Jump to content

Nyheter från Sonus Faber

Sigge

Recommended Posts

Prisen er desværre steget betragteligt, set i forhold til modellen den nu må formodes at afløse (Amati). Dog er der nu mulighed for bi-wiring, men dette retfærdiggør ikke en pris der er 20% højere og dermed meget tæt på Stradivari modellen (35.000$ kontra 40.000$). Ejeren af Sonus Faber - Fine Sounds Spa - synes at presse priser op for deres produkter, hvilket nu omfatter mærkerne Sonus Faber, Audio Rearch og nu senest Wadia.

Spännande med nya produkter från SF! :mm:

Kan förstå som jag skrivit om tidigare att säkerligen kommer det ske förändringar både i modellprogram och prisbild.

Den nya Amatin ser ut att innehålla fler antal element på bassidan samt vara lägre än den gamla.

Lite intressant att ARC och Wadia numera kommer att ligga under samma hatt.

Personligen tycker jag att de produkterna är spännande var för sig och står för samma kvalitetsambitioner, men också tillsammans.

Väntar med spänning på första mässpresentationen.

Calm

Läste en kommentar om den nya "Statement modellen" som visades nu på CES; "The Sonus Faber new statement speakers do not have the aesthetic nor, seemingly if this room is any judge, the sound of the other models"

Har SF ändrat ljudfilosofi sedan Serblin lämnade företaget? Designmässigt ser det hursomhelst ut som det är en ändring på gång.

IMG_0580.jpg

IMG_0585.jpg

Jo,den nya verkar ju onekligen läcker.Det finns ju redan att se i My-HiEnds tråd.Och priset kommer att hamna i Sverige på kanske 260 K.Om den nu är $5000 dyrare.Turligt nog har dom inte följt The Sonus Fabers design i nya Amatin utan istället finputsat den, och implementerat innovationer från jätteklumpen.För mig är den jätteintressant och jag får nog börja att spara på en gång... :)

Och jag hoppas VERKLIGEN att Violin Red fortfarande finns att tillgå som träslag.Annars kommer Sonus Faber få ett argt fan mail från mig!

Ändrar Sonus Faber sin ljudfilosofi finns ju alltid Ktema!

F.ö ger The Sonus Faber fortfarande kväljningar,inte ens namnbytet eller den fantastiska finnishen kan ändra på det... :black:

Edited by new order

Jo,den nya verkar ju onekligen läcker.Det finns ju redan att se i My-HiEnds tråd.Och priset kommer att hamna i Sverige på kanske 260 K.Om den nu är $5000 dyrare...

De 5.000$ er forskellen mellem Amarti Futura og Stradivari. Modellen som Amarti Futura nu afløser, den var 6.000$ billigere. Priserne er således:

Amarti (udgår): 29.000$

Amarti Futura (ny): 35.000$

Stradivari: 40.000$

De 5.000$ er forskellen mellem Amarti Futura og Stradivari. Modellen som Amarti Futura nu afløser, den var 6.000$ billigere. Priserne er således:

Amarti (udgår): 29.000$

Amarti Futura (ny): 35.000$

Stradivari: 40.000$

Du kan ha rätt.Jag såg bara på Sonus Fabers amerikanska generalagent att Amati Anniversario kostade $30.000.Vad jag förstod när jag läste en google översatt italiensk intervju så är det inte bara Amati som kommer att bli uppgraderad utan även Guerneri.Antagligen så dröjer det inte länge innan Stradivari också kommer i en Futura version och då kommer skillnaden i pris mellan Amati-Stradivari vara liknande som idag.

Den nya Amatin ser riktigt snygg ut. Klassiska linjer i äkta SF-anda. Håller med om att red violin är ett snäpp snyggare än gråskalan.

Den nya prestigehögtalaren tycker jag designmässigt ser mycket annorlunda ut. Min association är B&W kombinerat med någon Revelmodell. Man får väl vänja sig vid att utvecklingen går framåt. Men snygg?

Intressant med den nya konstruktionen med bakåtriktat element alá Wilson Alexandria. Vore naturligtvis intressant att se och höra IRL. Men förstår att det handlar om en mycket begränsad upplaga så chansen är nog mikroskopisk.

Calm

Intressant med den nya konstruktionen med bakåtriktat element alá Wilson Alexandria. Vore naturligtvis intressant att se och höra IRL. Men förstår att det handlar om en mycket begränsad upplaga så chansen är nog mikroskopisk.

Calm

Kanske på mässan säger ryktet ;)

Om ryktet är sant, så vore det extremt roligt för ett gammalt SF-fan ;):D

Calm

Vi får väl se om ryktet stämmer. Att döma av Valins mässreportage låter det hursomhelst som en intressant högtalare för den med de nödvändiga ekonomiska resurserna;

"Sonus faber introduced a spectacular new $200k multiway floorstander with side-firing woofers, originally called the Fenice but now simply denominated “The Sonus Faber.” Driven by ARC’s Reference 40 preamp and ARC’s Class D DS450 stereo amp on Day One and ARC’s 610Ts on Day Four (when I returned for a second listen), The Sonus Faber is unquestionably the best speaker this company has made. The sound on Talking Heads’ Stop Making Sense (and other LPs I played back) was lively, detailed, exciting, and natural. Thanks in part to what looks like a heroic cabinet, the presentation was not dark and overly ripe—the way sonus has so often sounded to me in the past. Only 30 of these statement products are going to be made, and our Robert Harley may get a shot at reviewing one of them. (Other reviewers’ misguided opinions notwithstanding, the sound was considerably better with the tube 610Ts than with the transistor DS450, with oodles of air and bloom and tremendous clout in the bass"

Jaha nu börjar det klia här med :D tycker faktiskt den mörkare (gråa) med krome glansen känns mer lagom bild mässigt,annars brukar jag föredra den röda tänk vilket problem att få välja färg :icon_smile_cool:

På första bilden ser den nästan ut som svart pianolack!?

Då är valet ännu mer svårt. Har aldrig gillat den betsade som känns mer som fjällstugegrå lasyr.

Men smaken är naturligtvis personlig.

Calm

Saxat från Stereophile.

011411SF_Futura-600.jpg

The first trickle-down from The Sonus Faber project is a revised Amati model, the Amati Futura ($34,000/pair).

Beautifully finished in a mirror-gloss lacquer, as you can see, it was also almost unphotographable.

It was also only on passive display in the Sumiko penthouse suite at the Venetian.

Hittade den här fantastiska bilden som verkar göra högtalaren lite rättvisa.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.ph...ch=204529;image

Någon som blir sugen ;):?:

Hittade ytterligare några till bilder.Variation förnöjer.Och ju mer bilder vi har desto bättre överblick får man.

DSC01030.jpg

DSC01028.jpg

/n.o

Edited by new order

Det har väl konstaterats tidigare att svart är ett av de svåraste färger att återge korrekt. Ser först nu att den gamla grafiten är i farten igen. Hade naturligtvis hoppats på svart pianolack. Mina tidigare ägda SF Grand Piano i just pianolacksutförande var en av de snyggaste högtalare jag ägt.

Ser jag rätt så är toppen i kromad metall!? :Thinking: Mja kanske inte my cup of the. Men linjerna är det definitivt inget fel på.

Skulle naturligtvis vara roligt att lyssna på. Förstår att det är ett annat sound än under Serblins tid. Omsvängningen skedde redan genom Elipsan och har väl fortsatt sedan dess?

Calm

Det har väl konstaterats tidigare att svart är ett av de svåraste färger att återge korrekt. Ser först nu att den gamla grafiten är i farten igen. Hade naturligtvis hoppats på svart pianolack. Mina tidigare ägda SF Grand Piano i just pianolacksutförande var en av de snyggaste högtalare jag ägt.

Ser jag rätt så är toppen i kromad metall!? :Thinking: Mja kanske inte my cup of the. Men linjerna är det definitivt inget fel på.

Skulle naturligtvis vara roligt att lyssna på. Förstår att det är ett annat sound än under Serblins tid. Omsvängningen skedde redan genom Elipsan och har väl fortsatt sedan dess?

Calm

Du ser rätt, sitat från beskrivningen som jag öppnade tråden med säger:

The “Exo-Squeleton” clamp is implemented by the 2 CNC machined

avional nickel-plated end-covers ( on the top and on the bottom of the

cabinet ).

Men jag gillar både färg och metal. Vill ha. :mm:

Calm

Den övre hållaren till pastagrillen ser ut att ha fått en mer ändamålsenlig form vilket är en klar fördel i jämförelse med Amati Homage. Vi kan ju bara gå på den yttre designen och inslaget av kromdetaljer känns för min del som en avskärmning :Thinking: från instrumentmakartraditionerna i Cremona.

Lägger in en bild på spagettisträckaren i urutförande... :)

Ljus027.JPG

En fördel med att ha metall topp och botten är att pastagrill infästningen aldrig kommer att ändra hålavstånd pga att träet torkar.

Det ska bli intressant om det kommer att finnas olika varianter av topp occh botten plåt.Kromat har vi sett.Men en svarteloxerad variant kanske passar bättre i Europa?Med undantag för Tyskland då.såklart.

Det kan tilläggas att jag är lättad över att deras designteam har i min åsikt riktigt revanscherat sig rejält efter deras hjärnsläpp med fågel Fenix,Fenice aka The Sonus Faber.

Hur fan tänkte dom där?Jag diskuterar inte om hur bra den låter,men design mässigt är den en katastrof i mina ögon.Skönt då med denna.Att dom använder topp och botten av stål eller aluminium eller vad det nu är,är väl direkt nerärvt från "Fenice".Fattar inte hur dom kunde döpa den till The Sonus Faber.Låter för kaxigt,lite amerikanskt ;) Kolla vi har gjort den optimala högtalaren liksom.

Deras nya exo-skelett med en tjock jäkla pinnbult rakt genom högtalaren fodrar nog att de använder topp och botten av stål för att det ska hålla.Kanske är det så,om man är lite konspiratoriskt lagd,att det nya sättet att bygga kabinett är enklare,mer produktionseffektivt.Men det kan ju även vara bättre!Dom kunde dock valt att limmat in lite trädetaljer på toppen för oss traditionalister.... ;)

Edited by new order

Baselementen ser bekanta ut och är möjligen en utveckling av nuvarande. Men precis som Timbre anmärkt så är diskanten en helt annan och uppenbarligen av dometyp. Hemska tanke om de har gått in i berylliumvärden också!

Mellanregistret synes också vara helt nytt. Är det någon som fått tag i tekniska spec.

När det gäller pastagrillens infästning så vore det naturligtvis en fördel om det skulle bli lättare att avlägsna. Mina sitter fast med en plasttapp i ett plastinklätt hål i träöverdelen. De sitter som berg ibland och man vill inte bruka våld eller verktyg på så känsliga träytor.

Just nu är det grill av som gäller. Tycker att det ger en mer distikt återgivning.

Calm

Just nu är det grill av som gäller. Tycker att det ger en mer distikt återgivning.

Calm

Det gick lång tid innan mina åkte av. Det var mest en estetisk kompromiss :) men jag fick aldrig till någon höjd i ljudbilden trots diverse pyssel. Efter ett antal år började strängarna tappa i spänst och när grillarna slutligen packades ned packades ljudbilden upp. Nu har jag vant mig vid den nya looken.

Mer bilder :) ...

http://www.ghegin.it/images/stories/SONUSF..._futura_red.jpg

http://www.ghegin.it/images/stories/SONUSF...utura_red_b.jpg

Måste nog ha mig ett par röda.Det börjar luta åt det hållet! :mm:

n.o

Ser inte så illa ut i rött. Om det går att bortse från kromet, där är det lite vulgovarning. :sign_prohibition:

Det gick lång tid innan mina åkte av. Det var mest en estetisk kompromiss :) men jag fick aldrig till någon höjd i ljudbilden trots diverse pyssel. Efter ett antal år började strängarna tappa i spänst och när grillarna slutligen packades ned packades ljudbilden upp. Nu har jag vant mig vid den nya looken.

Mina grillar monterade för några veckor sedan när det var småbarn i huset, då var det även påse på, spelar alltid utan.

Både påse och grill alltså. :Sing:

067497f3.jpg

Edit: Felstavat

Edited by BTS