Jump to content

Akustik - mätningar!?

Matrixen

Recommended Posts

Jag har ju jobbat i ganska många år med att få till ganska stora fullrangehögtalare i ett ganska realtivt sett litet rum. Jag har nått en punkt där den mesta musik låter bra/korrekt och har en efterklang som inte tröttar onödigt. I första hand har placeringen av högtalarna varit den viktigaste delen, men jag har även medvetet valt möbler och inredningsdetaljer och material som ytterligare gjort förbättringar. för några år sedan kom ett par TQ45or och Golden Horne in som gjorde lite på toppen så att säga. Nu har jag kommit till en punkt där det är svårt att gå vidare endast på gehör.

Jag byggde en mätmikrofon på en panasonickapsel för ett tag sedan, men därefter har jag uppgraderat lite datorkomponenter och dessutom installerat windows 7 64. Det var lite meckigt att hitta fungerande drivrutiner till ett lite äldre ljudkort men nu funkar det stabilt och jag har installerat REW igen.

Jag har gjort ett par första testvep ikväll och det ser ut såhär:

sweep_1-400_110121.jpg

jag bor mitt i stan, så under 10 Hz varierar resultatet mycket för varje mätning pga trafik och bakgrundsljud. över 10Hz ser det ungefär lika dant ut varje gång. 0 dB på skalan representerar gissningsvis mellan 20-30dB. Det som slår mig, och jag kommer ihåg detta fenomen även från mina första testmätningar är dippen strax under 200Hz. Jag misstänker att det kan var någon diffraktionseffekt eller liknande runt mikrofonkapselns infästning. En annan förklaring kan vara att jag deformerade den på något sätt i samband med lödning o montering.

Kurvan representerar ett svep från 1-400 Hz. Jag bedömmer att mikrofonen kanske inte är tillräckligt bra för mätningar över detta och det är eleminering av de sista pucklarna i basen som är målet för övningen.

Jag undrar över de kurvor som brukar presenteras av proffs o engagerade amatörer; är de generellt baserade på svep eller vitt/rosa brus? Vad skiljer slutsatserna man kan dra av de två typerna av inputsignal? I mitt fall är tanken att se om mitt gehör har hört "rätt" frekvenser.

om någon känner sig inspirerad eller har tips inför fortsättningen vore det roligt!

Man kan undvika onödiga misstag genom att tillkalla proffs, men jag har inte bråttom och jag tycker det är stimulerande att få en djupare insikt på vägen!

/M

..Intressant reflektion harryup! Jag har fått liknande tips från en bekant i studiobranchen.

Såhär ser min förvisso fina, om jag får säga det själv, mikrofon ut o dess upphängning... en slaktad galge bland annat. Förmodligen inte optimalt.

DSC_9041.jpg

Edited by Matrixen

engagerade amatörer

I XTZ Room Analyzer är basgång (16-250Hz) och efterklang baserade på sinussvep. RTA mäts med brus (20-20.000Hz).

Jag tycker det ser jättebra ut. Flyttar sig dippen vid 190Hz om du flyttar högtalarna :?: Annars kan du väl bara ignorera den :icon_smile_cool:

En annan faktor är mätningens upplösning, och det ser ut som du har ingen eller rätt låg smoothing.

ingen Nikon i världen får till ovanstående nivå utan manuella inställningar.

Man kan också säga att om man kan hantera ljuset så bra så är man värd en D7000 :closedeyes:

Det handlar om ljuset :icon_smile_cool::) och ingen Nikon i världen får till ovanstående nivå utan manuella inställningar.

Ny ljussättning av rummet... :?:

taklampan är på för att överhuvudtaget få autofokus att hitta micken. Annars är det handhållet med bouncad blixt i vanlig ordning. taklampan gör eventuellt att det blir lite varmare än vanligt. Det är lite högre isotal som jag drömmer om, plus en större display.

I XTZ Room Analyzer är basgång (16-250Hz) och efterklang baserade på sinussvep. RTA mäts med brus (20-20.000Hz).

Jag tycker det ser jättebra ut. Flyttar sig dippen vid 190Hz om du flyttar högtalarna :?: Annars kan du väl bara ignorera den :icon_smile_cool:

En annan faktor är mätningens upplösning, och det ser ut som du har ingen eller rätt låg smoothing.

Flytta högtalarna :o;) Den ligger kvar om jag flyttar micken iallfall. Kanske jag skall testa att flytta micken till en annan del av rummet....

Jag har inte lyckats hitta smothing o liknande inställningar i programmet ännu. Kurvan är allså rå. Jag laddade ner en ny beta version av REW och den är lite svårare att orintera sig i än den gamla.

Man kan också säga att om man kan hantera ljuset så bra så är man värd en D7000 :closedeyes:

Det var snällt sagt :blush Min D70s är fortfarande en betydligt bättre kamera än vad jag är fotograf :black:

Vilket också bekräftades IRL när jag var där under mässan. Jag tycker basen var i referensklass utan några som helst tendenser till orenhet eller rumsnoder.

Det finns ju lite elände runt 40Hz och ett par pucklar upp igenom, men det stör inte så mycket iomed att jag har fått ner efterklangtiden i rummet även i basen.

. Nu har jag kommit till en punkt där det är svårt att gå vidare endast på gehör.

:o

Jag går direkt på mätningar när det gäller att fixa till rummet :app:

Kan du börja svepet på 20 Hz i stället? Det kan väl inte finns så mycket intressant bland infraljud?

Dessutom får vi bättre upplösning i grafen ;)

Vad säger mätningar ang efterklangtid? Har du mätt detta också? (Det ser ut på bilderna som du redan åtgärdat en del)

Hejsan!

Det är extremt svårt att rekommendera utifrån mätningar någon annan gjort då så mycket är okänt: ljudnivå, svep-hastighet, upplösning, mono/stereoupptagning, etc.

Kurvan du fått fram är extremt fin, faktiskt så fin att jag skulle bli förvånad om denna mätning faktiskt är representabel för hur det egentligen ligger till. Om du kör sinus-toner och lyssnar i sweetspot - har du verkligen bara knas-bas vid 40 hz? Låter alla toner på samma sätt (bortsett från frekvens-skillnaden)?

Hejsan!

Det är extremt svårt att rekommendera utifrån mätningar någon annan gjort då så mycket är okänt: ljudnivå, svep-hastighet, upplösning, mono/stereoupptagning, etc.

Kurvan du fått fram är extremt fin, faktiskt så fin att jag skulle bli förvånad om denna mätning faktiskt är representabel för hur det egentligen ligger till. Om du kör sinus-toner och lyssnar i sweetspot - har du verkligen bara knas-bas vid 40 hz? Låter alla toner på samma sätt (bortsett från frekvens-skillnaden)?

Vid tidigare mätningar har det varit mindre skillnad mellan största topp och lägsta dipp, så i princip skulle jag vilja påstå att det låter bättre än vad kurvan vill påskina. Tror micken hamnat lite för nära bakväggen. Vid ett svep hör man amplitudändringarna, men det är ingen upplevd färgning annat än volymen. Kontrabasens strängar kan så att säga låta olika mycket men stort sett är klangen konsekvent. Bortsett från 40Hzområdet, så stör även bergodalbanan mellan 60 o 100Hz. Detta området är man förmodligen mer kräsen i som lyssnare så subjektivt retar det mig mer. Förmodligen är det grundmoden runt 40 som har ett finger med i spelet även för dippen o toppen i midbasen!?

:o

Jag går direkt på mätningar när det gäller att fixa till rummet :app:

Kan du börja svepet på 20 Hz i stället? Det kan väl inte finns så mycket intressant bland infraljud?

Dessutom får vi bättre upplösning i grafen ;)

Vad säger mätningar ang efterklangtid? Har du mätt detta också? (Det ser ut på bilderna som du redan åtgärdat en del)

Jag tycker det blir enklare att hitta en referensnivå om jag börjar svepet under högtalarens praktiska arbetsområde. Jag har tidigare gjort efterklangmätningar och vad jag kommer ihåg så såg det riktigt bra ut. Jag upplever att efterklangen är viktigare för den upplevda frekvenskurvan än rena amplitudförändringar. Har inte fått igång den delen av programmet i den nya betaversionen.

Gott att se att mina prylar förvaras väl! :)

...och att du får till det bra!

\\K-man

De gör nytta :app: En av anledningarna till just denna mätambition är att optimera TQ45 inställningen. Det blir lite väl godtyckligt när man skall lyssna sig fram(o du kommer ju hit så sällan nu för tiden ;) )

Vid tidigare mätningar har det varit mindre skillnad mellan största topp och lägsta dipp, så i princip skulle jag vilja påstå att det låter bättre än vad kurvan vill påskina. Tror micken hamnat lite för nära bakväggen. Vid ett svep hör man amplitudändringarna, men det är ingen upplevd färgning annat än volymen. Kontrabasens strängar kan så att säga låta olika mycket men stort sett är klangen konsekvent. Bortsett från 40Hzområdet, så stör även bergodalbanan mellan 60 o 100Hz. Detta området är man förmodligen mer kräsen i som lyssnare så subjektivt retar det mig mer. Förmodligen är det grundmoden runt 40 som har ett finger med i spelet även för dippen o toppen i midbasen!?

Låter härligt!

Har du möjlighet att få mätningar med tids-axel?

De gör nytta :app: En av anledningarna till just denna mätambition är att optimera TQ45 inställningen. Det blir lite väl godtyckligt när man skall lyssna sig fram(o du kommer ju hit så sällan nu för tiden ;) )

Hehee....ja, jag borde verkligen bättra mig!!! :-D

\\K-man