Jump to content

Kuzma stogiS+stabiS

Adagio

Recommended Posts

Som titeln frågar finns det någon mer än jag och hur tycker ni att ni lyckats med setupen?

Själv har jag gott från jättenöjd till frustrerad vidare till supernöjd vidare till färdig att sälja till lägstbjudande vidare till nya euforiska höjder.

Jag tycker det är en svår spelare, nu tycker jag att jag för första gången hör hur bra den är, samtidigt avslöjar den dåliga skivor och vinylens brister på ett mycket iriterande sätt.

Det verkar som om denna kombo inte klara minsta avikelse från absolut våg, något jag bittert fått erfara. Absolut våg till att börja med.

Att justera azimut mm innan man pytsar i dämpolja. Att skruva åt alla skruvar lite hårdare än man vågar, bara lite.

Underlaget verkar också spela in. Allt kan låta fantastiskt för att sedan tippa över mot lite nervöst, stressigt ljud, med en obestämd knappt hörbar distortion. I nästa låt kan det vara helt borta, jag blir så irriterad. Har monterat om PUn hur många ggr som helst med den medföljande protractorn, någon som vet hur alla linjerna ska användas? Förutom de två nollpunkterna.

004.jpg

Så här ser den ut.

Jag blir lite knäpp om jag inte får till det snart, nu låter det super igen.......HJÄLP!!

Givetvis kan alla med erfarenheter svara inte bara kuzmaägare.

Jag blir lite knäpp om jag inte får till det snart, nu låter det super igen.......HJÄLP!!

Jag förstår inte riktigt... :Thinking::blush

Misstänker du att spelaren inte bibehåller inställning :?:

Generellt tycker jag det är ett bra tecken att en spelare svarar på ändringar och tex att den är känslig för oplan uppställning.

Bara någon grads lutning gör att nålen får fel och ojämn anliggningsyta, och man vill ju inte ha ett system som slätar över detta fel.

Men om det rubbas utan att man själv har pillat... :Thinking:

Kör inte just din kombo men oj vad väl jag känner igen din problembeskrivning. Vid vissa tillfällen kunde det låta riktigt bra för att vid andra tillfällen endast vara en prövning. I mitt fall visade sig en del av problemen uppstå pga dålig överföring i DIN-kontakten mellan skivspelarkabeln (phonokabeln) och tonarmen. Kan ju vara värt att kolla upp om det finns möjlighet till något motsvarande i din kedja.

Har också märkt att min spelare som är helt ofjädrad (Acoustic Solid Classic Wood) är känslig för hur den är uppställd och dämpad. Fel här så blir ljudet stirrigt och påträngande i det övre registret. Här är det nog så att man måste experimentera sig fram till vilken lösning som är optimal.

Nja det är samma skivor eller låtar som vållar problem. Generelt är det följande fenomen som uppstår, istrumenten låter kanon men röster plågas av lite sprukna s-ljud. Eller så får jag till röster men instrumenten låter färgade. På många skivor uppstår dessa problem på en del låtar, men på andra uteblir det helt. Jag har flera skivor med Tracy Chapman som låter bra men där hennes röst har en lite metallisk färgning. Jag minns inte att det lät så här tidigare. Jag har haft min PU hos benz för retipping för va ett år sedan. Vidare har vi flyttat en gång sedan dess, bor högre upp(vingligare golv?). Har provat mjuka fötter under hyllan. Jag hittar ingen röd tråd.

Det var ganska länge sedan nu, men jag minns att den butik här i Malmö som sålde din Kuzma-spelare (som jag då var väldigt intresserad av) alltid hade den på en hylla fast monterad på väggen avskild från övriga utrustningen. Så hade jag också tänkt ha den på rejäl betongvägg här hemma. Just den här "skottkärran" är väldigt snygg, men kanske lite stel i sin konstruktion (utan att ha stor egen tyngd) och därför känslig, kan jag tänka mig...

Nu blev det annan spelare i stället, men även den är känslig för att stå absolut i våg (så att inte nålen/pick-upen/armen får jobba i uppförsbacke och riskerar haka upp sig)...

Så det gäller att lära känna sin spelare och ha koll på de viktiga inställningarna. Men - som Calle_jr - hoppas jag att de inte ändrar sig utan att man gör någon förändring själv. Det gör i alla fall inte min nuvarande spelare. Men damm kan ju t ex tillkomma och då kan det ju spöka. Att spela analogt är annorlunda än att spela digitalt på gott och ont. Mest gott ;) !

/ Ulf

Edited by ulfsan

Tack alla för hjälpsamma svar. Jag tror inte att instälningarna ändrar sig, förutom jag gör förstås. Jag tror att jag nu är så nära optimalt det går, vissa av dessa "fel" kan nog härledas direkt till själva skivorna. Med sämre PU, med sämre menar jag lägre upplösning, så tror jag inte att dessa skivfel uppenbarar sig lika tydligt. Tråkigt bara att det förekommer ganska ofta.

Jag har nu betydligt mer dämpolja än tidigare utan att som tidigare tappa för mycket luft vid maximal dämpning. Svår balansgång.

Skulle dock någon gång vilja ha besök av nån vinylguru som direkt kan säga "hm gör så här..." o sen öppnar sig himlen, men det är väl bara en dröm.

Är det föresten någon som kan föklara protractorn? Nollpunkterna förstår jag, overhang också. den är väl till för att veta var nålens nedslagsplats ska vara om man bara tar hänsyn till avståndet från armenslagerpunkt? SSen rättar man till vinklarna så nollpunkterna är "raka".

Sen kollar man motvikterna o ställer in TF. Sen kollar man azimut och VTA, sen dubbelkollar man allt från början igen. Är det så enkelt eller har jag missat nåt? Hastigheten går vad jag förstår att fininställa genom att flytta motorn och därigenom spänna remmen. Har man nytta av den andra informationen på protractorn

Har nu lyckat få till kombon ytterligare, kan ha varit nått med kontakterna. Jag pillade ner hela anläggningen igår. Stälde hela racket i våg. sprayade kontaktspray på alla kontakter. Tog isaär hela Kuzman regjorde alla ytor, det hade krypit olja och jag kanske hade spilt en del också på en del ytor som kanske skulle vara absolut rena för att jorda ordentligt.

Kontaktspray på PUns kontakter samt fästpunkter för jord mm.

Alla konstigheter är faktiskt borta på de plattor som det funnits stora problem kan man fortfarande höra tendenser till dist men det verkar vara på själva skivan, men dessa fel har tidigare förstärkts.

Kanske är man på väg att bli vinylguru själv:)