pefra Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 Har provat två olika ex av Robyns Bodytalk 3 och det går inte att spela någon av dem på min cd-spelare. Jag har en McIntosh 301 och det är den första skivan som den inte läser in. Är det någon mer som har samma problem? Quote
Sigge Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 Har provat två olika ex av Robyns Bodytalk 3 och det går inte att spela någon av dem på min cd-spelare. Jag har en McIntosh 301 och det är den första skivan som den inte läser in. Är det någon mer som har samma problem? Lucky you Quote
Sigge Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 Har provat två olika ex av Robyns Bodytalk 3 och det går inte att spela någon av dem på min cd-spelare. Jag har en McIntosh 301 och det är den första skivan som den inte läser in. Är det någon mer som har samma problem? Du ska få ett mer seriöst svar också. Det är inte speciellt ovanligt med CD spelare som vägrar läsa skivor. Jag har haft en som vägra spela 10% av mina album, varav 5% var samma de övriga 5% varierade med Cd spelarens homör. Idag vägra endast min Accuphase spela Ysufs´s (f.d. Cat Steven)"An other cup". Vet inte om det det är ett politiskt ställningstagande. CD spelarens, inte mitt. Det finns inte en repa på CD, har också försökt att rengöra, inget fungerar. Kan inte förklara vad det är för fel. Quote
pefra Posted January 8, 2011 Author Posted January 8, 2011 Du ska få ett mer seriöst svar också. Det är inte speciellt ovanligt med CD spelare som vägrar läsa skivor. Jag har haft en som vägra spela 10% av mina album, varav 5% var samma de övriga 5% varierade med Cd spelarens homör. Idag vägra endast min Accuphase spela Ysufs´s (f.d. Cat Steven)"An other cup". Vet inte om det det är ett politiskt ställningstagande. CD spelarens, inte mitt. Det finns inte en repa på CD, har också försökt att rengöra, inget fungerar. Kan inte förklara vad det är för fel. Nåja, det är inte hela världen. Kan ju lyssna på henne på Spotify om andan tränger på. Tror inte att det är något sådant i det här fallet. Hon har väl inte tagit ställning rent politiskt vad jag vet. Däremot är hon ju ganska amerikaniserad nu och det borde väl passa Mac:en.... ;) Quote
Bebop Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 Nåja, det är inte hela världen. Kan ju lyssna på henne på Spotify om andan tränger på. Tror inte att det är något sådant i det här fallet. Hon har väl inte tagit ställning rent politiskt vad jag vet. Däremot är hon ju ganska amerikaniserad nu och det borde väl passa Mac:en.... ;) Det händer mig också men inte särskilt ofta. Vad jag kan erinra mig så har det alltid hjälpt att tvätta dom med ljummet vatten och diskmedel, ibland tar jag till T-Röd först. McIntosh hade en del problem med sin tidigare spelare (201:an) men det skall vara fixat i 301:an. Ett tips är att ta med plattan till din handlare och om han också har problem att läsa den på samma modell kan du ha något problem med din läsare. Din spelare är för fin för att inte gå till botten med vad det beror på, tycker jag. Quote
new order Posted January 8, 2011 Posted January 8, 2011 Vad jag har förstått så är det rätt många cd-skivor som inte följer industristandarden,det kan vara multimediafiler t.ex.Därför har vissa cd-spelare problem med det.Den där pesten till kopieringsskydd ska vi inte börja prata om..... Problem kan uppstå med dessa eftersom de är ospelbara i datorer och vissa cd-spelare har cd-rom drivar istället för de numer utrotningshotade "riktiga" cd-mekanismerna.Min Audio Aero Prima hade problem med några skivor.Detta är ju eg. helt oacceptabelt när man betalat pengar för en skiva och den inte går att spela.Min Audia Flight däremot hade en riktig Philips cd pro mekanism o läste allt jag matade den med.Den enda skivan som min Moon Supernova nobbat var mitt gamla ex av Kraftwerk tour de france soundtrack.Kopieringsskyddad,såklart.Men den nya Kraftwerk boxen är utan detta gissel och det exemplaret läser den.Den har f.ö läst andra kopieringsskyddade och vanliga skivor utan problem.Nu verkar detta gissel vara på utdöende gudskelov. Quote
calle_jr Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Som New Order kan jag också tänka mig att materialet inte är upplagt på ett sätt som cd-spelarens mjukvara känner igen. Kan du testa att kopiera skivan på en cd-r och spela den Quote
pefra Posted January 9, 2011 Author Posted January 9, 2011 Det stod stämplat "CDR" på skivorna. Antingen är det bara en plojgrej eller så är det faktiskt en sådan. Vad tror ni? Jag har för mig att jag har hört att vissa spelare har svårt att läsa in sådana... Quote
plundin™ Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Det stod stämplat "CDR" på skivorna. Antingen är det bara en plojgrej eller så är det faktiskt en sådan. Vad tror ni? Jag har för mig att jag har hört att vissa spelare har svårt att läsa in sådana... Det är ju lätt att se om det är en CDR eller en pressad skiva, den senare har ju alltid en högblank "undersida", medan CDR alltid har en färgning ("dye" på engelska) av det lager som skall polariseras av "bränningen".. Tyvärr kommer vi att få se fler och fler sådana produktioner (speciellt av återutgivningar) eftersom det är avsevärt mycket billigare att bränna än att pressa för skivbolagen! (kanske 1/3 av priset för pressning) Har du testat att köra plattorna i datorn? ... Har du testat någon hemmabränd skiva i din Mc301? Vore jag du skulle jag börja med att testa plattan en spelare av annat fabrikat, får du samma resultat, snacka med stället där dom är köpta eller skivbolaget, så bör dom vara rakryggade och byta ut plattrna! /p Quote
pefra Posted January 9, 2011 Author Posted January 9, 2011 Jag kan spela skivor som jag bränt själv, så det är antagligen inte det problemet då. Jo, jag kunde spela den i min lilla vägghängda "bangochlufsen".Jag köpte skivan hos Ginza, skickade tillbaka den och fick en ny som inte heller gick att spela. Skickade tillbaka den också och valde att få ett tillgodokvitto istället. Jag hade tänkt att märka den första skivan på något sätt för att vara säker på att de inte skickade tillbaka samma, men glömde det. Dock är det nog lite väl konspiratoriskt att tro att de skullle göra något sådant... De är ju väldigt bra att ha att göra med i alla lägen tycker jag. Quote
gcs Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Som sagt är det lätt att se skillnaden på en CD och en CDR. Jag själv en Sony CD-spelare avsedd för radiobruk som gärna vill rata vissa CDR skivor. Men jag har dessutom två extra CD-spelare, en Onkyo och en Sony som klarar alla skivor oavsett. Vad jag gör om jag inte kan spela av en CDR i den först nämnda Sony spelaren. Då bränner jag helt enkelt en ny CDR från den första CDR skivan i min dator. Det fungerar alltid för mig. Dessutom blir den nya CDR kopian en textCD även om det inte var en sådan från början. Quote
pefra Posted January 9, 2011 Author Posted January 9, 2011 Som sagt är det lätt att se skillnaden på en CD och en CDR. Jag själv en Sony CD-spelare avsedd för radiobruk som gärna vill rata vissa CDR skivor. Men jag har dessutom två extra CD-spelare, en Onkyo och en Sony som klarar alla skivor oavsett. Vad jag gör om jag inte kan spela av en CDR i den först nämnda Sony spelaren. Då bränner jag helt enkelt en ny CDR från den första CDR skivan i min dator. Det fungerar alltid för mig. Dessutom blir den nya CDR kopian en textCD även om det inte var en sådan från början. Tack för tipset! Det ska jag prova. Så får man en text-cd på köpet dessutom. Quote
gcs Posted January 9, 2011 Posted January 9, 2011 Dessutom blir den nya CDR kopian en textCD även om det inte var en sådan från början. Man får det i alla fall med Roxio Toast 8 Titanium. I vilket fall som helst så tror jag att du kommer att få en spelbar CDR. Jag gjorde så här även med min gamla dator en DELL från 2002 som också har Roxiobrännare men kanske utan text om skivan var utan text. Men det finns en del dold information i alla CD-skivor som jag nu kan se med min senaste datorbrännare även om CDR skivan är bränd på min DELL dator. Quote
Recommended Posts