Jump to content

Högtalare

new order

Recommended Posts

Jag grubblar över att hitta ersättare till mina Cremonor.Helt galet egentligen för jag är nöjd med dessa,de låter bra,funkar bra i mitt rum och är snygga.

Men under arken helgen så såddes ett frö efter att ha lyssnat på lite större högtalare :black: .Några som går ner mot 20-25 hz.Lite byxfladder!Samtidigt vill jag ha kvar det jag gillar med Cremonorna.

Så jag har börjat att fundera kring att ersätta Cremonorna med högtalare som klarar att spela lite djupare.Nu vill jag höra vad ni tycker.Vad jag ska ta i beaktande när jag söker efter ersättare?

De alternativ som jag funderar på är Sonus Faber Amati homage eller Anniversario.Verity Audio Parsifal Ovation.Wilson Sophia 2 eller 3.I en idealisk värld så skulle jag köpt de nya Amati Futura,men de blir nog rätt dyra misstänker jag.Jag har ingen brådska utan avvaktar till jag hittar rätt.Och begagnat köper jag gärna!

Personligen tror jag att Sonus Faber och Verity Audio är högtalare som passar mig bättre,men Wilson imponerade under mässhelgen!

Är det några andra märken/modeller ni tycker jag ska kolla in.Fullrange ska det vara,eller i dess närhet.Och de bör ha liknande ljudideal som SF eller Verity.

mvh

n.o

Tack för era svar.Allt ni säger låter rimligt.Jag har funderat på att kompettera med en eller två subs.S.F´s egna och även andra t.ex Velodyne dd ,JL audio och REL.

Kanske svårare att få till att integrera en subwoofers,än att en byta till större högtalare ?Jag vet inte.Amati Homage är inte så vanliga som begagnade.Anniversario går däremot att få tag på...utanför Sverige men inom EU.Verity Audio hör inte heller till vanligheten ute på annons.Det är ett par Sarastro II som finns i danmark ute nu på hifimagasinet iofs.

BTS.Tack för dina länkar.Jag har faktiskt suttit och kollat in de där Stradivarina under dagen :) Hel rätt pris.Och ingen tvekan på att de är fullrange!Ett alternativ.Kanske lite för stora för min lägenhet men man kan ju alltid flytta! ;) Elipsa skulle vara läcker att få tag på i deluxe versionen med homage lack.Men de går tyvärr inte ner mot 25 hz utan snarare 35.

Edited by new order

Jag vet inte.Amati Homage är inte så vanliga som begagnade.

Finns ett par i Holland till salu för 6990 EUR. :)

Sonus Faber / Amati Homage (Gebrauchtgerät)

Click auf Bild -> Originalgröße

Produktgruppe: Standlautsprecher

Weitere Infos: Sonus Faber bei HiFi-Wiki

Sonus Faber Homepage

Funktion: einwandfrei

Optik: neuwertig

Zubehör: komplett ohne OVP

Farbe: Ahorn hochglanz

Neupreis: 22000 EUR

Garantie:

Serien-Nr: 596

Preis: 6.990,00 EUR

--------------------------------------------------------------------------------

Beschreibung: SONUS FABER Amati Homage, High-End Lautsprecher.

Einer der besten Lautsprecher in 1A topzustand sowohl optisch als technisch.Stammt aus nicht Raucher und Haustiere Umgebung.

Die Serienummer ist 596

Anhören kann man diese Lautsprecher in Zenderen in Holland 25 km entfernt von Gronau in Deutschland

Mehrere Bilder sind zu erhalten.

BTS=Jag har sett dom.Men uppskattar din länk :) Det enda med att skaffa högtalare ute i europa av en privatperson är att jag känner att jag nästan måste åka ner och hämta högtalarna för att känna mig säker.Det är en bra bit från Norrbotten till Holland!Och jag åker nog inte nu under den smällkalla vintern! :)

Edited by new order

BTS=Jag har sett dom.Men uppskattar din länk :) Det enda med att skaffa högtalare ute i europa av en privatperson är att jag känner att jag nästan måste åka ner och hämta högtalarna för att känna mig säker.Det är en bra bit från Norrbotten till Holland!Och jag åker nog inte nu under den smällkalla vintern! :)

Ja, åka själv är nog det enda att göra i det läget. Hur långt har du till den lokala hifibutiken :?:

Ja, åka själv är nog det enda att göra i det läget. Hur långt har du till den lokala hifibutiken :?:

Jag undrar om inte Esoterisk i Uppsala är den närmsta som för Sonus Faber?Skönt Ljud i Umeå fokuserar mer på andra märken.Verity Audio t.ex.

Så det rör sig om 80-90 mil! :):black:

Guest Niklas F

Om du letar kompetenta subbar och har plats för modell lite större så måste jag slå ett slag för dom jag själv använder.

SVS PB13U

WEB_Image%20-749230658.Jpeg

Dom har kommit med en med DSP nu, men det kanske inte är intressant.

Edited by Niklas F

Om du letar kompetenta subbar och har plats för modell lite större så måste jag slå ett slag för dom jag själv använder.

Dom har kommit med en med DSP nu, men det kanske inte är intressant.

Jo,jag har kollat på Svs och det verkar vara många som är nöjda med dom,så det är helt klart intressant om jag väljer att gå subwoofer vägen.Men just nu är jag öppet för allt.

Det bör bli lättare att ställa in om man har dsp,va?Vad är bättre två mindre subbor eller en stor?Svs kanske har mindre modeller också som är intressanta.

Guest Niklas F
Jo,jag har kollat på Svs och det verkar vara många som är nöjda med dom,så det är helt klart intressant om jag väljer att gå subwoofer vägen.Men just nu är jag öppet för allt.

Det bör bli lättare att ställa in om man har dsp,va?Vad är bättre två mindre subbor eller en stor?Svs kanske har mindre modeller också som är intressanta.

Eller så slår man till på 2st PB13U direkt och aldrig behöver byta upp sig mer ;)

Velodynes DD18 skall dom smälla på fingrarna ganska enkelt, den som dom "fightas" mot är väl JL 113 och den kostar ordentligt mycket mer pengar.

Mao så var valet för mig att skaffa 2st då jag har för mig att det ändå blev billigare än att handa en JL.

Missat inledningen till denna traad, men egentligen finns bara ett svar paa din fraaga. (Är i Wein därför inga aa:n ) Det svaret heter Amati. Har modellen efter Timbres och kommer säkerligen ha dessa livet ut om jag faar plats. Hade precis som du ett par Cremona, men kände att jag ville ha mer i basen och i övrigt extra allt. En varning är dock att du behöver massa extra kraft för att spela fullt ut.

Borde bli en andrahandsmarknad för dessa när nya modeller släpps.

Fraagan är om inte Hifistället i Gbg har ett par. Vore väl värt en resa?

Calm

Tack så mycket för era kommentarer.jonasz.Jag missade tyvärr Respons Grand D när jag var ner på arken i höstas.Men det var inte så konstigt för det var nästan data overload.Så mycket intryck att smälta under så kort tid!

calm.Risken att jag väljer italienskt och då Amati Homage eller Anniversario är överhängande! :) Risk o risk förresten.Det gäller bara att hitta ett par fina ex.Och när det gäller Anniversario vill jag hellst ha samma färg som dina.De grå är ju snygga de med,men det är ungefär som att ha en Ferrari i en annan färg än röd.I detta fall är jag traditionalist.Verity Audio är nog det märke jag skulle kunna bedra S.F med.Dyker det upp ett par Parsifal Ovation eller Amadis kommer jag att bli hårt frestad!

Finns ett par begagnade Verity Audio Sarastro II i Danmark, se: Hifi4All. Jag har själv inte hört någon av Verity Audios högtalare men de tycks onekligen vara populära. Vill du hålla dig till samma märke har väl Skönt Ljud ett par SF Elipsa demoex stående? Som du nämner så går de bara 5 hertz djupare än Cremona M och således kanske ingen jätteskillnad mot nuvarande setup. Med det sagt så säger pappers-specifikationer bara så mycket och då du verkar nöjd med SF-ljudet så känns det naturligt att fortsätta på det spåret, vidare är Umeå relativt närliggande i sammanhanget.

Har du ägnat någon tanke på elektroniken förresten? Inte för att Moon i-7 (är väl den du kör med nu?) på något vis skulle vara klen men enligt det kända talesättet från den amerikanska bilindustrin: there is no substitute for cubic inches kanske samma sak gäller hifi, there is no substitute for amplifier power? Nå, skämt åsido, jag har själv funderat i dessa termer ett bra tag och vid de tillfällen jag fått tillfälle att uppleva uppgraderad kringutrustning har jag många gånger förundrats över hur väl högtalarna svarar på sådana förändringar. Då du verkar nöjd med MOON är det kanske läge att bjuda in separata komponenter från samma märke för att höra hur högtalarna reagerar på detta? Väljer du att uppgradera förstärkningen först så blir det ju sedan mindre att fundera över vid en framtida högtalaruppgradering. Som sagt har jag stort förtroende för I-7:an (undertecknad är själv mycket intresserad av en sådan) och betvivlar inte att den skulle klara av mycket imposanta högtalare med gott resultat men jag kände ändå att det var läge att lyfta frågan.

Rent spekulativt till alla er som har lång erfarenhet av denna hobby, vad erbjuder bäst utdelning per satsad krona i ett sådant läge? Skulle en större högtalare med fler/större element att driva (vilket i många fall ställer högre krav på kringutrustningen) leda till mer välljud än att låta högtalarna gå en rond till men då ge dem än bättre förutsättningar att prestera optimalt? New Order, jag tycker att trådämnet är väldigt intressant och jag kommer att följa utvecklingen med stort intresse.

Lycka till!// Erik N

Edited by erik_n

Rent spekulativt till alla er som har lång erfarenhet av denna hobby, vad erbjuder bäst utdelning per satsad krona i ett sådant läge? Skulle en större högtalare med fler/större element att driva (vilket i många fall ställer högre krav på kringutrustningen) leda till mer välljud än att låta högtalarna gå en rond till men då ge dem än bättre förutsättningar att prestera optimalt?

Moon I-7 är så pass bra förstärkare att jag är tveksam att det blir någon större skillnad på att köpa t ex separata enheter. Ljudkaraktärern inom varje märke är oftast densamma. Om det skall bytas förstärkeri är det kanske mer fråga om man vill ha ett annat ljud, t ex att gå från solid state till rör.

När det gäller högtalare finns det inget likhetstecken för att större eller fler element med automatik blir bättre. Jag kan exemplifiera med mitt märke, Dynaudio, där stativaren Confidence C1 är en betydligt bättre högtalare än golvarna från Contour serien. Det är heller inte så att en stor högtalare per definition är svårare att driva än en mindre. Det finns många exempel på det omvända.

Det finns också en gräns där rummet maximerar vad man kan få ut med olika högtalare. Det har jag upplevt själv. När jag bytte från Confidence C2 till C4 hände det en hel del till det bättre, framför allt i botten och att de spelade ut bättre vid lägre volym. De krävde också lägre effekt för att spela ut.

När jag sedan bytte till Temptation blev det ytterligare lite bättre men trots allt marginellt mot C4. Däremot vet jag att dom har en större potential än vad jag kan få ut i mitt rum (vilket jag arbetar på att förändra).

Eftersom New Order är nöjd med Sonus Faber ljudet hade jag också i första hand provat andra från samma märke. Jag har resonerat på samma sätt med Dynaudio. Jag har gått från Contour 1.8 MkII -> Contour 3.3 -> Confidence C2 -> Confidence C4 -> Temptation.

Jag har också provat annat, Avalon och Wilson, sóm jag testade när jag bodde i Montreal (de är rätt mycket billigare där) men jag har fastnat för Dynaudio ljudet som passar min själ, vilket vare sig Wilson eller Avalon kunde matcha.

Jag gillar även Sonus Faber men jag tycker bättre om Dynaudios presentation. Så ett par Dynaudio i Sonus Fabers kostym hade varit optimalt för min del.

Har du ägnat någon tanke på elektroniken förresten? Inte för att Moon i-7 (är väl den du kör med nu?) på något vis skulle vara klen men enligt det kända talesättet från den amerikanska bilindustrin: there is no substitute for cubic inches kanske samma sak gäller hifi, there is no substitute for amplifier power?

Då du verkar nöjd med MOON är det kanske läge att bjuda in separata komponenter från samma märke för att höra hur högtalarna reagerar på detta? Väljer du att uppgradera förstärkningen först så blir det ju sedan mindre att fundera över vid en framtida högtalaruppgradering. Som sagt har jag stort förtroende för I-7:an (undertecknad är själv mycket intresserad av en sådan) och betvivlar inte att den skulle klara av mycket imposanta högtalare med gott resultat men jag kände ändå att det var läge att lyfta frågan.

Rent spekulativt till alla er som har lång erfarenhet av denna hobby, vad erbjuder bäst utdelning per satsad krona i ett sådant läge? Skulle en större högtalare med fler/större element att driva (vilket i många fall ställer högre krav på kringutrustningen) leda till mer välljud än att låta högtalarna gå en rond till men då ge dem än bättre förutsättningar att prestera optimalt? New Order, jag tycker att trådämnet är väldigt intressant och jag kommer att följa utvecklingen med stort intresse.

Lycka till!// Erik N

Jag hoppas att det är ok att jag förkortade ditt citat,Erik N.Ska försöka att berätta hur jag tänker i de frågor du väcker.

Det är absolut inte säkert att jag tänker rätt,men det är dock min egna lilla filosofi.

När det gäller elektronik så finns det säkert utrymme för förbättringar.Separata delar.Men jag har en förkärlek för ingegrerade lösningar.Man får mycket för pengarna.Setupen blir enklare med mindre kablar av alla de slag.Och med en bra integrerad försakar man inte allt för mycket prestanda.Less is moore!Så jag kommer att behålla mina integrerade pjäser.

Högtalarna å andra sidan är i min åsikt den absolut viktigaste enskilda komponenten.Tillsammans med rummet den lirar i.

Och jag tror att min kanadensiska duo är kompetenta nog att ta sig an större utmaningar.Jag vill dock ha liknande ljudideal som mina S.F Cremonor.Fokus på musiken,inte alla mikrodetaljer.Lite varmare utan att bli mesigt.Franco Serblin är lite av en idol,hans ljudideal verkar sammanstämma väl med mitt eget.

När det gäller Elipsorna så känner jag mig lite kluven.De är säkert bra högtalare,troligen bättre än mina.Otroligt vackra med Homage finishen!Men de 5 hz extra man får är lite för lite.Runt 20-25 hz vore nice.

Jag har kollat in de Sarastro II du nämner.Helt klart intressanta!Verity Audio gör högtalare som verkligen konkurrerar med S.F.Kanske lite synergi effekt med trippla kanadickare?Vem vet.

Just nu är det tre st tillverkare som känns intressant.Sonus Faber,givetvis.Amati Futura hade varit skoj att äga.Men såg just nypriset på dessa hos handlare.289 000 kr !!.Suck.

Amati Anniversario har f.ö ett utpris på ca 158 000 dkr och i Sverige ca 225 000 sek.De blir ungefär 35000kr dyrare över Öressund(beräknat på dagens kronkurs i jämförelse med Dkr).Hmmm.Så ser verkligheten ut iaf.

Är oerhört nyfiken på Franco Serblins Ktema.Skulle gärna provlyssnat dessa.Verity Audio hör också till favoriterna.Parsifal Ovation vore skoj.Sarastro II är ju två modeller större.Har dock inte hört deras banddiskanter.

Jag tar det lugnt,avvaktar och sparar så kanske det dyker upp något bra.Begagnat eller nytt.Men hellst en bra begagnad.

/n.o

Bebop: Din hifiresa tyder, av allt att döma, på en stor personlig mognad, att inte falla för tillfälliga nycker, utan i det långa perspektivet verkligen låta valet baseras på de egna ljudmässiga preferenserna. Detta är mycket berikande att höra i en tid där hifihobbyn består av allt för många vilsna själar som ännu famlar i blindo och inte vet i vilken riktning de ska gå, undertecknad inkluderad. Detta syns tydligt på begagnadmarknaden där en aldrig sinande ström produkter byter ägare i en hisnande fart. New Order tycks å sin sida besitta samma berömvärda mognad/tålmodighet och förmåga till eftertanke som dig och verkar, i ljuset av detta, ha hittat hem i Sonus Fabers ljudfilosofi vilket gör att en uppgradering inom samma märke upplevs vara ett säkert kort.

Intressant att ta del av dina tankar om förstärkeriets inverkan och jag tror alla gånger att I-7:an är en ytterst kompetent förstärkare. Jag tycker mig förvisso minnas en recension (kan inte placera vilken) som berömde I-7 på alla områden förutom en mindre anmärkning om dess egenskaper i de nedersta regionerna. Det bör tilläggas att recensioner skall tas för vad de är, till stor del rent subjektiva uppfattningar och i många gånger ett gift som slår griller i huvudet på de vilsna konsumenter jag nämnde tidigare, även här skall medges att undertecknad inkluderas(även om en viss mognad utvecklats med åren). Efter att ha läst igenom NO:s tråd om val av förstärkeri känns det som att han i stora drag har hittat en förträfflig medspelare i MOON så förstärkningens karaktär behöver nog inte ifrågasättas i detta fall.

Mvh Erik N

New Order: Helt ok med nedkortat citat och jag är helt klart ämnad att hålla med om "less is more" - filosofin. Just nu har jag en enklare DAC som driver slutsteget direkt och därför följer samma koncept. Jag saknar dock analoga ingångar och den smidighet en integrerad förstärkare erbjuder så en sådan lösning kan vara aktuell i framtiden. Just MOON I-7 har jag som sagt haft ett gott öga till under en längre tid och det är väldigt kul att höra att du är så nöjd med din setup.

Mvh Erik N

• 2 months later...
Guest Hifi-Perra

Hej!

Du har inte funderat på Audio Physic som precis har släppt sin Avantera :?: Från och med nu så finns alla Audio Physic modeller i Ek dessutom :D

Som på bilden i länken!

Cardeas kanske kunde vara något annars ? :D

Mvh

Läste mitt tidigare inlägg och konstaterar att jag trots min bestämda uppfattning då ändå kom till ett högtalarbyte i slutändan. Det är ett stort steg här i livet och lite som att byta kvinna och livspartner. Men ibland slår kärleken till och då finns ingen bot mer än att falla till föga. ;):D

Finns följaktligen ett på Amati Homage Anniversario till salu i en butik i Stockholm för det facila priset 110 kkr dvs ungefär halva nypriset. Mint kondition naturligtvis.

Calm

Hej!

Du har inte funderat på Audio Physic som precis har släppt sin Avantera :?: Från och med nu så finns alla Audio Physic modeller i Ek dessutom :D

Som på bilden i länken!

Cardeas kanske kunde vara något annars ? :D

Mvh

Ja.Varför inte?Sidomonterade basar var dock ingen höjdare i mitt rum.Mina NHT 2,5 funkade inte alls.Betydligt mindre problem med

Linn AV 5140 och SF Cremona.Milt sagt.Jag har lyssnat på Audio Physics en gång och det lät bra,men kanske inte riktigt i min smak ändå.

Sen är jag rätt inne på S.F och deras ljudideal,kanske Ktêma också med tanke på kreatören.De har något som jag inte riktigt vill avvara.

Möjligen till Wilson Sophia 3 isf.Men jag tar det lugnt tills jag åkt och fått mig en lyssning på dessa.Vilket inte skett ännu.

Läste mitt tidigare inlägg och konstaterar att jag trots min bestämda uppfattning då ändå kom till ett högtalarbyte i slutändan. Det är ett stort steg här i livet och lite som att byta kvinna och livspartner. Men ibland slår kärleken till och då finns ingen bot mer än att falla till föga.

Finns följaktligen ett på Amati Homage Anniversario till salu i en butik i Stockholm för det facila priset 110 kkr dvs ungefär halva nypriset. Mint kondition naturligtvis.

Calm

Jag är medveten om att dina "gamla" är till salu och det gnager lite i bakhuvudet ;) ,men jag måste bara få mig en lyssning på Amati Futura,Ktêma och Sophia 3 innan jag tar något beslut.Skulle ångra det annars.Kvarnstenarna mal långsamt hemmavid,det är jag den förste att erkänna! :)

Tack för era tips hur som hellst.

Vänligen

/n.o

men jag måste bara få mig en lyssning på Amati Futura,Ktêma och Sophia 3 innan jag tar något beslut.Skulle ångra det annars.Kvarnstenarna mal långsamt hemmavid,det är jag den förste att erkänna! :)

Tack för era tips hur som hellst.

Vänligen

/n.o

När jag för någon vecka sedan var och besökte Esoterisk HiFi stod ett par Futura uppställda i det övre rummet men det kanske finns lyssningstillfälle på närmare ort. Hursomhelst tyckte jag den röda finishen var väldigt snygg.... lät helt okey också ;)