Jump to content

Knaster mellan låtar

Hjertstrand

Recommended Posts

Hej alla PC-ljudkunninga människor!

Jag har läst och försökt massa olika lösningar på mitt problem utan resultat nu, så nu får jag försöka här.

Problemet är knaster mellan låtarna och även vid paus i filmer.

Jag spelar musik (.WAV) i Winamp i Kernel Streaming Mode till en Cambridge DacMagic via USB.

När jag hade min gamla dator med Vista 64 var det inga som helst missljud. Nu har jag nu burk och Win 7 64 och då har problemet börjat.

Detta är ett axplock av vad jag testat för att komma till rätta med problemet:

# Jag har provat orginal drivrutiner och dom senaste för DacMagic.

# Provat flytta USB-kablen till framsidan på burken samt kopplat från alla andra USB enheter förutom mus & Tagentbord.

# Provat andra USB-kablar.

# Avaktiverat alla andra högtalare och mic-ingångar.

# Kör Windows i Prestandaläge på energischemat.

Det uppstår alltså i slutet och i början vid låtbyte i Winamp och om man pausar en filmuppspelning i VLC eller Media Player, så det är inte bara Winamp eller KS modet jag kör.

-Hade varit tacksam för andra förslag eller ev.erfarenheter av detta.

Fler verkar ju ha liknande problem..

Fler verkar ju ha liknande problem..

Loggade precis in för att ropa på hjälp om nästan samma problem: För mig knastrar det spontant under låtarna - inte emellan eller vid låtslut. Jag kör inte Kernel streaming (ännu - då jag inte hittat någon plugin för Foobar eller Winamp som utlovas funka med Windows 7).

(det är ju märkligt att man tycker det är helt ok med lite knaster från vinylen men blir tokig när det knastrar om digital musik)

Det som överensstämmer med mina problem är att de började när jag bytte laptop från HP med Vista (för att det då hackade och hängde sig titt och tätt) till Asus Eee PC med Windows 7. Det hackar eller hänger sig dock inte längre gudskelov.

Jag har varit lite lur på om det är något tok i ljudkortet som upsamplar på något tokigt sätt. Det fins en inställningsfunktion för ljudet som medger ändring av bit och Hz - den är default ställd på 24/96. Dock blev det inte bättre av att ställa om till 16/44. Är dock inte ens säker på om den funktionaliteten är inkopplad eller inte....... :blush

Det var därför jag hoppades på Kernel Streaming - vilket alltså verkar döfött.

Hoppas på fler problembeskrivningar så kanske vi kan ringa in problemet.

Detta är ett axplock av vad jag testat för att komma till rätta med problemet:

# Jag har provat orginal drivrutiner och dom senaste för DacMagic.

# Provat flytta USB-kablen till framsidan på burken samt kopplat från alla andra USB enheter förutom mus & Tagentbord.

# Provat andra USB-kablar.

# Avaktiverat alla andra högtalare och mic-ingångar.

# Kör Windows i Prestandaläge på energischemat.

:Thinking:

Då har du säkert provat stänga av en massa onödiga processer också.

Om problemet kvarstår med Asio-drivisar skulle jag gissa det är ett filter inkopplat i spelaren, typ dsp eller nå'n plug-in :?:

Loggade precis in för att ropa på hjälp om nästan samma problem: För mig knastrar det spontant under låtarna - inte emellan eller vid låtslut. Jag kör inte Kernel streaming (ännu - då jag inte hittat någon plugin för Foobar eller Winamp som utlovas funka med Windows 7).

(det är ju märkligt att man tycker det är helt ok med lite knaster från vinylen men blir tokig när det knastrar om digital musik)

Det som överensstämmer med mina problem är att de började när jag bytte laptop från HP med Vista (för att det då hackade och hängde sig titt och tätt) till Asus Eee PC med Windows 7. Det hackar eller hänger sig dock inte längre gudskelov.

Jag har varit lite lur på om det är något tok i ljudkortet som upsamplar på något tokigt sätt. Det fins en inställningsfunktion för ljudet som medger ändring av bit och Hz - den är default ställd på 24/96. Dock blev det inte bättre av att ställa om till 16/44. Är dock inte ens säker på om den funktionaliteten är inkopplad eller inte....... :blush

Det var därför jag hoppades på Kernel Streaming - vilket alltså verkar döfött.

Hoppas på fler problembeskrivningar så kanske vi kan ringa in problemet.

Hej,

Knaster är ju inte roligt.. :-)

Det kan t.ex. uppstå om det är kontaktproblem i SPDIF kabeln.

Min erfarenhet är att foobars plug-in för Kernel Streaming fungerar utmärkt i W7 64-bit.

http://www.foobar2000.org/components/view/foo_out_ks

MVH

Alfa

Vet inte om detta hjälper er, men jag hade en del problem i början av min datoruppspelning och så här har jag löst det.

Jag kör min musik via extern disk med en Asus EEEEbox via en musicstreamer USB DAC in i stärkaren. Som mjukvara använder jag JRivers media center 15. I början hade jag problem med att musiken hängde sig och ibland dock det upp missljud som påminde om FM brus det där som hörs mellan två radio stationer. Jag fick rådet att låta DACen få en egen strömförsörjd USB hub och det avhjälpte FM bruset.

Jag använde (och använder fortfarande) WASAPI eftersom jag har Windows 7. En del av oss som använde JRivers program hade problem med både knaster och hackande därför skrevs WASAPI

om till WASAPI eventstyle och sedan dess funkar alllt perfekt. Det visade sig sedan att min dator var inställd på "balanserat" energi alternativ och när jag ställt in "hög prestanda" så kunde jag skippa

den där strömförsörja USB huben.

Tyvärr har jag ingen annan erfarenhet från andra program än JRiver men som jag förstått det hela så är det ett av dom få program som verkligen har en audiofil ambition åtminstone för vettiga pengar.

dessutom tillåter programmet att man taggar Wav filer. Jag provade att konvertera dessa filer till MP3 och lade in i min mobiltelefon och det funkade klockrent med cover och info.

Så min slutplädering blir ge JRiver MC en chans där finns massor av möjligheter att få det hela att funka.

CT

Jag använde (och använder fortfarande) WASAPI eftersom jag har Windows 7. En del av oss som använde JRivers program hade problem med både knaster och hackande därför skrevs WASAPI

om till WASAPI eventstyle och sedan dess funkar alllt perfekt.

Jag kör också JRiver 15 men med Asio (som kom med PUC2. Strömförsörjning sker via USB 2.0 och jag kör också laptopen utan strömbegränsningar. Jag har också rensat den rätt så rejält och har bara igång det som behövs. Jag använder min lilla laptop enbart till musikåtergivning.

Jag har också kört Asio via Foobar2000 och MediaMonkey utan några som helst problem.

Hörde förra veckan att JRivers gratisversion har begränsat sig lite. Tydligen går det inte köra Asio via den längre. Å andra sidan kostar inte betalverversionen många dollar och man får kontinuerlig uppdatering av programvaran plus tillgång till användarforum som är till stor hjälp. Den hanterar även video, TV och URL-radio.

Jag testade att lägga in samma win 7 på min gamla dator, tankade hem Winamp och körde i Kernel Streaming mode. Använde samma USB-kabel samt streamade musiken från samma källa.

Alltså allt var samma förutom själva datorn. Då fanns det minsann inget knaster vare sig i film eller musik. Så min slutsats är att Winamp i KS mode fungerar, men problem kan man få med olika hårdvara.

Provade även en USB Hub med separat strömförsörjning, hjälpte inte.

Har även avaktiverat alla andra ljudenheter, både in & ut.

Det märkliga är ju att knastret kommer ju bara i början/mellan/slutet på låtarna, aldrig mitt i.

Problemet ska lösas, eller i alla fall kunna pekas på.

Jag ska fortsätta testa lite mera i morgon, återkommer då.

Bebop, menar du den gamla versionen MC 14? Tror den skiljer sig en hel del från MC 15, sedan jag köpte min version så har dom gjort 171 uppdateringar, alla gäller ju inte ljuduppspelning då

det även går att spela DVD och TV. Jag håller med dig till hundra, en dator som ska spela musik bör "strippas" på allt som inte har med musik att göra, dessutom ni som har trubbel se till att

Windows ljudhantering är avstängd och att DAC,en har "exlusive mode" från programmet ni spelar upp från.

En liten trevlig story, min sambo har börjat rippa sina CD till FLAC och är helt överväldigad över hur lätt det är och hur det nu går att hantera musiken....okey jag har hjälp till och nu funkar det klockrent. Bara ikväll har hon fått in 17 album i sin dator med omslag och allt, till skillnad från mig som hysteriskt rippar i wav. och skannar mina CD omslag samt taggar vartenda album manuellt.

Förresten, Alfa du skriver om Foobar 2000 med KS. Jag tankade hem Foobar 2000 och KS Plug In och installerade den. Jag kan se den i komponentlistan men hur bär man sig åt för att aktivera den så man verkligen kör KS?

Hej,

Man startar Kernel Streaming i Foobar genom att:

1. Ladda hem kernel streaming support filerna från foobar2000.org

2. Packa up (unzippa) dem

3. Spara foobar filen: foo_out_ks.dll i underbiblioteket "components" i programbiblioteket på C: för foobar

4. Starta foobar och klicka där fram file/preferences/output

5. Rutan "Preferences output" öppnas då och där under "device" kan man välja KS: xxx(namn på aktuellt ljudkort)

Knastret som du fann vara hårdvaruberoende kan också bero på t.ex. roterande hårddisk, snurrande fläktar och nätaggregatet. Jag har själv funnit att dessa tre komponenter har stor inverkan på ljudmässiga resultatet.

Kör själv min audio dator med SSD hårddisk, avkopplad och kraftigt nedställd fläkt samt medicinskt nätaggregat (har lägre störnivå jämfört med vanliga nätaggregat för datorer)

Lycka till

MVH

Alfa

Bebop, menar du den gamla versionen MC 14? Tror den skiljer sig en hel del från MC 15,

//...//

till skillnad från mig som hysteriskt rippar i wav. och skannar mina CD omslag samt taggar vartenda album manuellt.

Jag menar den fria versionen. Förr hette den 13.0 som i princip var samma MC som 15 (betalversionen för 50 $) förutom bild, radio, video och kanske något mer.

Jag började med att ladda ner 13.0 för att "känna på" produkten. Då gick den att köra med Asio. Efter tycke uppstod så köpte jag version 15 som nu är uppe i version 172 efter gårdagens uppdatering.

Under en Euphonia-träff i Malmö förra helgen, fick jag höra att gratisversionen JRiver har strippats ner lite och inte medger Asio support längre. För eventuella spekulanter kan då meddelas att detta är OK i betalversionen som dessutom har upsampling upp till 24/192 och det är det formatet som sedan går till min DAC (som kan hantera upp till just 24/192. Själv kör jag 24/176,4 som är jämn multiple på 16/44,1 (192 är jämn multiple på studiostandarden 48).

Kan också bekräfta lättheten med FLAC. Jag kör komprimeringsgrad 5.

Jaha, ny dag och samma problem. Lyckades lösa KS till Foobar2000, skyller på trötthet... :dead: Tack för hjälpen iaf.

Nu provade jag med Foobar2000 men det är fortfarande detta knaster vid början och slut av låtarna.

Jag har surfat runt lite och börjar misstänka IRQ-konflikter och håller på att försöka sätta mig in i det.

Återkommer när jag vet mer.

Nu tror jag att jag kommit ganska nära lösningen (Vågar inte ropa för mycket hej ännu).

Jag var ju inne på IRQ-konflikt med DAC och någon annan hårdvara så jag gjorde så här:

Jag installerade en USB-hub med separat strömförsörjning (man måste inte ansluta nätströmmen) och kopplade DACen till denna hub.

-Inget knaster ännu iaf! :mm: Det beror tror jag på att denna hub får ett eget IRQnr.

Jag ska dock försöka finna ut hur man ger DACen ett eget IRQnr så slipper man huben.

Återkommer när jag vet mer!

Tackar för alla förslag!!!

Har haft Internetproblem (också) hemma och har inte varit inne i helgen. Skall botanisera runt i det ni alla har skrivit - så snart jag fått bort all snö från taket (ca 1 m snödjup och nästan 200 m2 tak......). Återkommer med rapport.

Nu tror jag att jag kommit ganska nära lösningen (Vågar inte ropa för mycket hej ännu).

Jag var ju inne på IRQ-konflikt med DAC och någon annan hårdvara så jag gjorde så här:

Jag installerade en USB-hub med separat strömförsörjning (man måste inte ansluta nätströmmen) och kopplade DACen till denna hub.

-Inget knaster ännu iaf! :mm: Det beror tror jag på att denna hub får ett eget IRQnr.

Jag ska dock försöka finna ut hur man ger DACen ett eget IRQnr så slipper man huben.

Återkommer när jag vet mer!

Kollade denna fråga med vår nätverkstekniker på jobbet. Han föreslog att kolla via enhetshanteraren om D/A-enheten har litet gult varningsmärke (vilket den tydligen skall få vid IRQ-konflikt) OM man då markerar och deletar enheten och därefter startar om skulle datorn själv kunna lösa konflikten. Om lösningen är permanent kunde han dock inte svara på. Skall hem och försöka.

Spänd på att höra hur det går för dig!

Liten statusrapport:

Har så här långt provat

1) koppla till high performance-läge på energialternativet

2) kollat så att Streamern är prioriterad som ljudkälla

3) att alla enhance- och andra ljudfunktioner är urkopplade (enligt själva applikationerna i alla fall -vet inte om något ligger och tuggar utan att det syns)

4) att köra utan laddningssladden ikopplad

5) kollat enhetshanteraren som inte indikerar någon hårdvarukonflikt

6) att rucka lite på USB-kontakterna ut ur datorn resp in i Streamern

7) ställa ner från true Color till 16 bit på skärminställningar

Dock ingen förändring.

Har inte provat ASUS-plugin eller Kernel Streaming ännu då modemet krånglar.

Har inte kunnat hitta någon funktion att bestämma IRQ (?)-nummer för enheterna.

Har kunnat konstatera att det förekommer två sorters knaster, ett lägre som håller på till och från hela tiden men endast hörs vid gles musik och ett mer distinkt som faktiskt förekommer mer i början, slutet och vid paus/låtbýte. Det skumma är att det "vandrar" i balansen - dvs ibland i höger öra ibland i miten och ibland i vänster öra (lysnar med lurar). Jag har inte klart kunnat se att knaster kan provoceras fram genom att göra annat på datorn, som att kolla runt och göra ändringar i inställningar av andra delar som inte rör muskikavspelningen.

Kom på nu att jag kanske skall kolla att kopla USB ut till omvandlaren i lurförstärkaren och se om den funkar knasterfritt.

Får väl spela musik som dränker knastret tills vidare (Black Flag tex)

Jag har inte kommit längre i mitt felsökande, har bara njutit av musik sen jag fck bort knastret!! ;)

Har dock beställt nytt grafikkort, för att flera med samma kort har haft problem med ljudet sen dom installerade detta kort har jag lyckats lusk reda på. Detta har med prioriteten i IRQ eller windows Plug ´n Play funktion att göra på något vänster...

Så först byter jag kort sen får vi se om jag behöver ändra något i IRQ.

DACen har inget gult varningsmärke på sig, det är faktiskt lite märkligt.

Jag återkommer.. -när det nya grafikkortet är på plats!

Tackar för hjälpen än så länge!

• 3 weeks later...
Jaha ja.. Då vart det nya grafikkortet på plats. Knastret kvarstå givetvis. Nästa steg är troligtvis att installera ett PCI USB-kort ämnat bara för DAC:en alternativt gå över till S/PDIF via en M2 Tech eller liknande.

^_^

Ajdå,

Och jag som igår satt och trodde mig hitta bevis för något sådant. Fick nämligen det att knastra extra mycket genom att dra storleken på Foobar-fönstret upp och ner. Har prövat att dra ner upplösning och färgkvalitet för att avlasta grafikkortet - utan förbättring....

Har ännu inte provat D/A:n i lurförstärkaren. Måste göra det. Skall nog pröva att ladda hem JRiver också.

:diss:

• 4 weeks later...
Måste tyvärr konstatera att inte heller detta var orsaken till knastret. Streamerna låg fint och bra på en egen hub.

Rippade en kopieringsskydda CD i helgen (Cassandra Wilson) där det endast gick att använda medföljande programvara och att lagra den endast i ett format, WMA. Har inte lyssnat över DAC-en ännu, men när jag spelade via Windows så knastrade det. Det är dock aldrig problem när jag kör ut asynkront FLAC/cda direkt till DACen via Asio.

Rippade en kopieringsskydda CD i helgen (Cassandra Wilson) där det endast gick att använda medföljande programvara och att lagra den endast i ett format, WMA. Har inte lyssnat över DAC-en ännu, men när jag spelade via Windows så knastrade det. Det är dock aldrig problem när jag kör ut asynkront FLAC/cda direkt till DACen via Asio.

Det där ville jag ju inte höra.....men har haft mina misstankar.

Jag som rippat alla mina CD i WMA :dead: Orkar inte göra om det.

Kan man konvertera?

Kan man konvertera?

Visst dbPoweramp gör det i ett naffs, oberoende till vilket format du vill ha det!

Kopieringsskyddade CD rippar man med behag på MAC eftersom skyddet inte funbkar lika bra där som på PC!

Har man ingen Mac får man leta upp en kompis som har en!

/ptr