt att höra den IRL någon gång, liksom Sonus nya flaggskepp. Calm Quote
Bebop Posted February 8, 2011 Posted February 8, 2011 liksom Sonus nya flaggskepp. ... som nu finns i Sverige hos en handlare i väst och som kanske kommer att visas i Sthlm. Quote
new order Posted February 8, 2011 Author Posted February 8, 2011 Hur som hellst så betraktar jag Ktemorna som mer Sonus Faber än The Sonus Faber!Den sistnämnda är en styggelse som aldrig borde lämnat r&d avdelningen.Ktemorna bygger på ett tema som herr Serblin försökt omvandla till högtalare.Precis som Guerneri,amati och Stradivari.Släpper man det unika som skiljer märket från andra riskerar de föra en allt mer anonym tillvaro.Jag menar,Sonus Faber gör monsterhögtalare.Upphetsande.Precis som precis alla märken med high end ambitioner gör.Yippi!Dessutom utan att behålla märkets orginalitet och tema . Jag gillar det iaf inte,men det har ni redan förstått! Då är Ktemorna betydligt mer intressanta.Speciellt eftersom de är relativt moderat prissatta i sammanhangen. /n.o Quote
Bebop Posted February 8, 2011 Posted February 8, 2011 Hur som hellst så betraktar jag Ktemorna som mer Sonus Faber än The Sonus Faber!Den sistnämnda är en styggelse som aldrig borde lämnat r&d avdelningen. Jag tycker att den nya Futura-serien ser ut ungefär som de brukar - se här där du kan ladda ner lite zip-filer. Det är den som nu tagits hem till Götet i grafit. Förändringar behöver inte vara av ondo. Tänk om Futura Amati är bättre än de tidigare modellerna? Ingenjörerna är ju kvar och dom kanske äntligen kan förverkliga nya och bättre idéer? Alla mynt har två sidor... Quote
new order Posted February 8, 2011 Author Posted February 8, 2011 (edited) Jag tycker att den nya Futura-serien ser ut ungefär som de brukar - se här där du kan ladda ner lite zip-filer. Det är den som nu tagits hem till Götet i grafit. Förändringar behöver inte vara av ondo. Tänk om Futura Amati är bättre än de tidigare modellerna? Ingenjörerna är ju kvar och dom kanske äntligen kan förverkliga nya och bättre idéer? Alla mynt har två sidor... Jag gillar Futura som bara den,Bebop!Har redan laddat hem bilderna och drägglat lite. Gillade däremot inte prisbilden som nästan börjar att snudda på Stradivari,åtminstone i Svedala.289K!! Det är endast den stora klumpen som jag ogillar.Och det med besked! Det verkar dock som att S.F är på väg att gå samma väg som mitt gamla märke,Linn.Nya modeller som släpps med allt kortare intervaller.Och en top line som blir allt mer oöverkomlig för gemene Hifi intresserad. För min del så dödar det lite av entusiasmen för märket.Dessutom så försämrar det andrahandsvärdet.I Linns fall så stämmer det. Edited February 8, 2011 by new order Quote
Bebop Posted February 8, 2011 Posted February 8, 2011 289K!! Vad kostar Ktema? Jag har svängt om när det gäller den stora Sonus Fabern. Det gjorde när jag insåg hur stor den är. Jag tror inte den smäckra designen hade passat på en sådan skapelse. Dessutom är jag tveksam till att man kan hantera och forma träet i sådana storlekar. Det måste bli några enorma spänningar om de skulle försöka sig på det med risk för sprickbildning. Men sen är det ju det här med smaken som kan dela både nationer och världsdelar ... Quote
Chr. R. Posted February 8, 2011 Posted February 8, 2011 Vad kostar Ktema? ... Den er prissat til 28.000 euro, men så er der også plads til lidt rabat. Quote
Recommended Posts