Jump to content

Shoppingtur för HD 650 Lurar

Jezuz

Recommended Posts

Det är dags att inhandla nya leksaker!

Men det var ett tag sedan jag var aktivt intresserad av Hifi, sedan mycket av tiden gick till pluggande.

Min leksakslista är lång och det är mer än det jag nämner som ska inhandlas:

Nya HD 650 lurar - Mina nuvarande har börjat ge sig.

Kabel till hörlurarna -Dessa kan jag inget alls om.

Förstärkare:

Purity Audio K.I.C.A.S. Caliente -Kan bli svår att importera, var rekommenderad i tidigare år men kan vara äldre idag.

Musical Fidelity X-Can V8P(nuvarande bästa länk) -Fann denna för några dagar sedan som kostade på prisjakt 3990.

Möjligtvis nytt ljudkort, då jag köpte hörlurarna var jag tvungen att dra ner på något. Nuvarande är:

Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro som inkluderar en lek förstärkare.

Hörlurarna kostar runt 3000, förstärkaren kan kosta max 5000(4000 känns rimligt). Kabeln är ett stort bekymmer sedan jag har läst att cluo och vissa andra vart billigt gjorda. Sammanlagt lägger jag max ner 10000 på ljudet. Går möjligtvis att lägga ut lite mer om ljudkortet behöver bytas ut.

Jag spelar, ser på film och lyssnar på musik konstant. Jag gillar även kraftigare bas, vilket jag antar vilken förstärkare som helst slår Creatives boxade variant.

Är det någon som har tid att hjälpa mig så vore det snällt. Medan jag har mer tid, så är det inte tillräckligt att lära mig Hifi världen in och utantill.

Ska snart lägga mig, behövs länkar till något så skickas det senare. Jag har också läst om vad som är lämpligt till HD650, men mycket går tillbaka runt 2005 och alla har deras egna favoriter. X-Can V8P tidigare version har varit rekommenderad tidigare, men jag känner inte till något om denna varianten eller om det finns något bättre idag.

Detta är den första riktiga förstärkaren jag köper, så säg gärna till om något är missat eller lämpligt att tänka på.

*Har redan hittar stav och grammatikfel, mitt dygn är något annorlunda från normalt.

Edited by Jezuz

Jag rekommenderar att inte använda datorns ljudkort utan koppla datorn till en usb dac / headamp.

Jag spelar inte själv med hörlurar så jag har inte testat någon dac med hörlursutgång, men det finns en hel del 24/192-dacar.

Jag skulle kolla på Nuforce, Lehmann, Stello, Bel Canto, Wavelength.

Man får se upp lite med USB-dacar då USB överföring kan ge upphov till högt jitterinnehåll i den digitala signalen. Överföringen bör ske asynkront för att eliminera jitter. Vill man använda en vanlig dac så finns det bra omvandlare mellan USB och SPDIF och som hämtar informationen asynkront från datorn.

Då kan man hitta många bra dacar på begagnatmarknaden.

Ni kan läsa lite om det här och om en sådan produkt:

http://www.6moons.com/audioreviews/m2tech/hiface.html

När det gäller kabel använder jag en från Cardas till min HD600.

Tackar!

Det kom ett ljudkort med creatives "förstärkare", jag hoppades på att bara byta ut det. Men om Dac är ett bättre alternativ så ska jag kolla upp det. Dock har jag bara USB 2.0, frågan är om kvaliteten är den bästa i det gränssnittet.

Skriver bättre svar efter frukosten.

Dock har jag bara USB 2.0, frågan är om kvaliteten är den bästa i det gränssnittet.

USB 2.0 är det som gäller för närvarande. Klarar galant upp till 24/192. De flesta, om inte alla(?) USB-dacar är asynchrona idag och dom låter fantastiskt bra även i moderata prisklasser. Till listan av rekommendationer lägger jag också Arcams Solo rDAC - se här.. Jag tror den kostar kring 4-5,000:- Den är framtagen och utvecklad av dCS som tillsammans med EmmLABS och Weiss förmodligen har marknadens allra bästa DAC:ar, men där pratar vi om helt andra prislappar.

USB 2.0 är det som gäller för närvarande. Klarar galant upp till 24/192. De flesta, om inte alla(?) USB-dacar är asynchrona idag och dom låter fantastiskt bra även i moderata prisklasser. Till listan av rekommendationer lägger jag också Arcams Solo rDAC - se här.. Jag tror den kostar kring 4-5,000:- Den är framtagen och utvecklad av dCS som tillsammans med EmmLABS och Weiss förmodligen har marknadens allra bästa DAC:ar, men där pratar vi om helt andra prislappar.

Tackar.

Kollade upp alternativet du hänvisade till

Armac rdac

DAC Wolfson 8741 24-bit multilevel Delta-Sigma DAC

Frequency response 10Hz — 20kHz, +0 -0.2dB

Total Harmonic Distortion + Noise 0.002%

Signal-to-noise ratio (A–

Weighted) 112dB

Maximum output level 2.2V RMS

Supported sample rates USB 32kHz, 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz

Optical 44.1kHz, 48kHz

Coaxial 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz, 176.4kHz, 192kHz

Bit depth 16-bit — 24-bit

Power requirements 6V DC, 600mA max

Dimensions 160mm x 100mm x 40mm

Weight 700g

USB'n är 24/96. Jag funderar på om det inte är bättre att vänta, med tiden så köper jag ett bättre ljudkort, till detta lägger jag till en Dac. Om jag inte har helt fel, så får du det bästa ljudet från ett ljudkort, som alltid kommer kräva en förstärkare. Finns chans att jag lyckas göra plats för Pci-express porten som sitter olämpligt, i detta fall kan jag skaffa mig ett ljudkort med HDMI kvalitet och sedan en dac till det.

Alternativet är att jag har det nuvarande som ett första steg och X-Can V8P därefter. Såvida det inte blir en himmelsk skillnad på ljud med ditt alternativ?

Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro

Jag har lite pluggande kvar. Sedan börjar jag söka jobb och tentar om ett par kurser. När jag får jobb så är det antagligen inga problem att köpa HD 800. Jag har gott om pengar nu, men utan stabil inkomst så undviker jag att att gå under specifika nivåer.

Jag gick ner i datorutrustningen med ett par tusen:

Datorutrustning: 4.173,00 (Minst)

HD 650: 2729

X-Can V8P: 3990

10892 kr

Cardas kabeln kostar antagligen minst runt 2500, om det är för 1,5 eller 3 m har jag ingen aning om(enligt ett gammalt inlägg på nätet, var svindyra i amerikanska butiker). Samt, är det någon som vet hur lång kabeln bör bara? Eller är det produkt relaterat? För två år sedan så verkade det som kabel längden spelade roll, vet jag så kan jag enkelt maila till deras distro i Sverige(Kan säkerligen fråga om båda kostnaderna ändå).;)

Björn-Ola, minns du vad din Cardas kabel kostade?

Fann ett par fler märken som jag ska kolla upp:

-Zu Mobius -Många gillar tydligen denna kabeln

-Stefan Audio Art Equinox

-Blue/ Silver Dragon

Ska kolla på fler Dac alternativ innan jag somnar, försöker undvika att komma upp i 15 000. Jag undviker även begagnat, föredrar helt nytt då det gäller teknik(jag har en förmåga att smälta datorutrustning, bokstavligen.

Tack för hjälpen så länge(läggdags)!

Jag säger som Calle_Jr. Strunta i datorns ljudkort. Kör signalen direkt ut till USB-dacen. PC'n är det jag lagt minst krut på. Den hjälper mig bara att administrera musikbiblioteket, rippa och liknanden.

Jag nöjde mig med en liten laptop (Acer Aspire One) som jag hittade på Elgiganten för 2,500). Till denna har jag sedan köpt extern CD-läsare och hårddiskar samt USB-kabel (Entreq). Programvaran kommer från JRiver MC som kostar 75$ med online uppgradering. Med det programmet kan jag även spela URL-radio.

Min DAC är en PUC2 (ca 5,500:-) som klarar 24/192. I JRiver MC kan man upsampla till 24/192 men jag kör med 24/176,4 som är en jämn multiple med Redbook's 44,1 (192 är multiple med studiostandarden 48).

Istället för ljudkort kör jag signalen ut direkt till DACen som använder Asio. PC'n är med andra ord endast ett administrativt instrument och som sådan fungerar den utmärkt. Allt som har med ljudet att göra håller jag utanför laptopen.

Förstärkare:

Purity Audio K.I.C.A.S. Caliente -Kan bli svår att importera, var rekommenderad i tidigare år men kan vara äldre idag.

Musical Fidelity X-Can V8P(nuvarande bästa länk) -Fann denna för några dagar sedan som kostade på prisjakt 3990.

Egna erfarenheter har bekräftat att matchning hörlur/drivsteg är minst lika viktigt som val av hörlursmodell. Musical Fidelity X-Can V8P är läcker och ger ett solitt intryck men du har väl kollat upp att den driver HD 650 utan andnöd... :?:

The XCan v8 will drive any headphone easily including the wicked AKG 1000's and sweet neutral dynamic sound with a colassal sound stage and effortless dynamic range

Ovanstående låter betryggande och är hämtat från en hifisite men efter att ha upplevt HD 650 med riktigt tungt hörlursförstärkeri insåg jag att det fanns ännu mer att hämta oavsett ljudnivå.

Jag säger som Calle_Jr. Strunta i datorns ljudkort. Kör signalen direkt ut till USB-dacen. PC'n är det jag lagt minst krut på. Den hjälper mig bara att administrera musikbiblioteket, rippa och liknanden.

Jag nöjde mig med en liten laptop (Acer Aspire One) som jag hittade på Elgiganten för 2,500). Till denna har jag sedan köpt extern CD-läsare och hårddiskar samt USB-kabel (Entreq). Programvaran kommer från JRiver MC som kostar 75$ med online uppgradering. Med det programmet kan jag även spela URL-radio.

Min DAC är en PUC2 (ca 5,500:-) som klarar 24/192. I JRiver MC kan man upsampla till 24/192 men jag kör med 24/176,4 som är en jämn multiple med Redbook's 44,1 (192 är multiple med studiostandarden 48).

Istället för ljudkort kör jag signalen ut direkt till DACen som använder Asio. PC'n är med andra ord endast ett administrativt instrument och som sådan fungerar den utmärkt. Allt som har med ljudet att göra håller jag utanför laptopen.

Jasså ok, sökte och alternativet blir en Dac.

Frågan är om jag ska vänta med dacen, för att köpa en bättre på lång sikt och ha kvar mitt nuvarande ljudkort med lekförstärkare. Eller antagligen strunta i kabeln.

Jag är uppe i 11 000. En kabel kan kosta runt 3000, samt vill jag undvika att köpa en budget dac.

Så ska man välja en kabel eller Dac? Jag föredrar att köpa den bästa alternativet tillgängligt(i rimligt prisklass), istället för att på senare tid behöva uppgradera igen. Såvida det inte blir en överdrivet stor skillnad av att skippa det ena eller andra?

Egna erfarenheter har bekräftat att matchning hörlur/drivsteg är minst lika viktigt som val av hörlursmodell. Musical Fidelity X-Can V8P är läcker och ger ett solitt intryck men du har väl kollat upp att den driver HD 650 utan andnöd... :?:

Ovanstående låter betryggande och är hämtat från en hifisite men efter att ha upplevt HD 650 med riktigt tungt hörlursförstärkeri insåg jag att det fanns ännu mer att hämta oavsett ljudnivå.

Tackar!

Det låter som att jag gör ett bra val. Jag sökte efter X-can V3 för två dagar sedan och såg att V8P ersatte V3an, frågan är om man behöver uppgradera ström adaptern också? Har set att alla förstärkare inte inkluderar kvalitet angående strömmen, utan är något man måste uppgradera på egen hand. Jag har inte någon direkt djup information om X-Can V8P. Men det ser ut att vara ett av de bättre alternativen och den är hyfsat ny.

Edited by Jezuz

Jag är uppe i 11 000. En kabel kan kosta runt 3000, samt vill jag undvika att köpa en budget dac.

Det kilar tyvärr snabbt iväg men kablar och begagnatmarknader hör ihop på något sätt.

Du kan få mycket för pengarna.

ClouCable tog fram hörlurskablage där HD 650 var inblandad i utvecklingen.

Balance050.JPG

Modellerna hette Blue Jaspis och Red Jaspis. Kanske något att spana efter på Internet... :?:

Balance048.JPG

Satsa på DAC och kör med standardkabel. Det är mitt råd. Jag har både "finkabel" och standard kabel typ Belik. Det är skillnad men som skall inte överdrivas.

Jag hävdar också att ljudkvaliteten på USB-DACarna för 5-7,000 räcker väldigt väldigt långt och länge.

Satsa på DAC och kör med standardkabel. Det är mitt råd. Jag har både "finkabel" och standard kabel typ Belik. Det är skillnad men som skall inte överdrivas.

Jag hävdar också att ljudkvaliteten på USB-DACarna för 5-7,000 räcker väldigt väldigt långt och länge.

Saft kalaset blir saftigare. Ska kolla på det när jag vaknar åter igen.:P

Jag var orolig över Clou kablarna, tydligen var det kvalitén av standardkabeln men ändarna var bytta.

Det finns gott om pengar kvar, dock är pengar något jag älskar. Jag älskar tid.

Med pengar kan jag njuta av min tid och med tid kan jag tjäna pengar. Det finns en anledning till att jag kunde äta tacos dagligen och oxfilé när jag ville, medan många andra studenter levde snålt.

Teknik prylar är något som är "acceptabelt" att lägga ut lite extra på, det sitter en spenderingsblock som hindrar mig annars.:P

Edited by Jezuz

Nu när dollarn är billig kan det vara en god idé att istället köpa ett par dyrare lurar, och uppgradera förstärkaren och ljudkortet senare om du inte är nöjd trots allt. Audeze LCD-2 kostar cirka 1000 dollar (6500) + tull och moms. Tillsammas med en begagnad hörlursförstärkare borde du landa på cirka 10 000. (Dom är möjligtvis lite för tunga om du verkligen har på dig dem hela tiden.) (men vill man ha djup kraftig bas så får man offra sig lite...)

Det är dags att inhandla nya leksaker!

Men det var ett tag sedan jag var aktivt intresserad av Hifi, sedan mycket av tiden gick till pluggande.

Förstärkare:

Möjligtvis nytt ljudkort, då jag köpte hörlurarna var jag tvungen att dra ner på något. Nuvarande är:

Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro som inkluderar en lek förstärkare.

Hörlurarna kostar runt 3000, förstärkaren kan kosta max 5000(4000 känns rimligt). Kabeln är ett stort bekymmer sedan jag har läst att cluo och vissa andra vart billigt gjorda. Sammanlagt lägger jag max ner 10000 på ljudet. Går möjligtvis att lägga ut lite mer om ljudkortet behöver bytas ut.

Jag spelar, ser på film och lyssnar på musik konstant. Jag gillar även kraftigare bas, vilket jag antar vilken förstärkare som helst slår Creatives boxade variant.

Är det någon som har tid att hjälpa mig så vore det snällt. Medan jag har mer tid, så är det inte tillräckligt att lära mig Hifi världen in och utantill.

Ska snart lägga mig, behövs länkar till något så skickas det senare. Jag har också läst om vad som är lämpligt till HD650, men mycket går tillbaka runt 2005 och alla har deras egna favoriter. X-Can V8P tidigare version har varit rekommenderad tidigare, men jag känner inte till något om denna varianten eller om det finns något bättre idag.

Detta är den första riktiga förstärkaren jag köper, så säg gärna till om något är missat eller lämpligt att tänka på.

*Har redan hittar stav och grammatikfel, mitt dygn är något annorlunda från normalt.

Saft kalaset blir saftigare. Ska kolla på det när jag vaknar åter igen.:P

Jag var orolig över Clou kablarna, tydligen var det kvalitén av standardkabeln men ändarna var bytta.

Det finns gott om pengar kvar, dock är pengar något jag älskar. Jag älskar tid.

Med pengar kan jag njuta av min tid och med tid kan jag tjäna pengar. Det finns en anledning till att jag kunde äta tacos dagligen och oxfilé när jag ville, medan många andra studenter levde snålt.

Teknik prylar är något som är "acceptabelt" att lägga ut lite extra på, det sitter en spenderingsblock som hindrar mig annars.:P

Hejsan!

Tänkte bara rapporeta att jag själv har en MF V8P hörlursförstärkare, och jag är mkt nöjd med den. Hörlurarna är HD 580, som jag tror är en föregångare till HD650. CDn brukar vara Primare. Även V8P har ju en USB DAC i sig! fast bara till 48 kHz. Tycker dock att det räcker långt med 48kHz; men här har jag inte jämför med så mycket annat.

Lycka till!

Hermes

Vill bara i all vänskaplighet påminna om att X-Can V8P inte tillverkas längre (enligt Musical Fidelitys hemsida) och den nya förstärkaren heter M1HPA (cirka 5000:-).

M1HPA

Tack för tipset, det verkar dock finnas några kvar i lager hos en återförsäljare. Frågan är om man inte ska ge sig på deras nya leksak som du hänvisade till ändå

Musical Fidelity X-Can V8P

Output: Power 1.3 Watts per channel into 32 Ohms

Output devices 2 per channel

Output impedance 2 Ohms

Line input: THD + N <0.008% typical 20Hz to 20 kHz

Signal / noise ratio >100dB unweighted

>109dB ‘A’ weighted

Input impedance 22 k Ohms

Frequency response 20Hz to 70 kHz, +0, -1dB

Musical Fidelity M1 HPA

Output Power 1.1W into 32Ω

Output impedance less than 1Ω

Output level 5.2V rms max

Frequency response 15Hz to 75kHz -3dB max.

Signal to noise >109dB “A”- wtd

Total harmonic distortion <0.008% 10Hz to 20kHz

Tack för din åsikt Hermes!

X-Can V8P Finns fortfarande i lager hos en återförsäljare som sagt.

Tack PaperConeSpeaker, men jag tror att jag måste ha lite mer kraft än ett par hörlurar. Även om ditt alternativ är bra, så tror jag inte att jag kommer upp i kvalitén utan bra förstärkare. Och jag undviker alltid att köpa begagnat, sedan allt jag har slits. Jag har smält moderkort, crt-skärmar, grafikkort och vill undvika att likande händelser inträffar igen. Sedan gillar jag HD650 pga dess kvalitet och ljud, jag kommer senare att uppgradera till HD800, möjligtvis i augusti. Mina nuvarande Hd650 drack även vatten med mig under kökskranen och fungerade direkt efter(såvida detta inte är normalt).:P

Det står nu mellan X-Can V8P eller M1 HPA. Eller om man ska köpa en Dac istället? En dac kan jag då möjligtvis köpa i Juni-juli, då är det nog ok att lägga ut 6-7000 utan vidare problem. Såvida dem inte säljer en 3D Tv med kvalitet till bra pris.

M1 HPA finns säkerligen billigare utanför Sverige(om det är tillräckligt stor skillnad för att skippa bekvämligheten vid fel), annars är priset 5990. Man ska bara hitta en lämplig återförsäljare också. Måste säga att det var en jävla prisskillnad, märker man en tydlig skillnad?

Härlig bild Timbre, vi får bara rita dit ett leende också.:P

Nackdelen med Dacen i V8P är att den bara hanterar 48/16. Det verkar dock som jag får köpa en sak i taget. Såvida det inte finns något mindre temporärt budget komplement värt pengarna.

Edited by Jezuz

Programvaran kommer från JRiver MC som kostar 75$ med online uppgradering. Med det programmet kan jag även spela URL-radio.

Vilken version kör Du av J River MC? Jag köpte programmet härom veckan för US$ 49,98 och fick då version 15. Har Du en bättre version?

När det gäller radio, går Du då via Podcast för att lyssna?

Ok, jag ska ha en Dac med. Jag drar ner på annat och söker en lämplig dac till H1MPA.

Jag kollade på M1-Dac, men den hade bara en strömadapter på 10W vilket verkar vara max. Sedan M1-HPA max nivå är runt 25 så känns det som en begränsning om M1-Dac inte kan uppgraderas(tror jag).

Är det någon om har ett bra alternativ eler ska jag köra på M1-Dac? Antar att om första steget inte kan ge fullt ut så kommer inte M1HPa att göra det heller. Hittade en guide om resistans och impedans på ett annat forum, det ser ut som M1-dac är till för låg-ohm lurar. Jag lägger max ner 5000. Sammanlagt så drar jag då över något runt 16000, dyrare än så går inte.

Jag älskar trots allt pengar, mindre gör mig inte glad.:P

Jag börjar känna mig dum som en apa, det blir antagligen en M1Dac och M1HPA imorgon.

Edited by Jezuz

Musical Fidelity hare en uppgraderings-service ('fine tuning') där dom byter ut enheternas billiga komponenter mot bra komponenter, och även ser till att det inte finns obalans i ljudet etc. (Jag vet inte om det finns för M1-dac än)

Rock grotto-forumet är bra om du vill kolla in olika Musical Fidelity-grejer

(fast jag tycker fortfarande att ska du spendera 16 000 så borde du köpa en bättre hörlur.)

Ok, jag ska ha en Dac med. Jag drar ner på annat och söker en lämplig dac till H1MPA.

Jag kollade på M1-Dac, men den hade bara en strömadapter på 10W vilket verkar vara max. Sedan M1-HPA max nivå är runt 25 så känns det som en begränsning om M1-Dac inte kan uppgraderas(tror jag).

Är det någon om har ett bra alternativ eler ska jag köra på M1-Dac? Antar att om första steget inte kan ge fullt ut så kommer inte M1HPa att göra det heller. Hittade en guide om resistans och impedans på ett annat forum, det ser ut som M1-dac är till för låg-ohm lurar. Jag lägger max ner 5000. Sammanlagt så drar jag då över något runt 16000, dyrare än så går inte.

Jag älskar trots allt pengar, mindre gör mig inte glad.:P

Jag börjar känna mig dum som en apa, det blir antagligen en M1Dac och M1HPA imorgon.

Musical Fidelity hare en uppgraderings-service ('fine tuning') där dom byter ut enheternas billiga komponenter mot bra komponenter, och även ser till att det inte finns obalans i ljudet etc. (Jag vet inte om det finns för M1-dac än)

Rock grotto-forumet är bra om du vill kolla in olika Musical Fidelity-grejer

(fast jag tycker fortfarande att ska du spendera 16 000 så borde du köpa en bättre hörlur.)

Tack för tipset.

Jo bättre hörlurar hade varit bra, men jag är inne på att köpa HD800 och HD650 är fortfarande i hög klass som är svår att nå fullt ut med. HD800 har en väldigt fin prislapp, tack vare min lön så är 16000 max beloppet jag spenderar innan jag når min första smärtgräns(Nivån då snålheten börjar sätta in). På Rock Grotto gillade dem inte att MF efter varje version började använda billigare delar, men de verkade ligga efter och även en annan motbevisade dem utan något svar. Han påpekade också att M1 serien passade perfekt till HD650, de förväntade sig hög kvalitet till billigt pris.

Dem tycket även att alla varianter av "Can" serien lät nära till likadant, men det låter som att dem har någon svag länk hos dem. Annars har dem bra åsikter och det är lärorikt Dem förklarade även skillnaden mellan resistans och impedans. M1Dac hade en Impedans på 47 ohm vilket inte tillåter mig att använda HD650 på 300 ohm fullt ut, såvida jag inte har fel.

Och den drar max 10W, M1HPA drar 25. Man kan se det som att ifall RMS värdet är lågt så är det för låg-ohm lurar.

Men nu så har jag lite mer över. Jag satte in två gb ram i datorn så det steg till 6 gb, hade ett par bättre liggande.

Och jag fick igång min 2 tb externa disk. Esata porten hade tydligen lagt av, tydligen fungerade resten portarna.

Sedan ska jag ha ett G510 tagentbord för 1199, känner mg blåst sedan det första G15 bordet jag köpte kostade bara 799.

Med detta ligger jag på 14908

M1dac 4990

M1HPA 5990

HD650 2729

Om det är värt det så kan jag lägga ner en tusenlapp till, men jag har vårt för att hitta alternativ.

Och japp, dem kan sätta i kvalitetsdaler, men det har inte kommit för M1 serien än, det kommer antagligen inte förens en ny modell kommer ut. Men det är ju ett alternativ vid uppgradering.

(Glömde att skicka innan jag somnade)

Jag kollade även upp din rekommendation igen. Det är låg-ohms lurar, det betyder att jag kastar pengarna i sjön av att köpa M1HPA. M1Dac är bra sedan den rekommenderar 47 ohms lurar. HD650 ligger på 300 och klarar av mer ström, enda alternativet är nog att vänta tills dem börjar uppgradera M1Dac som du rekommenderade. Audeze LCD-2 kan nå sin potential av låg ohms utrustning, HD650 kan inte. HD800 är bättre än ditt alternativ och kommer behöva bra utrustning för att nå så bra ljud kvalitet som möjligt, så jag köper HD800 senare i augusti. Det känns lite fel att köpa ett par Audeze LCD-2 och utrustning gjorda till ett par helt andra hörlurar.:P

Jag har läst om Audeze LCD-2 och de är bra till Rock genren, men det är inte vad jag lyssnar på. Var det dem hörlurarna jag siktade in mig på, så hade det varit möjlig att köpa billigare utrustning. Långsiktigt är det HD800 som knappt några förstärkare räcker till för. HD650 och HD800 är tydligen ingen jämförelse, det finns bara ett val oavsett pengarna. Det är väldigt svårt att ändra min åsikt då jag fastnar i något.:P

HD800 är bättre än Audeze LCD-2. För få ut så bra ljud som möjligt från HD800 krävs en bra utrustning(För min del i rimligt pris) och det är för dyrt att köpa allt samtidigt. Just därför köper jag HD650 och utrustning som fungerar bra till dem, för att den utrustningen kommer säkert vara ett bra alternativ till HD800. Sedan om man vill ha ännu bättre utrustning så kostar det också mer.

Edited by Jezuz

Jag måste erkänna att jag gillar båda lurarna. LCD-2 är dock lite billigare, och har lite kraftigare bas, HD800 har bredare ljudbild, och ljusare klang. HD800 är också bekvämare (framförallt lättar och har velour-kuddar). Men båda låter väldigt bra :-)

HD800 är bättre än Audeze LCD-2. För få ut så bra ljud som möjligt från HD800 krävs en bra utrustning(För min del i rimligt pris) och det är för dyrt att köpa allt samtidigt. Just därför köper jag HD650 och utrustning som fungerar bra till dem, för att den utrustningen kommer säkert vara ett bra alternativ till HD800. Sedan om man vill ha ännu bättre utrustning så kostar det också mer.

Jag måste erkänna att jag gillar båda lurarna. LCD-2 är dock lite billigare, och har lite kraftigare bas, HD800 har bredare ljudbild, och ljusare klang. HD800 är också bekvämare (framförallt lättar och har velour-kuddar). Men båda låter väldigt bra :-)

Anledningen varför jag tror att HD800 är bättre, är för att det knappt finns någon förstärkare(inom rimlig prisklass) som kan få ut deras fulla potential. Den Senn själva använder kommer inte långt heller.

Men det var kul att du hade testat båda, var det även någon specifik förstärkare också i ditt test?

Enligt det test jag har sett är LCD-2 något snabbare än HD800, så rent tekniskt är den något bättre. (Men det kan man kanske inte höra), det var en mätning som gjordes på CanJam. Jag lyssnade på HD800 från en xcanV8 (med deras stora PSU), och LCD-2 från en XCANv3 (med little pinkie PSU från rock grotto). HD800 lyssnade jag på i affär, så det är inte en helt perfekt jämförelse, men det var musik jag lyssnar väldigt mycket på. Så det är ingen tvekan om skillnaderna. ( Även LCD-2 låter förstås olika beroende på källa och förstärkare. ) Du hittar jämförelsen (mätningarna från CanJam) här:

https://sites.google.com/a/headphonehobbyla...rects=0&d=1

Anledningen varför jag tror att HD800 är bättre, är för att det knappt finns någon förstärkare(inom rimlig prisklass) som kan få ut deras fulla potential. Den Senn själva använder kommer inte långt heller.

Men det var kul att du hade testat båda, var det även någon specifik förstärkare också i ditt test?

Edited by PaperConeSpeaker

Enligt det test jag har sett är LCD-2 något snabbare än HD800, så rent tekniskt är den något bättre. (Men det kan man kanske inte höra), det var en mätning som gjordes på CanJam. Jag lyssnade på HD800 från en xcanV8 (med deras stora PSU), och LCD-2 från en XCANv3 (med little pinkie PSU från rock grotto). HD800 lyssnade jag på i affär, så det är inte en helt perfekt jämförelse, men det var musik jag lyssnar väldigt mycket på. Så det är ingen tvekan om skillnaderna. ( Även LCD-2 låter förstås olika beroende på källa och förstärkare. ) Du hittar jämförelsen här:

https://sites.google.com/a/headphonehobbyla...rects=0&d=1

Intressant test, var bara för mycket bilder för min del.:P

Det ser ut som LCD-2 var bättre än HD800 i dem testerna, jag satsar nog ändå på HD800 som bör hålla länge. Ska jag ha den bästa ljudkvalitén så behöver jag antagligen ha 24/384 eller 32/192 på senare tid. Dock vet jag inte vad HDMI ljud ligger på, men tror det ligger bra utanför min planerade budget.

Och jag kollade igen på Rock Grotto och dem bygger om specifikt MF produkter, självklart vore det en dålig affär om dem inte klankade ner på tillverkaren så gott som det går.:P

Rock Grotto är antagligen bra mycket billigare än MF då det gällare att göra uppgraderingar, om dem gör detta på en Dac. X-serien var annars inte så dyr att uppgradera, men M1HPA hade bra specs jämfört med M1Dac.

Såvida jag av någon anledning inte har jobb i augusti, så får jag skicka in mina leksaker på uppgradering hos Rock Grotto. Har jag jobb så byter jag möjligtvis ut Dac'n till något bättre, om behov finns.

Lägger beställningar senare idag. Detta kommer i vilket fall som helst vara bättre än mitt nuvarande ljudkort.:P

Fick ett väldigt bra svar från Solderdude på Rock Grotto.

Output Power 1.1W into 32Ω

(calculations say 0.85 W into 32 Ohm, based on 5.2Vrms and only 90mW into 300 Ohm (HD650))

Output impedance less than 1Ω

(Sennheisers feel better at higher output impedances)

Output level 5.2V rms max

Frequency response 15Hz to 75kHz -3dB max.

15Hz -3dB is a considerable roll-off but makes bass sound somewhat tighter.

> The M1-dac seems to be for low-ohm headphones. Is it possible that my understanding is wrong and that the low power flow through it doesn't matter when connecting it to M1-HPA? <

The M1DAC only needs to drive the input of the HA.

It's input impedance, strangely enough, is not given.

I expect it to be between 10k and 100k

Verkar som att HD650 behöver kraftigare utrustning, detta kanske kan fås av uppgradering hos MF när dem släpper det för M1 serien. Såvida Rock Grotto inte kan göra förbättringar vid senare tillfälle. Hur som helst ser detta ut som den bästa tillgängliga utrustningen inom 3000-6000 krs klassen.

Ok, det är dags igen. Jag har studerat och fått hjälp, samt listat upp ett par alternativ på ett engelskt forum.

Det var för tröttsamt att översätta det, så jag skickar en kopia rakt av:

It's time for another message which need attention from this area. I believe that I found myself a good Dac, feel free to recommend others or point out flaws as I don't know it perfectly.

This is the Dac I found interesting:

Lead Audio LA-100

I'll either go for the Coax or Optic link. They'll be connected to a computer, but their stats are better than USB are nowdays.

Download the PDF file to view their specification for LA-100.

It'll cost 4 490:- Swe Kr.

Lehmann Audio Black Cube Linear Pro -Unsure due to the high price

Rather expensive in Sweden, but Germany got a good price for it.

7000 Swe Kr, can be imported for 63xx(Need to checkup the store first.)

Burson Audio HA-160 Price is fine, but I don't know enough about it.

5990 Swe Kr

Vincent KHV-1

5490 Swe Kr

Har dålig kvalitet enligt:

http://www.head-fi.org/forum/thread/156013...any-idea-please

Holographic Audio Ear One -The details are furthest down on the page.

5000 Swe kr

I ordinary planned for these:

Bild Beskrivning Antal Pris Pris totalt

Musical Fidelity M1 HPA + - 5 990 kr 5 990 kr

Supra 2RCA-2RCA Dual 1m + - 465 kr 465 kr

Supra Trico RCA 2m + - 510 kr 510 kr

Musical Fidelity M1-DAC M1 DAC + - 4 990 kr 4 990 kr

Frakt 0-150 kr beroende på betal- och leveranssätt 0 kr

11 955 kr

But in the old topic, it were shown that the M1-MPA had a low impedance and that the HD650 headphones drained to much. Solderdude pointed out that they need 98 mW. Since HD650 would be looking for a higher number to not exhaust the amp, the M1-HPA isn't enough.

Old topic:

M1-Dac and M1-HPA Advice

I need help with deciding what I should buy. Ordinary one would need to drive around and listen to each one, if the amount could get lower it would be good. Likely I'll just go after specs and good reviews in any case.

Prices are in Swedish due to writing this message took to much.

Any help is greatly appreciated.;)

Hjälp uppskattas.;D

Edited by Jezuz