Jump to content

subbaskabel för bra djupbasåtergivning

plind

Recommended Posts

Guest Niklas F
Finns det bra kabel på lösmeter som man kan använda till basmoduler(15-50hz). De ska vara bra på djupbas.

Kör med supras Y-link och den funkar fint för mig, känns rejäl och stadig.

Men har inte jämfört med någon annan ljudmässigt, och tror att det kan vara svårt att göra när det är såpass långt ner i frekvenserna.

Men någon annan kanske har lyssnat och letat skillnader.

Byggmässigt så känns den bra iaf.

Kör med supras Y-link och den funkar fint för mig, känns rejäl och stadig.

Men har inte jämfört med någon annan ljudmässigt, och tror att det kan vara svårt att göra när det är såpass långt ner i frekvenserna.

Men någon annan kanske har lyssnat och letat skillnader.

Byggmässigt så känns den bra iaf.

Är det solid core eller multistrand ledare :?:

Fått för mig att grova solid core kablar ger en tight o fin bas.

Guest Niklas F
Förresten, är inte Supran en lågnivåkabel(rca).. :?: Jag menar högtalarkablage.

När jag läser basmoduler så tänker jag per automatik aktiva burkar, stämmer fint att det är lågnivåkabel. Så här får någon annan tipsa vidare :)

Finns ingen anledning att överdriva i detta område, jag kör med Furutech FS-15 som är en solidcore, med skärm, drainwire för jord i chassi och i subben. Ca 400kr/m är det för dyrt tycker jag man ska köra EKK, som just för tillfället råkar vara min favoritkabel.

Köp 1,5 eller grövre. Skala bort ytterhöljet, om du kör med 1.5 ska du ta dubbla ledare för + resp-. Tvinna dubbelledarna med skruvdragare och du har skapat ämnet för en ledare. Sen tvinnar du dubbelledarna runt varandra enligt samma princip med skruvdragare, då får du en fin tight symetri. En kabel som riskerar att slå dina huvudkablar, det tar bara tid att erkänna hur bra dom är.

Edited by Adagio

Jag tror inte heller att det är avgörande vilken kabel man väljer i detta sammanhang.

Är du ute efter att förbättra den bas du har idag?

Eller vill du bara optimera?

Om det är förbättring du vill åstadkomma, och du upplever att du inte får ut det du önskar idag, så tror jag att det är mer påtagliga förändringar än kabelbyte som gäller.

Jag tror inte heller att det är avgörande vilken kabel man väljer i detta sammanhang.

Är du ute efter att förbättra den bas du har idag?

Eller vill du bara optimera?

Om det är förbättring du vill åstadkomma, och du upplever att du inte får ut det du önskar idag, så tror jag att det är mer påtagliga förändringar än kabelbyte som gäller.

Var inte så säker på det. En bättre nätkabel kan ge en (upplevd) förbättrad djupbas så varför skulle inte kabeln till suben påverka, kan ju iofs kallas optimering kanske ;) .....

Edited by Hasse

Tro det eller ej, men jag upplevde att jag fick en fastare och ev djupare bas med en högklassig strömkabel till suben. Det var knappt att jag trodde mina öron men efter flera byten fick jag ge mig och inse att det trots allt var så. Nu var det inte det som frågan gällde men jag kunde inte låta bli att lägga mig i. ;)

Tack för alla tips :app: Subbarna är inte aktiva i sig själva(inget inbyggt slutsteg, men de drivs aktivt via aktivt filter+extra slutsteg.

Har tidigare använt ett ICE-power steg till detta och då funkade det bäst med tunn telefontråd till basarna(nåt med dämpfaktorn..).

Nu har jag gått över till ett transistorsteg som basförstärkare och den trivs bättre med grövre grejor, därav spörsmålet :app:

EKK har jag faktiskt funderat på! 2,5 kvm. solida ledare ska kunna ge en kontant basåtergivning.