Jump to content

Tjatiga kompositörer

Strmbrg

Recommended Posts

De som återanvänder sina idéer i verk efter verk.

De som kör samma grundkoncept om och om.

Ja, det behöver ju inte vara tjatigt heller egentligen. Tyckte bara att det blev en "säljande rubrik".

Det kan ju kanske snarare leda till att det blir lite enahanda, eller åtminstone väldigt lätt att känna igen.

Om det är ointressant på P1, när jag sladdar runt i tjänsten, så slår jag på P2.

Ofta kommer man ju rakt in i någon musik man aldrig hört förut.

Men emellanåt känner man ändå igen den:

"Detta måste vara Prokofiev"

"Väldigt mycket Sjostakovich"

"Troligen Mahler"

Procke är nog den jag tycker är allra "tjatigast" med sitt "tick-tack tick-tack".

Nej!

Jag menar inte att allt dessa herrar skrivit är plankningar av sig själva.

Men en hel del.

Nu betyder ju detta inte nödvändigtvis att dessa kompositörer är dåliga, bara för att de är lite skåpmatiga.

Men det kan bli lite förutsägbart.

Jag fascineras dock över bristen på nytänkande, fantasi och nyfikenhet emellanåt.

Tjäft Strmbrg! Du har ju inte komponerat en enda takt själv!

Nä, det stämmer. Kan inte ens läsa noter.

Har vi fler av skåpmatstyp?

Eller är det kanske andra än dessa som borde in i skåpet?

Vilka är väldigt svåra att känna igen?

Vilka saknar tydliga signum och byter stilar mellan verken eller åren?

Nej, den kan gälla även popmusiker eller målare eller filmmakare, tex.

Men kanske framförallt de som i någon form skapar musik.

Frågan är intressant och var går den osynliga gränsen mellan personlig stil och tröttsam upprepning... :?: Välbekanta grepp kan ju även vara en slags lyssnartrygghet :) som gör att man lättare tar till sig nyproducerat material.

Skall man dra upp en av mina favoriter så får man väl säga att Händel var bra på att återanvända material. Där återkommer ju många saker i nästan identisk form på många ställen. Särskillt när det gäller ariorna återanvändes visst musiken til nyskrivna texter. Det var vad jag förstår rätt vanligt bland barockens kompositörer som ofta skulle snabbskriva musik för beställningsjobb från diverse uppdragsgivare.

En av mina absoluta favoriter "laschia chio pianga" eller nåt liknande ( finns med på soundtracket till Farinelli) har jag hört med annan text på skivan Opera Prohibita med Cecilia Bartoli.

För min del kan förtjänstfullt småtweakande av musikstycken vara bara bra. Håller dock med om att vissa längre tillämpningar av redan sedan förut sövande teman kanske inte känns jätteroligt....

Kan man inte vända på steken och premiera variation istället? Jag tycker Depeche Mode förnyar sig hela tiden - och klarar att hålla sin stil.

Sedan är jag alldeles för ny på klassiskt att jag ens kan säga vad som låter lika eller olika. Väldigt mycket låter lika för mig - men det beror på att jag inte har lyssnat in mig på klassiskt tillräckligt länge.

Tycker också att sån musik jag inte är inlyssnad på eller inte är intresserad av låter ganska lika.

Vill betona att jag inte per automatik tycker sämre om kompositörer som är "tjatiga".

Om de "tjatar" om sånt som tilltalar mej, så funkar det ju bra.

Det jag egentligen funderade lite över var snarast varför det inte finns mer idérikedom hos vissa. Att de inte experimenterar mer.

Satt med i företagets konstföreningsstyrelse några år:

Emellanåt fick vi ett gäng tavlor till påseende. Det var ju inte helt ovanligt att en konstnär hade gjort "typ femton tavlor med svart bakgrund och ett äpple i mitten".

Philip Glass?

Jag tycker mycket av det han gjort låter väldigt lika.

Håller med om det, men han har en egen signatur. Det gör honom mer intressant än mycket annan musik.

Det som blir tjatigt är när ett band tappar energin och gnistan. Det skiner lätt igenom.

Bach:

Det är ofta en klaustrofobisk känsla när man inte kommer ur den oändliga loopen :dead:

precis.

Och när det gäller barock - som jag ju gillar mycket - tyvärr ibland en fyrkantig loop där man mentalt närmast studsar runt mellan väggarna.......