Timbre™ Posted January 25, 2011 Posted January 25, 2011 Nyuppackad, nysprättad och nyfotograferad... Den senaste Percy Sledge-utgåvan som ventilerades i Musiktråden dök snabbt upp i en Tempobutik nära mig... Boxen skall enligt uppgift innehålla allt som finns att plocka fram ur valven hos Atlantic Records. Quote
Timbre™ Posted January 27, 2011 Author Posted January 27, 2011 På något sätt utstrålar inpackningen en känsla av de miljöer där denna musik många gånger har spelats upp around the midnight hour. Det är bara rökdoften, parfymerna och glasklirret som saknas men det är ju lätt kompenserat... Frågan är om den vinröda designen är avsiktligt vald ur ett nostalgiskt perspektiv... Hur som helst - man får en känsla av exklusivitet redan innan bläddrandet har tagit fart... Quote
Timbre™ Posted January 27, 2011 Author Posted January 27, 2011 Det inhäftade skivhäftet förstärker nostalgin och jag fastnar direkt... Autentiska affisher blandat med samtida skivkonvolut ger en stark analogkänsla och det är lätt hänt att man glömmer slå på CD-spelaren... Quote
Guest BTS Posted January 27, 2011 Posted January 27, 2011 Den senaste Percy Sledge-utgåvan som ventilerades i Musiktråden dök snabbt upp i en Tempobutik nära mig... http://euphonia-audioforum.se/timbre/music/sledge016.JPG Det ser lovande ut och mitt exemplar skeppades för tre dagar sedan. Quote
Guest BTS Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 Relativt snabb leverans Rhino-Norge och då återstår att sprätta, lyssna och se om jag kan ta till mig den yngre Percy Sledge. Quote
Timbre™ Posted February 1, 2011 Author Posted February 1, 2011 Relativt snabb leverans Rhino-Norge och då återstår att sprätta, lyssna och se om jag kan ta till mig den yngre Percy Sledge. Du har inte svaret men det har jag... Redan bläddrandet och läsandet har blivit en nostalgisk ritual plus känslan av att vända på vinylalbumen en gång till... Allt från Atlantic-åren finns med. Quote
Timbre™ Posted February 1, 2011 Author Posted February 1, 2011 Kronologiskt upplägg och projektet startar givetvis med den gudabenådade debuten. Så här såg albumets baksida ut och det väcker naturligtvis minnen hos Bebop... Quote
Bebop Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 8 dagar har gått ... kan inte vara långt kvar Quote
Timbre™ Posted February 7, 2011 Author Posted February 7, 2011 Nu bör det endast vara ett par dagar kvar och själv har jag hunnit sätta mig in i Disc One som till stor del består av materialet från albumen When A Man Loves A Woman och Warm And Tender Soul. Dessutom finns här en Sugar Puddin', ett singel-utspel sommaren 66 och från vintern 67 har vi den svängiga 45-varvaren You've Got That Something Wonderful. Johnny Otis' With Every Beat Of My Heart är plockad från samlingsalbumet The Golden Voice Of Soul och den finns heller inte med på de ordinarie Atlantic-albumen. Quote
Bebop Posted February 7, 2011 Posted February 7, 2011 Nu bör det endast vara ett par dagar kvar Alldeles riktigt. Jag har varit borta några dagar, men avin avslöjar att den kom i torsdags, alltså efter 10 dagar. Än så länge ligger den inplastad och får så göra så till helgen. Jag vill komma in i rätt stämning först. Quote
Timbre™ Posted February 7, 2011 Author Posted February 7, 2011 Nu har jag inte haft tillgång till någon samtida vinyl för kvalitetsbedömning men har istället jämfört med två stycken traditionella CD-utgåvor av Best Of. Frågan är inte om Rhino-boxen är bättre utan snarare hur skillnaden kan vara så stor på vissa spår. Totalt finns åtta av dessa med på Disc One och kvalitetsförbättringarna hörs extra tydligt på klassikerna When A Man Loves A Woman och Warm And Tender Love. Ett annat fint spår med bättre ljudkvalitet är That's How Strong My Love Is. Förutom redan nämnda finns här några sextiotalspärlor som t.ex. Dan Penn's You Fooled Me, You're Pouring Water On A Drowning Man, Love Me All The Way, Put A Little Lovin' On Me, My Adorable One...samtliga från debutalbumet When A Man Loves A Woman. Ett av jämförelseobjekten. Quote
Timbre™ Posted February 7, 2011 Author Posted February 7, 2011 Alldeles riktigt. Jag har varit borta några dagar, men avin avslöjar att den kom i torsdags, alltså efter 10 dagar. Än så länge ligger den inplastad och får så göra så till helgen. Jag vill komma in i rätt stämning först. Lördagar brukar vara lämpliga uppsprättningsdagar... Även detta Rhino-projekt utstrålar kvalitet och spåren ligger inte i samma ordning som på vinylen utan här följer man strikt plats och tid för respektive inspelning. Samtliga tagningar 1966 är gjorda på Norala Sound Studios i Sheffield, Alabama. Först i januari 1967 blev det dags för Fame Studios, Muscle Shoals och CD 1 avslutas med denna inspelning av Dan Penn/Spooner Oldham's Little Girl. Förutom Dan Penn & Spooner Oldham finns här en del kända studiomusiker inblandade som t.ex. Wayne Jackson på trumpet och (givetvis... ) Roger Hawkins på trummor. Jämförelseobjekt nummer två. Quote
Timbre™ Posted February 7, 2011 Author Posted February 7, 2011 Detta album har ett par riktiga godbitar förutom Warm And Tender Love. Här bjuds det tidstypiskt Motown-sound i Heart Of A Child, You've Really Got A Hold On Me av William "Smokey" Robinson (The Miracles) samt Oh How Happy av Edwin Starr. Don Covay's I'm Hanging Up My Heart For You är en riktig godbit som jag förmodligen aldrig skulle komma att avnjuta om inte Rhino Records hade skapat denna box. Love Me Tender har ju en välkänd kompositör och Percy Sledge växte upp med country music. Ibland betecknas hans stil som "Country Soul" vilket borde passa väl in i zonen mellan Nashville och Memphis. Quote
Timbre™ Posted February 15, 2011 Author Posted February 15, 2011 Disc Two bjuder på en rejäl dos nostalgi i salig blandning. Samlingen öppnar med två Atlantic-singlar inspelade i Muscle Shoals och Behind Every Great Man There's A Woman har en melodislinga som är misstänkt lik When A Man Loves A Woman. Ett försök att återuppliva tidigare framgångar... Två hyfsade listframgångar som står på egna ben var Baby, Help Me och inte minst Out Of Left Field från 1968. Har med den på ett radioinspelat rullband från den här tiden men insåg aldrig hur bra denna komposition av Dan Penn & Spooner Oldham egentligen är. Får nog räknas in bland klassikerna även om dagens hörlurslyssning avslöjar vissa defekter som inte gick att höra via Telefunkenspelaren. När Percy Sledge accentuerar stämman låter det orent på sina ställen och samma sak gäller ytterligare ett par spår. Har analogmastern farit illa eller är den helt enkelt överstyrd... Quote
Timbre™ Posted February 15, 2011 Author Posted February 15, 2011 Därefter glider samlingen in på The Percy Sledge Way och här finns några riktiga godbitar. Sam Cooke gjorde själv You Send Me till en All Time Greatest och här kommer den i en extra soft och nervarvad version. De stillsamma takterna forsätter och I Had A Talk With My Woman är riktigt bra! Här finns flera populära melodier från denna tid och Percy Sledge gör egna versioner av t.ex. What Am I Living For, You Don't Miss Your Water, Tell It Like It Is och I've Been Loving You Too Long (To Stop Now). Musik som har spelats in av bl.a. Van Morrison, William Bell, Aaron Neville och Otis Redding. På sina ställen påkallar masterbandet uppmärksamhet men det lär man sig snart att filtrera bort... Quote
Timbre™ Posted February 15, 2011 Author Posted February 15, 2011 Albumets höjdpunkter kommer på rad och Just Out Of Reach (Of My Two Open Arms) finns med i både single- och albumsversion. The Dark End Of The Street smög upp på Englands Top Twenty men gavs tydligen inte ut på single i USA. My Special Prayer är en annan godbit som gick hyfsat på R&B-listan. Härlig back-up av kören... Quote
Timbre™ Posted February 15, 2011 Author Posted February 15, 2011 Efter denna lilla hitkavalkad är vi tillbaka till albumet Take Time To Know Her varav spåren Baby, Help Me och Out Of Left Field redan har avnjutits. Här följer It's All Wrong But It's Alright i två versioner; stereo och single version. Singeln Hard To Believe har tidigare gått mina öron förbi och den finns inte med på någon LP men därefter fylls det på med Cover Me och Take Time To Know Her - två tongivande spår på detta album fyllt av goda råd. I den avslutande delen är ljudet både extremt rent och njutbart... Kvintetten Feed The Flame, Sudden Stop, Come Softly To Me, Spooky & Between These Arms har spelats in av en mängd skilda artister som t.ex. Martha & The Vandellas, Dusty Springfield, Atlanta Rhythm Section & others. Mycket behagligt! Längst ner på konvolutet står det skrivet något om CSG STEREO som skall förbättra vinyllackens återgivningen i tvåkanal. Alltid något nytt på gång och här förklaras framsteget: Quote
Timbre™ Posted February 16, 2011 Author Posted February 16, 2011 Percy Sledge gjorde totalt fyra studioalbum för Atlantic Records och dessa täcks upp på boxens första planhalva. De två återstående silverdiskarna är en spännande samling alternativtagningar, tidigare outgivet material och liveupptagningar. Här finns många gemensamma nämnare med Wilson Pickett och även Percy Sledge tog vägen över Atlanten till sina förfäders ursprung. Här finns material från framträdanden i Sydafrika men även Europautgåvor av studioinspelningar som kanske inte är så kända. Samlarinstinkten får därmed sin beskärda del... Quote
Timbre™ Posted February 16, 2011 Author Posted February 16, 2011 När albumet Take Time To Know Her släpptes i maj 1968 hade försäljningskurvan börjat dala och storhetstiden från When A Man Loves A Woman tycktes vara på väg att ebba ut. Position #27 på LP-försäljningslistan kanske inte säger så mycket men detta är en riktig godbit som har en given plats i tråden 1001 album att lyssna på innan du dör. Förutom bra musik har även ljudkvaliten fått sig en skjuts i rätt riktning och det mesta är väldigt avkopplande. Quote
Timbre™ Posted February 19, 2011 Author Posted February 19, 2011 Något gick snett när jag skulle svara på Bebops inlägg och felet är helt och hållet mitt... Quote
Bebop Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Något gick snett när jag skulle svara på Bebops inlägg och felet är helt och hållet mitt... Shit happens ... Det är bara på det igen... Efter drygt en vecka i den oöppnade högen sprättade jag upp plasten förra helgen och CD 1 spelades upp. Jag gick fullständigt in i dimman när orgelackorden la an tonen på When A Man Loves A Woman. Procul Harums A Whiter Shade of Pale poppar också upp ur minnet. Den var en hit ungefär vid samma tid och andas samma stämning. Första CD'n täcker Percy Sledge första album och inspelningar. Allt var inte bra men som helhet är det helgjutet. CD 2 lyfter samlingen till en högre nivå. Det är helt makalöst bra om man nu kan förlika sig med det som en del skulle benämna som sötsliskig soul. Jag gillar det skarpt och minnena från tryckarna på diskoteken passerar revy. Här finns massor av pärlor som också hörts i andra sammanhang och med andra mästare. Som Timbre redan berättat så innehåller CD 2 spåren från The Percy Sledge Way och Take Time To Know Her. En märklig lite timing är att jag några veckor innan jag visste något om den nu aktuella boxen, beställde en samlings-CD från Amazon.com som innehåller just dessa båda album. Den får ligga ouppackad tills dess jag hittat en alternativ framtid för denna eminenta mini-samling. Quote
Timbre™ Posted February 19, 2011 Author Posted February 19, 2011 Shit happens ... Det är bara på det igen... Efter drygt en vecka i den oöppnade högen sprättade jag upp plasten förra helgen och CD 1 spelades upp. Jag gick fullständigt in i dimman när orgelackorden la an tonen på When A Man Loves A Woman. Procul Harums A Whiter Shade of Pale poppar också upp ur minnet. Den var en hit ungefär vid samma tid och andas samma stämning. Första CD'n täcker Percy Sledge första album och inspelningar. Allt var inte bra men som helhet är det helgjutet. CD 2 lyfter samlingen till en högre nivå. Det är helt makalöst bra om man nu kan förlika sig med det som en del skulle benämna som sötsliskig soul. Jag gillar det skarpt och minnena från tryckarna på diskoteken passerar revy. Här finns massor av pärlor som också hörts i andra sammanhang och med andra mästare. Nödinsatt övertidsarbete efter klockan 18 lördagar ligger väl på 200%... Lovar att aldrig mer göra två saker samtidigt och den tiden är nu definitivt förbi... Minnena från både A Whiter Shade of Pale och When A Man Loves A Woman går dock inte att sudda ut och detta måste väl vara något av det bästa som har gjorts på respektive sida av Atlanten... För inte så länge sedan frågade en somalisk kille vad som egentligen menas med "a whiter shade of pale". Alltså hade jag kört musiken i klassrummet och försöket till förklaring godtogs med mycket stor tveksamhet... Quote
calle_jr Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 För inte så länge sedan frågade en somalisk kille vad som egentligen menas med "a whiter shade of pale". Jag antar att det beror på om han menar Procol Harums text eller i dagligt tal... en riktig godbit som har en given plats i tråden 1001 album att lyssna på innan du dör. Jag har bättrat på mina tyskakunskaper och kan informera att detta på tyska heter; 1001 Alben die Sie hören sollten bevor das Leben vorbei ist Quote
Bebop Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 1001 Alben die Sie hören sollten bevor das Leben vorbei ist Tänk så mycket lärdom som kan snappas upp över en weekend i Hamburg Ich bin angenehm überrascht Quote
Timbre™ Posted February 19, 2011 Author Posted February 19, 2011 Jag antar att det beror på om han menar Procol Harums text eller i dagligt tal... Jag har bättrat på mina tyskakunskaper och kan informera att detta på tyska heter; 1001 Alben die Sie hören sollten bevor das Leben vorbei ist Han ville veta vad Procol Harum ville ha sagt med texten. Den finns ju med på vår 1001 Musik Alben Lebenslist för att förstärka die Lebenslust ... Quote
calle_jr Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Han ville veta vad Procol Harum ville ha sagt med texten. Den finns ju med på vår 1001 Musik Alben Lebenslist för att förstärka die Lebenslust ... Claes Johansen föreslår att den i metaforisk form handlar om ett kärleksförhållande som efter förhandling avslutas i en sexuell akt Quote
Timbre™ Posted February 19, 2011 Author Posted February 19, 2011 Claes Johansen föreslår att den i metaforisk form handlar om ett kärleksförhållande som efter förhandling avslutas i en sexuell akt http://www.procolharum.com/99/p/claes_ Det var kanske inte direkt vad jag var inne på men något med romantikanknytning var det. Quote
Timbre™ Posted April 13, 2011 Author Posted April 13, 2011 Atlantic-utflykten med Percy Sledge går vidare och Disc Three består till stor del av ett antal singelutsläpp plus material som inte finns med på de tre traditionella Atlantic-albumen. Lite märkligt, men jag upplever flera av singelversionerna mer välljudande än respektive stereoversion. Disc Three öppnar med Sudden Stop och B-side på det släppet var en makalöst välljudande utgåva av Between These Arms. Överhuvudtaget är CD3 en utmärkt samling för oss som trodde att det mesta av Atlantic-epoken kunde täckas upp med de tre studioalbumen. Här finns singlar som jag aldrig hört talas om och än mindre lyssnat på. Spåren You're All Around Me, Self Preservation, Bless Your Little Sweet Soul samt Burt Bacharach's Any Day Now är några exempel på detta. Quote
Timbre™ Posted April 13, 2011 Author Posted April 13, 2011 Här bjuds även lite Twist Music i The Angels Listened In samt mer udda singlar tills det är dags för några av samlingens höjdpunkter. Plötsligt kommer de nästan på rad och Woman Of The Night från sommaren 69 är Sledge-soul av första klass. The soul sisters Carolyn & Aretha Franklin ligger bakom nästa klimax, Baby, Baby, Baby, som finns med på Europa-albumet My Special Prayer. Percy Sledge förknippas som sagt med sydstats-genren "Country Soul" och True Love Travels On A Gravel Road är ett lysande exempel på denna soul-variant. Denna single bestod även av gospelinfluerade Faithful And True och det är omöjligt att lyssna sig fram till vad som kan ha varit A- respektive B-side då bägge är njutbara på var sitt sätt. Jimmy Cliff finns med på ett hörn via Too Many Rivers To Cross som kom ut i februari 1970. Här i en solid soulvariant. Mer Country Soul i Set Me Free av Claude Putnam, en melodi som har spelats in av många country-artister. Typiskt Motown-liknande soulgung i Love's Where Life Begins och Percy Sledge gav sig även på en gospelstylad Let It Be Me. Mot slutet finns ytterligare två höjdare och det är mycket Stax-sound i Blow Out The Sun samt härliga latino-rytmer i refrängen av Stop The World Tonight. Quote
Timbre™ Posted August 11, 2011 Author Posted August 11, 2011 Dags att slå på CD-spelaren igen och det bäddar för final vad gäller Percy Sledge Atlantic Recordings. Disc 4 är helt enkelt en guldgruva för Sledge-fanatiker och Soul Music Collectors. En samling previously unissued recordings, bortglömda singlar, live-upptagningar och slutligen When A Man Loves A Woman i en finslipad version som medvetet smusslades undan av producenten och studioteknikern Quin Ivy. "It just didn't have the feel"... Quote
Recommended Posts