Strmbrg Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 För den som bor i norra Stockholmsområdet kan jag rekommendera ett besök på detta bibliotek. Där finns - enligt uppgift - cirka 6000 CD. Sedan jag blivit med musikdator har jag varit där och botaniserat ett antal gånger. Har mest fokuserat på "klassiskt", men det finns massor av annat också naturligtvis. Ett litet problem är att sorteringen inom bokstäverna är lite ostrukturerad, men alla de stora har egna fack. Idag bidde det: Wirén, Violinkonsert mm Blomdahl, Symfoni 1-3 Blomdahl, Sisyfos Ysaÿe, Stråktrios Alltid lika spännande att ta sig an okänd musik. Quote
Timbre™ Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 För den som bor i norra Stockholmsområdet kan jag rekommendera ett besök på detta bibliotek. Där finns - enligt uppgift - cirka 6000 CD. Samlingens omfattning kräver ju medtagen matsäck eller närliggande restaurang... Gjorde själv en liten biblioteksrunda för ett par år sedan och jag har nog aldrig sett så många misshandlade silverskivor på en och samma dag. Folk är kanske mer varsamma i Solna... Quote
eliot Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 När jag gjorde militärtjänst i Kristianstad i mitten på 70-talet så var jag en flitig gäst på stadsbibliotekets musikavdelning där jag vet att jag lyssnade mycket på Stravinsky.... - Jag var inom biblioteket senast jag var i Kristianstad - Dirty Music ligger alldeles intill - men jag kände inte alls igen mig. Det händer mycket på 35 år Quote
Strmbrg Posted February 1, 2011 Author Posted February 1, 2011 Samlingens omfattning kräver ju medtagen matsäck eller närliggande restaurang... Gjorde själv en liten biblioteksrunda för ett par år sedan och jag har nog aldrig sett så många misshandlade silverskivor på en och samma dag. Folk är kanske mer varsamma i Solna... Mja, skivorna ser väl emellanåt lite skamfilade ut. Men hittills har de jag velat kopiera gått att spela in utan hack och dumheter. Quote
gcs Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 På biblioteket i min kommun slutade dom med skivor för trettio år sedan. Jag passade då på att köpa några hyfsat fina vinylskivor från bibblan när dom lade ner verksamheten. Anledningen var att skivorna blev förstörda. Numera 30år senare så verkar dom inte gilla någon musik överhuvudtaget eftersom man bara kan låna DVD filmer. Jag funderar på att åka in till Kulturhuset i Stockholm och skaffa lånekort för skivor. Quote
Strmbrg Posted February 2, 2011 Author Posted February 2, 2011 Visst fasen! Kulturhuset borde ju ha en del. Tack för att du nämnde det. För övrigt är det ju lite intressant att man (Åtminstone i Solna) sorterar in nästan all slags popmusik under "Rock". Kanske visar det i viss mån på bibliotekariernas förhållande till de olika genrerna. Däremot finns det separata delar för tex "Visor". Tror inte visor är en speciellt stor genre totalt sett. Men möjligen är det fler vis-lyssnare än pop-lyssnare som besöker ett bibliotek? Näbbstöveln och Mah-Jongjackan och de platta naturläder-ballerinaskorna lever väl kanske kvar i just den miljön, i viss mån. Fövisso har vi ju tex vissångaren Olle Adolphsson. Han brukade ju ha slips och kavaj. Sannolikt skjorta, dessutom. Quote
plundin™ Posted February 2, 2011 Posted February 2, 2011 Jag lånade mängder av plattor på bibblan när jag pluggade, men som Timbre skrev så var många förvå¨nansvärt illa åtgågna. Idag lånar jag mest böcker, skivor finns det nått grundläggande behov hos mej att äga! Doch tycker jag att lånemöjligheten på biblioteken, jämte SRs radiokanaler är en mycket bra källa för att lära känna nya musikstilar! /ptr Quote
gcs Posted February 2, 2011 Posted February 2, 2011 Jag har nästan alltid varit "Radiot" och jag har svårt att hinna med att lyssna på allt som jag vill. Det sänds mycket bra saker i P1 men P2 är inte heller så dumt. Däremot så lyssnar jag numera inte mycket på P3. Jag har också just förnyat mitt lånekort på kommunbiblioteket för att kunna låna och lyssna på talböcker samtidigt som jag kan göra något annat. Jag räknade ut att nu när jag är arbetsbefriad sover jag 7 timmar mot tidigare 5 timmar. Jag förstår inte hur vi orkade med under alla år utan att bli sjuka. Jag har i alla fall bestämt mig för att inte gå på någon Hifi-mässa, den ger mig ingenting. Det är samma gamla tråkiga ljud som alla år förutom något enstaka undantag som jag redan tidigare hört vid flera tillfällen. Det handlar bara om design vilket jag tycker är underordnat hur det låter. Skivor med ny musik är min stora last som jag vid flera tillfällen bestämt mig för att sluta att köpa. Jag har okontrollerat mycket skivor som sannolikt en dag kommer att kastas. Ändå så droppar det in skivor, nu färre än förr men ändå ett tiotal per månad. Quote
Strmbrg Posted February 2, 2011 Author Posted February 2, 2011 ... Jag har i alla fall bestämt mig för att inte gå på någon Hifi-mässa, den ger mig ingenting. Det är samma gamla tråkiga ljud som alla år förutom något enstaka undantag som jag redan tidigare hört vid flera tillfällen. Det handlar bara om design vilket jag tycker är underordnat hur det låter. ... Har inte besökt någon mässa på en himla massa år. Inte ens en midnattsdito... Har väl ungefär samma skäl som du anger. Är visserligen lite intresserad av design, men vad gäller apparater så brukar designen mest handla om det gamla vanliga. Jag gillar diskreta eleganta apparater utan imponatorutseende. Gärna så små som möjligt. Men nu har jag faktiskt tankar på att gå nästa helg. Vill gärna se om det har förändrats något sen sist. ... Skivor med ny musik är min stora last som jag vid flera tillfällen bestämt mig för att sluta att köpa. Jag har okontrollerat mycket skivor som sannolikt en dag kommer att kastas. Ändå så droppar det in skivor, nu färre än förr men ändå ett tiotal per månad. Har inte köpt speciellt mycket plattor de senaste åren. Men just möjligheten att chansa och låna hem utan att fundera så mycket ger ju oanade möjligheter att göra nya upptäckter. Quote
Recommended Posts