Jump to content

Recommended Posts

Posted

Efter mycket funderande, spekulerande och väntande så beslöt jag och new order oss att göra något som inte är helt okontroversiellt... det som sedermera kom att bli

Stora Nätkabeltestet 2004!

ormgrop_negative.jpg

Håll ögonen öppna kommande dagar, så får ni förhoppningsvis uppleva åtminstone delar av min och new orders omvälvande testkväll och kanske också dela vår nyvunna entusiasm för denna märkliga företeelse!

Någon som från röntgenbilden kan detektera deltagarna i testet? Duktiga är ni i sådana fall...

:cool: ;)

• Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Ännu ett härligt norrländskt framförande i flera akter... :mm:

Jag ser ett par kändisar...Transparent Super och Jormas nying... sedan får det bli ett par gissningar oxå....Nordost och Clou...

\\K-man

Posted

Det verkar vara 5 kablar.

2 av mina: JPC2.5 och Super Power, en Transparent ???Wave, en Synergistic modell ?? och den 5,e kan möjigen var en Siltech.

Posted
ÖKA STARGAZER, ÖKA!!!

Jag som tänkte ringa dig Steffo och höra hur det går med kabeln du lånade och så dyker det här upp som en överaskning. Det ska bli spännande då det finns kablar med i gänget som jag inte har jämfört med själv.

Posted

Hehe... ni e ju för goa :D

Bilder och text kommer (o)regelbundet under veckan, tuna in då och då för att kolla. Jag och new order kommer växelvis att fylla på material, så håll er lugna men ändå på helspänn :cool:

Gissningarna är bra, men ingen har plockat alla ännu... och Bernt, det är jag som lekt lite i programvaran för att göra det hela lite svårare ;) Filtren i ACD Fotocanvas kan vara rätt kul att leka med ibland... :):shy::D

Posted

Lite om förutsättningarna:

Akt #1

Scen: Hos Piteortens Italien-fan 1a, new order.

Rekvisita: Idel Italienska Fullblod (mer om det senare)

Tidpunkt: Startade i går kväll (söndag) och pågick fram till seeeent... :D

Akt #2

Scen: I Lovelyluleå, hos Yours Truly :blush

Rekvisita: Gott &Blandat, franskt, brittiskt och kanadensiskt

Tidpunkt: Började ikväll och fortsätter under veckan...

Övrigt

Se upp, alla tvivlare! Kasta alla fördomar och förutfattade meningar därhän, här är det öppna sinnen (och framförallt öron) som gäller! Det som vi kommer att skriva om är våra lyssningsintryck, inga tekniska förklaringar, inga spekulationer kort sagt är testen upplevelsebaserad och inte teknikbaserad. Vi upplevde saker som vi aldrig hade drömt om för bara några år sedan. Men nu ska vi inte föregå storyn... :D;)

Posted
Är det bara jag som ser negativbilder?

Hehe, det är bara att ladda ned bilden och peta in den i Photoshop så kan man se på den positivt :D

Posted

Spännande att se era erfarenheter. Jag som har en bunt nätkablar härhemma 2 olika modeller (modell "dyr" i USA) som jag inte alls utvärderat speciellt mycket, inte ens mot vanliga standardkabel då jag inte haft den motivationen ännu lite tvivlare som man är ;) .

Synd bara att de har USA kontakter(kör de genom ett powerplant) annars hade jag skickat ner dem så ni fått prova dessa också för att veta om de alls är nåt bra (iofs fins ju ett powerplant till mina kablar...). Hade jag vetat hade jag kunnat ta med dem ikväll om något intresse funnits då jag var ner till Luleå och såg Luleå krossa Timrå :)

Posted

Jag kan väl fylla på med att denna lilla test startade för min del redan under fredagen.

Jag undrar förresten litegrann i egenskap av rehabliliterad linnist vad en rabiat Linn-anhängare skulle säga om detta test :?:;):D

Men iofs så snackar Linn om source first,och rätta mig om jag har fel men börjar inte allt vad elektronik gäller med ström från vägguttaget :?:

DET om något är väl source first! ;)

Skoj har det hur som hellst varit!

Mvh/New Order

Posted
Jag undrar förresten litegrann i egenskap av rehabliliterad linnist vad en rabiat Linn-anhängare skulle säga om detta test

Som medlem i Anonyma f.d Linnister (AL) så har jag filosoferat lite kring frågan tidigare.

Tog för en tid sedan med en JPC 2.5a till en av mina Linn-vänner och tänkte sjunga nätkabelns lov och tillika omvända ännu en icke-troende ;) . Min käre Linn-kamrat visade stolt upp sin nyinköpta AV5103 (multikanalsförsteg) och vips tjongade vi in 2.5an där bak och gjorde lyssningstest. Döm om min förvåning när 2.5an lät .... sämre :o ! än originalsladden! Ridå :diss: . Fel fas? Nix, kollade, dubbelkollade och trippelkollade. Ridå igen :diss::diss: .

Lite på skoj flyttade vi över budget-jorman till min kamrats slutsteg (Linn LK85) och då minsann! "Plötsligt händer det" som i Trissreklamen ni vet. Massor tajtare bas och skjuts i återgivningen. Fick plocka upp min Linn-kamrats haka från golvet och han köpte mina 2 st 2.5or kontant den kvällen :cool: :D:o !

Blev sedan varse om orsaken - såklart (tack new order) - AV5103 har switchad nätdel! Således så kan alla Linnister som äger komponenter med switchad nätdel fortsätta förnekelsen och håna oss klarsynta nätkabelfetischister öppet (nåja).

Grattis ni Linnister med AV5103, 5125, 2250, Ikemi, CD12, Kisto och Unidisk - ni behöver inte lägga pengarna på nätkablar! (...utan lägga dom på svindyra komponenter istället).

Men ni Linnister som har prylar med konventionella nätdelar (LK85/140, LK100, Klout etc) torskar dit *evil laugh* :D :evil: :D

Posted

Väldigt spännande med elsladdtester. Har precis införskaffat mig en Electraglide Fatboy som jag tänkte köra till slutsteget. Min gamla Synergistic kommer då hamna på cdn. Jag har också provat en del annat bland annat Siltech och den billigare Supra. Tyvärr verkar pris och ljudförbättring definitivt följas åt. Dock med lite olika resultat. Men elsladdar har klart ett hokuspokus över sig. Jag fattar inte att det kan göra en sådan skillnad.

Posted

AKT #1: nätkabeltest i new orders system

Hemma hos new order så är det som ni vet italienskt finlir som gäller :mm: Nedan ser ni en stämningsbild på anläggningen från sweetspot:

lyssningsposition.jpg

Notera gärna

a) den måttsydda TV-huvan :D Tror bestämt att new order heter Kirschsteiger i efternamn ;)

b) det mycket snygga hemmagjorda AV-racket

Elektroniken (från vänster till höger)

- Audio Analogue Maestro CD (italiensk tungviktare i gåbortkostym)

- Pathos New Classic One (Sensuell rörhybrid med lika läckert sound som look)

Posted

Visst känns det som woodoo när nätkablar gör skillnad, så testet,(var det nu tog vägen?,) skall bli intressant att följa. Dock är jag inte så skeptisk längre, jag är sedan tidigare grundligt överbevisad om betydelsen av signal och högtalarkablar. Men hur går det till, vad är det som ändras?? Nå det lär vi inte få svar på, men grabbar, vi är nyfikna på era resultat! Veckan går! :D:D

Mvh

Akeg

Edit. hoppsan, här händer saker medan man skriver, kör hårt grabbar.

Posted

Standardsladd - här haver vi alla vår början. Men läcker att kolla på, nja.

standardsladd.jpg

Audio Analogue - en "något bättre nätkabel" som levereras med Maestro CDn. Ser hyfsat seriös ut. Vad månde denna prestera?

den%20blå.jpg

Jorma Design JPC 2.5 - Budgetklassikern! Har själv ägt 2 stycken (ångrar att jag sålde dom).

jpc%2025.jpg

Transparent Power Link Super - För första gången får åtminstone jag möjligheten att jämföra denna kalaskabel mot konkurrenter i samma klass. Noteras bör att detta är senaste inkarnationen, skillnaden mot den tidigare (den hade tre filter) är mycket stor såväl prestandamässigt som visuellt (undertecknad har ägt den tidigare versionen).

transparant.jpg

Jorma Design Super Power - Herregud, Jack Bybee - varför stoppar du jormas fina kabel genom en cykelpump :D:?:;) Skämt åsido, Jormas statement-kabel var vi båda mycket, mycket nyfikna på.

Jorma%20SP.jpg

Shunyata Research Taipan - en mycket pervers :mm: kabel från USA som är mycket aktad bland kabelfetischisterna.

Shunyata.jpg

Posted

Rond a) Utförande

En inte helt oviktig parameter är hur flexibel och "användarvänlig" (i brist på bättre ord) är. För er som har helt öppna bänkar långt ifrån väggen med i övrigt optimala förutsättningar vad gäller utrymme och plats i ert (troligtvis dedikerade) lyssningsrum så är det kanske mindre intressant - men för oss som tvingas ha vår Hifi i ett vanligt vardagsrum där det kanske är dåligt med plats, icke-optimala bänkar/rack, svårt/trångt/bökigt avstånd till uttag etc etc så kan detta vara viktigt, mycket viktigt till och med.

Standardsladden känner ni redan till. Ingen vits att orda om den.

AA-sladden ("den blå") är lite styvare än standardsladd, men fortfarande mycket böjlig och lätthanterlig. Inga problem ens under bökiga omständigheter.

JPC 2.5 är ytterligare lite styvare, och framförallt så är stickkontakten rätt biffig jämfört med standardsladd och AAn. Fortfarande inga problem dock, då det är i apparatändan det kan vara mer kritiskt - och där är den helt OK.

Transparent PLS är dubbelskärmad och strumpan är styvare än 2.5an. Med lite vilja kan man böja och vrida den rätt bra, så det var inga problem hos new order. Till och med hos mig (se Akt #2: nätkabeltest hos stargazer) i min lilla, sunkiga, trånga AV-bänk gick den att böja in med lite milt våld :blush . Tack och lov är filtret på mitten av kabeln.

Jorma SP har en strumpa liknande PLSen, och styvhetsgraden ungefär likvärdig. Men så är det den där #%&/¤/(&¤# cykelpumpen / Bybee-lådan som sitter alldeles invid apparatänden! Hade det inte varit för placeringen av den så hade Jorma SP varit lätthanterlig och helt OK. Hos mig i min bänk var det helt kört, bara att plocka ut grejorna på golvet för att kunna testa :diss:

Shunyata Taipan är en pervers kabel. Riktigt pervers. Klart styvast och biffigast i samlingen. Inte bara svår att böja (vilket är illa nog) utan i princip nästan omöjlig att vrida (på många apparater är ju nätbrunnen på högkant). Ett riktigt monster således som kräver närmast optimala förutsättningar vad gäller placering/användning. Det man avnjuter i macho-faktor får man betala i hopplös användarvänlighet :diss: .

Slutsats rond 1: I budgetklassen (standard/AA/JPC 2.5) är alla helt OK och bereder troligtvis inga problem hos någon. I tungviktsklassen segrar Transparent klart före Jorma SP och Shunyatan på absolut jumboplats.

Posted

Neo>

Väldans olika priser dock väl

Jepp, det kan man lugnt säga. Delar därför upp gänget i två delar.

Budgetgänget är standard/AA/JPC 2.5.

standardsladd e ju 0:- då den följer med, AA följer med gratis med Maestron (skulle väl tro att den möjligen kan kosta nån hunka eller två) och JPC kostar väl drygt 800:- sist jag kollade.

Tungviktsgänget (Transparent/Jorma SP/Shunyata) är ju betydligt dyrare.

Transparent PLS kostar 4600:-, Jorma SP något liknande (om man nu inte nyttjar Euphonia-rabatten förstås ;) ) och Shunyatan någon/några tusingar till (Hjälp mig här med de exakta priserna, ni som sitter med den infon).