Jump to content

Nätkabeltest i Norr


stargazer

Recommended Posts

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Stargazer: är du eller ni(New Order) sugen att prova denna uppsättning vad den gör eller inte gör. Kanske i jämförelse med det ni testat eller den ni har själv någon gång så hör av er kan jag komma och dumpa av detta så provar ni i lugn och ro. Skulle vara väldigt kul om någon som har möjlighet(andra kablar att testa mot) och lite erfarenhet provade dem på allvar.

stromkabel1.jpg

Link to comment
Share on other sites

mangew> ser ju intressant ut det där :app: new order är ju en svår kille på att gilla sådana där mackapärer :D (brukar tråka honom om "Buzz Lightyear"-filtret som han varit på väg att köpa ett antal gånger) ((OK det heter väl Chang Lightspeed egentligen :D :cool: )

skämt åsido, vore himla kul. bara att rigga praktikaliteterna så kör vi. hör av dig, PMa eller nått.

Link to comment
Share on other sites

Rond b) Lyssningsintryck på CD (Audio Analogue Maestro)

Budgetgruppen fick göra upp först. Jag kom in i andra halvlek, då redan den blå AA-kabeln gått en match mot standardsladden. Vad jag förstod var det väl en liten men dock ändå, skillnad. new order, du får gärna utveckla utfallet av den matchen.

AA-sladden ställdes mot JPC 2.5. Låt oss bara stillsamt slå fast att 2.5an är bara sååååååå mycket bättre än AAn och alldeles otroligt mycket bättre än standardsladd! Framförallt så kopplar den ett grepp kring basen och stramar till den samtidigt som den går djupare. Även resten blir tajtare, mer homogent och dessutom mer detaljerat. Men det är framförallt basen man plockar den på, 2.5an. JPC 2.5 måste vara en av de mest prisvärda HiFi-uppgraderingarna över huvud taget. För 800 spänn får man klar och märkbar förbättring!

För er som har standardsladd i er HiFi, spring ut och köp 2.5an som er första nätkabel! Det är baske mig en order.

Och Nej, jag är inte köpt av Jorma :D

Resultat budgetgruppen: Förkrossande tydlig seger för Jorma JPC 2.5.

Link to comment
Share on other sites

Tja,vad finns det att tillägga som inte Stargazer redan sagt?Kanske litegrann om standardsladden vs den blå i sådana fall.Jag trodde i förväg att skillnaderna dem emellan skulle vara större.Visst fanns det skillnader,men i mitt tycke inte så förfärligt stora.Ni som är känsliga för hifi-klyschor kan sluta läsa nu ;) Standarsladden var lite spretigare.Den blå var litegrann bättre,men inte speciellt mycket.

En bra sammanfattning om min uppfattning av de bägge kablarna är ungefär som ett citat från "liftarens guide till galaxen".Nämligen Ford Prefects recension av jorden:i stort sett menlös!

Dom fyller sin upppgift att transportera ström till apparaterna,Men det är då den absolut enda fördelen förutom att dom är lite smidigare då.Den blå har faktiskt en fördel till kom jag att tänka på,strukturen på kabeln påminner en aning om suddgummi,den kanske går att återanvända som det :?::D

Edit:Rätt namn på rätt person!

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Oj,höll på att glömma bort Jormas JPC 2,5.Vad finns det att säga om den?

Jag håller med Stargazer i att den är riktigt,riktigt bra.Märkbart bättre än den blå standarsladden vid ett A/B/A test.

Ni tvivlare som inte tror på att nätsladdarna gör någon skillnad,kan köpa en JPC 2,5 ändå,bara utifall det skulle vara så att dom kanske eventuellt skulle HA en betydelse,hur obetydligt mikroskopisk liten den ändå skulle vara ;) Den är nämligen inte så fruktansvärt dyr.I Hifi sammanhang till och med billig!

Link to comment
Share on other sites

Spännande läsning! Det är alltid kul med strömkabeltest! Personligen tycker jag strömkablar är den "roligaste" kabeln i anläggningen. Man förundras över att det är skillnad.

new order: Ford Prefect, inte Fairlaine. Tuffa karaktärer bägge två, men inte samma! ;-)

En bra sammanfattning om min uppfattning av de bägge kablarna är ungefär som ett citat från "liftarens guide till galaxen".Nämligen Ford Fairlaines recension av jorden:i stort sett menlös!
Link to comment
Share on other sites

Sedan var det dags för Tungviktarna att göra upp för första gången, denna gång således på CD-spelaren.

Vi började med att jämföra Transparent och Shunyata. Detta av praktiska skäl, då Jorma SP inte var "uppladdad" och vi lät den stå i och "ladda upp" under tiden jänkarna gjorde upp. Vid alla jämförelser under denna testkväll (och även under Akt #2 nätkabeltest hemma hos stargazer) när Jorma SP var med så såg vi till att den fick "uppvärmningstid" då tillverkaren rekommenderar detta.

Jo, det är sant - den ska stå i ett tag och "laddas upp" :o

(fråga mig inte varför, antar att det är bybee-voodoo).

En typisk detalj man *inte* berättar för icke-troende ;)

Transparent låter, tja, som Transparent alltid brukar låta. Liknande karaktärsdrag som t.ex. deras högtalarkablar. Lite förvånande tycker jag att man kan "voica" en nätkabel, men så upplever åtminstone jag det. Varmt, harmoniskt, lugnt och med en lite mörk och varm tonkaraktär. På ett kontrollerat och mycket behagligt sätt kommer musiken och melodierna fram. Det blir helt enkelt roligare att lyssna på musiken. En särskilt imponerande egenskap med med Transparent PLS är hur röster återges - med värme, kropp och själ som skickar rysningar längs ryggraden då man lyssnar på duktiga sångerskor/sångare.

Allt känns så rätt, så skönt och så behagligt. Musiken blir lättlyssnad, intressant och underhållande. Musik via Transparent blir som en varm kopp choklad en kulen höstkväll. Finge jag karaktärisera Transparent PLS med ett ord, blir ordet "harmonisk".

Shunyata äntrade sedan scenen och så var det dags för kvällens första (och största) haksläpp. Här snackar vi om en rejäl wow-effekt, skillnaden i karaktär mot Transparent (och skillnaden mot andra kablar också för den delen) är INTE subtil.

Här får man verkligen lära sig vad det där med tyst/svart bakgrund är.

Alla instrument tecknas i knivskarp relief mot den becksvarta och

dödstysta bakgrunden. Det skapas ett djup i ljudbilden som är spektakulärt och efterklangen på t.ex. akustisk gitarr är... tja också spektakulär. Placeringen av musikerna/instrumenten i ljudbilden är exemplarisk. Tonalt är karaktären mycket ljusare än Transparent, viktigt att veta i systemmatchningssyfte.

Detaljeringsgraden man upplever med Shunyatan är så hög att man formligen översköljs av detaljer och wow-effekter. Att karaktärisera Shunyata Research Taipan med ett ord skulle det nog bli "laserprecision".

Jorma Super Power då? Jo, när den var uppladdad och klar var våra förväntningar höga. Och här fick vi bekanta oss med ännu en tydlig karaktär. SP ger musiken liv, botten och framförallt dynamik. Kabeln gräver djupt i basen och ger dessutom de lägre registren härlig definition och 'klipp'. Detaljeringsgraden är hög, utan att vara lika spektakulär som Shunyatan. Tonalt ligger SP någonstans mitt emellan Transparent och Shunyatan - varken ljus eller mörk/varm

- man kanske skulle drista sig och kalla den neutral :app: 3D-egenskaperna är mycket bra och på det hela taget känns kabeln väl avvägd med framförallt stort plus för dess dynamiska egenskaper och förmågan att gjuta fart och liv i musiken. Att karaktärisera SP med ett ord blir ordet "dynamisk".

Som ni kanske förstår så är alla tre nätkablar i tungviktsklassen väldigt bra - var och en på sitt sätt. All musik (vi körde allt ifrån Lisa Ekdahl och Sarah McLahlan till Per 'Texas' Johansson hela vägen till Prodigy och Leftfield :)) får ett otroligt lyft med vilken som helst av dessa tre kablar. Steget upp från JPC 2.5 är väldigt stort och motsvarar definitivt prisskillnaden.

På CD-spelaren skulle jag kunna leva med vilken som helst av de tre, dock så är väl min egen (och mycket subjektiva) sammanfattning och "dom" enligt följande:

Transparent PLS ger harmoni, värme och "själ" till musiken och får fram det musikaliska budskapet på ett härligt sätt. Den har lägre detaljeringsgrad och laserprecision än Shunyatan och inte samma skjuts och dynamik som Jorman, men den gör alltid musiken intressant och harmonisk. Den låter aldrig påträngande, aldrig "för mycket" - utan tar aldrig fokus från musiken. Jag tyckte att låtarna blev bättre med Transparent PLS. Den är min favorit och vinner mycket knappt CD-matchen före de andra två som delar andraplatsen.

Jorma Super Power har lite "best of both worlds", den har hög detaljeringsgrad - inte lika hög som Shunyatan men högre än Transparent - den har överlägset bäst basåtergivning och ger en härlig skjuts åt musiken. En otroligt kompetent kabel som får AA Maestron att låta kraftfull och alert på samma gång. Dock tycker jag att den inte riktigt når Transparent PLS vad gäller värme och "själ" i musiken, SP har lite mera muskulöst och dynamiskt sound - en smaksak således.

Shunyatan är en riktigt häftig nätkabel. Aldrig trodde man att en nätkabel skulle ge sån drastisk skillnad. Taipan är spektakulär i alla avseenden och trollar fram egenskaper i AA Maestron som man inte visste fanns. Den fantastiska teckningen av varje instrument mot den knallsvarta bakgrunden, bråddjupet i ljudbilden, den skyhöga detaljåtergivningen... ja, kan den annat än vinna :?:

För mig blir det helt enkelt för mycket av det goda.

Jag kommer på mig själv med att sitta och skaka på huvudet, säga "wow", och imponeras av alla Hifi-parametrar - istället för att lyssna på musiken.

Antagligen är jag ovan den här typen av Hifi-komponenter, men mitt mål är att njuta av musiken så mycket som möjligt - och med Shunyatan distraheras jag av alla cirkuskonster och tappar fokus från låten.

Trots att Tranparent PLS egentligen borde vara underlägsen på samtliga punkter (utom rösthanteringen) så lyssnar jag mer på musiken och njuter mera av låten i fråga. Antagligen är det mitt dunkla förflutna som f.d. Linn-missbrukare som spelar in här :blush:)

Kanske att jag om några år blir en mer erfaren Hifi-lyssnare, vänjer mig vid den här typen av återgivning och lär mig uppskatta musiken mera med den här sortens komponenter - men just nu så vinner den återgivning som Transparent PLS ger. På new orders CD alltså.

Dessa tre kablar är så sjukt bra, att mycket små nyanser av egen smak fäller avgörandet. Hifi-kompanjonen new order, har t.ex. en helt annan rangordning än undertecknad. Vi var ense om att vara oense :) Vänta in new orders recension ni bara, jag törs nog utlova en topplista med annat utseende ;)

En annan viktig erfarenhet av detta är att en nätkabel i tungviktsklassen bör ses som en komponent i Hifi-kedjan, lika viktig som någon annan kabel - och definitivt inte glömma systemmatchning även när det gäller nätkablar.

stargazer's slutsats rond b), tungviktsklassen: Transparent PLS vinner mycket, mycket knappt före Jorma SP och Shunyata

Hur ser new orders topplista ut? Blir det samma resultat på Förstärkaren?

Hur blir det i Akt #2, i ett helt annorlunda system?

Stay tuned, people... det kommer mera?

Link to comment
Share on other sites

Hade jag inte haft egen erfarenhet från test av både enklare och exklusiva nätkablar hade tankarna kanske gått till olagligt substansbruk :D

Det är märkligt att tillochmed tonal karraktär kan ändras av nätkabelbyte.

Själv har jag krypit omkring på golvet och brottats med TP super(gamla 3 lådors) i 2 kvällar. Funkade inte riktigt på DAC, men gav liknande karraktärsändring på försteget som ni beskriver, om än i mindre omfattning.

tittar man på den procentuella förbättringen av en bra nätkabel jämfört med vad kabeln kostar i förhållande till anläggningen, är det inte så tokigt som det låter.

Jag följer med stort intresse ert fortsatta testande!

Link to comment
Share on other sites

eliot>

Jag gillar hög upplösning, torr djup bas men ljus klang vill jag inte ha
formuleringen "...mycket ljusare än Transparent..." kanske var lite stark. Ljusare, helt klart, men "mycket" :?:

Det är svårt att med endast ord beskriva upplevelser. Ibland måste man (gammalt teatertrick) brodera ut texten och förstärka adjektiven för att få ut budskapet till publiken. Shunyatan är inte överdrivet ljus så att den blir olyssningsbar, bara nyansskillnaden ljusare än Transparent och Jorma SP.

Budskapet är "detta var resultatet i detta system - prova nätkabeln i ditt system och matcha efter resultaten".

Matrixen>

Hade jag inte haft egen erfarenhet från test av både enklare och exklusiva nätkablar hade tankarna kanske gått till olagligt substansbruk

:D :cool: *asg* :app:;) Jag visste att mitt orerande skulle få någon att reagera. Fast det är också roligare att "brodera text" än att skriva några få ord. Tycker jag i alla fall.

Så jag hoppas att ni låter mig hållas. Alternativt att ni låter mig få en egen spalt på www.massoravskitsnack.nu :D

Link to comment
Share on other sites

Det är jättesvårt att förmedla ett lyssningsintryck och då är sådana här forum fantastiska för man får automatisk feedback och kan förklara sig noggrannare. :app:

- Jag tycker att din test och beskrivning är mycket intressant och lovansvärd - men slutligen är det ju mina egna lyssningsintryck som avgör ;)

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Här min recension av Taipan kablet från HIGHfidelity (tyvär på dansk):

"Shunyata Taipan

Taipan er et gevaldigt ryk opefter i pris. Umiddelbart ligner det en lidt kraftigere udgave af Shunyata Diamond Back, men et internt kig afslører 3 kraftige teflonisolerede og forsølvede ledere. Alle har en flettet skærm der er samlet og forbundet ved netstikket. Den ydre gennemsigtige kappe virker som om den er støbt på kablet, hvilket giver en meget solid konstruktion. Desuden spiller lyset i kablet så det er en fryd – næsten synd at gemme det af vejen bag apparaterne.

Dette kabel havde fast plads på CD’en under hele testen. Her gjorde det underværker med hensyn til generel klarhed og samtidig gav det CD-mediet endnu mere luft og transparens.

Taipan er det meste fleksible af de 3 i den dyre gruppe og uden tvivl også det flotteste! Lyden minder lidt om det mindre Diamond Back, blot er der en hel del mere af det hele. Specielt ryddes der op i lydbilledet med mere plads til alt. Således fokuseres der nok mere på rum, transparens og glathed end egentlig dynamik, som jeg oplever det med Synergistic Research kablerne. Toppen står meget distinkt og er så luftig at man nærmest kan blive afhængig af det. Et hurtigt skift til et af kablerne i den lidt billigere gruppe, viste klart, at Taipan har et forspring, når det kommer til den totale ro og klarhed i hele lydbilledet. Det organiske og besnærende nærvær fra Analysis Plus Oval kunne det dog ikke matche.

Totalt et virkeligt godt kabel, der kun har den alt for høje pris imod sig.

Shunyata Taipan, 1,8 meter – ca. 6.800,- dkr. / ca. 7.950 skr."

Link to comment
Share on other sites

Ja, nu är det nattadags och jag kanske inte kommer att kunna läsa resten förrän på måndag. Men det är spännande läsning så jag ska se om det inte går att låna en dator någonstans. Förra året hittade jag ingen. :?:

Imorgon klockan 4 är det dags att kliva ur sängen.

Vi - jag och Leif flyger till Heathrow och ska hinna med att rigga upp trunken med kablar som jag har med mig i 3 anläggningar innan mässan öppner klockan 10.

Det blir med Amphion och Coltrane med än så länge okänd elektronik och det blir hos Tim De Paravicini/EAR som ska spela på ett par Alto.

Tim har en ny vinylspelare med helt ny teknik (tror jag??) vad det gäller drivning och isolering av motorn från skivtallriken. Den ska visas på mässan och jag skriver mer framöver när jag fått veta lite mer av Tim. Han har en vidareutveckling av en pickuptyp som inte har producerats på länge på G också.

Vi får se om han släpper lite mer om den i år??

God natt och ha det så bra i Svedala :)

Link to comment
Share on other sites

Tur man har en LINN AV5125 då. =)

Jag har också testat JPC 2.5, både på Linn CLassik Music och Linn LK85 och det lät inte bra enligt mig :diss: , kanske en perversare kabel skulle göra skillnad, får nog ta och sniklåna New_Order´s kabel en snabbis å testa, när han har bestämt sig. :app:

Link to comment
Share on other sites

När jag lånade hem kablarna så hade jag förhoppningar på en kvalitetsförbättring av ljudet.Jag trodde inte att skillnaderna skulle vara så stora som dom ändå var,även om jag hyste både förhoppningar och misstankar om den saken.

Att alla tre är riktigt bra kablar råder för mig inget tvivel om.Alla är skyhögt mycket bättre än en standardsladd,men det misstänker jag att de flesta av er redan visste.Att det skulle finnas karaktärskillnader och ordentliga sådana,var däremot en stor överraskning!

Mina intryck av de tre musketörernas karaktär över cd-spelaren.

Transparent

Mjukt,behagligt ljud med en härlig hantering av röster.Om Shunyatan och Jorman var ytterligheter så var Transparenten någonstans mellan de andra i fråga om egenskaper.Kanske var den lite närmare Jorman i karaktär dock.

Jorma SP

Dynamisk!Rapp och detaljerad med en otrolig basåtergivning!

Shunyata Taipan

Denna kabel lämnade ingen oberörd!

Förutom stargazer hade jag dagen innan en annan testlyssnare på besök och bägges reaktion över Shunyatan var liknande=Imponerande men nästan överväldigande!

Jag kan förstå deras åsikt,och att dom föredrar Jorman eller Transparanten eftersom dessa är lite mindre "På" lyssnaren i sina karaktärer.

Men samtidigt kan jag bara inte låta bli att gilla den här kabeln!

Låt mig försöka att förklara varför.

Man hör ALLT!Det finns inga tveksamheter.Allt sitter där det ska med precision.Det blir ett djup och bredd i ljudbilden som är otroligt bra.Detta sammantaget gör att det blir en ruggig närvarokänsla som jag finner tilltalande och svår att byta bort.

Den perfekta nätkabeln kombinerar alla ovanståendes bästa egenskaper,men frågan är om den kabeln existerar överhuvudtaget?Kan man både ha kvar kakan och äta den?Men måste jag välja en absolut favoritkabel av de tre till cd-spelaren på den här anläggningen så blir det nog Shunyatan som ni nog förstått.Varken Jorman eller Transparent gör på något sätt bort sig utan det är bara så att Shunyatan faller mig en aning bättre i smaken.

/new order

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant :mm:

På Shunyatas webbsida så finns det Taipan VX och Taipan Alpha - jag antar att det är VX som är deras billigaste nätkabel som ni testat :?:

Det får en också att fundera över hur Shunyata Hydra Power Conditioners som mycket möjligt har liknande effekt :D

Innan sommaren hade jag tänkt ut en kombination av Jorma SP och Shunyata Hydra 2 och det kanske inte var så dumt ;)

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Amerikanerna har som vi alla vet mystiska mått och vikt enheter för oss svenskar.Det är tum och fot och lbs och gud vet vad.

Under nätkabelsurfandet har jag stött på ytterligare en!Nämligen gauge!vad tusan är gauge!För att ytterligare förvirra oss stackars europeer så verkar det som att ju mindre gauge det är desto grövre är ledarna!Förklara det för mig,den som kan!?

eliot,den shunyatan vi testade var föregångaren till dom nya taipan alpha och vx.

Har jag fattat ägaren(Steffo) rätt så är detta deras gamla motsvarighet till vx.

Förresten så är väl diamondback och copperhead shunyatas billigaste kablar?

Link to comment
Share on other sites

Gauge (ga) är ett amerikanskt mått för kabelgrovlek,

kallas även AWG (American Wire Gauge).

1 AWG = 42 mm2 9 AWG = 6,8 mm2

2 AWG = 33 mm2 10 AWG = 5,3 mm2

3 AWG = 27 mm2 11 AWG = 4,2 mm2

4 AWG = 21 mm2 12 AWG = 3 mm2

5 AWG = 16 mm2 13 AWG = 2,7 mm2

6 AWG = 13 mm2 14 AWG = 2 mm2

7 AWG = 10 mm2 15 AWG = 1,65 mm2

8 AWG = 8 mm2 16 AWG = 1,3 mm2

Link to comment
Share on other sites

Powersnakes Taipan VX is the least expensive cable in Shunyata Research’s evolving PowerSystem approach to power cabling that incorporates Shunyata Research’s patented FeSi-1000 noise reduction compounds.
Jo, du har helt rätt. Jag skulle tolkat citatet som att "de är de billigaste av de dyrare" ;):D

Ordet Gauge betyder helt enkel (kalibrerat) mått!

- Den moderna fysiken är uppbyggd av s.k. Gaugeteorier som t.ex. den elektromagnetiska fältteorin som ligger till grund för allt det roliga vi håller på med :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...