safari Posted January 14, 2011 Posted January 14, 2011 (edited) Som ny här, men även som gröngöling inom ämnet "HiFi" (Sci Fi har jag dock lång erfarenhet av), har jag när jag läst olika trådar på forumet, ofta kommit på mig själv med att fundera på vilka tekniska innovantioner som lett fram till dagens. Att någon uppfann rör, transistorer, ic-kretsar och allt vad det nu kan vara är ju en sak. Hur man använde dessa och vad det fick för konsekvenser är en annan och, kanske?, mycket intressantare aspekt Inom musiken talas det ofta om banbrytare och stilbildare, alltså prat om rötter och anor.........men finns motsvarande "historik" inom Hifin och tekniken......och i förlängningen, vilka skolor slåss/konkurrerar på den blå hifi-arenan (och varför!) idag? /B Edited January 14, 2011 by safari Quote
hifidde Posted January 14, 2011 Posted January 14, 2011 (edited) safari said: Som ny här, men även som gröngöling inom ämnet "HiFi" (Sci Fi har jag dock lång erfarenhet av), har jag när jag läst olika trådar på forumet, ofta kommit på mig själv med att fundera på vilka tekniska innovantioner som lett fram till dagens. Att någon uppfann rör, transistorer, ic-kretsar och allt vad det nu kan vara är ju en sak. Hur man använde dessa och vad det fick för konsekvenser är en annan och, kanske?, mycket intressantare aspekt Inom musiken talas det ofta om banbrytare och stilbildare, alltså prat om rötter och anor.........men finns motsvarande "historik" inom Hifin och tekniken......och i förlängningen, vilka skolor slåss/konkurrerar på den blå hifi-arenan (och varför!) idag? /B q Edited March 26, 2017 by hifidde Quote
Sigge Posted January 14, 2011 Posted January 14, 2011 Det finns rätt mycket skrivit och tyckt om detta. Det mesta är rätt mycket evolution, men än del banbrytandet finns det dock. Det mesta har igentligen hänt med mediat man lagrar musiken, först stereo LP skivan i slutet av 50-talet, kasettbandet i mitten av 60-talet, digitaltekniken med CD skivan i början av 80-talet och därefter massminneslagring. Allt detta har krävt utveckling av ny apperatur. Högtalare finns väl några att nämna som banbrytande, som Klipsch Klipschorn från mitten av 40-talet, Peter Walker/Quad ESL eloktrostat högtare från sent 50-tal, BBC Monitorn från 70-tal, Wilson Watt/Puppy högtalare från sent 80-tal, Sonus Faber högtalare från 90-tal. Förstärkare klass D har nog en lovande framtiden , men dagens teknik räcker inte till mot de bästa klass A förstärkarna. Annars rör det sig mer om evolution, men tillverkare som Amerikanska Krell och Audio Reserch, Japanska Luxman och Accuphase, och kanske några till har haft flera mycket potenta modeller. Kanske bör men också nämna NAD 3020 integrerade förstärkare från slutet av 70-talet som var den första riktigt bra budgetförstärkaren. Nu hukar jag mig för det finns andra som inte tycker så här. Quote
gcs Posted January 14, 2011 Posted January 14, 2011 Kondensatormikrofonen en förutsättning för hifi-ljud. Visserligen är dagens dynamiska mikrofoner ganska bra men dom har inte samma frekvensomfång som en kondensator eller en elektretkondensatormikrofon. Transistorn väger också tungt. Stereogravering och avspelning av stereoskivor och till sist den digitala inspelningstekniken. Det är ju klart att Quad:s elektrostaten också är ett genombrott, men den är ju redan nämnd. Quote
safari Posted January 14, 2011 Author Posted January 14, 2011 Det finns rätt mycket skrivit och tyckt om detta. Det mesta är rätt mycket evolution, men än del banbrytandet finns det dock. Det mesta har igentligen hänt med mediat man lagrar musiken, först stereo LP skivan i slutet av 50-talet, kasettbandet i mitten av 60-talet, digitaltekniken med CD skivan i början av 80-talet och därefter massminneslagring. Allt detta har krävt utveckling av ny apperatur. Högtalare finns väl några att nämna som banbrytande, som Klipsch Klipschorn från mitten av 40-talet, Peter Walker/Quad ESL eloktrostat högtare från sent 50-tal, BBC Monitorn från 70-tal, Wilson Watt/Puppy högtalare från sent 80-tal, Sonus Faber högtalare från 90-tal. Förstärkare klass D har nog en lovande framtiden , men dagens teknik räcker inte till mot de bästa klass A förstärkarna. Annars rör det sig mer om evolution, men tillverkare som Amerikanska Krell och Audio Reserch, Japanska Luxman och Accuphase, och kanske några till har haft flera mycket potenta modeller. Kanske bör men också nämna NAD 3020 integrerade förstärkare från slutet av 70-talet som var den första riktigt bra budgetförstärkaren. Nu hukar jag mig för det finns andra som inte tycker så här. Jo, det är många namn som passerat revy under åren, men det jag tycker är lite underligt med evolutionstankarna (som jag håller med om!) är att väldigt många "proffs" -kritiker,-recensenter mfl, alltid verkar ha vissa (minst 30 år gamla) prylar som sina absoluta främsta referensobjekt. Man kan ju tycka att dom gamla prylarna, blir just gamla och obsoleta allteftersom evolutionen genererar bättre och bättre "referenser" as time goes by. Inom parantes så har jag en egen fundering kring detta; Det var viktigare förr i tiden att skapa referensutrustning än vad det är idag. Var det bättre kvalite (på ljudåtergivningen) förr? Quote
Sigge Posted January 14, 2011 Posted January 14, 2011 Jo, det är många namn som passerat revy under åren, men det jag tycker är lite underligt med evolutionstankarna (som jag håller med om!) är att väldigt många "proffs" -kritiker,-recensenter mfl, alltid verkar ha vissa (minst 30 år gamla) prylar som sina absoluta främsta referensobjekt. Man kan ju tycka att dom gamla prylarna, blir just gamla och obsoleta allteftersom evolutionen genererar bättre och bättre "referenser" as time goes by. Inom parantes så har jag en egen fundering kring detta; Det var viktigare förr i tiden att skapa referensutrustning än vad det är idag. Var det bättre kvalite (på ljudåtergivningen) förr? Jag håller meg dig, det låter bättre idag för samma pengar. Men jag anser att vissa konstruktioner från "yesteryear" har varit grundläggande för vad som finns idag. Precis som vad som görs idag kommer att finnas i grunden för vad som görs imorgon = evolution. Quote
Harryup Posted January 14, 2011 Posted January 14, 2011 Utan att rangordna så skulle jag säga; Triodröret Permanentmagneten Paul Voight James B. Lansing Leak TL12 Point One Quad ESL-57 MM-pickupen LP-skivan CD-skivan men det mesta är förfiningar av redan gamla grejor. mvh/Harryup Quote
calm Posted January 15, 2011 Posted January 15, 2011 Jag skulle nog vilja lägga till både bandspelaren och den elektromagnetisk pickupen. Dessa två uppfinningar har skapat förutsättningen för dels lagring av ljud och dels en avsevärd förbättring av ljudkvaliteten. Visserligen fanns Edisons fonograf som mig veterligen var den första ljudupptagningen som kunnat dokumenterats. Men ljudet var i en helt annan kvalitetsdimension. Vid närmare eftertanke kanske Edisons bedrift var större eftersom han var först. Intressant betraktelse i vart fall! Man tar mycket för givet men ser inte klart hur det såg ut innan. Calm Quote
safari Posted January 15, 2011 Author Posted January 15, 2011 (edited) Philips (Philips betyder kvalite! (gammal reklamslogan) måste ha varit en superviktig spelare på sextiotalet, när man började producera "hifi" för vanligt folk. Mycket av intresset kring Hifi-sporten" måste ha grundats där och då och FM-sändningarna och stereodekodern måste, i alla fall enligt min mening, varit avgörande händelser för utvecklingen. En sak jag kom och tänka på är överskottsvärme.....det är ju något som alltid varit ett problem och som blir/blivit större ju mindre och kompaktare pryttlar man tar fram. Någonstans i forntiden (och fortlöpande) när kraven på att systemen skulle kunna hantera och leverera allt större effekter borde ju frågor om materialval, kretslösningar osv varit/vara rätt betydelsefulla. Detta måste ju vara ett område som är fullt av "innovationer och lösningar". Får liksom för mig att detta alltid har varit en "flaskhals" och ett bekymmer som man alltid fått på köpet när utvecklingen har gått framåt. Edited January 15, 2011 by safari Quote
shaft Posted January 16, 2011 Posted January 16, 2011 Utan magnetbandet inget bra ljud som kan kallas hifi /Shaft Quote
eliot Posted January 16, 2011 Posted January 16, 2011 Utan magnetbandet inget bra ljud som kan kallas hifi /Shaft :Shame On You: Du har inte hört talas om direktgravering - Man får bara en chans när man spelar in (och det medför en begränsad upplaga) men man blir av med magnetbandets dynamiska begränsning. Quote
Timbre™ Posted January 16, 2011 Posted January 16, 2011 Är inte helt säker på om den var bra eller dålig men RIAA-standarden från 1952 för vinylavspelning måste ändå ha fått fart på tillverkningen av både hård- och mjukvara. Quote
gcs Posted January 16, 2011 Posted January 16, 2011 (edited) Neumann har gjort en förändring i Riaa kurvan genom att lägga till en tidskonstant på 3.18us. det gör att man får ett högre frekvensomfång, mindre fasfel och högre nivå i diskanten. Efter som man alltid har fasfel med alla typer av filter så kan man genom det här greppet att lägga till den extra tidskonstanten minska fasfelet i det hörbara området. Frågan är nu bara hur många "gravörer" som gjort den förändringen i sin utrustning. Jag tycker nu inte att det här är ett banbrytande genombrott utan snarare en utveckling. Edited January 16, 2011 by gcs Quote
shaft Posted January 17, 2011 Posted January 17, 2011 :Shame On You: Du har inte hört talas om direktgravering - Man får bara en chans när man spelar in (och det medför en begränsad upplaga) men man blir av med magnetbandets dynamiska begränsning. Ha ha javisst har jag det och du har ju rätt i det faktiskt ;-) Men det är väl en försvinnande liten del musik som direktgraverades efter magnetbandens intåg ;-) Läste faktiskt en kul bok om skivbolaget CBS som kort och gott heter "The Label" där de ganska ingående beskrev hur man uppfann den moderna LP-skivan på 40-talet. Ett hästjobb för att få in 20 minuter per sida bla.a. /Shaft Quote
safari Posted January 18, 2011 Author Posted January 18, 2011 Hittade den här av en slump.... http://www.nutshellhifi.com/library/tinyhistory1.html B Quote
Recommended Posts