Jump to content

Recommended Posts

Posted

Denna helgen lirar något platt, blankt, hett och välljudande i butiken

Ni har läst om den, hört talas om den, nu kan kan ni även lyssna till den

Välkomna in

dev1.jpg

dev3.jpg

Guest Hifi-Perra
Posted

Det där märket såg jag för en timma sedan på AudioNords hemsida :D

Posted
Hej!

Priset i Sverige är 120000:-

Frågan är ställd tidigare. Varför är HiFi mycket dyrare i Sverige? I detta fallet nästan 30%, det är fullständigt löjligt. :dead: Kanske Audionord inkluderar en lämplig CD drive, det finns det ju råd till. Jag förväntar mig någon förklaring från AudioNord. Att momsen är högre i Sverige, innebär 5%, och transportkostanader är mindre än 500 kr om man använder Posten som privatperson och skickar dem styckevis, räcker inte. Jag tycker synd om handlarna som måste ha ett rent helvete att få ut rimliga priser.

Posted
Tittar man på Devialets hemsida där riktpriset står

Så är det 11900 euro

Får det ej till 30% högre i Sverige

Om det är tillverkarens riktpris, märkligt att det blir plötsligt ca. €13 000 i Sverige, när det blir €10 000 i butik i Frankrike. Jag tror inte det är handlarna i Sverige som bestämmer priset, utan distributören, så jag förväntar mig en förklaring.

Posted (edited)

Det är väl fri prissättning i Sverige? Man måste ju inte handla :)

Men jag håller med dig Sigge. Importerar det mesta jag köper själv.

Edited by Martin
Posted
Om det är tillverkarens riktpris, märkligt att det blir plötsligt ca. €13 000 i Sverige, när det blir €10 000 i butik i Frankrike. Jag tror inte det är handlarna i Sverige som bestämmer priset, utan distributören, så jag förväntar mig en förklaring.

Eftersom produkten är fransk, så kan jag tänka mig att den säljs direkt till butik utan distributör. Då kan Devialet ta ut en högre marginal där som sedan används för att subventionera priset till den svenska distributören. Annars skulle den bli ännu dyrare i Sverige. Men eftersom vi lever i en global marknad tycker jag att det är lite märkligt att den säljs så pass billigare i Frankrike.

Ett annat sätt hade varit att direktdistribuerar till butiker i hela Europa, men det kräver rätt så mycket i form av språkkunskaper, bestämmelser/regler och kunskap om marknaden. Det är annorlunda i USA, där tillverkaren också är distributör vilket är möjligt i ett område med samma språk och uniforma regler.

Posted

Såg den minst sagt eleganta Devialet i en butik idag med sin lite udda men otroligt eleganta fjärr. Den som normalt finner high-end prylar stora och fula kommer att älska Devialet. WAF är HÖG :mm:

Posted
Det är annorlunda i USA, där tillverkaren också är distributör vilket är möjligt i ett område med samma språk och uniforma regler.

Vet inte hur det är idag men för ett tiotal år sedan upplevde jag tydliga kartellbildningar i Floridas hifibutiker. En slags konsekvens med fullt sortiment av de "egna" tillverkarna medan övrigt inte var mycket att hänga i granen. Fick höra uttrycket "not worth doing business with" på skilda håll och det gällde alltid något som inte fördes av den egna butiken... :D

Posted
Fick höra uttrycket "not worth doing business with" på skilda håll och det gällde alltid något som inte fördes av den egna butiken... :D

Jag upplevde nog att det var samma sak idag. "Proudly made in USA" skrev man ofta på skyltarna vilket retade gallfeber på kanadensarna. Det kan ju verkat som en katalysator på märken som Verity, Moon, EmmLabs, Hansen, Classé med flera kanadicker.

Det gnälldes också på överprissatta Europeiska produkter. Problemet är det samma som för amerikanarna i Europa. Det krävs en distributör i USA, alltså en mellanhand ytterligare. Därför är priserna på Europeiska prylar ungefär desamma i USA som i Europa medan amerikanska prylar är förhållandevis dyra här för i Europa krävs det en distributör.

Så det bästa medicinen hade varit Europas Förenta Stater med ett gemensamt språk och valuta. Men så progressiva lär Europa aldrig bli. Det gaur inte för sau har vi aldrig gjort som det sägs i Blekinge, är ett uttryck som de flesta i Europa tycks dela.

Posted
Frågan är ställd tidigare. Varför är HiFi mycket dyrare i Sverige? I detta fallet nästan 30%, det är fullständigt löjligt. :dead: Kanske Audionord inkluderar en lämplig CD drive, det finns det ju råd till. Jag förväntar mig någon förklaring från AudioNord. Att momsen är högre i Sverige, innebär 5%, och transportkostanader är mindre än 500 kr om man använder Posten som privatperson och skickar dem styckevis, räcker inte. Jag tycker synd om handlarna som måste ha ett rent helvete att få ut rimliga priser.

Om vi tittar på fallet Devialet, så distribueras de direkt i Frankrike, vilket ger som förutsättning att handlarna i Frankrike köper in den till samma pris som vi som importerar och distribuerar den får göra. Lägg därtill momsskillnaden. Och vi väljer att transportera försäkrat, och då räcker inte pengen du nämner för frakt särskilt långt. Vi ska betala både transporten till Sverige och inrikesfrakten.

Anledningen till att HiFi upplevs som dyrt ibland är nog att vi i Sverige tycker att det är en bra idé att det ska finnas riktiga HiFi-butiker, så som till exempel HiFi Consult. Dedikerade och kunniga killar som genom sitt dagliga arbete kan eliminera en hel del felköp för dem som inte tvärsäkert anser att själv är bäste dräng hela tiden. Det är gratis att komma och diskutera, resonera och pröva. Ofta får man till och med en välgjord kopp kaffe, och kan låna hem redan inköpt kvalitetsutrustning för att pröva hemma före man bestämmer sig.

Allt det här kostar lite mer än "lägg i varukorgen"-klicket hemma på dataskärmen. Men det är GOOD VALUE FOR MONEY om man sätter sig ner en sekund och tänker efter. Trevligt är det också. Så rent socialt har det också en funktion att det ska få finnas HiFi-handlare.

Ta bort handlarna, och lägg bilen/båten/byxan/kameran/HiFi-anläggningen i varukorgen, så går priset helt säkert ner några kronor.

Men ACK vilken grå värld det blev.

HiFi-handlarna är våra hjältar. Ni som kommer till Stockholm High End-mässan på Sheraton i helgen har möjlighet att klappa många på axeln. Ta med en tulpan. Vi är där också och spelar musik på en riktigt tung anläggning i allra översta divisionen. Hoppas vi ses där.

Hälsningar från Ludwig på Audionord...

...och Stylus