Jump to content

Knaster mellan låtar


Hjertstrand

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Fick i helgen höra från påstått initierad källa att knastret skulle bero på jordfel när dator kopplas till annan elektrisk apparat. Detta pga genvägar som datorkonstruktörerna tvingas ta för att få kompatobilitet med så många olika "plattformar" som möjligt.

Jag gjorde ett litet test genom att köra laptopen på bateri och lyssnade via dess lurutgång ; tja det knastrade möjligen lite grann någon enstaka gång - men å andra sidan var det ett par Koss Porta Pro som jag körde genom........ inte världens mest transparanta lurar.

Vad skall man säga: är det någon som tror något i frågan. Kan man tänkas komma till rätta med problemet genom att koppla en galvanisk jordavskiljare mellan music streamern och förstärkaren?

Jag har hittat två varianter som inte är farligt dyra. En på Hifi-Klubben och så Supras nya "humbuster". Någon som har testat?

med allt större förtvivlan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu vet jag ännu lite mer - till ingen nytta: Jordavskiljaren fungerade, förståss, inte. :diss:

Detta ledde till ett alexanderhugg: Ut med den knastrande laptopen och in med den gamla Compaq-lappen. Sedan bort med antivirus, windows defender, nätverksanslutning och annan sån skit. Nu går den med elström in och musik ut - inget annat.

Och det går bra!!! Inte några problem med låsningar - som jag tidigare hade och som var skälet till byte av dator.

Detssutom låter det bättre - då jag har Kernel Streaming installerat på denna. Återupplever nu hur stor skillnaden faktiskt blir när man går förbi ljudkortet.

....och vem behöver surfa när man lyssnar på musik...........

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F

Jag har inte läst hela tråden, men kör du pc-externtljudkort-stereo kopplat via en coax?

Var länge sedan jag kopplade ur min coaxkabel som gick mellan pc-stereo, lite för många som har fått problem med trasiga saker för att jag ska våga iaf.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte läst hela tråden, men kör du pc-externtljudkort-stereo kopplat via en coax?

Nej,

jag kör USB ut till Music streamer. Kernel-programvaran tar musiken direkt från filen och kör den digitala signalen förbi ljudkortet och ut i USB-kabeln till streamern. - som väl då blir ljudkort åt datorn.

Känns som om nästa steg upp skulle bli rätt stort och dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...