Jump to content

Rörslutsteg Anderson

jk2000

Recommended Posts

Hej,

jag är ny på Euphonia och kan behöva lite hjälp med dessa tunga slutsteg.

Har varit i kontakt med herr E. Andersson själv, och enligt han är det ett beställningsjobb. Dvs det är i princip två helt unika pjäser.

5359339799_967c172149.jpg

Till detta finns ett försteg också det Andersson Model PA 19.

Meningen är att man ska driva antar jag en högtalare per slutsteg och inte i serie (något ovanligt kan tyckas enligt mig).

5359952676_6a20c43025.jpg

Jag har kopplat in dem till min nuvarande anläggning (denon CD och boston acoustics högtalare) och det låter väldigt neutralt.

Antar att jag inte har rätt kringutrustning för att göra dem rättvisa.

Testade även med ursprungsutrustningen, Linn Isobarik SARA högtalare och MERIDIAN 203, 200 CD (separat DA-omvandlare). Samma sak där, neutralt med en direkthet i musiken.

5359952770_15e5b51071.jpg

Nu till mina frågor.

Hur skall jag göra dem rättvisa för ett test, finns det ngn hifibutik i stockholm som man kan ta med dem till för att få ngn slags referens att jämföra med?

Om jag skall sälja dem, vart kan det landa?

Tror att de kostade 5 siffrigt när det begav sig på i början av 90-talet/styck.

Skulle gärna behålla dem men min sambo skulle kasta ut mig tillsammans med dessa "kärnkraftverk" som hon kallar dem illa kvickt. Antar att det är en prioritering som entusiaster alltid någon gång ställs inför.

Tacksam för många svar.

jk2000

Hur skall jag göra dem rättvisa för ett test, finns det ngn hifibutik i stockholm som man kan ta med dem till för att få ngn slags referens att jämföra med?

Personligt läckra skapelser och jag förstår ditt dilemma. Det finns ju mycket hifi i Stockholm och exempelvis Hifi Art för både Rogue Audio och Audio Research så där måste finnas rörglöd att jämföra med. Du kan ju alltid slå en signal och ställa frågan.

Hifi Art

Meningen är att man ska driva antar jag en högtalare per slutsteg och inte i serie (något ovanligt kan tyckas enligt mig).

Det vanligaste är väl att ha ett slutsteg per kanal dvs. ett per högtalare eller missuppfattar jag dig?

Det vanligaste är väl att ha ett slutsteg per kanal dvs. ett per högtalare eller missuppfattar jag dig?

Det kanske det är...för en som inte är van vid slutsteg känns det lite overkill att ha ett slutsteg per högtalare men det kanske är kutym.

Erik Andersson är en härlig "rörkille", jag minns när hans röda rörförstärkare var aktuella, och det var några år sen. Tror dock att dom fortfarande står sig bra. Du fick inte fram mer data om slutstegen från Erik, hurvida det är monoblock eller steroslutsteg? Kanske en bild på baksidan av slutstegen?

Jag har en förstående fru...... eller ja, har hifi:n i ett "eget" rum......

Edited by Charlie H

Erik Andersson är en härlig "rörkille", jag minns när hans röda rörförstärkare var aktuella, och det var några år sen. Tror dock att dom fortfarande står sig bra. Du fick inte fram mer data om slutstegen från Erik, hurvida det är monoblock eller steroslutsteg? Kanske en bild på baksidan av slutstegen?

Jag har en förstående fru...... eller ja, har hifi:n i ett "eget" rum......

Jag skickade bilder till Erik men han kunde inte säga mer än att de var ett beställningsjobb och unika i sitt slag.

Jag skall se till att lägga ut en bild på baksidan. Kommer inom kort.

Förstående fru samt eget HIFI-rum, låter som den bästa av världar.

Jag skickade bilder till Erik men han kunde inte säga mer än att de var ett beställningsjobb och unika i sitt slag.

Jag skall se till att lägga ut en bild på baksidan. Kommer inom kort.

kan det vara något så exotiskt som biamping med en förstärkare för hög- och lågregister per högtalare, typ dubbla monoblock. Såg att Accuphase hade något sådant i manualen för något slutsteg som jag satt och dräglade över - sådär som man kan göra ibland........

kan det vara något så exotiskt som biamping med en förstärkare för hög- och lågregister per högtalare, typ dubbla monoblock. Såg att Accuphase hade något sådant i manualen för något slutsteg som jag satt och dräglade över - sådär som man kan göra ibland........

Här kommer en bild på baksidan. De två slutstegen är identiska vad gäller in och utgångar. Den svarta knappen i mitten är något slags switch som har fyra lägen, vet ej vad den är till för (motståndsväljare?)

5400596679_cb5d5fb7a4.jpg