Jump to content

Recommended Posts

Posted
Eller behöver man aldrig kolla de så länge man inte har bytt rör?

En gång per år i vart fall ...

Här kommer ett förslag:

• Införskaffa dig en mV meter - gärna digital.
  • På förstärkarens baksida finns uttag för respektive rör där du sätter mV-meterns pinnar.
  • Framför rören sitter en liten bias justeringsskruv som du vrider tills du får en biasspänning på 55mV
  • Flytta sedan mätpinnarna till nästa rör och upprepa processen.
  • När du gått igenom samtliga rör så får du göra efterkontroll och efterjustera. Hamnar du inom +/- 5 % är det OK.

Posted
Ska jag koppla bort strömmen före jag mäter?

Nej, då blir det lite knepigt.

Du skriver att du inte är så tekniskt bevandrad och uppenbarligen har du aldrig gjort det innan. Ett tips är att kanske ta emot lite hjälp. Om du indikerar lite var i Sverige du bor så kan jag tänka mig att det finns någon här som kan hjälpa dig.

Posted

Piteå! Då är det _lugnt_ :) .

I Öjebyn finns nämligen Rör-Roland, en legend inom sitt gebit. Kolla på hans hemsida "Tango Tubes" för kontaktinformation.

Där kan du också köpa rör, han har massor av NOS-rör som kan lyfta din stärkare, och få mycket värdefulla tips av en extremt kunnig person inom området.

Jag har köpt rör där ett antal gånger och alltid blivit mycket nöjd.

Säg vad som inte finns i Norrbotten... :icon_smile_cool:

cheers / stargazer

OBS

Jag har ingen koppling till vare sig personen eller företaget annat än som (nöjd) kund.