Jump to content

Förstegspyssel, lyssningsövningar och nya erfarenheter

Timbre™

Recommended Posts

Transportvikten kryper över 25 kg så det är aldrig fel att få assistans... :) Accuphase Digital Preamplifier DC-330 kan fyllas med 8 stycken separata Option boards för brukare som vill komma upp i maxvikt eller använder sig av många olika slags signalkällor. Dagens övningar rörde sig främst i den digitala domänen men vi kopplade även in oss på ett analogt Balanced Input Board A12-B1.

dc007.JPG

En eftertraktad klenod och här gäller det att vara påläst... :) En digitalprodukt från nittiotalets sista skälvande dagar och frågan om antal exemplar på svensk mark öppnar upp för spekulationer. Skulle inte bli förvånad om det bara finns ett.

http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/dc005.JPG

Ett försteg jag har sprungit på IRL 5-6 gånger och nyfikenheten var lika stor varje gång. :mm:

Ett försteg jag har sprungit på IRL 5-6 gånger och nyfikenheten var lika stor varje gång. :mm:

Vilket automatiskt leder in oss på en av trådens kärnfrågor:

Sprang du på DC-330 i eller utanför EU-zonen och i så fall hur många gånger i Sverige... :?::)

Vi hade bestämt oss för matchande partners i denna uppställning vilket omgående resulterade i varsam hantering av Stereophile's Loudspeaker of the year 2010. En omsorgsfull Sasha-operation och som en av ödet synkroniserad kvalitetssignal försåldes det implementerade slutsteget mitt under pågående lyssning... :)

dc029.JPG

Skall bli kul att följa och trevliga inledningsbilder!

Tack! Det blev en hel samling transportvinklar ända tills det dök upp ett kamerautrustat par som mycket väl kunde vara turister... :D

Dags att pulsa in i värmen och även här kan handskar komma till användning. Musikvalet var diktatoriskt planerat :icon_smile_cool: och programmet genomfördes bortsett från ett och annat deutsche Unterbrechung :) med nya musikerfarenheter och genrer.

dc038.JPG

Vilket automatiskt leder in oss på en av trådens kärnfrågor:

Sprang du på DC-330 i eller utanför EU-zonen och i så fall hur många gånger i Sverige... :?::)

He-he, :D aldrig i Sverige och varje gång på samma plats i EU-fri zon... ;):)

Det här var före HS-link och optionboard 7 och 8 är standard. Option 2 eller 1 är omtalad tidigare såsom Balanced Input Board (AI2-B1). Frågan är vad som finns mer :?: och inte minst ska det bli intressant att få veta vad som matade DC-330... :mm::mm::mm:

Man ska manipulera den varsamt :icon_smile_clown:

Varsamhet är en dygd :icon_smile_cool: och det gäller inte minst när alla option boards skall implementeras... :) Här har det redan blivit ganska välfyllt med bl.a. dubbla DIO-OC1 för digital in/utgång via SPDIF eller Toslink. Givetvis finns här ett DI2-HS1 option board för digital anslutning av tillverkarens SACD-transporter via HS Link. Vill man gå vidare på egen hand erbjuder Accuphase DIO-ST1 som är ett HPC Optical Input för anslutning via optisk ST, ett exklusivt alternativ till Toslink. AES/EBU är ett balanserat 110 ohms alternativ till SPDIF (coax) och självklart kan man beställa ett DIO-PRO1 option board liksom ett DI-BNC1 för BNC-terminerad coaxkabel. Mycket vinterpyssel för inbitna entusiaster och då har vi inte ens kommit till den analoga ingångssektionen... :unsure::)

dc042.JPG

Har plöjt igenom diverse produktblad :D och uppfattar det som att DI2-HS1 ingår i standardutrustningen då DC-330 är redo för DSD i motsats till DC-300. Övriga option boards är kompatibla med bägge modellerna.

Här är inte DI2-HS1 omnämnt, bara HS-link lite luddigt.

Medans det går att finna sanningen Här

Nu kan jag tro att produkten har uppgraderats men inte produktbladet. :Thinking::D

Nu kan jag tro att produkten har uppgraderats men inte produktbladet. :Thinking::D

Har ett minne av att jag jämförde DC-330 med DC-101 när det var aktuellt för cirka tio år sedan. Prisskillnaden satte fart med HS Link-modulen som alltså bör ha varit tillval vid den här tiden.

Den analoga ingångsavdelningen är fördelad på två option boards som omedelbart tar oss in i den digitala domänen. Line Input Board AI2-U1 är utrustad med en 96kHz/24-bit delta/sigma AD-konverter och den analoga resan är därmed över... :) Samma sak gäller de balanserade ingångarna, ett Balanced Input Board AI2-B1 och den ingående signalstyrkan kan regleras i tre steg. Vi öppnade med för hög gain vilket omedelbart bekräftades i front-displayen.

Den analoga utgångsdelen överensstämmer med firmans övriga försteg och här finns dubbla utgångar RCA/XLR.

dc044.JPG

Det finns givetvis mer att välja på :) och RIAA-modulen Analog Disc Input Board AI-AD1 är anpassningsbar till MM- respektive MC-pickuper. Här ingår en 20-bit, 5-pole delta sigma AD-konverter med 64-times oversampling. Totalt erbjuds sex stycken analoga input boards och exempelvis analog uppkoppling av en integrerad CD-spelare blir en omvandlingsresa :) i konverteringar: digital/analog-analog/digital-digital/analog.

Dags att snurra på tungviktaren och en nedfälld kontrollpanel avslöjar genast ett par avvikelser från det analoga brödraskapet... :)

Förutom ordinarie balansreglage kan man koppla in en Compensator (halverad loudness) i fem steg. På de analoga motsvarigheterna C-290V & C-2800 erbjuds två steg. I likhet med Processorn DC-101 går man lätt in och döper om sina inputs efter stämning och fantasi via Display Edit.

Displaytexten Peak blinkar omedelbart rött om en analogingång är överstyrd och signalen släpptes inte vidare.

dc045.JPG

Power On och omedelbart kan man avläsa inställd utgångsnivå till slutsteget. Det gäller att veta vad man håller på med :) och den informationen har jag nog aldrig sett på något av firmans samtida analoga försteg.

dc047.JPG

Dessutom är vi plötsligt tillbaka i de urkopplingsbara tonkontrollernas behagliga värld och gäller det Accuphase kan man tala om en användarmässig regression... :) Det första Accuphaseförsteg som såg dagens ljus var utrustat med separata tonkontroller för vänster-höger kanal.

Väl inkopplade kunde man dessutom bestämma arbetskurvan via fyra skilda brytpunkter.

accupre046.JPG

Mycket intressant genomgång, helt i min stil... :)

Föregångaren till detta försteg, DC-300 fanns i många år på beghyllan hos Malmö Hificenter....det var lockande...

\\K-man

Det var väl en trio Accuphase-pryttlar som stod på Hifi-center iaf när jag såg dem för ca 8år sedan, lockade mig också men det bidde inte så utan det bidde en E-408 som jag har ett mycket bra förhållande till. Härliga bilder Timbre, gillar färgerna eller om det nu är ofärgat eller gråtonat i vilket fall är de mycket fina!

Det var väl en trio Accuphase-pryttlar som stod på Hifi-center iaf när jag såg dem för ca 8år sedan, lockade mig också men det bidde inte så utan det bidde en E-408 som jag har ett mycket bra förhållande till. Härliga bilder Timbre, gillar färgerna eller om det nu är ofärgat eller gråtonat i vilket fall är de mycket fina!

Ja, det var det nog Iroise. Minns iallafall att de önskade sälja drive + detta försteg i paket. Det var flera som jag vet försökte få köpa drive:en separat...men de ville inte sälja den, antagligen för att inte riskera att stå med enbart försteget...?

\\K-man

Ja, det var det nog Iroise. Minns iallafall att de önskade sälja drive + detta försteg i paket. Det var flera som jag vet försökte få köpa drive:en separat...men de ville inte sälja den, antagligen för att inte riskera att stå med enbart försteget...?

\\K-man

Exaktementle, så var det!

Innan vi kopplar upp CD-spelaren kan det vara läge att ta sig en titt på signalernas utflykter i DC-330. Vi körde två alternativ (inom hifi ingår ju ofta jämförelser som en del av hobbyutövandet... :)) och fixade en analog balanserad anslutning till AI2-B parallellt med puristiskt digal anslutning till DIO-OC1 via coaxingången. Av skissen framgår att det blir digital dominans utefter bägge färdvägarna och samtliga inställningar inklusive volym görs i den digitala domänen. Själva volymkontrollen är nog det mest lättsnurrade jag har träffat på i jämförelse med de analoga förstegens CP-resistorer och AAVA-teknik. Man kan snurra hur länge som helst :D och den typiskt solida Accuphase-känslan finns där även om det ingår en remote commander RC-24.

dc087.jpg

Övningarnas signalkälla är en instegsmodell och som planerat skulle den komma från samma tillverkare. MDS Compact Disc Player DP-400 har precis vad vi behövde då den är uppbyggd enligt konceptet separat transport/DAC med tillhörande in- och utgångar. Den digitala signalen kan plockas ut via Toslink eller SPDIF och en viss osäkerhet hann infinna sig :) då vår valda ingång var döpt till Tuner från tidigare användning. Efter nivåkorrigering av analogsignalen var allt på plats och äntligen blev det dags att sjunka ner i lyssningssoffan. Mina medlyssnare hade redan visat större tålamod än man normalt kan förvänta sig så nu var det endast musik som gällde.

dc065.JPG