Matrixen Posted February 19, 2011 Author Posted February 19, 2011 Dynaudio Confidence C4 är reslig, men här harmnoniserar den fint med takhöjden. En stiltypisk diffusor hänger i taket Quote
Timbre™ Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Så här glad blir Ekman när han har en rejäl Krellfjärr inom räckhåll och får single malt som han i princip är jämnårig med https://www.bredbandsbolaget.se/portlet-b2-...kt/DSC_9275.jpg Åren går fort... Ljudminnet sägs visserligen vara kort men om du jämför med intrycken från Plinius-tiden, är det något speciellt du har kommit att tänka på... Det var ju redan då tungt förstärkeri med Plinius SA-250. Quote
Matrixen Posted February 19, 2011 Author Posted February 19, 2011 Åren går fort... Ljudminnet sägs visserligen vara kort men om du jämför med intrycken från Plinius-tiden, är det något speciellt du har kommit att tänka på... Det var ju redan då tungt förstärkeri med Plinius SA-250. Anläggningen utvecklades ganska mycket ljudmässigt efter ditt senaste besök i den förra lägenheten. I det nya rummet har inte den tidigare nivån nåtts ännu. Oavsett förstärkare. Däremot säger mitt ljudminne att Krellen satte fingret på de få förbättringspunkterna som jag upplevde kunde relateras till förstärkeriet. SA250 var aldrig en svag länk, men inte minst i detta ganska rymliga och efterklangsglada rum, så ger den mer konservativa presentationen från EVO402 bättre synergi med högtalarna. Quote
Bebop Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Dynaudio Confidence C4 är reslig, men här harmnoniserar den fint med takhöjden. Absolut och så är det också med C2:orna och Temptation, men samtidigt är de smala vilket gör dom möbleringsvänliga även i mindre rum, framför allt i smala rum som mitt. Quote
Matrixen Posted February 19, 2011 Author Posted February 19, 2011 Den största ljudliga uppgraderingen i den förra lägenheten enligt mitt sätt att lyssna var när vår värd satte upp akustikplator i större delen av taket. Det är knappast aktuellt i detta tak. Det vore på gränsen till brottsligt! Quote
Bebop Posted February 19, 2011 Posted February 19, 2011 Den största ljudliga uppgraderingen i den förra lägenheten enligt mitt sätt att lyssna var när vår värd satte upp akustikplator i större delen av taket. Det är knappast aktuellt i detta tak. Det vore på gränsen till brottsligt! Livet är f ö fylld av kompromisser ... Quote
Matrixen Posted February 19, 2011 Author Posted February 19, 2011 Absolut och så är det också med C2:orna och Temptation, men samtidigt är de smala vilket gör dom möbleringsvänliga även i mindre rum, framför allt i smala rum som mitt. mitt öga accepterar lättare höjd och djup framför en bred baffel...men det kan lätt kännas som att taket håller på att rasa in om högtalarna är för höga relativt takhöjden. Med denna nästan extrema takhöjd så ser nästan Confidence ut att vara i storlek av ett par stora contour...tills någon ställer sig bredvid. Estetiskt mycket gynnsamt tycker iallafall jag! Quote
Matrixen Posted February 19, 2011 Author Posted February 19, 2011 Livet är f ö fylld av kompromisser ... Det är ju mitt vardagsrum ett bevis för Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet Quote
Matrixen Posted February 19, 2011 Author Posted February 19, 2011 (edited) Kabeln som hängde o väntade på uppmärksamhet i början av kvällen blev till slut inkopplad. Här ses utmanaren Resolution Reference tillfälligt urkopplad i en högst spontan och ovetenskaplig A/B jämförelse... Det var mycket som klämdes in denna helkväll. Lite blues i bakgrunden medan vi fixade norrlandsinspirerad potatisgratäng(mandelpotatis o västerbottensost!!) cognacs marinerad samt flamberad Lammrostbiff o en av mina mer lyckade såser... åtnjuten med en Pinot Noir. Därefter inlyssning av hifin, lagom stinna o goa varpå vi gjorde lite finjustering av högtalarplacering.... därefter blev det cognac och eller gammalwhisky o kaffe medelst pralin. När jag ser klockslaget på denna bild så är det enkelt att förstå att det var lite lurigt att höra någon skillnad överhuvudtaget Edited February 19, 2011 by Matrixen Quote
Matrixen Posted February 19, 2011 Author Posted February 19, 2011 Slutartiden är här 1/25s och fotningen är fortsatt dokumentärt handhållet. Det ger en indikation om den majestätiska sänkningen av KPS25's lock. Synergistic Research Tesla T3 är nu inkopplad. SR Resolution Reference är tillfälligt urkopplad. Resolution Reference är en dyrare Synergistic nätkabel anpassad för signalkällor, men från den förra generationen SR teknik. Quote
Matrixen Posted February 19, 2011 Author Posted February 19, 2011 T3 känns igen på dess karaktäristiska utanpåliggande ledare. EVO 402 känns igen på att den är större än man tror..och tyngre(jag hjälpte till att bära in den) Quote
calle_jr Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 inte minst i detta ganska rymliga och efterklangsglada rum, så ger den mer konservativa presentationen från EVO402 bättre synergi med högtalarna. Jag kan tänka mig att man ska vara ihärdig vad gäller högtalarplacering. Ser ut att kunna bli hur bra som helst. Utnyttja väggarna för diffusion så att de får spela ut med full potential. Mycket trevlig redogörelse, by the way... Quote
calm Posted February 20, 2011 Posted February 20, 2011 Den största ljudliga uppgraderingen i den förra lägenheten enligt mitt sätt att lyssna var när vår värd satte upp akustikplator i större delen av taket. Det är knappast aktuellt i detta tak. Det vore på gränsen till brottsligt! Varför inte lite diffusion alá Musikverrein i Wien? Kul och följa detta system! Ser oerhört kompetent ut Calm Quote
Recommended Posts