Chr. R. Posted January 11, 2011 Posted January 11, 2011 Prisen er desværre steget betragteligt, set i forhold til modellen den nu må formodes at afløse (Amati). Dog er der nu mulighed for bi-wiring, men dette retfærdiggør ikke en pris der er 20% højere og dermed meget tæt på Stradivari modellen (35.000$ kontra 40.000$). Ejeren af Sonus Faber - Fine Sounds Spa - synes at presse priser op for deres produkter, hvilket nu omfatter mærkerne Sonus Faber, Audio Rearch og nu senest Wadia. Quote
calm Posted January 11, 2011 Posted January 11, 2011 Spännande med nya produkter från SF! Kan förstå som jag skrivit om tidigare att säkerligen kommer det ske förändringar både i modellprogram och prisbild. Den nya Amatin ser ut att innehålla fler antal element på bassidan samt vara lägre än den gamla. Lite intressant att ARC och Wadia numera kommer att ligga under samma hatt. Personligen tycker jag att de produkterna är spännande var för sig och står för samma kvalitetsambitioner, men också tillsammans. Väntar med spänning på första mässpresentationen. Calm Quote
Hasse Posted January 11, 2011 Posted January 11, 2011 Läste en kommentar om den nya "Statement modellen" som visades nu på CES; "The Sonus Faber new statement speakers do not have the aesthetic nor, seemingly if this room is any judge, the sound of the other models" Har SF ändrat ljudfilosofi sedan Serblin lämnade företaget? Designmässigt ser det hursomhelst ut som det är en ändring på gång. Quote
new order Posted January 11, 2011 Posted January 11, 2011 (edited) Jo,den nya verkar ju onekligen läcker.Det finns ju redan att se i My-HiEnds tråd.Och priset kommer att hamna i Sverige på kanske 260 K.Om den nu är $5000 dyrare.Turligt nog har dom inte följt The Sonus Fabers design i nya Amatin utan istället finputsat den, och implementerat innovationer från jätteklumpen.För mig är den jätteintressant och jag får nog börja att spara på en gång... Och jag hoppas VERKLIGEN att Violin Red fortfarande finns att tillgå som träslag.Annars kommer Sonus Faber få ett argt fan mail från mig! Ändrar Sonus Faber sin ljudfilosofi finns ju alltid Ktema! F.ö ger The Sonus Faber fortfarande kväljningar,inte ens namnbytet eller den fantastiska finnishen kan ändra på det... Edited January 11, 2011 by new order Quote
new order Posted January 11, 2011 Posted January 11, 2011 (edited) Jag hittade lite porrbilder på nya Amati Futura.Detaljstudier som gör att man går i spinn.Håll till godo! Notera dämpningen i reflexröret.Och till min stora lättnad kommer den i Red Violin !Villl Ha!! Edited January 11, 2011 by new order Quote
Chr. R. Posted January 11, 2011 Posted January 11, 2011 Jo,den nya verkar ju onekligen läcker.Det finns ju redan att se i My-HiEnds tråd.Och priset kommer att hamna i Sverige på kanske 260 K.Om den nu är $5000 dyrare... De 5.000$ er forskellen mellem Amarti Futura og Stradivari. Modellen som Amarti Futura nu afløser, den var 6.000$ billigere. Priserne er således: Amarti (udgår): 29.000$ Amarti Futura (ny): 35.000$ Stradivari: 40.000$ Quote
new order Posted January 11, 2011 Posted January 11, 2011 De 5.000$ er forskellen mellem Amarti Futura og Stradivari. Modellen som Amarti Futura nu afløser, den var 6.000$ billigere. Priserne er således: Amarti (udgår): 29.000$ Amarti Futura (ny): 35.000$ Stradivari: 40.000$ Du kan ha rätt.Jag såg bara på Sonus Fabers amerikanska generalagent att Amati Anniversario kostade $30.000.Vad jag förstod när jag läste en google översatt italiensk intervju så är det inte bara Amati som kommer att bli uppgraderad utan även Guerneri.Antagligen så dröjer det inte länge innan Stradivari också kommer i en Futura version och då kommer skillnaden i pris mellan Amati-Stradivari vara liknande som idag. Quote
K-man Posted January 12, 2011 Posted January 12, 2011 ...även jag blev orolig att jag skulle se en "mindre vacker" skapelse när jag såg denna topic...men denna tycker jag allt de lyckats med! Riktigt snygg!! \\K-man Quote
calm Posted January 12, 2011 Posted January 12, 2011 Den nya Amatin ser riktigt snygg ut. Klassiska linjer i äkta SF-anda. Håller med om att red violin är ett snäpp snyggare än gråskalan. Den nya prestigehögtalaren tycker jag designmässigt ser mycket annorlunda ut. Min association är B&W kombinerat med någon Revelmodell. Man får väl vänja sig vid att utvecklingen går framåt. Men snygg? Intressant med den nya konstruktionen med bakåtriktat element alá Wilson Alexandria. Vore naturligtvis intressant att se och höra IRL. Men förstår att det handlar om en mycket begränsad upplaga så chansen är nog mikroskopisk. Calm Quote
Hasse Posted January 12, 2011 Posted January 12, 2011 Intressant med den nya konstruktionen med bakåtriktat element alá Wilson Alexandria. Vore naturligtvis intressant att se och höra IRL. Men förstår att det handlar om en mycket begränsad upplaga så chansen är nog mikroskopisk. Calm Kanske på mässan säger ryktet Quote
calm Posted January 12, 2011 Posted January 12, 2011 Kanske på mässan säger ryktet Om ryktet är sant, så vore det extremt roligt för ett gammalt SF-fan Calm Quote
Hasse Posted January 12, 2011 Posted January 12, 2011 Om ryktet är sant, så vore det extremt roligt för ett gammalt SF-fan Calm Vi får väl se om ryktet stämmer. Att döma av Valins mässreportage låter det hursomhelst som en intressant högtalare för den med de nödvändiga ekonomiska resurserna; "Sonus faber introduced a spectacular new $200k multiway floorstander with side-firing woofers, originally called the Fenice but now simply denominated “The Sonus Faber.” Driven by ARC’s Reference 40 preamp and ARC’s Class D DS450 stereo amp on Day One and ARC’s 610Ts on Day Four (when I returned for a second listen), The Sonus Faber is unquestionably the best speaker this company has made. The sound on Talking Heads’ Stop Making Sense (and other LPs I played back) was lively, detailed, exciting, and natural. Thanks in part to what looks like a heroic cabinet, the presentation was not dark and overly ripe—the way sonus has so often sounded to me in the past. Only 30 of these statement products are going to be made, and our Robert Harley may get a shot at reviewing one of them. (Other reviewers’ misguided opinions notwithstanding, the sound was considerably better with the tube 610Ts than with the transistor DS450, with oodles of air and bloom and tremendous clout in the bass" Quote
new order Posted January 12, 2011 Posted January 12, 2011 Hittade en till teaser bild på Sonus Fabers facebook sida.Nu börjar ni snart tro att det enda jag gör på kvällarna är att hitta bilder på de nya Amatina.... Jag hinner faktiskt med annat också...ibland! Quote
Käera Posted January 13, 2011 Posted January 13, 2011 Jaha nu börjar det klia här med tycker faktiskt den mörkare (gråa) med krome glansen känns mer lagom bild mässigt,annars brukar jag föredra den röda tänk vilket problem att få välja färg Quote
calm Posted January 13, 2011 Posted January 13, 2011 Jaha nu börjar det klia här med tycker faktiskt den mörkare (gråa) med krome glansen känns mer lagom bild mässigt,annars brukar jag föredra den röda tänk vilket problem att få välja färg På första bilden ser den nästan ut som svart pianolack!? Då är valet ännu mer svårt. Har aldrig gillat den betsade som känns mer som fjällstugegrå lasyr. Men smaken är naturligtvis personlig. Calm Quote
new order Posted January 15, 2011 Posted January 15, 2011 Saxat från Stereophile. The first trickle-down from The Sonus Faber project is a revised Amati model, the Amati Futura ($34,000/pair). Beautifully finished in a mirror-gloss lacquer, as you can see, it was also almost unphotographable. It was also only on passive display in the Sumiko penthouse suite at the Venetian. Quote
new order Posted January 15, 2011 Posted January 15, 2011 (edited) Hittade den här fantastiska bilden som verkar göra högtalaren lite rättvisa. http://www.hifisentralen.no/forum/index.ph...ch=204529;image Någon som blir sugen Hittade ytterligare några till bilder.Variation förnöjer.Och ju mer bilder vi har desto bättre överblick får man. /n.o Edited January 15, 2011 by new order Quote
calm Posted January 15, 2011 Posted January 15, 2011 Det har väl konstaterats tidigare att svart är ett av de svåraste färger att återge korrekt. Ser först nu att den gamla grafiten är i farten igen. Hade naturligtvis hoppats på svart pianolack. Mina tidigare ägda SF Grand Piano i just pianolacksutförande var en av de snyggaste högtalare jag ägt. Ser jag rätt så är toppen i kromad metall!? Mja kanske inte my cup of the. Men linjerna är det definitivt inget fel på. Skulle naturligtvis vara roligt att lyssna på. Förstår att det är ett annat sound än under Serblins tid. Omsvängningen skedde redan genom Elipsan och har väl fortsatt sedan dess? Calm Quote
Sigge Posted January 15, 2011 Author Posted January 15, 2011 Det har väl konstaterats tidigare att svart är ett av de svåraste färger att återge korrekt. Ser först nu att den gamla grafiten är i farten igen. Hade naturligtvis hoppats på svart pianolack. Mina tidigare ägda SF Grand Piano i just pianolacksutförande var en av de snyggaste högtalare jag ägt. Ser jag rätt så är toppen i kromad metall!? Mja kanske inte my cup of the. Men linjerna är det definitivt inget fel på. Skulle naturligtvis vara roligt att lyssna på. Förstår att det är ett annat sound än under Serblins tid. Omsvängningen skedde redan genom Elipsan och har väl fortsatt sedan dess? Calm Du ser rätt, sitat från beskrivningen som jag öppnade tråden med säger: The “Exo-Squeleton” clamp is implemented by the 2 CNC machined avional nickel-plated end-covers ( on the top and on the bottom of the cabinet ). Men jag gillar både färg och metal. Vill ha. Quote
Timbre™ Posted January 15, 2011 Posted January 15, 2011 Ser jag rätt så är toppen i kromad metall!? Mja kanske inte my cup of the. Men linjerna är det definitivt inget fel på. Skulle naturligtvis vara roligt att lyssna på. Förstår att det är ett annat sound än under Serblins tid. Omsvängningen skedde redan genom Elipsan och har väl fortsatt sedan dess? Calm Den övre hållaren till pastagrillen ser ut att ha fått en mer ändamålsenlig form vilket är en klar fördel i jämförelse med Amati Homage. Vi kan ju bara gå på den yttre designen och inslaget av kromdetaljer känns för min del som en avskärmning från instrumentmakartraditionerna i Cremona. Lägger in en bild på spagettisträckaren i urutförande... Quote
Ekman Posted January 15, 2011 Posted January 15, 2011 Att ens ha med metall? och dessutom kromat i en så vacker organisk design känns verkligen tvärfel Quote
new order Posted January 15, 2011 Posted January 15, 2011 (edited) En fördel med att ha metall topp och botten är att pastagrill infästningen aldrig kommer att ändra hålavstånd pga att träet torkar. Det ska bli intressant om det kommer att finnas olika varianter av topp occh botten plåt.Kromat har vi sett.Men en svarteloxerad variant kanske passar bättre i Europa?Med undantag för Tyskland då.såklart. Det kan tilläggas att jag är lättad över att deras designteam har i min åsikt riktigt revanscherat sig rejält efter deras hjärnsläpp med fågel Fenix,Fenice aka The Sonus Faber. Hur fan tänkte dom där?Jag diskuterar inte om hur bra den låter,men design mässigt är den en katastrof i mina ögon.Skönt då med denna.Att dom använder topp och botten av stål eller aluminium eller vad det nu är,är väl direkt nerärvt från "Fenice".Fattar inte hur dom kunde döpa den till The Sonus Faber.Låter för kaxigt,lite amerikanskt Kolla vi har gjort den optimala högtalaren liksom. Deras nya exo-skelett med en tjock jäkla pinnbult rakt genom högtalaren fodrar nog att de använder topp och botten av stål för att det ska hålla.Kanske är det så,om man är lite konspiratoriskt lagd,att det nya sättet att bygga kabinett är enklare,mer produktionseffektivt.Men det kan ju även vara bättre!Dom kunde dock valt att limmat in lite trädetaljer på toppen för oss traditionalister.... Edited January 15, 2011 by new order Quote
new order Posted January 15, 2011 Posted January 15, 2011 Mer bilder ... Den röda med grill.... Och utan. Den grå med grill.... Och utan. Måste nog ha mig ett par röda.Det börjar luta åt det hållet! n.o Quote
Timbre™ Posted January 15, 2011 Posted January 15, 2011 Det börjar luta åt det hållet! Lutan står ju som förebild... Det ser ut som att ringradiatorernas tid är ute eller handlar det om en ny variant... Quote
new order Posted January 15, 2011 Posted January 15, 2011 Sitter inte mellanregister och diskant lite lägre också? Quote
Timbre™ Posted January 15, 2011 Posted January 15, 2011 Sitter inte mellanregister och diskant lite lägre också? Ja, och för diskantspridningens skull tror jag att det är en fördel om pastagrillen skall vara på plats. Quote
calm Posted January 16, 2011 Posted January 16, 2011 Baselementen ser bekanta ut och är möjligen en utveckling av nuvarande. Men precis som Timbre anmärkt så är diskanten en helt annan och uppenbarligen av dometyp. Hemska tanke om de har gått in i berylliumvärden också! Mellanregistret synes också vara helt nytt. Är det någon som fått tag i tekniska spec. När det gäller pastagrillens infästning så vore det naturligtvis en fördel om det skulle bli lättare att avlägsna. Mina sitter fast med en plasttapp i ett plastinklätt hål i träöverdelen. De sitter som berg ibland och man vill inte bruka våld eller verktyg på så känsliga träytor. Just nu är det grill av som gäller. Tycker att det ger en mer distikt återgivning. Calm Quote
Timbre™ Posted January 16, 2011 Posted January 16, 2011 Just nu är det grill av som gäller. Tycker att det ger en mer distikt återgivning. Calm Det gick lång tid innan mina åkte av. Det var mest en estetisk kompromiss men jag fick aldrig till någon höjd i ljudbilden trots diverse pyssel. Efter ett antal år började strängarna tappa i spänst och när grillarna slutligen packades ned packades ljudbilden upp. Nu har jag vant mig vid den nya looken. Quote
Guest BTS Posted January 16, 2011 Posted January 16, 2011 (edited) Mer bilder ... http://www.ghegin.it/images/stories/SONUSF..._futura_red.jpg http://www.ghegin.it/images/stories/SONUSF...utura_red_b.jpg Måste nog ha mig ett par röda.Det börjar luta åt det hållet! n.o Ser inte så illa ut i rött. Om det går att bortse från kromet, där är det lite vulgovarning. Det gick lång tid innan mina åkte av. Det var mest en estetisk kompromiss men jag fick aldrig till någon höjd i ljudbilden trots diverse pyssel. Efter ett antal år började strängarna tappa i spänst och när grillarna slutligen packades ned packades ljudbilden upp. Nu har jag vant mig vid den nya looken. Mina grillar monterade för några veckor sedan när det var småbarn i huset, då var det även påse på, spelar alltid utan. Både påse och grill alltså. Edit: Felstavat Edited January 16, 2011 by BTS Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.