Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hur nära det här kommer kompositörens intentioner är svårt att veta men här är spelet glimrande i mina öron,

speciellt pianokonsert No. 2 med Reiner och CSO. :)

510jBN9NaOL._SS400_.jpg

Några till som spelas flitigt,

51avt3fGFvL._SS400_.jpg

48f7c060ada06d66a3dca110.L.jpg

Guest Musicus
Posted

Denne Philips utgivelsen regnes av mange som en av de bedre innspillingene av hans tredje, med Martha Argerich :mm: ...

[419X17K1XVL._SL500_AA300_.jpg

Denne med Andenes skal heller ikke så feil..

515NbVqEdyL._SL500_AA300_.jpg

mvh

Posted

Tyvärr sitter jag för stunden i tystnaden på landet utan musiksamling eller skivregister så minnet tillåter bara lite spridda tips!

Solopiano :

Sudbin plays Rachmaninov

BIS-SACD-1518_72_150.jpg

Den unge ryske pianisten Yevgeni Subdin är en framstående interpret av dom ryska romantikerna! Är i ett landat program..

THE SUPREME RACHMANINOV PIANIST

4758238.jpg

Pianistlegendaren Vladimir Ashkenazy spelar dom 24 preludierna!

Båda inspelningarna med utsökt, men olika ljud, men skulle kunna säga att dom klangligt representerar 2000-talets tydliga perfekta respektive 60-70-talets varma musikaliska.

Är man sugen på alla Rachmanioffs solopianoverk rekomenderar jag 8CD-boxen på Hyperion där den utmärkte Brittiske pianisten Howard Shelly spelar.

034571140414.png

Jag återkommer senare med fler tips!

/ptr

*bilderna är länkade till sajter med mer info!

Posted

Vokalmusik :

Hans två viktigaste körverk är Vespern (Op 37) och Johannes Chrysostomosliturgin (Op 31). för den första finns bara ett alternativ;

picture1347.jpg

Alexander Sveshnikovs inspelning av Vespern från 1965 på Melodyia, visserligen är ljudkvaliteten ganska risig (!), men körsoundet är oefterhärmligt, det bara låter rätt! .. på det hela taget finns det ingen kör som kommer i närheten! Många har tex. hyllat Radiokörens inspelning med Tônu Kaljuste på Virgin, det är en otroligt vackr inspelning, men i jämförelse saknar Radiokörens basar dom två lägsta oktaverna. Det ger ett eteriskt sound i stället för hjärtskärande djup som behövs.

Johannes Chrysostomosliturgin

509304-5.jpg

Valery Polyanskys gamla inspelning (idag på Claves) är utmärkt. Dessutom får man med några av SRs mindre körverk.

Vill man ha bägge verken i ett paket kan man till "nöds" skaffa Nikolai Korievs Philpsinspelning från 80-talet, den finns i flera olika utgåvor på både Philips och Pentatone. Ljudkvaliteten på Kornievinspelningen är utmärkt, måste man ha en modern fidelitet, så kan man kika på Paul Hilliers inspelning med Estninska Filharmoniska Kammarkören på Franska Harmonia Mundi, på det hela taget tycker jag att man skall undvika inspelningar med körer som inte har nått slags rötter i den Ryska körtraditionen!

Opera :

Rachmaninoffs operor är ganska ointressanta "ungdomsverk", är man verkligt road av opera så har man redan Neeme Järvis inspelningar av dem tre fullbordade på DG (med Göteborgs Symfoniker).

4770412.jpg

Solosånger :

Där brukar "alla" kännare rekommendera Elisabeth Söderströms kompletta inspelningar med Vladimir Askenazy på Decca. Jag kan själv inte fördra Söderströms röst och dessutom verkar den vara utgången för tillfället (men den är ofta lätt att hitta begagnad både på vinyl och CD) på alla ställen utom Japan.

477.jpg

Ett alldeles utmärkt alternativ är tre Volymer på Chandos med blandade sångare :

CHAN%209405.JPEG CHAN%209451.JPEG CHAN%209477.JPEG

/ptr