Jump to content

Varför flera tonarmar till skivspelaren?

bigblue

Recommended Posts

När jag ägde en Rega för 20 år sedan så var den "bara" utrustad med en tonarm. Med nyvunnet hifi-intresse stöter jag titt som tätt stöter på bilder som visar spelare med 2 och ibland 3 tonarmar (eller det ser ut som tonarmar i alla fall). Kan någon upplysa om dessa "finesser" :-).

Ganska enkelt, olika PU har olika sound, även armar o riaasteg. Kanske vill man ha en finkombo en rockcombo samt en fulkombo för risiga skivor. Det är överkurs men ibland kan jag önska att allt inte avslöjades så mycket som det gör med min Benz LP, skulle vara bra med en mer maskerande o förlåtande MMpu också. Med olika set är det ju bara att byta ingång på förstärkaren. Byte av PU och arm kräver för mycket tid.

Edited by Adagio

Olika VTA för olika tjocka skivor (huruvida detta verkligen är nödvändigt kan man diskutera), och kanske främst olika armar/pickuper för olika ljudpreferenser; Vissa skivor behöver lite extra värme, medan andra behöver precision och kontroll. Kanske vanligast (?) är att man har en monopickup på ena armen, för att få ut max av monoplattor.

EDIT: Adagio slog mig med en minut.

Edited by ukiro

Jag har flera skivspelare men till den som användes mest har jag tre puppor. Stereo, mono 25µ för äldre mono-skivor som garanterat är graverade med ett grövre skärverktyg. Sedan har jag en puppa med nålspets 65µ. Jag har också några andra olika puppor med olika slipningar. Man kan inte var så säker på att dagens nya mono-graveringar är gjorda med ett gravyrverktyg speciellt för mono. Det kan hända att det är akademiskt för jag har då inte märkt eller mätt upp någon skillnad i ljudet mellan en stereo eller en mono slipning.

Jag sålde min förra rigg i somras, en Notthinham Spacedeck med en Ace Space arm och en SME 309. Jag upptäckte ganska snart att det var ett infall av ödets nyck eftersom jag mest spelade på det jag tyckte lät bäst. Varför lyssna på det nästa bästa?

Min tanke var annars att använda den ena till mina monoplattor. Men sedan läste jag en artikel om att de sista "riktiga" monoplattorna graverades kring 1956-57. Dessa skulle spelas av med en monopickup för bästa resultat (vars nålarm är mer eller mindre låst i den vertikala rörelsen). Senare monoplattor (även från mitten av 50-talet - och de flesta monoplattor jag har är återutgivningar) är ofta graverade på samma sätt som en stereoplatta fast samma signal i båda kanalerna. Till en sådan gravering är en stereopickup lika bra. Åtminstone uppfattade jag artikeln på det sättet. Gcs kanske kan bringa klarhet i detta?

Så jag tog ny inriktning - att använda ena armen till vanliga LP och den andra till 180-200 grams. Jag ställde om VTA'n fram och tillbaka på båda armarna men jag kunde inte höra några som helst skillnader så till slut insåg jag att jag inte hade behov av två armar (och två RIAA). Så efter drygt 1,5 år var mitt två-armsföretag slut och jag har inte vid något tillfälle saknat en extra arm.

Om jag skulle gå tillbaka till 2 eller 3 armar igen så får det för min del tillskrivas kontot för fåfänga. ;)

Det är ju mycket enklare att gravera mono jämfört med stereo. Det var större problem i stereons bardom när man graverade mycket starkare och dessutom i full stereo. Med full stereo menar jag A/B utan något i mitten som var så vanligt i början. Man kan nog inte säga bestämt hur länge man i USA eller England brukade sina mono dosor. Det var ju en dyr investering att byta ut inte bara dosan, man behövde också dubbel elektronik och allt annat som måste vara stereo. Europa FilmAB som var ledande i Sverige när det gällde ljudinspelningar och gravering av lack. Man gjorde också fullutveckling eller matrisering som det handlar om. Man vara stora på sådan utrustning och som såldes över hela världen. Den första stereograveringen i Sverige var en EP skiva(Metronome ST-MEP 460) med Harry Arnold - My Fair Lady som var inspelad ute på Europa Film som låg invid Bällsta River ute i Ulvsunda. Det var i november 1958 och inspelningen gjordes i deras filmateljé som inte heller var någon riktig musikstudio. Lite historia: Den dåvarande ateljé chefen Bengt Runsten var personlig vän med Harry Arnold och därför gjordes nästan alla HA:s inspelningar ute på Europa Film av Bengt Runsten. EP-skivan Harry Arnold-My Fair Lady råkar jag ha i originalpress och jag kan säga att den tekniskt är ganska dålig. En annan svensk jazzskiva inspelad i strereo från den tiden är Rune Öfverman - Funky Festival som bara släpptes som mono på skiva men kunde köpas i stereo på förinspelade Phonoband. De flesta, nästan alla de här tidiga inspelningarna är ganska slaskigt inspelade med en hel del överhörning mellan kanalerna, inte så kul. Men så kan det även låta på tidiga av samtidens inspelningar från USA. Den första inspelningen i stereo som gjordes i Sverige var den med Hugo Alfén som dirigent och hans Midsommar vaka. Det var i oktober 1954 och gjordes med ett hopplock av lånad utrustning monterad på en Lyrec bandspelare och med den andra kanalens elektronik lånad från en annan Lyrec bandare. I början var det väl inte många som trodde att musik i stereo skulle intressera konsumenten. Under hela 60-talet köpte jag en månadsvis utgiven skivkatalog (Schwann) som under första halvan hade en ganska tunn del av nya stereoutgivningar. När man på den tiden arbetade i en inspelningsstudio fick man betala extra om det skulle vara stereo liksom man fick betala extra för en stereogravering. Så var det under hela 60-talet. De tidiga stereoskivorna rekommenderades att spelas av med en stereopuppa med en nålspets på 15-18µ och max 5 gr. nåltryck enligt baksidan på ett omslag från ett stort tyskt skivbolag. Jag har sett skivspelare från EMT (927) med två tonarmar. En för 78varv/65µ och en arm för micrgroove 25µ. Antiskating var ännu inte uppfunnet. De här skivspelarna hade ett väldigt starkt buller (rumble, rumpel) från motorn vilket gör dom odugliga för stereoavspelning.