Adagio Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Om man har Nordost valhalla RCA men känner att man vill ha XLR vad gör man då? Köper ett par XLR så klart! Jo men som vanligt finns inte några begagnade när man just vill ha. I vanliga fall kryllar det av billiga iofs förmodat kapade Valhalla i lämpliga prisklasser, men nu fanns det bara ett 1m par iofs omlödda av handlare men i fel prisklass för mig. Har haft några lyckade encounters med furutech och deras högtalarkablar på sista tiden så varför inte prova att terminera om, det är inte rocketsience direkt. Sagt och gjort, beställde en uppsätning CF-602F och CF-601M ...dyrt men de ska ju sitta på valhalla så varför snåla. Här ligger porrkontakterna. Hylsor i rostfritt stål och 7lager kolfiber, superpolerade rohdiumkontakter i superren kryobehandlad långkristallskoppar. En god lödare inkallades HerrD med lödstation, slakthus. Ett par balanserade Quattrofil får vara mall till hur ledarna ska lödas. Först halshuggning av en RCA. Dissikering av Valhalla, klar för terminering så när som på skalning av kardeler. första färdig På med hylsan...voila! Den färdiga Valahlla Superior Denna valhalla har mer detaljer och mäktigare klang än orginalet. Det färdiga resultatet blev så övertygande att jag fick blodad tand. Hade en massa Nordost nätkablar bakom racket, många meter till ingen tillsynes nytta, jag vet att många påstår att kortare kablar har mindre inverkan på ljudet. Men det är ju inte jättesnyggt med massor av kabelsnurr. Initialt införskaffades två uppsättningar Oyaide 046(guld och paladiumplättering) bara på prov utan att kapa något. En japaniserad, amerikansk ormgrop. Vishnu lät nu klart mer dynamiskt men samtidigt med ett ståiskt lugn, på samma sätt som ett par mäktiga monoblock brukar inverka på ljudet. Jag ville dock prova 036 (silver/rohdium) eftersom jag hade valhalla superior i minnet, mer dynamik o microdynamik. Nja, resultatet var till en början förföriskt som gnistrande frost men efter ett tag blev det lite för mycket i min rigg. Nu har jag dock en kombination av 046shuko och 079 i apparatänden. Att koppla in 079 var en uppenbarelse, det var som om mina maggisar fick en dos DNA från mina gamla sonusfaber guarneri memento. Med risk för att bli patric82 rev II, så gav jag mig i kiast med nya övningar. Jag behövde inte min shiva så den fick ingå i vinylriggen...i två delar[:0] ..och i andra ändan wattgate, ska bara byta chassikontakten på strömförsörjningen. Den medskickade sladdkontakten sög bigtime så snart sitter det två Wattgate 320i där. Nu går jag isane och kapar mina Vishnu [] till två lagoma långa kablar(1m) och efter som jag inte kan höra skilnad på den kapade och den 2m långa så kapade jag nästa med. Och gjorde en Vishnu Janus (en grekisk/romersk gud med två ansikten) Jag har inga jordade uttag så jag tänkte.."vi skippar jorden tillsvidare" så varje kabel utgör en ledare dvs 6 kardeler per ledare, grymt fett. Ljudet då... ja alla våra förväntningar infriades med råge, maken till mäktigt lugn har jag aldrig hört i min anläggning i alla fall. iPhone bilder därav kvaliteten. Quote
Absolute Audio Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Snyggt jobbat Vilken förbättringspotential några mejsalar, sidavbitare och en lödkolv kan släppa lös. Quote
Bebop Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Generellt sett, är det någon skillnad på ledarna i en RCA- respektive XLR-kabel. Jag har sett balanserade kablar som har 3 ledare plus flätad skärmstrumpa där man kan välja att 1) löda både skärmstrumpan och den separata jordledaren till jord eller 2) bara en av dom. Jag har också sett XLR-kablar som har 2 ledare och där man förväntas löda skärmstrumpan till jord 3). Vad säger regelboken? Är båda alternativen godkända som XLR-lösningar? Pro o cons med de tre alternativen? Quote
Adagio Posted January 9, 2011 Author Posted January 9, 2011 (edited) Det finns nog inget som säger att det ena eller andra skulle vara mer eller mindre rätt. Vad det gäller just dessa kablar så är kablarna samma oavsett terminering. XLR ala nordost ska vara lika antal ledare till hot, cold och neutral ska kopplas till skärm. På RCA ska lika ledare kopplas till signal o jord sen ska skärmen anslutas till jord i ena änden, där råder olika meningar om vilken ända som ska anslutas, sänd eller mottagare. Jag valde nu att terminers mina quatrofil med de begagnade RCAerna. Behövde en bra kabel mellan RIAAt och förstärkaren. Q-filen var mycket mer svårjobbad pga att kardelerna inte är solidcore utan en 7trådig kardel. Efter flera misslyckade skalningar av den sista kardanen ledde till ett fatalt misstag.... Edited January 9, 2011 by Adagio Quote
Bebop Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Jag har haft funderingar åt det här hållet själv. Jag har Transparent Ultra som jag varit inne lite på att sätta XLR-kontakter på. Det som bromsar mig lite är att dom kan tappa rätt mycket i värde om man joxar med dom själv. Å andra sidan är det förmodligen ännu dyrare att byta. Vi får se ... Det ligger som ett vilande projekt. Quote
Adagio Posted January 9, 2011 Author Posted January 9, 2011 (edited) Jag har haft funderingar åt det här hållet själv. Jag har Transparent Ultra som jag varit inne lite på att sätta XLR-kontakter på. Det som bromsar mig lite är att dom kan tappa rätt mycket i värde om man joxar med dom själv. Å andra sidan är det förmodligen ännu dyrare att byta. Vi får se ... Det ligger som ett vilande projekt. Lite samma dilemma som jag hade. Men jag tänkte " Äehh vad fan, varför inte..." nu hör det till saken att transparent har olika antal ledare i XLR och RCA kablarna. Lite mer tacksamt med Nordost, där det är samma kabel. Edited January 9, 2011 by Adagio Quote
Ekman Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Är du medveten om att enligt Nordost så ska deras strömkablar absolut inte vara kortare än minimilängden 2m? tydligen ska dom tappa filterfunktionen dom får pga de tvinnade ledarna. Quote
Adagio Posted January 9, 2011 Author Posted January 9, 2011 (edited) Är du medveten om att enligt Nordost så ska deras strömkablar absolut inte vara kortare än minimilängden 2m? tydligen ska dom tappa filterfunktionen dom får pga de tvinnade ledarna. Jo, har läst det. Har också läst att nätkablar omöjligt kan påverka ljudet och en massa andra saker. Jag tror tom att jag läst att man inte ska terminera om nätkablarna pga att dom skulle tappa sin skärmningförmåga. Jag var lite rädd i början av projektet och faktiskt på väg att sälja av med alla nordostkablarna för att dom skulle förlora värdet. Jag insåg dock att jag bara har positiva erfarenheter av NO och att jag kanske skulle ångra detta senare. Att byta en strömkontakt är iaf i högsta grad reversabelt om resultatet skulle visa sig fel, precis som med oyaides silver/rohdiumkontakt. När den obrukade shivan gav en mycket god effekt på vinylriggen i delat format, tänkte jag så här. "Om jag delar en Vishnu har jag fortfarande en hel referens, skulle jag uppleva dessa annorlunda får jag leva med det, men det är iaf bättre med Vishnu hela vägen från vägg till dosa och vidare till apparaterna än en shiva före eller efter grendosan" Jag kunde inte detektera någon hörbar skilnad mellan en eller två meter trotts flera byten. Min erfarande är att kontakterna avgör mer än kabeln och att kardelernas ledararea är av betydelse. Sen råkar jag gilla den tydliga nordostsignaturen när synergin fungerar. Edited January 9, 2011 by Adagio Quote
Adagio Posted January 9, 2011 Author Posted January 9, 2011 En liten kul sak var att vi gjorde följande test. En st shiva orginal med wattgate320 mot en shiva med wattgate 320i. Då var den senare klart bättre. Den modifierade shivan med en ärvd 320i från en av Vishnu matchades mot mot en orginal Vishnu. Då hörde man klart vad ökad ledararea ger. Men sen matchades just denna mot en totalmoddad med oyaide i bägge ändar. Då var skilnaden löjligt stor. Skulle dessutom att shivas orginalmonterade 320 mycket dålig om man tex jämför med den wattgate 320i som sitter på Vishnu. Så kontakter har mycket mer inverkan än vad jag ville tro iaf. Quote
Guest BTS Posted January 10, 2011 Posted January 10, 2011 Hylsor i rostfritt stål och 7lager kolfiber, superpolerade rohdiumkontakter i superren kryobehandlad långkristallskoppar. Denna valhalla har mer detaljer och mäktigare klang än orginalet. Det färdiga resultatet blev så övertygande att jag fick blodad tand. Ljudet då... ja alla våra förväntningar infriades med råge, maken till mäktigt lugn har jag aldrig hört i min anläggning i alla fall. Häftigt. Q-filen var mycket mer svårjobbad pga att kardelerna inte är solidcore utan en 7trådig kardel. Efter flera misslyckade skalningar av den sista kardanen ledde till ett fatalt misstag.... Shit happens. Jo, har läst det. Har också läst att nätkablar omöjligt kan påverka ljudet och en massa andra saker. Jag tror tom att jag läst att man inte ska terminera om nätkablarna pga att dom skulle tappa sin skärmningförmåga. Så kontakter har mycket mer inverkan än vad jag ville tro iaf. Även min erfarenhet. Quote
calle_jr Posted January 10, 2011 Posted January 10, 2011 Måste ta mig en funderare om nätkabel till Kuzmas motorstyrning ser jag. Jag har bytt till en Furutech FP-314 Ag och kunde inte identifiera någon skillnad, men man kanske ska testa med Nordost. Kan ju vara värt att prova åtminstone Quote
conan Posted January 10, 2011 Posted January 10, 2011 En annan sak man kan prova är att dra ur och sätta i kontakterna ett par gånger. Ev. oxid "skrapas" då bort till viss del. Det kan förändra ljudet avsevärt om det handlar om oädel plätering. Quote
Adagio Posted January 10, 2011 Author Posted January 10, 2011 Måste ta mig en funderare om nätkabel till Kuzmas motorstyrning ser jag. Jag har bytt till en Furutech FP-314 Ag och kunde inte identifiera någon skillnad, men man kanske ska testa med Nordost. Kan ju vara värt att prova åtminstone Jag kan ju vara utsatt för placeboeffekten, det blev hursomhelst mycket snyggare. Skulle nog inte säga att det är värt pengarna om jag skulle köpa en ny shiva o kapa, men nu låg den liksom här. Det känns helt rätt i allafall, att ha en fet ledare först, i väggen är ju enkardeliga kopparkablar på 2kvadrat med hampa o tjära samt blyskärm. Där snackar vi tidigt nittonhundratal, väggkontakter i porslin med feta kopparbleck. Nåja en fet nordostvariant med ledararea mellan brahma o valhalla till nätlisten sen Vishnu o shiva rakt igenom, känns rätt. Quote
calm Posted January 11, 2011 Posted January 11, 2011 Adagio! Spännande tweaks! Gillar verkligen ansatsen! Jag har samma erfarenhet av uppgradering av kontaktdon på Vishnu, dock utan att kapa kablar. Det senare låter riktigt intressant eftersom jag lever med några andra kablar till både cd och slutsteg och kan tänka mig samma kabel rakt igenom. Den första förändringen brukar vara lite omtumlande, men kan ibland efter ett tag komma på en mer normal upplevelsenivå. Intressant och få dina intryck om ett tag då du vant dig. Calm Quote
Daniel Posted January 11, 2011 Posted January 11, 2011 Denna valhalla har mer detaljer och mäktigare klang än orginalet. Har jag missuppfattat dig om du i detta fallet även ändrade från single-ended till balanserad koppling? Det var ju inte bara ett byte av kontaktdon i sådana fall. Fast jag har själv i smyg utfört och deltagit i en hel del olika kabel och kontaktdons utvärderingar på liknande kabelmodeller. ;-) Den fina strömkontakten i samma serie (kolfibervarianten) från Furutech hamnade på min högst personliga "Product of the Year" prispall 2008. Jag kan dessutom intyga fördelen med att byta kabeln direkt till motorn på grammofoner. Jag satte en Shiva på min NAS Spacedeck motor för några år sedan och jämförde detta mot en separat motorstyrning. I det systemet så blev kabelbytet bättre an att addera en motorstyrning. Det är kul med nyfikenhet. Snyggt jobbat! Quote
Adagio Posted January 11, 2011 Author Posted January 11, 2011 Har jag missuppfattat dig om du i detta fallet även ändrade från single-ended till balanserad koppling? Det var ju inte bara ett byte av kontaktdon i sådana fall. Fast jag har själv i smyg utfört och deltagit i en hel del olika kabel och kontaktdons utvärderingar på liknande kabelmodeller. ;-) Den fina strömkontakten i samma serie (kolfibervarianten) från Furutech hamnade på min högst personliga "Product of the Year" prispall 2008. Jag kan dessutom intyga fördelen med att byta kabeln direkt till motorn på grammofoner. Jag satte en Shiva på min NAS Spacedeck motor för några år sedan och jämförde detta mot en separat motorstyrning. I det systemet så blev kabelbytet bättre an att addera en motorstyrning. Det är kul med nyfikenhet. Snyggt jobbat! Min uppfattning om den moddade valhallan vs orginal bygger på minnesbilder från några veckor tidigare då en bekant tog med en balanserad valhalla, denna demo var det som fick mig att inse hur mycket bättre valhallan var än min quattrofil, därav ofördelningen i anlägningen. Jag satt med en tarvlig audioquest kingcobra till min rigg ett tag men det lät för tråkigt i jämförelse med den nu ballanserade valhallan. Finanserna var slut men jag hade ju q-filen samt valhallans gamla moongloo RCA samt furutechlod kvar. Det var bara att prova. Som jag redan skrivit var Quattrofil en riktig pärs att skala, efter flera omtagningar där totallängden krympte allt mer lyckades jag dra med hela kardelen med monofilament o allt ca 4-5cm.....AAAARGHH! Vad göra? Forsättning följer........ Quote
Recommended Posts