Jump to content

Tips och råd ang AD40 & Golden Horn


Guest Niklas F

Recommended Posts

Guest Niklas F

Skulle gärna vilja ha lite råd och tips ang placering av dom få akustikfixar jag har.

Knäppte ett par snabba bilder så ni kan se lite lättare vad jag menar.

* Byta AD40 mot mera Golden Horn i fronten?

* Byta AD40 mot Golden Horn och placera dessa i bak?

* Ha AD40 kvar och ha den som den är nu fast höja upp den ? ( ställa något bakom soffan så den har något att stå på )

* Såga upp den i så den bli liknade denna i kombinationen? ( se bild nr.4 )

* Lägga den horisontellt ?

Sitter dessutom med soffan dikt an mot bakreväggen, så det kanske är frontväggen som jag skall ge mig på i första hand då?

Diffusorer vill väl ha lite avstånd för att göra bästa effekt.

284106-post-3451-0-04128100-1295869736_thumb.jpg

284107-post-3451-0-44767800-1295869723_thumb.jpg

284108-post-3451-0-49165800-1295869714_thumb.jpg

284110-post-3-0-70347500-1295868398_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu ser jag rummet bättre, men saknar en bild på dörr sidan. Har du två dörrar på den väggen?

Hmmm....

lite problem att ta första reflexen eftersom du har en öppning på högersidan och ett fönster på vänstersidan. Jag hade satt golden horn på hela taket mellam lyssnings positionen och högtalarna.

Ialla fall, för att få det perfekt så va beredd på mycket jobb om du skall göra det själv eller låt bli. :)

Tack

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Hej

Nu ser jag rummet bättre, men saknar en bild på dörr sidan. Har du två dörrar på den väggen?

Hmmm....

lite problem att ta första reflexen eftersom du har en öppning på högersidan och ett fönster på vänstersidan. Jag hade satt golden horn på hela taket mellam lyssnings positionen och högtalarna.

Ialla fall, för att få det perfekt så va beredd på mycket jobb om du skall göra det själv eller låt bli. :)

Tack

Inte ute efter att få det perfekt det går inte i detta lilla rummet. Men att försöka maximera effekten av dom få akustikprylar jag har.

( nu AD40 och GH, men kanske blir enbart GH för att jag tror det passar bättre estetiskt )

Stämmer fint att det är två dörrar på högersidan i rummet, där mellan är det en vägg med en bokhylla med barnens leksaker.

Du tror alltså att mina 4st GH gör sig bättre i taket än bakom frontarna, är det inte ganska verkningslöst med såpass få där?

Edited by Niklas F
Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Jag menar att du behåller det som du har det nu och lägger till extra golden horn i taket. Om du vill offra TV:en så hade jag lagt 4 st GH i mitten och eventuellt utöka dessa. Men jag förmodar att du behåller TV:en.

Tvn släpper jag inte, har även projektorduk där ovan och den är lite helig den med :)

Taket skall väl köras ordentligt och inte bara lite om jag har förstått saken rätt, och ett helt tak med GH finns det tyvärr inte möjligheter för.

Men då har jag förstått dig rätt, ha kvar det som det är och om jag skall göra något så fixa taket?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Slå gärna ihjäl mej, men har du inte lite kalt i rummet?

Min enkla gissning är att man nog inte behöver fundera lika mycket på akustik-fix-prylar om rummet är mer möblerat.

Men, jag utgår samtidigt från att du/ni vill ha det så som det är.

Stilrent ser det ju i alla fall ut. :)

Såvitt jag kan se så lirar dipolerna nästan rakt in i hörnet.

Hur låter det om du tåar in dem lite mer, såpass att de istället i huvudsak lirar in i sidoväggen?

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Hej,

Slå gärna ihjäl mej, men har du inte lite kalt i rummet?

Min enkla gissning är att man nog inte behöver fundera lika mycket på akustik-fix-prylar om rummet är mer möblerat.

Men, jag utgår samtidigt från att du/ni vill ha det så som det är.

Stilrent ser det ju i alla fall ut. :)

Såvitt jag kan se så lirar dipolerna nästan rakt in i hörnet.

Hur låter det om du tåar in dem lite mer, såpass att de istället i huvudsak lirar in i sidoväggen?

*Lovar att jag inte skall slåss, inte så hårt iaf :)

Tycker faktiskt inte att det är så kalt, visst skulle ett par gardiner säkerligen mysa till det lite, men annars vill jag inte ha mera prylar då rummet är så förbaskat litet.

Väggarna består av gammalt härligt timmer så det hjälper säkerligen till att få ner så att det inte blir så farlig efterklang i rummet heller, den vekaste konstruktionen är utan tvekan golvet, det vill gärna gunga med om jag kör film på referensnivåer.

* Kikar jag genom elementet ( hur många kan säga den meningen egenligen ;) ) så spelar jag till 85-90% ut mot sidoväggen. Detta när jag sitter i sweetspot.

Edited by Niklas F
Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Har du testat att byta plats på basarna och panelerna så att du får ut panelerna lite från sidoväggarna?

Högtalarna kommer komma i bilden för projektorn och dom kommer komma väldigt nära varandra, sen är det ingen höjdare att placera subbarna i hörnen heller.

Som sagt så är rummet påtok för litet för sakerna :(

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är faktiskt att flytta till en lägenhet/hus som är anpassad till ditt intresse... ;)

Det är faktiskt inget skämt. Om man sätter upp mål och bestämmer sig så att nå dom så brukar det fixa sig. Det kan ta ett år, det kan ta flera år men det blir ofta som man bestämmer och bestämmer man sig inte för något så blir det heller inget. :dry:

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Ett tips är faktiskt att flytta till en lägenhet/hus som är anpassad till ditt intresse... ;)

Det är faktiskt inget skämt. Om man sätter upp mål och bestämmer sig så att nå dom så brukar det fixa sig. Det kan ta ett år, det kan ta flera år men det blir ofta som man bestämmer och bestämmer man sig inte för något så blir det heller inget. :dry:

Lägenhet är helt otänkbart just pga intresset, självklart skall det till ett riktigt hus/rum någon dag återstår att se när det blir bara :)

Link to comment
Share on other sites

En variant är att spela från långsidan, med systemet uppställt längs fasad alltså.

Moderna projektorer brukar ha väldigt bra utzoomningsmöjligheter.

Håller med Mctwins om att man inte kan få för mycket diffusering, men även så lite som två GH i tak kan förbättra.

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
En variant är att spela från långsidan, med systemet uppställt längs fasad alltså.

Moderna projektorer brukar ha väldigt bra utzoomningsmöjligheter.

Håller med Mctwins om att man inte kan få för mycket diffusering, men även så lite som två GH i tak kan förbättra.

Finns inte en chans att jag får plats i rummet med den möbleringen, skulle behöva hoppa över soffryggen via ena dörren isf :)

Och isf skulle tvn hamna mitt i fönstret och all elektronik framför ett element.

Så även du tycker att jag har placerat AD40 och GH på ett vettigt ställe då alltså?

Jag får väl helt enkelt börja med att göra en liten platå till dom att stå på så dom kommer upp mera, förbaskat dumt att inte utnyttja allt det som står bakom soffan nu menar jag.

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F

Fick till mig att till GH så skall man helst ha ett avstånd på ungefär 80cm och längre för att dom skall göra jobbet bäst, då är det ju inte så konstigt att jag inte hör AD40 göra något för mig i bak då jag har dom ut vid sidan och ett par cm bakom huvudet.

Men hörde mig för lite igår, jag kommer få låna 4st GH för att testa vad som händer om jag placerar dessa i fronten.

Taket blir lite svårt iom att dom bara är till låns ;)

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Det självklara är ju att laborera, testa och placera på olika ställen.

Ett annat alternativ är att man mäter och tittar på tids-perspektivet och främst impuls-svaret och efterföljande reflektioner. Dom kraftigaste och mest närliggande reflektionerna är dom som skall diffuseras för det är dom som förvirrar hjärnan/hörselmekanismen mest.

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Hejsan!

Det självklara är ju att laborera, testa och placera på olika ställen.

Ett annat alternativ är att man mäter och tittar på tids-perspektivet och främst impuls-svaret och efterföljande reflektioner. Dom kraftigaste och mest närliggande reflektionerna är dom som skall diffuseras för det är dom som förvirrar hjärnan/hörselmekanismen mest.

"Ett annat alternativ är att man mäter och tittar på tids-perspektivet och främst impuls-svaret och efterföljande reflektioner"

Tänker du på RTA, impuls-svaret har jag inte en susning om vad det innebär ens :blush

Men vad säger du med att försöka lägga något krut i bak iom att jag har soffan mot väggen, kan tyvärr inte flytta fram den då det fortfarande skall fungera som vardagsrum.

Låter det inte vettigast att testa fronten? sidoreflexer blir svårt med dörröppning på ena sidan och fönster på andra.

Edited by Niklas F
Link to comment
Share on other sites

Det självklara är ju att laborera, testa och placera på olika ställen.

Här står sedan en tid tillbaka GH närapå helt framme vid baffellinjen. :)

Handhållen bild med höga ISO...

8a820574.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Här står sedan en tid tillbaka GH närapå helt framme vid baffellinjen. :)

Handhållen bild med höga ISO...

Jag tror det var avståndet till örat som det syftades på, men kan ju ha fel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at det vigtigste er at få placeret højttalerne ordentligt. Jeg har selv haft et par SL3 og de spillede absolut bedst når de stod frit. Du kunne måske flytte på dit lærred så højttalerne ikke kommer til at skygge?

Når du har problemer med dine subs, kunne du f.eks. prøve at styre dem med en Velodyne SMS-1.

Mht. placering af diffusors så kan du bruge spejlmetoden. Det gøres bedst når man har en hjælper. Sæt dig i lyttepositionen og få din hjælper til placere spejelet på sidevægge og loft så du kan se højttalerenhederne. Det er måske en mulighed at montere GoldenHorn på døren da de ikke er så tunge. Jeg ville nok også lægge et større og tykkere tæppe på gulvet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Jeg tror at det vigtigste er at få placeret højttalerne ordentligt. Jeg har selv haft et par SL3 og de spillede absolut bedst når de stod frit. Du kunne måske flytte på dit lærred så højttalerne ikke kommer til at skygge?

Når du har problemer med dine subs, kunne du f.eks. prøve at styre dem med en Velodyne SMS-1.

Mht. placering af diffusors så kan du bruge spejlmetoden. Det gøres bedst når man har en hjælper. Sæt dig i lyttepositionen og få din hjælper til placere spejelet på sidevægge og loft så du kan se højttalerenhederne. Det er måske en mulighed at montere GoldenHorn på døren da de ikke er så tunge. Jeg ville nok også lægge et større og tykkere tæppe på gulvet.

Som du ser så fungerar det inte att flytta högtalarna vare sig åt sidorna eller mer framåt, dörren vid sidan är en skjutdörr som går in i väggen annars hade man ju faktiskt kunnat montera GH på den, inte så dumt tänkt faktiskt.

"Du kunne måske flytte på dit lærred så højttalerne ikke kommer til at skygge?" Kan någon översätta detta till mig :)

Om jag skall skaffa något till subben så kommer det bli en Antimode 8033, jag mäter +- 1-2 db ifrån 16- 80Hz med en sådan inkopplad.

Jag har gjort lite mätningar precis i detta nu, så svårt att få bilarna utanför att låta bli att köra bara ;)

Mätt på subbar och frontarna ihop.

284354-110626_16-250Hz.jpg

Full frekvensmätning med GH

284355-110626_RTA_full_med_GH.jpg

Fullfrekvensmätning utan GH

284356-110626_RTA_full_utan_GH.jpg

Gjorde även en mätning med ytterligare 4st GH, och nu verkar det som om det blir för mycket av det goda. 8st GH och stängd dörr.

284357-110626_RTA_full_med_8st_GH_dorrstangd.jpg

Kan ju tillägga att AD40 står i bak på alla mätningar.

Edited by Niklas F
Link to comment
Share on other sites

Som du ser så fungerar det inte att flytta högtalarna vare sig åt sidorna eller mer framåt, dörren vid sidan är en skjutdörr som går in i väggen annars hade man ju faktiskt kunnat montera GH på den, inte så dumt tänkt faktiskt.

Måske kunne du lave GoldenHorn som en slags skjutdörr? Har set en løsning her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.a...;PN=0&TPN=9 På side 10 kan du se dem skubbet til side.

Du kunne måske flytte på dit lærred så højttalerne ikke kommer til at skygge?" Kan någon översätta detta till mig :)

Jeg forsøger lige selv med en oversættelse :icon_smile_cool: För att inte Högtalarna skal komma i bilden för projektorn kunna du flytta på projektorduken. Men det går jo inte for dören. :Thinking:

Edited by bass
Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
För att inte Högtalarna skal komma i bilden för projektorn kunna du flytta på projektorduken. Men det går jo inte for dören. :Thinking:

Tänker du på att vrida hela möblemanget ett halvt varv så går det inte, dörrar fönster och avstånd ställer till det.

Detta är kombinerad hembio/stereo/vardagsrum tyvärr är det tråkigt att behöva kompromissa såpass mycket, men det är långt mycket bättre än att inte göra något av sitt intresse.

Som det ser ut nu så kommer det komma hit 4st GH permanent på fredag, gör såpass få någon nytta i taket?

Då försvinner alltså AD40...

Link to comment
Share on other sites

Tänker du på att vrida hela möblemanget ett halvt varv så går det inte, dörrar fönster och avstånd ställer till det.

Detta är kombinerad hembio/stereo/vardagsrum tyvärr är det tråkigt att behöva kompromissa såpass mycket, men det är långt mycket bättre än att inte göra något av sitt intresse.

Nej, nej, jeg tänker inte alls på att vrida et halvt varv. :) Jag har et biorum i samma storlek som ditt och där har jeg placeret projektorduken längere fremma i rummet mellan högtalarne. Men det löser ju inte problemet med dörran. :(

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Jag har et biorum i samma storlek som ditt och där har jeg placeret projektorduken längere fremma i rummet mellan högtalarne. Men det löser ju inte problemet med dörran. :(

Citerar du så sudda inte bort \"

\" ;)

Inte helt lätt att få till det när man har såhär begränsade utrymmen :(

OM jag sätter dom 4 nya i taket, finns det någon gyllene regel man skall följa då?

Skall man sätta dom som EN diffusor eller skall man sätta med mellanrum när man har såpass få?

Edited by Niklas F
Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F

Skall jag vara ärlig Bass så förstod jag inte hur du menade först, missade visst lite i din text.

Nu när jag tittar på bilderna så är det ju en fruktansvärt smart lösning!

Finlyssnings position.

hpim1130.jpg

Tvtittar position.

2009-10-02_181756_HPIM1155_Custom.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F

Jag gjorde det enkelt för mig och ringde mannen som ligger bakom GH och frågade helt enkelt, iom att jag har elektrostater så skall jag ställa dom bakom dessa och helst bakom sweetspot.

Men bakom fungerar ju tyvärr inte iom fönstret som är där, blir helt enkelt 4st bakom varje front.

Riktigt fint att köra support på sakerna även om det är handlat beg :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F

Ni som har GH, hur har ni fäst dessa.

Limmar man så är det inte så lätt att ångra sig om man vill placera dom på annat sätt längre fram.

Funderar lite på att fästa dom i en plywoodskiva med träskruv och en bricka, Sen skruva upp skivan på väggen.

Kanske läge att köra några gummikuddar mellan skiva och väggen så den inte står och skallrar?

Edited by Niklas F
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...