toobs Posted January 17, 2011 Posted January 17, 2011 Så fanns dom plötsligt: guldsäkringarna som passar Magnepan! Och det till ett pris som inbjuder till att pröva utan ångest. Måste pröva! Efter ett snabbt mail fanns de där i brevlådan några dagar senare. Här skall testas! Tänkte mig lite bilder också, men den allmänna oföretagsamheten och en stark drift att dela med mig tar överhanden. Ni får föreställ er..... Tanken med testet var att lite ovetenskapligt konstatera om jag direkt kunde hör anågon skillnad - inte någon detaljgranskning över lång tid. Uppställningen på mjukvarusidan var följande: Mussorgskij, Pictures at an exhibition (inledning, Vinyl); Kurt Elling, Nightmoves (Endless, rippad WMA Lossless); Norah Jones, Feels like home (Sunrise, CD); Tom Petty, Mojo (Jefferson Jericho Blues). Började med att köra alla låtarna i följd med gamla säkringarna. Suben har fått stå kvar i källaden efter julen då den åkte ut för att ge plats för granen. Maggisarna får klara sig själva. Första intryck. det låter lite tunnt - var är basen? Kroppen i stråkarna saknas och pukorna hörs knappt på Pictures. I övrigt ungefär som vanligt. Nå - I med nya grejorna! Snabbt gjort. Plopp, plopp. Då åker vi: Pictures...: Nämen nu känns "kroppen" och även strängljuden i cello och bas klart bättre. Även pukanslagen kommer faktiskt fram lite bättre. Och plötsligt ett anslag på triangel (eller någon slags grövre liknande sak) som faktiskt får "kropp"....... går det? Nja känslan är ju faktiskt; nämen så låter det ju faktiskt på riktigt! Elling: Är det inte så att pianot inte låter vasst och lite syntetiskt, det som jag tidigare alltid irriterat mig på på den här låten. Känns också som lite mer rymd och mer definition i basen. Norah: svårt att sätta fingret på men känns som om både stränganslag och lådklang i gitarr tagit ett steg frammåt. Rösten känns faktiskt en aniing mer "här framför mig" Petty: osäkert här då jag bara hört låten ett par gånger (skivan var en julklapp). Tycker nog ändå att det blivit mer luft. kanke lite mer punch i baskaggen. Låter som en riktigt bra studioinspelning med klar studiokaraktär i efterklangerna. Ja, nu undran nog inte bara jag: Är detta önsketänkande och placeboeffekt? Självbedrägeri? Jag kan bara säga att det känns verkligen inte så. Mitt mål var ju att se om jag direkt utan större omsvep kunde höra någon skillnad. Det tycker jag definitivt. All efterkommande lyssning gav också känslan av att "ja jädrar va bra det låter". För mig känns det som en klockren uppdatering. Dessutom otäckt billig i förhållande till i princip allt annat som finns att tillgå. Även utifrån teoretiskt tänkande känns det sunt att sätta in en bättre säkring som faktiskt sitter i signalvägen inne i högtalaren. Så nu kommer utmaningen till er andra som har maggisar. Kan ni överbevisa mig om att jag hört fel? Kan ni krossa mina illussioner av att ha gjort ett kap? De flesta av er därute har dessutom mer högpresterande anläggningar än jag har, så om jag kan höra skillnad måste ni också kunna det. Handsken är kastad. Quote
Transient Design Posted January 17, 2011 Posted January 17, 2011 Jag är visserligen dyslektiker men jag ser varken var du köpte dessa eller vilken sort (tillverkare) det var? Och vad kostade de? Kanske olika tillverkares låter olika? Mvh Lasse Quote
Adagio Posted January 17, 2011 Posted January 17, 2011 Kanon!! Jag har själv provat att bypassa säkringarna på olika sätt, har också upplevt förbättringar men inte vågat köra osäkrat. Man undrar onekligen om inte man borde göra något åt säkringshållaren och internkablaget? Till säkringshållaren sitter vad jag förstår en ståltråd med nickel, även kontakterna ska vara nickelplätterat stål eller järn, någon som vet? Jag ser kontruktionen som rätt bra, däremot är matrialvalen inget vidare. Om det nu stämmer, förstås. Som någon skrev, var, hur mycket? Quote
Akkelis Audio Posted January 17, 2011 Posted January 17, 2011 Kul med en så positiv recension. Jag vet ju svaret på frågorna när, var, hur i just detta fall så jag hoppas det är ok att jag svarar på frågan. Quote
Akkelis Audio Posted January 17, 2011 Posted January 17, 2011 Fick nyss ett mail från annan säkringskund. Jag citerar: Hej Stefan. Har nu i helgen testat AMR säkringarna till mina MG 12:or. Oj vilket lyft det blev, ALLA instrument fick en ny definition samt att dynamiken blev påtagligare. Med den positiva förändringen av ljudbilden hade jag utan vidare kunnat lägga till en 0:a till på priset för så bra låter det. Hälsningar Thomas J. Quote
toobs Posted January 17, 2011 Author Posted January 17, 2011 jo, jag var lite rädd att verka vara reklampelare.......nu när jag gillade dem så mycket. För fullständighets skull kan därför rapporteras att det finns motsvarigheter att få från Furutech via Svalander, dock till helt andra priser. Ett stortest lyx-säkringar kanske, någon? Quote
toobs Posted January 17, 2011 Author Posted January 17, 2011 Man undrar onekligen om inte man borde göra något åt säkringshållaren och internkablaget? Till säkringshållaren sitter vad jag förstår en ståltråd med nickel, även kontakterna ska vara nickelplätterat stål eller järn, någon som vet? Jo, Man kunde kanske önska sig en uppgradering av materialet där. Så här långt har jag bytt bygeln (den som kan bytas mot motstånd för att dämpa diskanten) mot en stump från högtalarkabeln (audioquest crystal Hyperlitz). Det gjorde jag dock direkt när jag köpt dem så jag vet inte hur det lät innan. Quote
Adagio Posted January 17, 2011 Posted January 17, 2011 Ja den där bygeln är kriminell. Iofs är det ju bättre med samma plätering än olika, sägs det. Jag har byglat på utsidan, dvs kopplat förbi par nr2 helt. Kabeln går från den översta kontakten vidare till den understa direkt på utsidan. Detta gör att man hoppar över en hel kontakt. Kontakten för singlevire och low är ihoplödda på insidan på detta sätt undviker man massor av signalväg. Så här.... Quote
Hasse Posted January 17, 2011 Posted January 17, 2011 (edited) Intressant det här med säkringar . Vet att det förespråkas ett byte av säkringar i planarerna men det har aldrig blivit av för min del och nu får det vänta tills 3.7 anländer. Det finns ju några stycken olika audiofilsäkringar att välja på och det vore intressant att höra om det är någon ljudmässig skillnad mellan exempelvis AMR och en "värsting" som HiFi-Tuning Supreme för $75/styck . Kan väl tillstå att jag är aningen skeptisk Finns AMR i 5A som 3.6 har till mellanregistret? Edited January 17, 2011 by Hasse Quote
Strmbrg Posted January 17, 2011 Posted January 17, 2011 Hm. eftersom säkringarna "bara" kostar 300 paret så kan jag tänka mig att prova. Visserligen ett helt vansinnigt högt pris för två säkringar! Jag är förvisso skeptisk, men vill gärna ändra min förutfattade mening. De 1.6:or jag har delar ju nånstans vid 5-600Hz, så det är ju en väldigt stor del av musiken som passerar säkringen. Man skulle ju kunna börja med att försiktigt prova med nåt guldpläterat bleck man redan har hemma. Quote
Adagio Posted January 17, 2011 Posted January 17, 2011 Prova med samma kabel som du kör med i vanliga fall, ta ur säkringen och sätt "kabeln" vid sidan, så den kläms mellan blecket och plastväggen i säkringshållaren. Det krävs rätt tjock kabel för att det ska bli spänn på det hela. Kan rekomendera ett prov, jag tycker det blev bättre men det känns lite läskigt, har aldrig hört om någon som blåst säkringen men ändå. Quote
Hasse Posted January 17, 2011 Posted January 17, 2011 jag tycker det blev bättre men det känns lite läskigt, har aldrig hört om någon som blåst säkringen men ändå.´ Jag har läst om många som blåst säkringar i Maggisar, troligtvis pga för klena förstärkare. Har dock själv aldrig "lyckats". Quote
Strmbrg Posted January 18, 2011 Posted January 18, 2011 Nu har jag också köpt guldsäkringar hos Akkelis. Sitter på Scandic, så det får dröja några dagar med provet. Dom ser ju åtminstone rätt trevliga ut. Quote
Adagio Posted January 18, 2011 Posted January 18, 2011 Vilka värden köpte du? Jag avaktar tills jag får reda på om det finns 4ohm. Någon som vet vilka konsekvenser en avikelse i ohmvärdet ger, förutom brända diskanter i värsta fall. Ska man gå upp eller ner? Quote
Strmbrg Posted January 18, 2011 Posted January 18, 2011 Vilka värden köpte du? Jag avaktar tills jag får reda på om det finns 4ohm. Någon som vet vilka konsekvenser en avikelse i ohmvärdet ger, förutom brända diskanter i värsta fall. Ska man gå upp eller ner? 10 Ampère. Jag spelar så lågt att det inte bör vara något problem. Har aldrig blåst de som sitter standardmonterade och då har jag ändå spelat så högt att stärkarna skorrade en gång. Quote
eliot Posted January 18, 2011 Posted January 18, 2011 Vilka värden köpte du? Jag avaktar tills jag får reda på om det finns 4ohm. Någon som vet vilka konsekvenser en avikelse i ohmvärdet ger, förutom brända diskanter i värsta fall. Ska man gå upp eller ner? Säkringen anges i Ampere dvs den ström de skall tåla innan de går sönder och förhindrar att element eller annat går sönder. Det finns tröga säkringar och flinka säkringar.... Quote
Hasse Posted January 18, 2011 Posted January 18, 2011 (edited) Jag ser fram emot ditt test strmbrg, se till att stegen inte klipper nu bara då du har ökat värdet . Om uppgifterna från Akkelis stämmer ovan så tycks varken 4A, som 1.6 skall ha, eller de rätta värdena för 3.6 finnas. Vill man ha de rätta värdena och tycker Supremesäkringarna är för dyra så ser jag att HiFi-Tuning även har en modell för ca halva priset. Dyrare än AMR men trots att de innehåller "pure silver wiring" kan de ju vara guld värda Vilka värden köpte du? Jag avaktar tills jag får reda på om det finns 4ohm. Någon som vet vilka konsekvenser en avikelse i ohmvärdet ger, förutom brända diskanter i värsta fall. Ska man gå upp eller ner? Jag skulle nog vara lite försiktig med att gå upp i värde eller att använda slow-blow säkringar. Edited January 18, 2011 by Hasse Quote
gcs Posted January 18, 2011 Posted January 18, 2011 Nu kör dom ju kampanjer där dom vill att man säljer sitt guld till idag ovanligt höga priser. Guld är ju oförstörbart så det är väl bara att sälja sina brända guldsäkringar. Quote
toobs Posted January 19, 2011 Author Posted January 19, 2011 tycks varken 4A, som 1.6 skall ha, eller de rätta värdena för 3.6 finnas. Vill man ha de rätta värdena och tycker Supremesäkringarna är för dyra så ser jag att HiFi-Tuning även har en modell för ca halva priset. Dyrare än AMR men trots att de innehåller "pure silver wiring" kan de ju vara guld värda Ser att Svalander har Furutech säkringar i 3,15; 4; 5; 6,3 m fl - för den som vill betala 445 kr st. Kollade aldrig vad mina säkringar hade för värde, men har tidigare skall kunna bränna magisarna med mina max 55 rörwatt. Spelar heller aldrig vrålhögt. Quote
Hasse Posted January 19, 2011 Posted January 19, 2011 Kollade aldrig vad mina säkringar hade för värde, men har tidigare skall kunna bränna magisarna med mina max 55 rörwatt. Spelar heller aldrig vrålhögt. Nu spelar du tydligen inte högt men tänk på att det är lättare att blåsa säkringar/element med en klenare förstärkare som klipper än ett mer kraftfullt steg. Quote
Strmbrg Posted January 19, 2011 Posted January 19, 2011 Hm, Om man nu aldrig spelar så högt att originalsäkringen på 4A bränner av, ja då kanske det är bättre att ersätta originalsäkringen med en metallstav eller en bit kabel. Alltså istället för att sätta dit en dyrsäkring med pläterade kontaktytor mm. Men, nu har jag ju köpt Akkelis 10A och skall naturligtvis prova dem. Rapport kommer tidigast på fredag. Quote
Bebop Posted January 19, 2011 Posted January 19, 2011 Men, nu har jag ju köpt Akkelis 10A och skall naturligtvis prova dem. Jag tycker det är att leva lite farligt. Ungefär som att byta elnätets 10A säkring till en 25A. Om nu olyckan skulle vara framme så riskerar du att bränna högtalarna istället för säkringen. Det tycker jag Akkelis bör upplysa kunderna om. Jag hade förr satsat på ett par 3A. Känsligheten vid 4 ohm är 86 dB/500 hz vid påförda 2,83V. Om jag har förstått det rätt skulle dom isåfall dra drygt 2,8A vid ett ljudtryck på 92dB. Med en 10A säkring så har förmodligen säkringen tappat sin funktion, dvs att skydda högtalarna. Quote
Akkelis Audio Posted January 19, 2011 Posted January 19, 2011 Jag och Strmbgr diskuterade lämpligt värde då inte 4A finns tillgängligt. Han har en förstärkare på 20 watt (om jag minns rätt) så den har inte effekt att knäcka högtalarna. Om inte förstärkaren är kraftig nog att spela sönder högtalarna (eller 4A säkringen som ska skydda dom) gjorde vi bedömningen att 10A säkring bör bli det bästa. Varför? Jo för att den rimligen har en lite tjockare tråd som signalen ska passera och därmed bör kunna låta lite bättre. Till kunder med mer effektstarka förstärkare rekommenderar jag 3A för att inte riskera något. Om några veckor kommer det 50 st 4A säkringar så då kan man få "rätt" värde till sina Maggisar. Quote
Matrixen Posted January 19, 2011 Posted January 19, 2011 Jag och Strmbgr diskuterade lämpligt värde då inte 4A finns tillgängligt. Han har en förstärkare på 20 watt (om jag minns rätt) så den har inte effekt att knäcka högtalarna. Om inte förstärkaren är kraftig nog att spela sönder högtalarna (eller 4A säkringen som ska skydda dom) gjorde vi bedömningen att 10A säkring bör bli det bästa. Varför? Jo för att den rimligen har en lite tjockare tråd som signalen ska passera och därmed bör kunna låta lite bättre. Till kunder med mer effektstarka förstärkare rekommenderar jag 3A för att inte riskera något. Om några veckor kommer det 50 st 4A säkringar så då kan man få "rätt" värde till sina Maggisar. problemet är väl snarare om förstärkaren på något sätt brinner o skickar ut nätströmmen, eller likström från nätagget till högtalaren. med några ohm så blir det snabbt mycket strömstyrka..... Quote
eliot Posted January 19, 2011 Posted January 19, 2011 Guldet är inte guld värt! Guldet är bara en tunt skikt för att undvika oxidation! - Om det inte vore för oxidation skulle en ren kopparyta låta bättre än en guldöverdragen och jag ersatte säkringar med koppartråd med motsvarande från Furutech och hörde ingen skillnad. Det var René i Schweiz som i början på 90-talet sa att jag skulle köpa kopparsäkringar från Distrelec (Schweiz motsvarighet till ELFA) och de har jag använt sedan dess. Att lägga på ett skikt guld och cryo-behandla ger i min anläggning inget mervärde... PS. Är det inte i det närmaste vakuum i säkringen så att oxidation inte bör vara något problem... Quote
Matrixen Posted January 19, 2011 Posted January 19, 2011 PS. Är det inte i det närmaste vakuum i säkringen så att oxidation inte bör vara något problem... precis, plätering av ändarna vore den enda vinsten. Quote
Matrixen Posted January 19, 2011 Posted January 19, 2011 precis, plätering av ändarna vore den enda vinsten. ...alltså kontaktytorna mot säkringshållaren.... Quote
toobs Posted January 20, 2011 Author Posted January 20, 2011 ...alltså kontaktytorna mot säkringshållaren.... Hur är det med kvalitén på tråden inne i säkringen, dvs ledaregenskaperna? Är jag då en "HiFi-humla": jag skall inte kunna höra någon skillnad men gör det ändå..... eller möjligen Quote
Akkelis Audio Posted January 20, 2011 Posted January 20, 2011 Hmm, ja om Rene sagt att det är koppar som är det enda som gäller så får dom som följer hans väg och bara denna satsa på koppartråd. Thorsten Loesch, en annan auktoritet i hifi världen, känd för nya lösningar och mycket experimenterande och numera konstruktör på AMR har kommit fram till att en silverlegering av själva tråden ihop med kontaktändar i koppar, guldplätterade, är den bästa lösningen för en välljudande säkring. Allt bakas sedan in i en keramik kropp. Någonting upplever dom som köpt säkringarna ska hända med ljudet och deras upplevelse är att det är så stor förändring att det inte kan vara inbillning. Vi inväntar med spänning Strmbrgs utvärdering. Quote
eliot Posted January 20, 2011 Posted January 20, 2011 Hmm, ja om Rene sagt att det är koppar som är det enda som gäller så får dom som följer hans väg och bara denna satsa på koppartråd. Det har han inte alls sagt I början på 90-talet så rekommenderade han mig att köpa säkringar med koppartråd istället för att använda de vanliga - detta var långt före audiofil-säkringarnas tid... Angående placeboeffekt så förväntade jag mig en klart hörbar förbättring vilket jag inte gjorde Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.