Jump to content

Recommended Posts

Posted

I mina öron har jag alltid upplevt att multistrand-kablar kan låta jättefint men det finns något odefinerbart störande i ljudet, kan inte beskriva det, mer en känsla. Alla kablar som jag tyckt om oavsett ljus eller mörk klang har varit enkardeliga eller litz-konstruktion oavsett koppar, silver eller hybrider, isolerade ledare låter klarare, mer avslappnat.

Det kan ju vara så att jag inbillar mig för jag vet ju inte om jag skulle pricka in ett blindtest, förmodligen inte.

Kan det vara så att jag är känslig mot den typ av dist som uppstår vid strömhpp mellan kardeler, den lär ju vara så svag att man omöjligt kan höra den. Är det någon mer som upplevt detta fenomen.

Jag uppmärksammade nyligen att av alla de kablar som passerat genom min anläggning om jag ser tillbaka 15 år, har de som jag tyckt bäst om varit just solidcore eller Litz.

Vad tänker ni?

Posted
I mina öron har jag alltid upplevt att multistrand-kablar kan låta jättefint men det finns något odefinerbart störande i ljudet, kan inte beskriva det, mer en känsla. Alla kablar som jag tyckt om oavsett ljus eller mörk klang har varit enkardeliga eller litz-konstruktion oavsett koppar, silver eller hybrider, isolerade ledare låter klarare, mer avslappnat.

Det kan ju vara så att jag inbillar mig för jag vet ju inte om jag skulle pricka in ett blindtest, förmodligen inte.

Kan det vara så att jag är känslig mot den typ av dist som uppstår vid strömhpp mellan kardeler, den lär ju vara så svag att man omöjligt kan höra den. Är det någon mer som upplevt detta fenomen.

Jag uppmärksammade nyligen att av alla de kablar som passerat genom min anläggning om jag ser tillbaka 15 år, har de som jag tyckt bäst om varit just solidcore eller Litz.

Vad tänker ni?

Nordost har väl en väldigt välutvecklad form av isolering för varje ledare - det de kallar monofilament (eller duofilament). Kanske förklarar att jag uppskattar dem så mycket...

/ ;) Ulf

Posted

Ja nordost är ett av de där jag gillar, trots att nordosts egenresonans verkar ligga i de övre registren och upplevs som ljusa har de en oansträngd ren klang.

AQ likaså fast de drar åt andra hållet. Provar just nu Type 8, gillar. :mm:

Provar allt jag kommer över just nu, kul. Det finns verkligen bra kablar i alla prisklasser.

Posted

Jag kör med EKK, dvs enkardelig strömkabel.

Jag är väl inte världens bästa på att lyssna efter kabelskillnader, men valde den av två skäl:

Dels för att den är lätt att bocka så den snyggt följer längs golvlisten.

Dels för att den inte trycks ihop över tid när jag skruvar fast den skalade kabeln i terminalerna.

Ett tredje skäl är att jag förstått att det är en elektriskt sett bra lösning till ett mycket lågt pris.

Posted

Tja, det är väl som med människor i kön på ICA ... det är ju alltid kön intill som går fortare ... köbyte ... fast nu är det ju kön intill som går fortare ... köbyte igen ... och se - jag kom fram sist.

Elektronerna kanske är som människor - byter kardel i tron att komma fram fortare ...

Men vi människor består ju av atomer och atomer består av elektroner.

Det måste ju finnas en koppling ...

Bättre då med en kö ... bättre fokus, tydligare och så. Visst är det så.

Posted (edited)

Vad tänker ni?

När jag jämförde Kimber Select 3033 med AQ Argent så upplevde jag att de lät något olika, ingen stor skillnad men den fanns där. Ljudskillnaden beror troligtvis på en mängd faktorer men att AudioTruth kablarna använder en Hyperlitz konstruktion och Kimber VariStrand påverkar säkert.

Är det någon av alla otaliga konstruktioner som Solid Round, Bare Stranded Wire, Multi-Gauge Stranded Wire, Litz Wire, Clear Tubular Litz, Parallel Multi Solid Core, Constant 'Q' Stranding (Golden Section), Matched Propagation, som är mer vanlig hos mer kända kabelmärken?

Edited by Hasse
Posted (edited)

Vad tänker ni?

Mina öron gör ont av multistrand för att det låter så skarpt. Men solid-core låter suddigt.

Nordost har väl en väldigt välutvecklad form av isolering för varje ledare - det de kallar monofilament (eller duofilament). Kanske förklarar att jag uppskattar dem så mycket...

/ ;) Ulf

1 meter Dual Filament gav mer mikrodetaljer än 30 cm Mono Filament. Det var första gången jag fick bättre ljud med längre kabel.

Ja nordost är ett av de där jag gillar, trots att nordosts egenresonans verkar ligga i de övre registren och upplevs som ljusa har de en oansträngd ren klang.

AQ likaså fast de drar åt andra hållet. Provar just nu Type 8, gillar. :mm:

Provar allt jag kommer över just nu, kul. Det finns verkligen bra kablar i alla prisklasser.

Nordost Valhalla låter mjukt men transienterna är avkortade som ger fejkad svärta. Silverpläteringen gör så det låter ljusare som förbättrar svärtan ännu mer. Jag klippte ut Valkyrja och Valhalla kondukterna och jämförde med varann, båda hade Mono Filament och var 22 awg tjocka. Valkyrja har 60 mikron silverplätering och Valhalla har 78. Valhalla lät kallt och kliniskt, Valkyrja lät varm och grått med mer mikrodetaljer.

Jag har experimenterat själv med solid-core koppar, det låter mjukt men suddigt och svagt. Silverplätering är ett trick som gör så det låter mer detaljerat.

Rektangulär koppar låter inte suddigt som solid-core. Det låter mjukare, klarare och mer detaljerat. Det är billigare också att bygga själv. Man klipper bara en kopparplåt och lägger i vattenslang, då färdas signalen i luft. Det ger större förbättring än Nordost's Dual Filament och kostar en hundradel av priset.

Här byggde jag en strömkabel med 1cm bred och 4mm tjock koppar. Och en USB kabel med 5mm bred och 0.5mm tjock koppar.

CocoPower40.jpg

USB_Valkyrja_flat.JPG

Edited by Patrick82
Posted (edited)

Ett par kablar som jag verkligen gillade var Cogan/Hall Intermezzo. oisolerade koppar-rör. med distanser med lagoma avstånd för att undvika kortis. Var väldigt känsliga mekaniskt dock, annars var det kanonkablar, som tyvärr påverkades av oxid med tiden, vilket dina kopparband lär göra.

Det finns kopparband att köpa färdigt, så slipper du klippa.

Edited by Adagio
Posted (edited)
Tror du ska köra med teflonslang istället, PVC är inget vidare.

Men det är bara en halv mm av sidorna som vidrör slangen. Signalen färdas i 10 mm bred luft så det borde inte vara nån skillnad vad som finns på sidorna?

Det kanske blir bättre ljud med PVC för den greppar konduktorn bättre så det blir mindre vibrationer. Jag har inte råd att köpa Teflon slang för flera tusen kr för att prova.

Ett par kablar som jag verkligen gillade var Cogan/Hall Intermezzo. oisolerade koppar-rör. med distanser med lagoma avstånd för att undvika kortis. Var väldigt känsliga mekaniskt dock, annars var det kanonkablar, som tyvärr påverkades av oxid med tiden, vilket dina kopparband lär göra.

Det var det jag gjorde. Jag köpte kopparband och silverband som är audiofil kvalite (7awg Goertz Alpha Core Divinity), dom Cryo behandlades och kostade 8000 kr metern till slut. Silverbanden hade tunn Teflon runt, jag tog bort Teflonet och fick bättre ljud när jag satte inuti PVC slang. Jag tror det blir lika bra med en kopparplåt som man klipper, men den kanske behöver poleras om man använder till analoga signaler. Men med poleringsvätska kanske det blir sämre. Jag har märkt att när man lackar chassit till ljudprodukter blir det ljusare ljud med mindre mikrodetaljer, den kanske behöver torka några månader.

4.jpg

Edited by Patrick82
Posted
Nordost Valhalla låter mjukt men transienterna är avkortade som ger fejkad svärta. Silverpläteringen gör så det låter ljusare som förbättrar svärtan ännu mer.

AQ beskriver ljudet av silverpläterad koppar så här: "When carrying an analog audio signal, silver-plated copper causes a very irritating sound, sort of a tweeter in your face effect".

Posted

Jag har testat kopparrör i form av bromsrör (Biltema) som jag drog plastslang utanpå för att eliminera kortslutningsrisken.

Tog ett antal dagar innan diskanten satt sig, men det är historia nu.

Posted (edited)
Jag har testat kopparrör i form av bromsrör (Biltema) som jag drog plastslang utanpå för att eliminera kortslutningsrisken.

Tog ett antal dagar innan diskanten satt sig, men det är historia nu.

Bromsrör har jag inte provat men för runt 15 år sedan testades presolrör med grov diameter, ledararea bortglömd, stora anslutningsbesvär vill jag minnas... :):D:icon_smile_cool:

Edit: Stavfel

Edited by BTS
Posted

Det är vanskligt att generalisera när det gäller kablage.Det är oftast ett getingbo dessutom med lika mycket tyckande som det är människor som tycker.

Jag har personligen inte testat EKK och kommer heller inte att göra det.Min högtalarkabel funkar bra trots att den är flerkardelig,eller kanske tack vare? ;)

Även om det finns skillnader så är de i sammanhangen små i jämförelse med annat.Men många bäckar små...

Jag tycker mig kunna skilja mellan olika kabelmärken däremot,har inte testat marknadens alla märken.Men att jag använder lysmaskar från Synergistic är framlyssnat.

Kimber är också en favorit.Av de stora är det Nordost jag fastnat minst för.

Posted

Det är väl gött att vi alla har olika preferenser. Jag har nog inte stött på någon kabel som jag inte tyckt om på något sätt. Alla verkar ha något dom är bra på.

Posted
Det är vanskligt att generalisera när det gäller kablage.Det är oftast ett getingbo dessutom med lika mycket tyckande som det är människor som tycker.

Jag har personligen inte testat EKK och kommer heller inte att göra det.Min högtalarkabel funkar bra trots att den är flerkardelig,eller kanske tack vare? ;)

Även om det finns skillnader så är de i sammanhangen små i jämförelse med annat.Men många bäckar små...

Jag tycker mig kunna skilja mellan olika kabelmärken däremot,har inte testat marknadens alla märken.Men att jag använder lysmaskar från Synergistic är framlyssnat.

Är verkligen Synergistic´s kablar flerkardeliga? :Thinking:

Läste en recension av DR där Denney på frågan om deras innehåll svarar:

"There's Litz technology in there, as well as solid-core and basket-weave. You'll also find modified polyethylene, foamed Teflon, silver, copper, and alloys. You know, you can't get best results with only one technology. Built this way, Designers' Reference works with just about any amp."

Ett favoritmärke här också :)

Posted

/.../

Sammanfattar väl vad jag tycker också. Jag hade en period då jag knappt kunde slappna av pga rädsla att gräset var grönare på andra sidan. Om vi håller oss till vettiga kablar för någon eller några tusenlappar så menar jag att de flesta är rätt så OK. Jag har heller inte fastnat för Nordost men jag vill inte på något sätt hävda att det är en dålig kabel. Men någonstans måste man ju välja.

Jag har inte testat allt, men jag hör inga större skillnader mellan Kimber, EntreQ, Tara Labs, Siltech och Transparent i den pris-/kvalitetsklass jag lagt mig. Dom skillnader som jag ibland uppfattar är så pass små att de kan lika gärna vara inbillning. Däremot har jag ratat både Nordost och Cardas som jag tyckte avvek för mycket från mina ideal men åt olika håll.

Däremot hade jag Nordost till min förra skivspelare. Det var en fantastisk matchning. Men till min nya skivspelare blev det Cardas som tog hem matchen.

Hur många kardeler dom har är inget som jag brytt mig om. Idag tittar jag inte åt kablar längre eftersom jag upplever att skillnaderna är för små och överreklamerade. Visst jag hör säkert sämre idag än för 20 år sedan men inte så illa ändå. Viktigare är nog att jag inte är så lättpåverkad längre och några erfarenheter samlar man ju på sig genom livet.

Posted

Hasse

Är verkligen Synergistic´s kablar flerkardeliga?

Bra fråga.Har ingen aning faktiskt.Antog det eftersom de var relativt (nåja) lättböjliga. :)

Bebop

Jag har heller inte fastnat för Nordost men jag vill inte på något sätt hävda att det är en dålig kabel. Men någonstans måste man ju välja.

Det kan ju vara så att de nya Nordostarna är fantastiska!Jag vågar inte längre ha några fördommar!Under Arken så var de system jag fastnade mest för ihopsnörade med Nordost.

Och bestod även av Wilson högtalare!Och Krell elektronik.Den kombinationen har jag tidigare inte trott vara möjlig utan treo till hands.Otroligt roligt att bli motbevisad och få fördommarna krossade till grus.

Uppiggande.Men jag väljer gärna andra kabelmärken fortfarande.. ;)

Jag tror också som du att det är vettigt att ha en ganska nykter syn på det här med kablar.Det går liksom inte att trolla med knäna.

Men det vi kallar vettigt prissatt kallar de oinsatta för vansinne.Jag har hört det mesta,men det antar jag att ni också gjort. :)

Det är smällar man får ta.

/n.o

Posted
Bra fråga.Har ingen aning faktiskt.Antog det eftersom de var relativt (nåja) lättböjliga. :)

Du har mao inte någon av deras lite äldre kablar som var allt annat än lättböjliga.

Jag tycker man skall se kablar som en fintrimning av systemet. Visst gör kablar skillnad men inte den enorma skillnad som många recensenter målar upp för oss ;)

Posted
Du har mao inte någon av deras lite äldre kablar som var allt annat än lättböjliga.

Jag tycker man skall se kablar som en fintrimning av systemet. Visst gör kablar skillnad men inte den enorma skillnad som många recensenter målar upp för oss ;)

Spot on.Håller med.

Posted (edited)

Det är sant, kablar gör ingen anlägning. Först ska man harmonisera de andra komponenterna sen kan man krydda med kablar.

Nu har jag provat massor av HT-kablar men hittils finner jag att det bara är en som alltid låter riktigt bra. Fin tonal balans, bra dynamik, kraftfullt men vackert....till mina magnepan i allafall.

Ja, transparent Audio för så där 35000-40000kr lät bättre. Men man kanske skulle låna deras billigare sladdar ett öra någon gång.

Ska jag släppa BOMBEN......vilken jag gillar.......Jag kommer bli stenad. :unsure:

Edited by Adagio
Guest Niklas F
Posted (edited)
Ska jag släppa BOMBEN......vilken jag gillar.......Jag kommer bli stenad. :unsure:

Iom att du säger som du gör så blir min gissning EKK, alt TP kabel.

Edited by Niklas F
Posted

Jag hade ju NO tidigare, men med högupplösta Magnepan blir det för ljust i min smak.

Till skam måste jag ändå erkänna.......EKK.

Skalad.....dubbeltvinnad i perfekt symetri med skruvdragare......terminerad med furutech guld-skruvabananer. Ska prova mina rohdiumbananer ochså.

Hjälp!!!

Duckar.

Posted

Jag skulle inte vilja ha en kabel som tonkontroll om den nu verkligen är tänkt att fungera så. Finns det verkligen uttalade filosofier ifrån olika leverantörer om att man skall välja deras kabel för att den låter extra ljust i jämfört med vad? Eller mörkt ?

Jag skulle personligen vilja ha kablar som inte har något eget ljud alls.

mvh/Harryup

Posted (edited)
Jag skulle inte vilja ha en kabel som tonkontroll om den nu verkligen är tänkt att fungera så. Finns det verkligen uttalade filosofier ifrån olika leverantörer om att man skall välja deras kabel för att den låter extra ljust i jämfört med vad? Eller mörkt ?

mvh/Harryup

Jag försöker också hålla mig till neutrala kablar. Vet inte om det finns kablar som (medvetet) skall låta extra ljust men kablar med extra värmeinnehåll finns det ju en del.

Edited by Hasse
Posted

Ökad värme kan innebära en snäll avrundad frekvensgång. Om nu den kommer av en medveten konstruktion eller missanpassning tycker jag inte är fullt så intressant som att egentligen åtgärda varför anläggningen egentligen behöver en avrundning. Tonkontroller tycker jag skall vara justerbara.

mvh/Harryup

Posted

Nordost låter neutralt men dom visar obönhörligen alla fel och brister i anläggningen ;)

Enligt alla fördomar borde min anläggning låta superljust men ändå drar den lite åt det mörka hållet, konstigt...

Posted

Frågan är, hur vet man vilken kabel som är absolut neutral eller neutralast? Branschen tycks knappast ha svaret.

Jag tycker variabla tonkontroller hade varit bäst, som du säger, plus en neutral kabel. Om hela kedjan är neutral förutsätter det ju på något sätt att alla inspelningar har någon form av standardneutralitet. Så är det inte. Frågan är också om det är önskvärt. Att spela in och mastra inspelningar är ju också en del av hantverket. Det handlar också om tolkningar. Sedan har jag också en mening om hur det skall låta osv.

Neutralitetsbegreppet tror jag är ett ganska trubbigt mål - även inom vårt intresse.

Posted (edited)
Är verkligen Synergistic´s kablar flerkardeliga? :Thinking:

Läste en recension av DR där Denney på frågan om deras innehåll svarar:

"There's Litz technology in there, as well as solid-core and basket-weave. You'll also find modified polyethylene, foamed Teflon, silver, copper, and alloys. You know, you can't get best results with only one technology. Built this way, Designers' Reference works with just about any amp."

Ett favoritmärke här också :)

Jag har terminerat om en SR Master Coupler active, den kabeln bestod av 2,5 kvadrat koppar (som det såg ut iaf) som var flerkardelig, annars är det väl olagligt att sälja dem?

När det gäller ljushet i kablar etc är min erfarenhet att det är de billigare modellerna av tex NO och SR som tenderar att dra åt det ljusa hållet, SR är inte speciellt ljusa (tycker jag) i det dyrare segmentet av deras kabelserier. Har inte testat speciellt mycket av NO´s dyringar så där vill jag inte säga för mycket..

Edited by PLINIUS