Brännström Posted January 24, 2011 Posted January 24, 2011 Hej Jag är ägare till en VSi55 och undrar om hur jag kollar bias på den. Är inte så teknisk så utförlig beskrivning tack Quote
Brännström Posted January 24, 2011 Author Posted January 24, 2011 Eller behöver man aldrig kolla de så länge man inte har bytt rör? Quote
Bebop Posted January 24, 2011 Posted January 24, 2011 Eller behöver man aldrig kolla de så länge man inte har bytt rör? En gång per år i vart fall ... Här kommer ett förslag: Införskaffa dig en mV meter - gärna digital. På förstärkarens baksida finns uttag för respektive rör där du sätter mV-meterns pinnar. Framför rören sitter en liten bias justeringsskruv som du vrider tills du får en biasspänning på 55mV Flytta sedan mätpinnarna till nästa rör och upprepa processen. När du gått igenom samtliga rör så får du göra efterkontroll och efterjustera. Hamnar du inom +/- 5 % är det OK. Quote
Engelholm Audio Posted January 24, 2011 Posted January 24, 2011 Jo absolut skall BIAS kollas och ev justeras. 55 mV skall det vara och detta verkar ha ändrats från första releasen av modellen. Har du manual så skall det väl stå där? Quote
Brännström Posted January 24, 2011 Author Posted January 24, 2011 Ska jag koppla bort strömmen före jag mäter? Tack för svaren Quote
Bebop Posted January 24, 2011 Posted January 24, 2011 Ska jag koppla bort strömmen före jag mäter? Nej, då blir det lite knepigt. Du skriver att du inte är så tekniskt bevandrad och uppenbarligen har du aldrig gjort det innan. Ett tips är att kanske ta emot lite hjälp. Om du indikerar lite var i Sverige du bor så kan jag tänka mig att det finns någon här som kan hjälpa dig. Quote
Hasse Posted January 24, 2011 Posted January 24, 2011 Auto bias har sin fördel . Undrar om vi får se det i ARC´s konstruktioner? Quote
Brännström Posted January 24, 2011 Author Posted January 24, 2011 Jag bor i Pite ifall det är någon nära som kan tänkas hjälpa mig. Det kanske inte är så svårt ifall ingen bor i närheten att fixa själv Quote
Brännström Posted January 24, 2011 Author Posted January 24, 2011 Jag vet att man ska använda plast mejseln som följer med Quote
stargazer Posted January 24, 2011 Posted January 24, 2011 Piteå! Då är det _lugnt_ . I Öjebyn finns nämligen Rör-Roland, en legend inom sitt gebit. Kolla på hans hemsida "Tango Tubes" för kontaktinformation. Där kan du också köpa rör, han har massor av NOS-rör som kan lyfta din stärkare, och få mycket värdefulla tips av en extremt kunnig person inom området. Jag har köpt rör där ett antal gånger och alltid blivit mycket nöjd. Säg vad som inte finns i Norrbotten... cheers / stargazer OBS Jag har ingen koppling till vare sig personen eller företaget annat än som (nöjd) kund. Quote
Brännström Posted January 24, 2011 Author Posted January 24, 2011 Men se där. Pite är större än man tror Då ska jag kontakta Roland Stort tack för hjälpen Quote
Recommended Posts