Jump to content

Märkligaste tweaken som nått era öron?


bigblue

Recommended Posts

Skulle vilja starta en tråd som samlar de märkligaste tweaken som ni hört. Det spelar inte så stor roll om det funkat eller inte utan mer att det har levererats till er "som om det skulle funka". Det kan vara något ni läst i en artikel eller hört från kompisens kompis som på fullt allvar menar att... Det kan med andra ord vara ren nonsens och missförstånd men man berättade det som om det var sanning. Det kan också vara sådant som ni tidigt i er "hifi-karriär" tyckte var ytterst märkligt - men som idag är helt naturligt.

För min del så har mina ögonbryn höjts som mest när jag läste en artikel om att det var skillnad på hur man satte i kontakten i väggen och att det kunde uppstå en hörbarskillnad om man vände den om 180 grader. Det tog lång tid innan den sjönk in :dry: Det andra gällde en kompis från forna tider som på fullt allvar menade att man försämrar ljudet om man har en telefon i samma rum eftersom denna då "suger åt sig" vissa frekvenser genom talmikrofonen.... Kan någon bekräfta eller dementera?

Så, vad har ni på lager?

Link to comment
Share on other sites

"Spirulina" tabletterna tycker jag verkar lite knas, men är det en tweak? btw,Var det inte en här på forumet som vann en dos eller två?

Redan i början tycket jag att det var knas när man pratade om olika CD spelare, sedan var det knas med högtalarkablar signalkablar och framförallt strömkablar. Apparatfötter var obegripligt och fasvända kontakten var lika märkligt, för att inte tala om vilka nätlister, kontakter och säkringar som man använde.

Nu märker jag skillnad på allt av ovanstående och tycker de är självklara tweaks.

Men "avmagnetiseringsskivor" begriper jag inte hur, eller om, dom fungerar faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Alla dessa tweaks. Vad vore livet utan dem? HiFi-världen verkar vara nedlusad med allehanda tips och trix som påstås ge resultat. Problemet, som jag ser det, är att utvärdera vad som egentligen händer (eller inte händer). Hur mycket placebo är inblandat? Vi människor är ganska enkla varelser när allt kommer till kritan. Om vi verkligen vill höra skillnad så gör vi förmodligen det också.

Den där telefongrejen som bigblue skriver om har jag också hört. Varför just en telefonmikrofon skulle påverka så mycket kan jag inte förstå, men nyfiken blir man.

Något som brukar bli lite infekterat i debatter är kablars påverkan på ljudet. Jag är själv inte speciellt imponerad av dyra högtalarkablar. För mig känns det som att skillnaden aldrig motiverat priset. Vad tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

Diskussioner om kablar är alltid intressanta men kan i vissa fall "spåra ut" :-). Hoppas därför att detta inte fortsätter som en för och emot tråd.

Men på samma ämne så kan jag nämna att ett av de mest udda trewaks jag stött på är viken av att lägga upp kablarna på särskillda hållare för att de inte ska ligga mot golvet. Att man inte ska låta en högtalarkabel korsa en strömkabel kan jag förstå, men att det skulle låta bättre med kabelstöd - och i vissa fall att vissa stöd låter bättre än andra - det har jag ännu inte fått förmånen att testa.

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
men att det skulle låta bättre med kabelstöd - och i vissa fall att vissa stöd låter bättre än andra - det har jag ännu inte fått förmånen att testa.

Är det inte bara att lägga upp dom på något lämpligt och testa? ;)

Kan tycka att det ser väldigt sobert och snyggt ut, hade själv gärna testat med någon DIY lösning om mina snokar hade synts men nu ligger allt i ett ormbo bakom bänken...

Link to comment
Share on other sites

Tidningen Hifi & Musik hade en eller några artiklar om tweaks för en massa år sedan, bland annat skulle allt låta bättre om man lade två vita A4 pappersark på bordet framför lyssningsplatsen att fästa gem i gardinerna var ett annat exempel på hur bra ens anläggning skulle kunna bli. Hifi världen har alltid haft en massa hyss för sig.....dessa två exempel är vad jag just nu kan komma på.

Link to comment
Share on other sites

Märkliga tweak jag stött på är någon form av pinne i trä, som såg ut som en gaffel, att ställa på lämpligt ställe i lyssningsrummet, kanske finns någon här som vet mer?

Likaså små skålar att ställa lite här och där.

Kletig massa att sätta på kontakter.

HIFI-Möss/Shaktistenar anser jag också vara lite märkliga, hifi-mössen hade jag själv ganska länge o de funkade bra ungefär som en trave böcker gjorde men mera estetiskt än böcker, resterande nämnda tweak har jag ej provat o jag omtalar inte heller någonting om deras eventuella förtjänster eller brist på förtjänster, utan de är endast lite märkliga från min horisont.

Link to comment
Share on other sites

Märkliga tweak jag stött på är någon form av pinne i trä, som såg ut som en gaffel, att ställa på lämpligt ställe i lyssningsrummet, kanske finns någon här som vet mer?

Likaså små skålar att ställa lite här och där.

Kletig massa att sätta på kontakter.

HIFI-Möss/Shaktistenar anser jag också vara lite märkliga, hifi-mössen hade jag själv ganska länge o de funkade bra ungefär som en trave böcker gjorde men mera estetiskt än böcker, resterande nämnda tweak har jag ej provat o jag omtalar inte heller någonting om deras eventuella förtjänster eller brist på förtjänster, utan de är endast lite märkliga från min horisont.

Jag vet vilka gafflar du menar, men hittar dem inte just nu. Tre spiralformade pinnar i gaffelform på ett stativ. Diffusorer?

Skålarna har jag sett och hört i olika sammanhang och inte kunnat höra någon som helst skillnad. Funderar på hur en skål med diametern ca 10 cm skulle kunna förändra klangen i ett ca 100 kvm stort rum. Så demonstrerades dessa inför en andäktig publik på Denvermässan. Men ingen vågade, inklusive undertecknad, resa sig upp och säga att kejsaren är naken.

Shaktistenarna är jag nog lite mer brydd över. Misstänker att dessa är tillverkade i något kolmaterial liknande det som finns i elektromagnetsiska spolar och då borde de ha effekt. Känns ändå mer seriöst, med amerikanskt patent etc.

Att ha fästmassa på kabelanslutningar är väl mer en grej som inte kostar något, så varför inte testa. Såg att någon tillverkare på Mûnchenmässan körde detta och han verkade seriös.

Om man vill ha tweaks att roas av så kan man väl alltid ta ett en titt på cocosnöttråden på detta forum. :D

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag ser personligen på tweaken i olika grupper;

1. fysisk eller fysikalisk förklaring

2. Felaktig slutsats men det finns en faktisk förklaring

3. Tveksam slutsats tveksam förklaring

4. Omöjlig påverkan vid upprepbara experiment.

Det som roar mig lite grann när det gäller en del tweak är t.ex. Inte om det kan påverka ljudet med gem i gardinerna utan hur kan man ens tänka tanken "undrar om det inte saknas gem i gardinerna" första gången

.

Mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd!

Här kommer det jag har stött på genom åren, en del har jag provat och detta är inte någon värdering om det funkar eller inte!

Cd med olika ljud som ska förbättra elektroniken!

Diskmedelsliknande spray som ska sprayas på kablarna!

Olika kuddar som högtalarkablarna ska ligga på för att inte vidröra golvet, varav en utställare på mässa valt plastmuggar!

Lägga cd-skivorna på diskbänken en stund innan dom spelas!

Grön färg på kanten av cd-skivan!

Gummimatta till cd-skivan som placeras ovanpå skivan vi avspelning!

Alla produkter som måste placeras ovanpå högtalare och elektronik!

Alla tillbehör till skivspelare!

Alla kabeltillverkare eftersom dom kommer fram till så olika resultat om hur den optimala kabeln är konstruerad!

:D

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F

Det mycket mäkliga tweaket ifrån Naim på arken, dom körde en låt med en "legobit" och det lät helt ok, sedan förklarade han skillnaderna vad som händer om han kopplar in ytterligare en legobit och vad man särskillt kommer höra skillnad på. Efter detta så gick han bakom racket och kopplade och donade en liten stund sätter på samma låt och man hör ett flertal runt omkring som kommenterar "WOW hör du detaljerna nu, blir ju ett helt annat djup" osv osv.

Jag vände mig över till min kompis och sa " Hmm jag hör ta mig fan ingen skillnad alls, gör du det?" men samma kommentar ifrån kompisen, ingen av oss hörde inte ett jota skillnad. Nehe vi hade väl glömt guldöronen hemma då,låten tar slut och...

Demokillen ifrån Naim ursäktar sig, "Nemen oj jag får be om ursäkt jag har snurrat till det". Det visar sig att han inte hade kopplat om alls, utan han hade kopplat precis som det var riggat på första låten vi lyssnade på.

Märkligaste tweaken måste väl ändå vara placeboeffekten mao :D

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att det handlar om placebo utan det naturliga i att man upptäcker fler detaljer andra gången man lyssnar på ett musikstycke.

Det är lätt att ta som intäkt på att ljudet blivit bättre. Detta kan naturligtvis utnyttjas när man demar.

Annat tweak:

Avmagnetiseringssignaler för anläggningen, exempelvis Densen Demagic.

Edited by Björn-Ola
Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Märkligaste tweaken måste väl ändå vara placeboeffekten mao :D

Placebo får skylden for mye, nocebo tror jeg er en like stor eller verre syndare i sammenhenget, men det er mye konstigt der ute i hifi jungelen som man skal akta seg før, mye mumbo jumbo....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Gryphons avmagnetiserings CD kanske platsar här?

De-magnetizer tror jag den heter. Den funkar hos mig tycker jag;-)

Magnetfält och oönskade spänningar är uppenbarligen ett aber när det gäller CD-avspelning. Gryphon siktar in sig på hårdvaran och Bedini tar vägen via mjukvaran. Man borde kanske helgardera :Thinking::D då förklaringsmodellen är aningen ostrukturerad för Bedinis del... :?:

As a result of the disc manufacturing process the disc has inherent noise distortion which becomes more apparent as the disc is played over and over again; coupled with the polymer ability to hold electrostatic charges, it acutely masks the true dynamics of the digital media."

Coolpix012.JPG

Link to comment
Share on other sites

Magnetfält och oönskade spänningar är uppenbarligen ett aber när det gäller CD-avspelning.

Magnetisk plast och aluminium är väl en omöjlig kombination? Eller är det kanske statiska laddningar som avses? Men även sådan bör ju en laserstråle kunna penetrera. Annat är det med skit på skivan.

Ett tweak från 70-talet var också att ta av sig klockan om den var av typen Quartz type som sas kunna inteferera med de digitala signalerna. Det fanns någon butik i Stockholm (jag tror det var Veteranhifi) där man ombads lägga sitt quartz-ur vid entrén - en modern form av kyrkornas vapenhus. :)

Link to comment
Share on other sites

Magnetfält och oönskade spänningar är uppenbarligen ett aber när det gäller CD-avspelning. Gryphon siktar in sig på hårdvaran och Bedini tar vägen via mjukvaran. Man borde kanske helgardera :Thinking::D då förklaringsmodellen är aningen ostrukturerad för Bedinis del... :?:

Bedinis förklaring låter som snömos - dock så ger Gryphons CD anläggningen en liten "workout". Man skall dock inte spela högt (och det vill man inte heller pga oväsendet i 3 minuter)

/Shaft

PS OT: Timbre kommer du på Stockholmsmässan?

Link to comment
Share on other sites

Bedinis förklaring låter som snömos - dock så ger Gryphons CD anläggningen en liten "workout". Man skall dock inte spela högt (och det vill man inte heller pga oväsendet i 3 minuter)

/Shaft

PS OT: Timbre kommer du på Stockholmsmässan?

Nej, det blir hemmaplanshifi och vinylpreparationer för hela slanten... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...