torbjorn Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 Något sent kanske, men vi ska väl delge varandra vilka plattor vi tyckte var bäst 2010. Brukar för min del ge upphov till nya inköp. Min lista kommer alldeles strax. mvh Torbjörn Quote
torbjorn Posted January 8, 2011 Author Posted January 8, 2011 (edited) Min lista blir så här: Förstaplatsen delas mellan Americana och Jazz Zoe Muth & the lost high rollers / Charles Lloyd – Mirror Resten utan inbördes ordning Jamey Johnson – The guitar song //Country American Aqarium – Small Town Hymns //Americana Charlotte Park Rangers //Americana Whitey Morgan & the 78’s //Country Robert Wyatt – For the ghosts within //Jazz Mary Gauthier - The Foundling //Americana Ali Farka Touré & Toumani Diabaté – Ali & Toumani //World Peter Wolf – Midnight Souvenirs //Rock Fred Eaglesmith - Cha Cha Cha //Americana Afrocubism //World mvh Torbjörn Edited January 8, 2011 by torbjorn Quote
Timbre™ Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 År 2010 blev främst en nostalgitripp för min del men jag har ändå en kvartett starka årsalbum att spela upp utan inbördes ordning. Solomon Burke är borta men musiken finns kvar. SADE slog till under året som gick. Hoppas det är långt kvar till himlen och veterangänget har fortfarande mycket att bjuda på. Det räcker med spåret Even Angels för att hamna på min favoritlista 2010. Quote
pefra Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Det kom många bra återutgivningar. Ovanligt många känns det som. Om jag ska plocka en av dem så blir det Peter Lemarcs box. Den är enormt seriös och ljudet är alla tiders... Quote
Sigge Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Mycket äldre musik föör mig också, tack vare musiktrådarna här, tack alla som bidragit. Men några nya guldkorn har jag också hittat 2020. Håller med Timbre, Sades - Soldier of love är värd att nämnas, också dessa. Quote
calle_jr Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Inte väldans mycket nytt 2010 för min del heller Några spridda skurar som gjorde sig tillkänna; Norah Jones - ...Featuring (2010) Sleep - Holy Mountain (1993) Hindi Zahra - Handmade (2009) Children of Bodom - Follow the reaper (2000) Nick Lowe - The Convincer (2009) Springsteens Promise var en glad överraskning 2010 som jag inte fick tag på förrän 2011. Även i övrigt var det mest upptäckter av äldre plattor; Quote
plundin™ Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Utan inbördes rangordning; Marc Ribot - Silent Movies David Sylvian - Sleepwalkers Sufjan Stevens - All Delighted Peoples Hilding Rosenberg - Symfonier 3 & 6 Göteborgs Symfoniker / Mario Venzago (BIS) /ptr Quote
new order Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Tom Petty & The Heartbreakers-Mojo är ett riktigt utropstecken när man sammanfattar 2010 i min mening.Riktigt bra! Quote
calle_jr Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Ingen som har nämnt varken Tony Joe White eller Cowboy Junkies... Jag har inte kommit loss själv, men de borde vara helgjutna här Quote
oLjud Posted January 10, 2011 Posted January 10, 2011 Har lagt ihop en Topp-10 lista över 2010 bästa album: http://wordpress.mikaelhornqvist.se/?p=2003 Bästa albumet: Circa Survive - Blue Sky Noise Quote
Recommended Posts