Timbre™ Posted January 29, 2011 Posted January 29, 2011 Även smaklökarna skall ha sin beskärda del... Som gammal göteborgare tror man sig ha koll på omgivningarna men varje dag bjuder på nya upptäckter. Det gäller inte minst kebab & pizzavärlden och trots krypavstånd till ett av regionens mest kända gatukök halkade vi över Göteborgsvägen i jakten på nya kebabupplevelser. Senast var det i Halmstad och även denna gång hamnade vi alldeles rätt... Kebabpizzor gör sig bäst i dagsljus. Quote
Bebop Posted January 29, 2011 Posted January 29, 2011 och även denna gång hamnade vi alldeles rätt... Oj, oj, oj - ett bord fullt med VTL ... se till att få ner pizzan snabbt Quote
Timbre™ Posted January 29, 2011 Author Posted January 29, 2011 Pizzor skall ju helst avnjutas varma så därmed blev det dagens snabbaste fotosession... Personalen på Al Petra ställde upp och snart var vi inne i värmen igen. Med erfarenheter från förra årets sportlovsutflykt kan ännu en kebab-oas prickas in på kartan. Det här var ett mycket trevligt ställe! Ett tips till alla hifientusiaster som har vägarna förbi och intensivlyssning måste vara ett utmärkt sätt att förbruka energi... Quote
Timbre™ Posted January 29, 2011 Author Posted January 29, 2011 Oj, oj, oj - ett bord fullt med VTL ... se till att få ner pizzan snabbt Kebabpizzorna var så omfattande att vi till slut blev kontaktade via sms. För att inte tala om salladsbordet... Nu till dagens huvudprogram men även här körde jag fast... Har sett den på bild, förstod att det var något i min smak men ibland slår verkligheten knock out. Här fungerar varken självbevarelsedrift eller uppbyggt försvar och när jag dessutom fick reda på att man kan beställa Transrotor Dark Star Reference med svart SME 3009 tonarm kan det vara kört för min del. Bredden är 46 cm och den skulle dessutom få plats i hyllan... Quote
Timbre™ Posted January 29, 2011 Author Posted January 29, 2011 Till råga på alla lockelser låg det en matchande skivpuck på bänken och den gör ju inte Dark Star Reference mindre attraktiv. Kvarstår remdriften och jag måste sätta mig in i det här. Matchvikten för en standardutrustad DSR är 30 kg. Quote
fredrik Posted January 30, 2011 Posted January 30, 2011 (edited) Och står det inte en liten Wadia där till höger... Konstigt nog, trots att jag nästan har promenadavstånd, har jag aldrig varit den nya butiken. Tappat hifiintresset kanske Edited January 30, 2011 by bfjohansson Quote
Timbre™ Posted January 30, 2011 Author Posted January 30, 2011 Och står det inte en liten Wadia där till höger... Konstigt nog, trots att jag nästan har promenadavstånd, har jag aldrig varit den nya butiken. Tappat hifiintresset kanske Hifiintresset (liksom det mesta här i livet) åker gärna berg- och dalbana och visst är det en Wadia som skymtar till höger. Nu stod inte vinylavspelning på dagens meny så det handlar om lördagsövningarnas signalkälla, en Wadia S7i CD Player med alternativa digitala anslutningsmöjligheter. Det spelades upp en mängd skilda musiktyper när jag var som mest fokuserad på ljusinställningar så för min del kom det att handla om två artister som har mycket gemensamt. Bägge har musikaliska rötter i sydstatssoulens Alabama och i natt beställde jag allt som går att beställa med Mighty Sam McClain. Inspelningsvälljudet får man på köpet och detta blev en av lördagens omtumlande upplevelser. Quote
Timbre™ Posted January 30, 2011 Author Posted January 30, 2011 Nu blev jag hungrig Det är ju inte så långt bort och man kan säkert få ut kebabpizzor ända till klockan 22:00. Bar och pizzor i alternativt ljus. Quote
calle_jr Posted January 30, 2011 Posted January 30, 2011 http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp4/organic064.JPG Depth of image - Timbre dynamics Det kan man väl lugnt påstå... Quote
Guest Musicus Posted January 30, 2011 Posted January 30, 2011 (edited) En fasinerende lyd opplevelse denne lørdags formiddagen, spesiellt når det kom rør på banen ... mvh Edited January 30, 2011 by Musicus Quote
Timbre™ Posted January 31, 2011 Author Posted January 31, 2011 Depth of image - Timbre dynamics Det kan man väl lugnt påstå... Bristen på rutin skapade en flora av bländaröppningar och exponeringar. Varje motiv finns i minst tretton varianter... Quote
Timbre™ Posted January 31, 2011 Author Posted January 31, 2011 En fasinerende lyd opplevelse denne lørdags formiddagen, spesiellt når det kom rør på banen ... För omtumlande musikupplevelser krävs rejäl utrustning och dagens högtalare var både välbestyckade och väl tilltagna i höjd. Det finns mycket spännande inom Skandinavisk högtalardesign och dessa norska konstruktioner från Forsman AS var nog en premiär för flera lyssnare i detta rum. Tyckte mig observera haksläpp på flera håll och här spelades musik på alla möjliga volymer. Först var det puristiskt PassLabs och när røren kom in på banan var det i form av monoblock från VTL. Helt klart håller albumet Joy and Pain en oerhört hög nivå på inspelningskvaliten och det exponerades tydligt under lördagens lyssning. Quote
Timbre™ Posted January 31, 2011 Author Posted January 31, 2011 Percy Sledge-febern kulminerar just nu för min del och även om det tog emot blev det till slut dags att byta ut Mighty Sam mot närbesläktad musik från melonbältet. Blue Night innehåller en kvartett underbara spår men rent inspelningsmässigt lutar det mer åt standardnivå. En något ljus klang och bastrycket från Joy and Pain lyser med sin frånvaro. Detta kände jag till och Forsmanuppställningen exponerade även denna ljudkaraktär utan tillägg eller maskering. Basarna är otroligt snabba när materialet så kräver. Quote
zood Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 Som vanligt, grymt tjusiga bilder:-) (ser fram emot fortsättningen ) Det var en mycket rolig demohelg, många skrattade gott åt håret på mina armar som vägrade lägga sig ner Mighty Sam satt som en smäck, hoppas du även lyckades beställa denna skiva som vi lirade med honom otroligt bra kvalitet både på inspelning och musik Quote
Timbre™ Posted February 1, 2011 Author Posted February 1, 2011 Mighty Sam satt som en smäck, hoppas du även lyckades beställa denna skiva som vi lirade med honom otroligt bra kvalitet både på inspelning och musik http://musicoogle.com/uploads/posts/2010-0...b7c5124427f.jpg Den slank med då jag slog till på samtliga studioalbum från Mighty Sam McClain's Online Store minus ett samlingsalbum och ett "best of". Forsmanmodellen vid dagens omvandling är storebror i sortimentet och har beteckningen VSS5. Bandelement i mellanregister plus diskant samt tre stycken tiotummare till basfundamentet. Verkningsgraden anges till 88 dB och lägsta impedans är 2.8 ohm. Kabinettet kan fås i valnöt eller mörk/ljus ask och den öppna konstruktionen ger en lägre matchvikt (47 kg) än man föreställer sig vid första anblicken. Lillebror har beteckningen VSS4 och Forsman kan även leverera färdigterminerade högtalarkablar. Quote
Stereotypen Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 Den slank med då jag slog till på samtliga studioalbum från Mighty Sam McClain's Online Store minus ett samlingsalbum och ett "best of". Forsmanmodellen vid dagens omvandling är storebror i sortimentet och har beteckningen VSS5. Bandelement i mellanregister plus diskant samt tre stycken tiotummare till basfundamentet. Verkningsgraden anges till 88 dB och lägsta impedans är 2.8 ohm. Kabinettet kan fås i valnöt eller mörk/ljus ask och den öppna konstruktionen ger en lägre matchvikt (47 kg) än man föreställer sig vid första anblicken. Lillebror har beteckningen VSS4 och Forsman kan även leverera färdigterminerade högtalarkablar. Dessa har jag alltid velat lyssna till. Fler lyssningsintryck tack Hur är basen? Räcker dessa 10":are till för att gräva djupt med bra nivå? Kul med flera dynamiska dipoler! Quote
Guest BTS Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 Den slank med då jag slog till på samtliga studioalbum från Mighty Sam McClain's Online Store minus ett samlingsalbum och ett "best of". Då kanske The Best Of i SACD-Hybrid utgåva kan fresta. Mitt ex är på väg österut i skrivande stund. Quote
Timbre™ Posted February 1, 2011 Author Posted February 1, 2011 Då kanske The Best Of i SACD-Hybrid utgåva kan fresta. Mitt ex är på väg österut i skrivande stund. Det kan vara en mycket bra start då både albumets titel och format är lockande. Du kommer att fastna i musiken och måste nog förbereda dig på ett oerhört välljud... Gjorde en snabbkoll och såg att samtliga mina beställda album är PCM så det här blir intressant! Quote
Timbre™ Posted February 1, 2011 Author Posted February 1, 2011 Dessa har jag alltid velat lyssna till. Fler lyssningsintryck tack Hur är basen? Räcker dessa 10":are till för att gräva djupt med bra nivå? Kul med flera dynamiska dipoler! Fanns det kraftfull bas i signalen blev det kraftfull bas i sweet spot... De tre elementen får igång riktade luftrörelser som på något sätt skapar en organisk känsla (om vi sätter organisk som motsats till syntetisk) och jag kan tänka mig att många live-album lever upp ordentligt med dessa cylindrar. Enligt uppgift skall detta par vara väl inspelat och de olika registren var fullständigt integrerade. Reflekterade aldrig över ljudbild och perspektiv så det handlade sannolikt om normalnivå. Slutstegen hade förmodligen en behaglig uppgift, vilket säkert bidrog till den oansträngda dynamiken. Quote
Stereotypen Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 Fanns det kraftfull bas i signalen blev det kraftfull bas i sweet spot... De tre elementen får igång riktade luftrörelser som på något sätt skapar en organisk känsla (om vi sätter organisk som motsats till syntetisk) och jag kan tänka mig att många live-album lever upp ordentligt med dessa cylindrar. Enligt uppgift skall detta par vara väl inspelat och de olika registren var fullständigt integrerade. Reflekterade aldrig över ljudbild och perspektiv så det handlade sannolikt om normalnivå. Slutstegen hade förmodligen en behaglig uppgift, vilket säkert bidrog till den oansträngda dynamiken. Tack för en bra beskrivning Timbre! Så som du beskriver basen tycker jag stämmer bra överens med hur jag själv upplever basen från dipoler med dynamiska element. Quote
Hasse Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 Slutstegen hade förmodligen en behaglig uppgift, vilket säkert bidrog till den oansträngda dynamiken. Spelade man både på Pass och VTL och hur upplevde ni i sådana fall skillnaden? Quote
Guest Musicus Posted February 2, 2011 Posted February 2, 2011 (edited) Det hele blommade ut og ble nestan magisk med VTL, Pass opplevdes i denne sammenhengen nesten lite gråa (og jeg liker normalt Pass veldig godt), imo selvsagt. Det er tydelig at disse Forsman trives med rør, hvilket også bekreftes av en bekjent av meg i Norge som bruker ett stort VTL steg på nettopp VSS5 .... Det var snakk om hvilke diskant/mellanregister som var brukt, det sies at det er Bohlender & Graebener. Ett par kort til på disse fra min bekjentes oppsett kan vi kanskje koste på oss i anledningen? (Fotograf= Grumpy på hfs) mvh Edited February 2, 2011 by Musicus Quote
juha Posted February 2, 2011 Posted February 2, 2011 Den ser helt annorlunda ut utan galler. Undrar hur vit ytter och svart baffel sett ut? Quote
Timbre™ Posted February 2, 2011 Author Posted February 2, 2011 Det er tydelig at disse Forsman trives med rør, hvilket også bekreftes av en bekjent av meg i Norge som bruker ett stort VTL steg på nettopp VSS5 .... Det var snakk om hvilke diskant/mellanregister som var brukt, det sies at det er Bohlender & Graebener. http://farm5.static.flickr.com/4112/506640...1f841a4d0_b.jpg Detta var seriöst! Kan dessutom räkna till minst sex stycken utplacerade Shakti Stones och Skandinavien upphör aldrig att överraska. Quote
Bebop Posted February 2, 2011 Posted February 2, 2011 Detta var seriöst! Absolut http://farm5.static.flickr.com/4112/506640...1f841a4d0_b.jpg Där står också mitt drömsteg - VTL S-400 (stereoversionen av VTL Siegfried). S-400 har en rätt intressant lösning för autobias och omkoppling när rör lägger av. Bl a kan man blanda 6550 rör med KT88 men man bör har samma antal för respektive kanal. Autobiasen fixar till så att de går att köra tillsammans. Man kan alltså få till nya ljudbilder och karaktärer genom att mixa rör. Total har den 12 rör i slutsteget. Om ett lägger av, så går den ner till 10 rör - effekten minskar något men det går att spela. Samtidigt indikerar den om röret är helt sönder eller om det är något annat fel. Rör- och microprocessorteknik i skön förening. Dessutom låter dom förbålt bra. Försteget är VTL's top of the line 7.5 med separat strömförsörjning nederst i mitthyllan. Quote
calm Posted February 2, 2011 Posted February 2, 2011 Annorlunda högtalarkonstruktion onekligen. Vad är lyssningsintrycket med dessa "vingar" som delvis omsluter bas/mellanregister? Sidomonterade och bakåtmonterat har jag hört men detta synes vara en egen lösning. Mer direktverkande bas och snärtighet i nedre regionerna eller vad? Calm Quote
Timbre™ Posted February 2, 2011 Author Posted February 2, 2011 Mer direktverkande bas och snärtighet i nedre regionerna eller vad? Calm Ja, det var just den beskrivningen som närvarande lyssnare tycktes vara överens om. De övre registren kändes väl integrerade med helheten och det fanns ingenting som stack ut på den musik jag tog del av. Quote
Hasse Posted February 2, 2011 Posted February 2, 2011 Det hele blommade ut og ble nestan magisk med VTL, Pass opplevdes i denne sammenhengen nesten lite gråa (og jeg liker normalt Pass veldig godt), imo selvsagt. Det er tydelig at disse Forsman trives med rør, hvilket også bekreftes av en bekjent av meg i Norge som bruker ett stort VTL steg på nettopp VSS5 .... Kanske XA60.5 var i underkant effektmässigt. Där står också mitt drömsteg - VTL S-400 (stereoversionen av VTL Siegfried). Den vore inte helt fel , men 450-stegen duger nog bra . Såg att nya 450 Series III drev Sachorna så bra att det systemet av flera recensenter blev utsett till "Best of Show" på CES. Quote
Bebop Posted February 2, 2011 Posted February 2, 2011 Den vore inte helt fel , men 450-stegen duger nog bra . Såg att nya 450 Series III drev Sachorna så bra att det systemet av flera recensenter blev utsett till "Best of Show" på CES. Det gör faktiskt dom MB185:or jag har också. 220 rörwatt i 5 ohm räcker långt och ljudmässigt kan inte jag höra någon direkt skillnad mellan MB185 och 450. Men S-400 är något annat. Saknar inget med MB185, men lite drömmar är aldrig fel. PÅ CES premiärvisades också de nya MB185:orna MkIII som liksom nya MB450 MkIII har justerbar dämpfaktor som skall göra dom mer anpassningsbara till olika högtalarlaster. Men till skillnad från dagen MB 185 med 6550-rör, så har dom EL34:or som slutrör i leveransutförande (men kan också användas med C6550 eller KT88) Quote
Recommended Posts