Jump to content

Cd eller Dac istället för min nad dvd-receiver?

frittse

Recommended Posts

Tjena!

Äger en Nad L53 dvd-receiver som jag har ett par Dali lektor2 till.

Vill uppgradera ljudet och vad ska jag satsa på, en extern cd spelare eller en dac, d/a omvandlare??

Är det nån mening att köpa en beg cd spelare med några år på nacken eller är nytt så mycket bättre?

En dac för säg 2000kr kan den någonsin spela mp3/wma så bra som en cd spelare kan göra?

Alla tips är välkomna!

Guest justaudiomagic
Tjena!

Äger en Nad L53 dvd-receiver som jag har ett par Dali lektor2 till.

Vill uppgradera ljudet och vad ska jag satsa på, en extern cd spelare eller en dac, d/a omvandlare??

Är det nån mening att köpa en beg cd spelare med några år på nacken eller är nytt så mycket bättre?

En dac för säg 2000kr kan den någonsin spela mp3/wma så bra som en cd spelare kan göra?

Alla tips är välkomna!

Hej

Om den påtänkta beggade spelaren inte är för gammal anser nog jag att du kan köpa den.

Annars är absolut en DAC att tänka på, men hade nog satsat på en över 5000 :-

Alla tips är välkomna!

Jag skulle nog vara tveksam till att kunna bedöma kvalitén med hjälp av mp3:or - men min erfarenhet är begränsad av mp3 genom en DAC.

Men för att svara på frågan så skulle jag vilja veta hur du ska koppla in den? Ska du spela skivor i NAD:en och sedan tappa signalen digitalt för att sedan leda tillbaka den analogt in i NAD:en? Ska du kunna koppla in din dator till den?

De två DAC:ar som kan vara mest intressanta i prisklassen kanske är Musical Fidelitys V-Dac och Cambridge DacMagic (båda ligger väl en bit över 2000:-). Båda har USB-anslutningar och borde passa in bra i anläggningen.

En DAC som sällan kommer ut som begagnad är MF X-Dac V3...ångrar fortfarande att jag inte köpte den när jag hade läge på den...

Mvh

Andreas

Tjena!

Alla tips är välkomna!

Hej!

Jag blev "lurad" att köpa Squeezebox och ångrar det inte en sekund - väldigt smidig och relativt bra ljud orginal. En enkel uppgradering för en squeezebox är som du skriver en separat DAC.

En SB spelar mp3, spotify, flac, internetradio osv osv i oändlighet, och du bör kunna hitta en SB Duet på Ebay eller blocket för 2000:-.

Finns mycket skrivet om det på detta forum, sök vettja! ;)

Jag hade nog även funderat på och byta receviern också, lite googling säger att det kan kanske inte är Nad:s mest lyckade produkt!, så mitt förslag en ny eller beg. 2kanal förstärkare, en dac typ dacmagic där du kan koppla in flera källor typ dator och billig dvd eller bluray som du använder till film och som transport till cd!

En bred och flexibel lösning där dac.en får vara avgörande för ljudet både på alla källor, finns många prisvärda dac.ar idag som gör ett bra jobb, den jag nämnde är den jag har hört själv och den står sig bra mot dyrare alternativ!