Jump to content

Ljud & Nyår i Malmö


eliot

Recommended Posts

Sovrumsbion består av en Denon Receiver och 3 aktiva Focal högtalare CMS50 från proffslinjen, PS3, + en gammal sub från Paradigm samt 2st passiva Focal Dome högtalare till bakkanalerna.

2011-18.jpg

Det är en 40" LED-TV från Samsung till skillnad mot 43" pioneer plasma-TV'n i TV-rummet :)

- På bilden lyssnar vi på Tom Petty&The Heartbreakers på Bluray Audio-only disc :mm:

Dessa aktiva professionella högtalare från Focal låter riktigt bra med en snärtig och distinkt bas :app:

- De större modellerna i TV-rummet imponerade....

Link to comment
Share on other sites

I gästrummet finns också en anläggning - i detta fallet en ren musikanläggning ;)

2011-19.jpg

Här prövar JMlab för första gången en rörförstärkare, en Octave V80 med Super blackbox

The dynamic and tonal stability of an amplifier is strongly dependent upon the stability and capacity of the power supply,

therefore the Black Box and Super Black Box were developed as external upgrades to the OCTAVE amplifiers’ power supply storage

capacitors by increasing their capacitance by a factor of 4 (Black Box) or 10 (Super Black Box), respectively.

Källor är Belcanto CD-2 one series och Macbook med HRT Music-Streamer2+.

Högtalare är ett par Focal Diablo ur Utopia serien.

Link to comment
Share on other sites

Lite tankar kring rörförstärkare-transistorförstärkare!

Jag har haft möjlighet att prova under en längre tid och visst är det skillnader!

Redan tidigare visste jag att vissa typiska drag hade rörförstärkare som mjukhet i röster lite odistinkt bas.

Mycket av detta gäller inte på min setup tex så är basen snabb och distinkt dock inte så torr och snabb som Audionet.

Diskanten kanske inte så gosemjuk som jag har hört på andra håll,men snabb och högupplöst och mycket stampa takten.

Jag har väl inte labbat färdigt med alla möjliga inställningar i dacen i Belcanto.

Jag hade absolut inte haft några bekymmer att leva med Octave+Diablo som enda system!!

Betr dynamiken upplever jag att Octaven har en större dynamik än Audionet som ju inte är direkt kraftlös!!

Edited by JMlab
Link to comment
Share on other sites

Mycket trivsamt filmrum!

Jag ser en Canal Digital så kallad HD-box. Irriterande skräpigt smäck. Har en likadan själv och gissar att JMLab inte heller är så förtjust i den. Man kan ju dock inte göra annat än använda den (eller motsvarande skräp) om man vill se det svenska HD-utbudet utan att bryta armar och ben av sig :dead:

Jodå, Canaldigital junket behöver man inte använda. Själv kör jag sedan flera år med Vantage, har en 8000 dubbeltuner i vardagsrummet och har en 7000 enkeltuner på övervåningen i det TV-rummet. Den tar med en firmwareuppgradering Canaldigitals HD kanaler utan problem och den tar även vanliga Viasatkort. Dvs ej Visat HD kanaler. Den ger 720p eller 1080i med 5 kanaligt ljud över HDMI. OCH två boxar kan dela på korten om man kopplar in dom på nätverket hemma. Är inte helt problemfria men i stort sätt.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

En av höjdpunkterna när jag besöker JMlab är alltid filmvisning i källaren :mm:

Här är allt genomtänkt :mm:

jul08-19.jpg

Golvet har fått en speciell beläggning som är bra för akustiken och alla spotlight

jul08-24.jpg

består av ljusdioder med en färgtemperatur motsvarande dagsljus :o:mm:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är urläckert med den gula belysningen upptill :mm:

2011-25.jpg

Jag hade kunnat sitta länge och bara njuta av upplevelsen men någon gång måste man bryta upp....

Med denna bild där JMlab ringer efter Taxi avslutar jag bildberättelsen från mitt besök

2011-29.jpg

....jag skulle vilja tacka JMlab för en mycket trevlig och givande kväll :app:

Link to comment
Share on other sites

Musikerna måste kommenteras ...

En av jazzens Grand Old Men- Clark Terry som i flera år spelade med Count Basie och Duke Ellington. 91 år fyller han i år. Trumpeten och flygelhornet har han lagt på hyllan nu men turnerade så sent som för bara några år sedan. En musikant och underhållare av format.

2011-25.jpg

... och här har vi en annan av de store, förmodligen mer känd som kompositör som var med på bl a Art Blakeys mästerverk med "Blues March" och "Along Came Betty" Det är också mannen bakom "I Remember Clifford" - kort sagt Benny Golson.

2011-28.jpg
Link to comment
Share on other sites

Den 2/1 hade vi Euphoniaträff och här är vi samlade hemma hos Mats som tidigare var delägare i Caroli Musik & Bio

2011-30.jpg

Från vänster ser vi K-man, Bebob, storhövdingen, Patrik Caesar, Calle_jr, Tompa....

2011-31.jpg

...fortsätter vi runt bordet finner vi Johan och Mats, vår värd, som båda var delägare i Caroli Musik & Bio.

Link to comment
Share on other sites

Vi ser rätt allvarliga ut men skenet bedrar och det var rätt uppsluppen stämning :blush

2011-32.jpg

Vi hade stämt träff vid Mediamarkt och K-man kom från Göteborg och Bebob/Storhövdingen kom från Sölvesborg/Kristianstad

2011-33.jpg

...och gemensamt m.h.a. gps fann vi vår väg till Mats ;)

Link to comment
Share on other sites

Det finns kanske de som kommer ihåg att vi besökte Mats sommaren 2006 - dokumenterat i A Vivid experience...., Hembesök i Malmö ;)

...men det har hänt mycket sedan dess :mm:

2011-38.jpg

Detta är en anläggning som fungerar både som ren stereoanläggning och till hemmabio.

Liksom tidigare har han multiformatsspelaren Theta Compli som nu kompletterats med en Theta Compli Blu som är en Blu-ray, SACD, & DVD-Audio Disc Player.

Hembioförsteg är Theta Casablanca III och vi skymtar även MP1 Multichannel Preamplifier från Audio Research.

Det främre slutsteget är Halcro dm38 och där bakom skymtas flerkanalslutsteget Theta Dreadnaught.

Fronthögtalarna är Vivid Audio K1, centern är Vivid Audio C1 och bakhögtalare är ett par Vivid Audio V1.5.

- En ny källa har förträngt vinylspelaren

2011-39.jpg

en laptop/PUC2 som är förbunden med ARC-försteget

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F

Men vart har psykologen sin vita kostym, för visst är detta mannen som på Arkenmässan såg smått galen ut :) i positiv mening alltså, skönt att se någon sticka ut lite.

Mr psykolog och han som demade Larsen är varandras raka motsatser när det kommer till klädval iaf :D

Link to comment
Share on other sites

Den 2/1 hade vi Euphoniaträff och här är vi samlade hemma hos Mats som tidigare var delägare i Caroli Musik & Bio

Från vänster ser vi K-man, Bebob, storhövdingen, Patrik Caesar, Calle_jr, Tompa....

...fortsätter vi runt bordet finner vi Johan och Mats, vår värd, som båda var delägare i Caroli Musik & Bio.

Hemma hos min gode vän Mats är det alltid trevligt ! :)

Här bjuds man på en härlig lyssning in en behagligt avslappnande miljö ! :mm:

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Musikerna måste kommenteras ...

En av jazzens Grand Old Men- Clark Terry som i flera år spelade med Count Basie och Duke Ellington. 91 år fyller han i år. Trumpeten och flygelhornet har han lagt på hyllan nu men turnerade så sent som för bara några år sedan. En musikant och underhållare av format.

... och här har vi en annan av de store, förmodligen mer känd som kompositör som var med på bl a Art Blakeys mästerverk med "Blues March" och "Along Came Betty" Det är också mannen bakom "I Remember Clifford" - kort sagt Benny Golson.

Träffade Benny Golson när han spelade i Stockholm här sistens. Trevlig kille!

Men vad är det för Blu-Ray som spelas?? Den ser intressant ut ;-)

/Shaft

Link to comment
Share on other sites

Hemma hos min gode vän Mats är det alltid trevligt ! :)

Här bjuds man på en härlig lyssning in en behagligt avslappnande miljö ! :mm:

//-- Tompa --

Mats höll sig rätt mycket i bakgrunden och här "slappar" han med Tompa ;)

2011-42.jpg

Liksom JMlab är Mats konstintresserad :mm:

2011-43.jpg

...här ser vi i förgrunden den ena bakhögtalaren V1.5 som smälter bra in i omgivningen :app:

Link to comment
Share on other sites

Detta är en anläggning som fungerar både som ren stereoanläggning och till hemmabio.

Liksom tidigare har han multiformatsspelaren Theta Compli som nu kompletterats med en Theta Compli Blu som är en Blu-ray, SACD, & DVD-Audio Disc Player.

Hembioförsteg är Theta Casablanca III och vi skymtar även MP1 Multichannel Preamplifier från Audio Research.

Det främre slutsteget är Halcro dm38 och där bakom skymtas flerkanalslutsteget Theta Dreadnaught.

Fronthögtalarna är Vivid Audio K1, centern är Vivid Audio C1 och bakhögtalare är ett par Vivid Audio B1.5.

Jag var nyfiken på hur allt var kopplat ;)

2011-44.jpg

...men jag gav upp :blush:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...