Strmbrg Posted January 20, 2011 Posted January 20, 2011 Emellanåt åberopas apparaters och/eller komponenters tålighet mot mikrofoni. Förmodar att det dessutom då skall finnas en påverkan på ljudet när man spisar musik. Jag testade effekten av mikrofoni på ett drastiskt sätt en gång: Slog på stärkeriet Höjde volymen till max Ingen musiksignal Örat mot högtalaren Knäppte med nageln mot rören. Jo, det hördes ett litet knongande ljud. Men: Nivån var på max. Ingen musiksignal. En mekanisk påverkan på röret tusenfalt kraftigare än vad en luftburen vibration kan åstadkomma. Quote
toobs Posted January 21, 2011 Posted January 21, 2011 Knäppte med nageln mot rören. Jo, det hördes ett litet knongande ljud. Men: Nivån var på max. Ingen musiksignal. En mekanisk påverkan på röret tusenfalt kraftigare än vad en luftburen vibration kan åstadkomma. Låter ju bestickande. Man har ju tittat lite på rördämpare, men priset har avskräckt. Iofs kan väl konstanta småvibrationer lägga en sorts distorsionsmatta över hela ljudet - kanske... Tror dock att mina många lager med underlag (i form av silikonsträng mot skåpets botten - 5 mm aluminiumplåt - häftleraklumpar - glas /blygummi i tre lager - kork - gummifot - förstärkare) samt det faktum att stärkaren står i skåp med dörrar nästan stängda (jag har öppet bakstycke och spelar inte länge utan att vädra) - tillsammans reducerar stom- och luftburna vibrationer i viss utsträckning. f-ö. står suben på SD-fötter och maggisarna på 18 kilos betongblock. Händigen herrn har varit framme alltså... Sedan kunde man önska något annat än flytande parkettgolv på spånplatta på regel...... Det räcker med att trumma takten på knäna när man sitter bredvid stereon, för hörlurslyssning, för att pickupen skall hoppa... Märker dock inga störningar i form av återkoppling i övrigt på vinylspelaren. Quote
Adagio Posted January 21, 2011 Posted January 21, 2011 Tror, att en konstant störning över alla register ger en störande ljudmatta, om än extremt svag. SMå störningar kan ju ge en effekt som är svår att sätta fingret på, mer som en stresskänsla som man kanske inte blir medveten om förren den är borta. Men du verkar ju relativt imun mot hifineurosa strmbrg, så du behöver ju inte oroa dig. Intressant dock att fenomenet går att bevisa och inte bara är en hifimyt. Quote
K-man Posted January 21, 2011 Posted January 21, 2011 ...vad händer när röret är belastat och man gör samma sak? Vet inte alls om det är någon skillnad...men det låter inte otroligt? \\K-man Quote
Apexorca Posted January 21, 2011 Posted January 21, 2011 Förvånar mig inte att Strmbrg fick resultat av sitt test. Jag är bara hobbynivå kunnig på området men tycker microfoni och vibrationer i komponenter bör påverka signalen och ljudet. Eftersom vibrationer och microfoni rör componenterna som befinner sig i ett electromagnetiskt fält, bör det induceras icke önskvärda förändringar av signalen i dessa komponenter. Alltså skulle det vara bra att minska detta så gott det gick. Tacksam för kommentar om jag är fel eller rätt ute i min hemknåpade förklaring. mvh/Apexorca Quote
Strmbrg Posted January 21, 2011 Author Posted January 21, 2011 Att diverse åtgärder kan reducera vibrationer och mikrofoni är en sak. Och det kan de säkert. Om de åtgärderna dessutom påverkar musikupplevelsen är en annan sak. Det går ju att redovisa med mätningar, siffror och kurvor att vibrationer kan minskas. Men det är kanske svårare att just påvisa hörbara effekter därav. Quote
Recommended Posts