Jump to content

Recommended Posts

Posted

Under en längre tid (några år) så har jag ett problem där jag ännu inte lyckats få fram vad det kan bero på. Jag använder en strömrenare ifrån Exact Power, EP15A där den i vissa lägen har ett svagt brummande ljud. Då jag har några olika rum med ljudanläggningar så har jag provat att skifta den mellan de olika anläggningarna men samma problem uppkommer.

När det är plusgrader ute och elanläggningen (bergvärme) i huset inte behöver jobba så hårt så lugnar sig det brummande ljudet och är obefintligt. Men när det som ikväll är något kyligare ute så uppstår detta ljud som ligger och maler i samma frekvens ständigt.

Hela anläggningen drivs av el från en fas i elsystemet som endast matas ut till ljudanläggningen.

Posted
Under en längre tid (några år) så har jag ett problem där jag ännu inte lyckats få fram vad det kan bero på. Jag använder en strömrenare ifrån Exact Power, EP15A där den i vissa lägen har ett svagt brummande ljud. Då jag har några olika rum med ljudanläggningar så har jag provat att skifta den mellan de olika anläggningarna men samma problem uppkommer.

När det är plusgrader ute och elanläggningen (bergvärme) i huset inte behöver jobba så hårt så lugnar sig det brummande ljudet och är obefintligt. Men när det som ikväll är något kyligare ute så uppstår detta ljud som ligger och maler i samma frekvens ständigt.

Hela anläggningen drivs av el från en fas i elsystemet som endast matas ut till ljudanläggningen.

Hej,

Baserat på vad du beskriver så skulle brummet kunna bero på att det finns en DC komponent på 230 V matningen in till strömrenaren.

Den an tas bort med en så kallad DC blockare.

MVH

Alfa

Posted
Är det strömmanicken som brummar, eller brummar det från högtalarna?

Det är ett brummande ljud direkt ifrån strömrenaren (ej något från högtalarna).

Samma brummande ljud uppträder ifrån subwoofern som är aktiv. Och därför kör jag sällan numera med subwoofern då jag tycker det är störande. Subwoofern sitter i ett grenuttag ifrån Supra, MD06-EU/SP.

Posted
Det är ett brummande ljud direkt ifrån strömrenaren (ej något från högtalarna).

Samma brummande ljud uppträder ifrån subwoofern som är aktiv. Och därför kör jag sällan numera med subwoofern då jag tycker det är störande. Subwoofern sitter i ett grenuttag ifrån Supra, MD06-EU/SP.

Vad händer om du lyfter upp mojängen från underlaget och håller den med händerna?

Posted
Vad händer om du lyfter upp mojängen från underlaget och håller den med händerna?

Jag provade att lyfta upp strömrenaren ifrån underlaget men det blev endast en minimal förbättring. Provade detsamma med subwoofern men där skedde ingen skillnad.

Posted
J Provade detsamma med subwoofern men där skedde ingen skillnad.

...annat än att du kanske kände basgångarna tydligare i kroppen... ;)

Posted

Fick följande svar av en god vän;

Vet inte med någon säkerhet men har lite tankar. Brummar subben också olika mycket beroende på väder? I så fall är jag osäker, i vart fall på följande möjliga förklaring. Om däremot subben brummar lika mycket oavsett väder så gissar jag att strömrenaren låter när den får arbeta mer. Man har ju bara 3 faser in till huset (finns bara 3 faser). I vart fall kommer således allt som går på 3-fas (380 v) även belasta fasen som musikanläggningen går på. En gissning är således att värmepumpen nyttjar 3 fas, vilket i sig ger störning av något slag (kan t.ex. vara spänningsfall), vilket får strömrenaren att arbeta mer.

Vad man gör åt det i så fall är svårare att svara på, beror på varför den låter. Den spänning som levereras är ju 50hz, så s.k. mekaniskt brum uppstår lätt i spolar och transformatorer vid omvandling pga. magnetfält som bildas. Transformatorer försöker man ibland hänga upp på olika sätt för att detta inte ska höras eller skapa resonanser. Även lackning av transformatorer och spolar sker för hindra mekanisk rörelse, i vart fall så det inte skapas resonanser. Kanske någon spole eller transformator som inte sitter som den ska (man brukar kladda silikon runt spolar ibland för att motverka detta, kanske har släppt någonstans). Antingen får man ju öppna den och kolla, eller så är man hänvisad till tillverkaren om de kan fixa det.

Att subben brummar kan bero på antingen mekaniskt eller elektriskt brum. Det elektriska låter normalt i högtalaren och kan normalt inte åtgärdas utan att man bygger om (ändrar konstruktionen), även om dåliga kablar (vilket du INTE har) också kan skapa detta. Mekaniskt gäller samma sak som för strömrenaren, ev. kan någon spole eller transformator dämpas eller hängas upp annorlunda (det mekaniska låter inte ur själva högtalaren, utan i ”lådan”).

Skulle dock både subben och strömrenaren låta mer pga. väderförhållanden så har jag dåligt med idéer om vad som kan orsaka detta. Möjligen att bergvärmepumpen i sig stör sin omgivning genom elektromagnetiska fält eller nått sånt, men i sådant fall handlar det om att göra något åt pumpen för att få ordning på det problemet…